SkyscraperCity banner
1 - 20 of 250 Posts

·
Senior Member
496 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Waarom heeft Belgie nauwelijks hoogbouw??
Als je Belgie vergelijkt met Nederland lijkt het alsof Nederland veel meer en grotere bedrijven parken heeft, en moderne kantoren.

·
Registered
232 Posts
Een mogelijke verklaring is dat in België er veel meer aan verkaveling wordt gedaan. Ik België heb je de steden en daarrond een groot gebied met alleenstaande huizen. Iedereen wil hier zijn eigen huisje/tuintje/boompje. In Nederland heb je steden waar het platteland zeg maar tot aan de stadsrand komt. Bovendien leeft het grootste deel van de Nederlanders in Holland (provincie). Een grote stad in Nederland heeft ook veel meer inwoners dan een grote stad in België.

·
Registered
6,117 Posts
België en dan vooral Brussel had vroeger in vergelijking met Nederland zeer veel hoogbouw. Brussel stond zelf bij de koplopers van Europa. Ook Antwerpen had een boerentoren lang voordat de eerste wolkenkrabber verscheen in Nederland.
Onze steden zijn echter nogal historisch waardevol en behalve Antwerpen en Brussel zijn er niet echt grootsteden.
Zoek toch maar eens even op waar er allemaal hoogbouw te vinden is in België en kom eens zelf kijken in Brussel, Antwerpen en Luik.

·
Registered
6,375 Posts
Denoordrotterdammer said:
Waarom heeft Belgie nauwelijks hoogbouw??
In België was reeds hoogbouw voordat men in NL wist wat dit was.
Het antwoord van snot is zeer duidelijk me dunkt.

Denoordrotterdammer said:
Als je Belgie vergelijkt met Nederland lijkt het alsof Nederland veel meer en grotere bedrijven parken heeft, en moderne kantoren.
Kom gerust eens af , je zal versteld staan van onze bedrijvenparken én moderne kantoren.
Ergens heb je gelijk want de meeste zijn onbekend

·
...
3,321 Posts
Inderdaad Brussel, Antwerpen, Oostende en Luik hadden hoge torens lang voordat Nederland (en veel andere Europese landen) ze hadden. Misschien dat nu voor Belgie de wet van de remmende voorsprong geldt?

Andere verklaringen:

1. In Belgie lijken hoge woontorens met luxe appartementen niet in trek te zijn, terwijl dit in Nederland juist een trend is. Misschien dat de jaren '60 en '70 woonkazernes, zoals je die vindt in bijv. Luik of de buitenwijken van Antwerpen woontorens een slecht imago hebben gegeven. Veel meer dan dit het geval was in Nederland. In NL hebben de galerijflats uit de jaren '70 ook een slecht imago, maar worden ze niet (meer) geassocieerd met de luxe woontorens van nu.

2. Belgie is geen kantorenland. Of beter gezegd de rest van Belgie: Brussel is met ruim 10 miljoen m2 een van de grootste kantorensteden van Europa en misschien wel de wereld, maar nr. 2 Antwerpen heeft nauwelijks meer kantoren dan Eindhoven en zelfs minder dan Utrecht.

In Nederland is Amsterdam de grootste kantorenstad, maar hebben andere steden ook nog een behoorlijk aandeel in de markt. In Belgie heb je eigenlijk alleen Brussel en volgen Antwerpen en Gent en de rest (voor zover die er is) pas op grote afstand.

·
Registered
6,375 Posts
Ik was gisteren in Genk en ik moet zeggen dat wat ik daar zag me aardig heeft verast.
D'er staat daar het een en ander die zeer onbekend is hier.
Zitten hier soms Limburgers met beeldjes voor ons ?

·
Registered
6,117 Posts
dennol said:
Inderdaad Brussel, Antwerpen, Oostende en Luik hadden hoge torens lang voordat Nederland (en veel andere Europese landen) ze hadden. Misschien dat nu voor Belgie de wet van de remmende voorsprong geldt?
Inderdaad,...
Ook is vroeger nogal geweldadig tekeer gegaan met de stedelijke weefsels van Antwerpen en Brussel waardoor ook een bepaalde hoogbouw aversie is ontstaan.

dennol said:
Andere verklaringen:

1. In Belgie lijken hoge woontorens met luxe appartementen niet in trek te zijn, terwijl dit in Nederland juist een trend is. Misschien dat de jaren '60 en '70 woonkazernes, zoals je die vindt in bijv. Luik of de buitenwijken van Antwerpen woontorens een slecht imago hebben gegeven. Veel meer dan dit het geval was in Nederland. In NL hebben de galerijflats uit de jaren '70 ook een slecht imago, maar worden ze niet (meer) geassocieerd met de luxe woontorens van nu.
In de grote steden vind je wel vaak appartements gebouwen van Amelinkx, die geen luxe appartementen zijn maar wel redelijk middenklasse, vooral bewoond door vrijgezellen, jonge kinderloze gezinnen en bejaarden. De die in Gent hebben toch 26 etages. In Brussel heb je zeer veel van die appartements blokken.

dennol said:
2. Belgie is geen kantorenland. Of beter gezegd de rest van Belgie: Brussel is met ruim 10 miljoen m2 een van de grootste kantorensteden van Europa en misschien wel de wereld, maar nr. 2 Antwerpen heeft nauwelijks meer kantoren dan Eindhoven en zelfs minder dan Utrecht.
Ja, Brussel domineert veruit het kantorenlandschap, in Vlaams-Brabant rond Brussel en Zaventem zijn ook zeer veel kantoren, eigenlijk de Brusselse agglomeratie maar niet bij de officiele Brusselse cijfers gerkend. In Gent en Antwerpen en hun randgemeenten en Waals Brabant zijn ook 'veel' kantoren. Verder zijn er ook veel kantorenparken rond de autosnelwegen in soms relatief kleine gemeenten. België is dus wel een kantorenland maar de regio Brussel slokt een zeer groot aandeel op.
dennol said:
In Nederland is Amsterdam de grootste kantorenstad, maar hebben andere steden ook nog een behoorlijk aandeel in de markt. In Belgie heb je eigenlijk alleen Brussel en volgen Antwerpen en Gent en de rest (voor zover die er is) pas op grote afstand.

·
Registered
6,117 Posts
Een laatste zeer belangrijke reden is dat onze steden architecturaal zeer waardevol zijn en niet zomaar hoogbouw kan neer gepoot worden en dat de Belg het meestal niet zo voor torens heeft maar eerder voor zijn huis en tuin en job in zijn middelgroot bedrijf.

·
Registered
197 Posts
snot said:
Een laatste zeer belangrijke reden is dat onze steden architecturaal zeer waardevol zijn en niet zomaar hoogbouw kan neer gepoot worden ...
Men mag daar natuurlijk niet in overdrijven, hé: zo heeft men de Lotto-toren afgebroken omdat één of ander Japanse prins had opgemerkt dat die toren zichtbaar was vanop het Balkon van het Brussels stadhuis. ;-)

Ook heeft men de laatste jaren de neiging om van Brussel een mini-Parijs te maken, nl. grote lanen met (fake-)19de-eeuwse gebouwen waar geen plaats is voor hoogbouw. Dat de financiënen-toren dan toch niet wordt afgetopt duidt er misschien op dat men van deze visie (gedeeltelijk) is afgestapt. :)

·
Registered
6,117 Posts
Ja, verschrikkelijk die anti-hoogbouw tendens van voorbije jaren.
Heeft iemand foto's van de vroegere nu afgetopte torens?

·
...
3,321 Posts
@Snot

Die 10,5 miljoen m2 kantoren voor Brussel is inclusief de randgemeenten in Vlaams-Brabant:

Kantoorruimte in Belgie (in m2)

Brussel 9.600.000 (19 gemeenten)
Brussel periferie (Vlaams Brabant) 1.050.000
Totaal Brussel 10.650.000

Antwerpen: 1.650.000
Gent: 800.000
Mechelen: 500.000
Leuven: 400.000
Hasselt/Genk: 250.000
Brugge: 150.000
Kortrijk: 150.000
Aalst: 100.000
St. Niklaas: 100.000

(^Alleen Brussel en Vlaamse steden, maar ik verwacht niet dat Luik en andere steden in Wallonie grote kantoorsteden zijn.)

Bron: http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/ruimtelijk/Nrsv/studies/brochurekantoren.pdf

Ter vergelijking Nederland:

Amsterdam: 6.840.000 (8.710.000 met randgemeenten)
Den Haag: 4.490.000 (5.900.000 met randgemeenten)
Rotterdam: 3.620.000 (4.090.000 met randgemeenten)
Utrecht: 2.270.000 (3.130.000 met randgemeenten)
Eindhoven: 1.460.000 (1.730.000 met randgemeenten)

(Verder telt Arnhem ongeveer 1 miljoen m2, Groningen en Den Bosch ongeveer 800.000m2 en zijn er nog diverse steden met rond de 500.000m2)

Bron: http://www.joneslanglasalle.nl/nl-NL/research/ (je moet je wel eerst registreren)

Moet zeggen dat deze cijfers redelijk lijken te kloppen met het beeld wat ik heb als ik in Belgie kom. In Brussel e.o zie je inderdaad veel (grote) kantoorgebouwen, in Antwerpen ook nog wel, maar minder dan in de Nederlandse randstad, in Gent ben ik sinds 1995 niet meer geweest, dus dat weet ik niet. Buiten de Vlaamse ruit lijken er nauwelijks kantoren te zijn. Ze vallen in ieder geval niet op. :)

·
Registered
6,117 Posts
In Merelbeke(bij Gent) is er sinds een aantal jaren een groot kantoren complex. In veel gemeenten zijn kleine kantorencomplexen. Maar inderdaad vooral in de Vlaamse ruit. In West-Vlaanderen zullen ook wel veel kantorencomplexen te vinden buiten de steden.
Wat is het totaal van België en Nederland?

·
...
3,321 Posts
@Snot

Nederland ongeveer 35 miljoen m2 (sommige bronnen zeggen 40 miljoen)
Vlaanderen + Brussel 15,35 miljoen m2 (maar dat is zonder Wallonie)

·
Registered
218 Posts
NL = 35.000.000 m² = 16.000.000 inw = 2,19 m²/inw

VL + BR = 15.350.000 m² = 7.000.000 inw = 2,19 m²/inw

Dit is gelijkspel jongens.Hoewel.Met Wallonie erbij zal Nederland wel winnen.

·
Moderator
19,855 Posts
A+ 209 Hoogbouw in België

voor de geinteresseerde: de A+ van deze maand is gewijd aan hoogbouw in België! (12euro)

- een interview met Yves Lion (ontwerper van 137m hoge woontoren in Brussel)
- Torens in Brussel: "Hoogspanning - blik op een debat"
- De hoogste Torens in België
- Dexia Tower
- Kristiaan Boret, stadsbouwmeester Antwerpen
- een artikel over de renovatie van de Boekentoren te Gent
- een klein stukje over de renovatie van de Braemtoren te Boom
- tot slot een A1-plot van de Dexia-Tower, met wat plannetjes en technische snedes en een aanzichtje

http://www.a-plus.be/

·
Registered
628 Posts
Zeker de moeite waard! Ookal omdat de foto van het europacentrum in Oostende op pagina 41 afkomstig is van mij. Het begin van mijn internationale carrière als fotograaf! :lol:

Nee, dit is echt een zeer kwalitatief blad waar ook menig architect eens in bladert.

·
Registered
6,375 Posts
Zeker de moeite waard! Ookal omdat de foto van het europacentrum in Oostende op pagina 41 afkomstig is van mij. Het begin van mijn internationale carrière als fotograaf!
Heb jij geen toestemming gegeven voor het gebruik van je foto ??

·
Registered
6,375 Posts
Ik heb dat eens tegekomen met een foto van Hoogbouw010 in een uitgave van de Rotterdamse reeks "De Slanke Stad".
Ik zei gewoon doe maar gerust én het bleek mijn hoofd te zijn die stond afgedrukt.
Dat was schrikken :D

·
Registered
9 Posts
Ook iets te vinden mbt finance tower Bxl in deze editie van A+ ?

voor de geinteresseerde: de A+ van deze maand is gewijd aan hoogbouw in België! (12euro)

- een interview met Yves Lion (ontwerper van 137m hoge woontoren in Brussel)
- Torens in Brussel: "Hoogspanning - blik op een debat"
- De hoogste Torens in België
- Dexia Tower
- Kristiaan Boret, stadsbouwmeester Antwerpen
- een artikel over de renovatie van de Boekentoren te Gent
- een klein stukje over de renovatie van de Braemtoren te Boom
- tot slot een A1-plot van de Dexia-Tower, met wat plannetjes en technische snedes en een aanzichtje

http://www.a-plus.be/[/quote

1 - 20 of 250 Posts