SkyscraperCity banner

4361 - 4373 of 4373 Posts

·
Registered
4,138 Posts
Was dit filmpje al voorbij gekomen?

Wat een bizarre ommezwaai maakt China ten opzichte van (super)hoogbouw. Sommige projecten zijn per direct "on hold" gezet zelfs bizar. Is dit echt menens of moeten we dit met een korreltje zout nemen?

·
-
3,484 Posts
Het idee om de hoogte van wolkenkrabbers in China te "cappen" op 500 meter lijkt inderdaad behoorlijk serieus. Je had natuurlijk het in aanbouw zijnde Greenland Center in Wuhan, die oorspronkelijk 636 meter hoog zou worden maar pas op het laatste moment werd beperkt tot 476 meter. Dit kwam omdat de geplande hoogte problemen zou geven met het luchtruim en vliegverkeer (om dezelfde reden is de maximale bouwhoogte in Londen of Singapore 300 meter). Het lijkt er dus ook op de projectontwikkelaar in Wuhan verder wilde gaan dan mogelijk was. Ook de 599 meter hoge Ping An Finance Centre in Shenzhen was gepland met een spits van 60 meter hoog, waardoor dit het hoogste gebouw van China zou worden, maar die spits is er nooit gekomen vanwege het vliegverkeer. Dit is niet voor het eerst dat het vliegverkeer in China hinder zou ondervinden van hoogbouw.

Maar goed, het nieuwe Chinese hoogbouwbeleid gaat niet alleen over vliegverkeer. Het lijkt ook te passen in het meer nationalistische en zelfbewuster beleid van de Chinese overheid. Je ziet nu al dat diverse projecten minder hoog worden dan oorspronkelijk gepland. Met name in Shenzhen stonden diverse torens in de planning die meer dan 600 of zelfs 700 meter hoog zouden worden, en die projecten zijn stuk voor stuk al afgeschaald. De nieuwe bouwvoorschriften lijken dus behoorlijk serieus te zijn en zo blijven er weinig plekken in de wereld over waar nog ruimte én ambitie is om zogenaamde "megatalls" te bouwen.

·
Registered
4,138 Posts
Leuk inderdaad. Wat een transformatie is Londen ondergaan! Afgelopen jaren was ik geregeld in Londen voor mijn werk, altijd mijn ogen uitgekeken hoe gigantisch veel daar gebouwd wordt, supergaaf omdat met de DLR richting en door Canary Wharf te gaan, voelt altijd alsof je in een futuristische film bent terecht gekomen. Volgende bezoek staat gepland voor januari, maar kan zomaar zijn dat het niet doorgaat.

Veel nieuwe torens vind ik wel gaaf, alleen die 22 Bishops Gate in de City vind ik echt een gedrocht, die verziekt de hele skyline van dit deel van de stad. Die bestond eerder uit authentieke en "gepaste" torens.

Het lijkt me dat het bouwfeestje nu wel snel voorbij is. Brexit en corona zijn catastrofaal voor de economie, ik denk dat het wonen in de grote stad ineens een stuk minder leuk is geworden. Dan hebben we het nog niet eens over al die kantoorruimtes.

·
We exist
2,402 Posts
Nu zie ik wat je bedoelt:

·
-
3,484 Posts
Een tijdje terug is dit ontwerp gepresenteerd voor een wolkenkrabber van 36 verdiepingen in Hongkong. Het is niet de hoogte of het ontwerp van dit project dat zo bijzonder is, maar het feit dat het stukje grond waarop deze toren gebouwd gaat worden slechts 23,3 miljard HK dollar, oftewel ongeveer 2,6 miljard euro heeft gekost. Het duurste stukje grond ter wereld.

·
We exist
2,402 Posts
Wauw, ik ben zeer benieuwd of dat het geld nog waard zal zijn voor bedrijven, gezien de ontwikkelingen in het steeds minder autonoom wordende aanhangsel van communistisch China.

·
Registered
6,408 Posts
Dit klinkt inderdaad wel als een spannende investering, maar aan de andere kant wordt vastgoed flink aangejaagd in China dus denk dat dat wel goed zit. Vind het verder wel een tof torentje.

·
-
3,484 Posts
Ik was afgelopen zondag in Basel, daar een kijkje genomen bij de Roche Campus

Bestaand Bau 1 (178m), in aanbouw onder andere Bau 2 (205m) en Bau 7 (114m)
Nu zijn er plannen voor een derde toren van 221 meter hoog:

En om het feest in Basel compleet te maken zijn er ook plannen voor drie nieuwe woontorens:

·
Registered
6,408 Posts
Het is wel pijnlijk om te zien dat het zo vlak op de oudere bebouwing wordt gerealiseerd. De hoogbouw op de eerste render vind ik inderdaad ook geen gezicht, de hoogbouw op de 2e render mag er daarentegen wel wezen.

4361 - 4373 of 4373 Posts