Skyscraper City Forum banner

Huis van de Stad, Gouda

• 10

Votes: 0 0.0%
  • 9,5

• 9

Votes: 9 40.9%
  • 8,5

Votes: 3 13.6%
  • 8

• 7,5

Votes: 1 4.5%
  • 7

• 6,5

• 6

Votes: 1 4.5%
  • 5,5

• 5

• 4

Votes: 2 9.1%
  • 3

• 2

• 1

1 - 16 of 16 Posts

·
Gouda's Glorie
7,886 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Naam: Huis van de Stad
Plaats: Gouda
Hoogte: 46,3 meter
Functie: Stadskantoor
Architect: Soeters van Eldonck
Ontwikkelaar: NS Poort
Budget: €49 miljoen

De gemeente Gouda was tot voor kort verspreid over een aantal kantoren, ver van elkaar. Dit was niet efficiënt: er moest continu gezeuld worden met papieren (en dubbel geprint), waren er meerdere receptionistes nodig, werkten afdelingen volledig langs elkaar heen, enz. Daarom heeft de gemeente Gouda besloten een nieuw pand te betrekken in de Spoorzone. Hoewel het budget van €49 miljoen euro niet gering is, verzekert de gemeente dat hiermee een bezuiniging is gerealiseerd ten opzichte van de vorige situatie: het nieuwe gebouw is volledig ingericht volgens de principes van het Nieuwe Werken, waardoor een reductie in vierkante meters kon worden bewerkstelligd bovenop bovengenoemde voordelen.

De gevel van het gebouw is datgene wat het meest in het oog springt: hij is gebaseerd op een stroopwafel, naast de kaas het meest bekende Goudse culinaire hoogstandje.

Het gebouw is op 4 juni opgeleverd. De foto's dateren van vlak daarvoor en vlak daarna. Op 30 juni is er een open dag.

Huis van de Stad, Gouda by Jeroen Mul, on Flickr

Huis van de Stad Gouda by Jeroen Mul, on Flickr

De fietsenstalling van het station is geintegreerd in het gebouw

Huis van de Stad/Fietsenstalling by Jeroen Mul, on Flickr

Zicht vanaf het fietsendek op de raadszaal, die nog niet af was toen ik er foto's van maakte

Centrale hal

Twee jongedames wijzen de weg

De receptie

De centrale vide. Zo te zien nog niet helemaal af maar die meubelen lijken me wel definitief

Uitzicht noord:

Riddervelden, Gouda by Jeroen Mul, on Flickr

Uitzicht zuid

·
MP
10,341 Posts
Sorry Arrrgh, maar dit vind ik toch echt niks. Een stroopwafelblik, kom nou. We bouwen hier in Alkmaar toch ook geen stadhuis in de vorm van Marco Borsato. Het postmodernisme lijkt definitief in kitsch te zijn vervallen. De interieurs zijn dan wel weer prettig, daarom gooi ik m'n cijfer nog iets omhoog, maar het blijft een onvoldoende: een 4.

·
Gouda's Glorie
7,886 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Sorry Arrrgh, maar dit vind ik toch echt niks. Een stroopwafelblik, kom nou. We bouwen hier in Alkmaar toch ook geen stadhuis in de vorm van Marco Borsato. Het postmodernisme lijkt definitief in kitsch te zijn vervallen. De interieurs zijn dan wel weer prettig, daarom gooi ik m'n cijfer nog iets omhoog, maar het blijft een onvoldoende: een 4.
Je hoeft je niet tegenover mij te verontschuldigen! ;)

Overigens heeft het ruitjespatroon een functie als dragende constructie, waardoor op de verdiepingen geen kolommen nodig zijn. Het is dus niet alleen kitsch.

@insulting dutchman: de dames konden wel lief lachen. Maar ja ik ben homo dus heb er verder ook weinig verstand van.

·
Gay love is love too
13,826 Posts
Mooi pand. Het stroopwafelverhaal: dat zal wel. Maar als modern gemeentehuis is er helemaal niks mis mee. Een 8.

·
Registered
1,881 Posts
Niet mijn stijl maar zeker niet zo erg als ik vreesde: 6,5, nee kom een 7 vanwege de dames.

·
AstroNout
5,118 Posts
Prachtig gebouw. Ik hou persoonlijk wel van strakke lijnen, precies zoals bij dit gebouw. Dat er een link gelegd is met stroopwafels doet er wat mij betreft niet toe. Het interieur ziet er ook goed uit. Het gebouw zelf is me niet iets te recht toe recht aan, verder helemaal top. 8/10

·
Registered
73 Posts
Heb een 9 gegeven.
Vind het een briljant gebouw.
Zou ook prima passen daar bij het IJ-gebied tussen het CS en Nemo in Amsterdam.
Maar een Goudse kaas zou nog leuker zijn ipv een stroopwafel.

·
Registered
86 Posts
Hij lijkt wat verloren te staan op een plek waar niemand voor zijn lol komt, maar het gebouw zelf mag er zijn zeg. Prachtige lijnen allemaal, mooie symmetrie, en - ongekend voor Nederland - een markante entree. Een 9.

·
The only way is up
87,216 Posts
Dat diagonale lijnenpatroon is wel aardig, maar ik zou het niet met zo'n grote vide onderbroken hebben.
Gewoon strak over de hele gevel, uitgezonderd de begane grond. Interieur lijkt me wel ok.
7/10

·
Gouda's Glorie
7,886 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Een aantal Goudse stroopwafelbakkers heeft zich verenigd en dit schaalmodel van het Huis van de Stad van stroopwafels gemaakt :) Voor de liefhebber is het nog te bewonderen in het gebouw (naast station Gouda, dus voor wie tijdens de overstap niets te doen heeft...), maar het is de bedoeling dat het opgegeten gaat worden.

Stroopwafelversie Huis van de Stad by
Forumgouda, on Flickr

1 - 16 of 16 Posts