Skyscraper City Forum banner
1 - 5 of 5 Posts

·
Registered
2 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gegroet

Ben een 4de jaar student aan de universiteit Antwerpen en moet de kantoormarkt van eindhoven bespreken.
Nu heb ik al wat praktische info en sites en dergelijke maar blijf nog steeds met enkele prangende vragen achter zoals daar zijn:

1. wijkt eindhoven nu idd af van het algemene profiel dat meer en meer steden hun klantoorlocaties naar de buitenkant verplaatsen (Eindhoven blijft precies sterk centraliseren in zijn centrum)?

2. Totale kantooroppvlakte in 2005: Om en bij de 1.500.000 m²?

3. Aansluitend bij 1. zijn er enkele specifieke kantoorlocaties te onderscheiden? Soort van Clustering ? Ik las dat men rond het station veel kantoren inplant, op de weg naar de luchthaven en natuurlijk ook aan de Philips afdelingen. Nu vind ik nergens een overzicht van de verschillende kantoorwijken, hun benamingen en specificaties etc.

4. Beschikt Eindhoven over een historisch centrum ?

5. iemand enige info over de evolutie sinds de jaren 80 van de kantoorlocaties in eindhoven ?

U ziet het, een algemeen beeld van de Eindhoofse kantoormarkt vormen is voor een buitenstaander niet makkelijk daarom dan ook deze oproep

Alvast bedankt

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Allereerst, leuk dat je je op Eindhoven richt! Ik zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

1. wijkt eindhoven nu idd af van het algemene profiel dat meer en meer steden hun klantoorlocaties naar de buitenkant verplaatsen (Eindhoven blijft precies sterk centraliseren in zijn centrum)?

Dat klopt niet helemaal. Er worden nog steeds industrieterreinen aan de rand van de stad opgezet, maar dat zal niet lang meer doorgaan aangezien bijna elk stuk grond in de gemeente volgebouwd is. Daarnaast heb je ook nog aan de zuidgrens van de stad, aan de snelweg A2, de High Tech Campus. Hier probeert de gemeente zoveel mogelijk High Tech / ICT / techologisch hoogwaardige bedrijven te vestigen. Dit terrein is vrij uniek in Europa. Heel veel info over de High Tech Campus vind je op www.hightechcampuseindhoven.nl . Kantoren vind je ook veel in het centrum van de stad, zoals LogicaCMG (ICT) in een nieuwbouwtoren bij het centraal station, het hoofdkantoor van de Rabobank, hoofdkantoor van Philips Lighting, en her en der zijn nog aardig wat andere kantoren te vinden. Om terug te komen op je vraag: Nee, Eindhoven is niet alleen maar bezig met het concentreren of verplaatsen van bedrijven naar industrieterreinen aan de rand van de stad, maar moedigt het ook niet af. De gemeente zet zich ook in voor meer kantoren in het centrum.

Dat klopt.

3. Aansluitend bij 1. zijn er enkele specifieke kantoorlocaties te onderscheiden? Soort van Clustering ? Ik las dat men rond het station veel kantoren inplant, op de weg naar de luchthaven en natuurlijk ook aan de Philips afdelingen. Nu vind ik nergens een overzicht van de verschillende kantoorwijken, hun benamingen en specificaties etc.

Er zijn een paar bijzondere terreinen die het noemen waard zijn. Zoals ik bij punt 1 al zei is de High Tech Campus zeer bijzonder (zie o.a. www.hightechcampuseindhoven.nl ), het Flight Forum (zie o.a. www.flightforum.nl ), Strijp S (zie www.parkstrijp.nl ) en herontwikkelingen in het centrum, onder meer Stadionkwartier en Emmasingelkwartier. Google er maar op los voor meer info, maar als je op dit forum kijkt bij projecten > Eindhoven vindt je ook veel.

Nee. Na de Tweede Wereldoorlog is veel van het centrum vernietigd, maar ook zijn er aardig wat gebouwen door de gemeente gesloopt, vooral in de jaren '60 en '70. Het centrum doet ook niet alleen maar modern aan (zoals wel bij bijvoorbeeld Rotterdam is), het heeft toch nog wel een 'oude' look (jaren '20, '30, '40, '50 vorige eeuw) met her en der verspreid over het centrum toch nog wat historische gebouwen die bewaard zijn gebleven.

5. iemand enige info over de evolutie sinds de jaren 80 van de kantoorlocaties in eindhoven ?

Nee, die heb ik niet.

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt!

·
...
3,363 Posts

In verhouding tot andere Nederlandse/Europese steden heeft Eindhoven veel kantoren in het centrum. Ik heb geen exacte cijfers, maar in Eindhoven zal ongeveer 40% van de kantoren in het centrum staan, terwijl in andere steden 25% of minder in het centrum zal zijn.

Zowel in het centrum als langs de snelwegen worden locaties ontwikkeld. De nadruk ligt dus niet alleen op het centrum, alhoewel het Stationsgebied wel de belangrijkste kantorenlocatie is, met name voor grote kantoren.

Volgens Jones Lang Lasalle:

1.485.000m2 in Eindhoven zelf

1.756.000m2 in de agglomeratie (+Veldhoven, Best en Son en Breugel)

Centrumlocaties: voornamelijk Stationsgebied. Stadionkwartier en Strijp S zijn nog in ontwikkeling. De rest is verspreid over het centrum e.o.

Snelweglocaties: High Tech Campus, Flight Forum, Ekkersrijt en de Run (laatste twee niet in Eindhoven zelf, maar in Son en Veldhoven)

Zoek op deze namen in Google en je vindt wel wat meer informatie.

Ja en nee

Van het historische centrum is (helaas) niet veel meer over. Bovendien is het een stuk kleiner dan het huidige centrum. De grote kantorenlocaties liggen ook net buiten het oude centrum.

De meeste centrumkantoren zijn gebouwd tussen ca. 1960 en nu. Snelweglocaties tussen 1980 en nu.

Eindhoven is pas de laatste 15 jaar een beetje een kantorenstad aan het worden. Daarvoor was het nog een echte industriestad met een paar grote kantoren. Belangrijke kantoorontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar zijn het Kennedy Business Center, Flight Forum en de High Tech Campus.

·
Registered
2 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Jongens jongens!!

Hartelijk bedankt! Hiermee schiet ik al een heel eind op vooral thx voor de verschillende locaties!!

Hartelijk bedankt

·
Registered
400 Posts
Het is maar wat je verstaat onder een historisch centrum.
Idd geen vestingstad met middeleeuwse gebouwen.
Ik denk dat het centrum dat voornamelijk in de laatste honderd jaar gebouwd is genoeg historische waarde heeft om te zeggen dat het een historisch centrum is, al is het maar vanwege de Philips historie die overal terug te vinden is.

1 - 5 of 5 Posts