SkyscraperCity banner
1 - 20 of 77 Posts

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Nu de plannen voor IJburg II opnieuw naar de tekentafel moeten, en de vorige plannen voor het aantal woningen op IJburg al een aantal malen naar beneden is bijgesteld, rest de vraag of de HOV-lijn ernaartoe - de 30 mei a.s. in gebruik te nemen IJtram - zijn investering wel waard is geweest. Kijkend naar het aantal reizigers dat nu in bus 326 zit moet je haast wel concluderen dat de aanleg van de aparte trambaan (voorlopig) iets teveel van het goede is geweest. Maar dat is slechts mijn mening.
Wat is die van jullie? Is de aanleg van de tramlijn toch gerechtvaardigd, ja/nee/iets daartussenin? En waarom (niet)?

·
* H I G H *
1,538 Posts
Tuurlijk is het gerechtvaardigd. Het bestaansrecht van OV hangt niet af van de gemiddelde bezetting, zeker niet in het eerste jaar. IJburg is een redelijk groot woongebied, het lijkt me duidelijk dat zo'n gebied ontsloten moet worden door goed OV.
Dat de bus een lagere bezetting heeft is ook niet zo gek, op 1 of andere manier is een tram laagdrempeliger dan een bus. Zeker omdat er met de bus geen fietsen meekunnen.
Ik zou het dus eigenlijk om willen draaien...is de IJtram voldoende voor dat gebied of heeft IJburg recht op meer OV zoals een metro?

·
Administrator
30,094 Posts
Ik kan me voorstellen dat een beter aanbod een hogere vraag teweeg kan brengen, en volgens mij zal dat hier ook wel het geval zijn. Zo'n wijk verdient op z'n minst een prima tramverbinding.

·
Evil Decepticons
108 Posts
CityLife said:
Tuurlijk is het gerechtvaardigd. Het bestaansrecht van OV hangt niet af van de gemiddelde bezetting, zeker niet in het eerste jaar. IJburg is een redelijk groot woongebied, het lijkt me duidelijk dat zo'n gebied ontsloten moet worden door goed OV.
Dat de bus een lagere bezetting heeft is ook niet zo gek, op 1 of andere manier is een tram laagdrempeliger dan een bus. Zeker omdat er met de bus geen fietsen meekunnen.
Ik zou het dus eigenlijk om willen draaien...is de IJtram voldoende voor dat gebied of heeft IJburg recht op meer OV zoals een metro?

Inderdaad op zeer lange termijn een metroverbinding naar Almere.
Met alle respect Alargule, maar ik vind je opmerking echt loos.

Als je de maquette alleen al ziet van Haveneiland in de toekomst , dan is een tramverbinding gewenst. En ook voor het oostelijk havengebied en toekomstige bebouwing van eiland Zeeburg en mensen die daar een auto kunnen parkeren om naar binnenstad te gaan met de tram.

Het zou stom zijn van de gemeente om er geen tramverbinding aan te leggen.
Trams zijn laagdrempeliger als bussen. Ik weet wel zeker dat er meer mensen gebruik zouden maken van zuidtangent als deze een sneltramverbinding zou zijn. Naar mijn idee is deze lijn al een succes.

·
Evil Decepticons
108 Posts
Er rijdt nu een tramplus naar Pathe de Kuip in Rotterdam, als er een bus daar naartoe zou rijden, dan had ik eerder gekozen voor de Pathe in de binnenstad.

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Maar zoals ik al aangaf, ligt de bouw van IJburg II op zijn gat vanwege procedurele problemen. Niemand kan nu zeggen of die in de toekomst alsnog doorgaat.
Daarnaast heeft het huidige IJburg veel minder inwoners dan al tijdens de bouw van de IJtram werd bedacht.
Ook het argument dat een tram 'laagdrempeliger' is gaat volgens mij maar ten dele op. Bus 326 rijdt al weer een tijdje; zou het aantal reizigers echt zo significant toenemen als de tram straks gaat rijden? Dat is even een 'novidad'; daarna sterft het weer uit.
Een railverbinding naar IJburg zou veel beter op de Diemertak kunnen worden aangesloten: dan is er vanuit IJburg een rechtstreekse verbinding met belangrijke werk- en entertainmentgebieden als Bijlmer/ArenA, de Zuidas en Sloterdijk.

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Laat ik het anders zeggen: het tracé van de IJtram als aparte BUSbaan inruimen ware beter geweest. Dan hadden er vanuit IJburg ook rechtstreeks bussen naar bijv. Bijlmer en Zuidas kunnen gaan rijden, die te IJburg van een apart tracé gebruik hadden kunnen maken. Ook doortrekken van de Zuidtangent was dan makkelijker geweest. Nu zit de lijn vast aan een inflexibel spoor; dan vraag ik je toch...

·
* H I G H *
1,538 Posts
Hoeveel mensen wonen er nu in IJburg? 10? 20? 100? Veel meer zullen het er nu nog niet zijn. Gek he, dat er geen kip in de bus zit?
Enne...die bus kan toch gewoon rijden richting zuidas of zuidoost. Daar hoeven we de trambaan niet voor te slopen, lijkt me...

·
Evil Decepticons
108 Posts
Alargule said:
Een railverbinding naar IJburg zou veel beter op de Diemertak kunnen worden aangesloten: dan is er vanuit IJburg een rechtstreekse verbinding met belangrijke werk- en entertainmentgebieden als Bijlmer/ArenA, de Zuidas en Sloterdijk.

IJburg wordt heus wel verder bebouwd.
Vergeet niet dat de IJtram ook het Oostelijk havengebied bedient.
Duizenden woningen in de nabijheid van Rietlandpark hebben een aangename railverbinding met de stad.

Wel met je eens dat die railverbinding vanaf Diemen-Zuid naar IJburg moet doorgetrokken. En eventueel naar Almere Poort. Ik zie dat zeker gebeuren voor 2050.

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Het aantal inwoners wordt toch wel schromelijk door jou (Soundwave) onderschat. Vanuit mijn raam kan ik de ontwikkeling van IJburg gestaag volgen; het ziet er al behoorlijk 'vol' uit daar.
En ja, die bus 'kan gewoon rijden'. Maar de IJtram is ook nog eens een waardeloze verbinding: wil je vanuit IJburg de binnenstad in, zul je altijd moeten overstappen te Rietlandpark op de 10 of CS op andere lijnen. Waarom niet de Diemertak gebouwd en IJburg meteen een volwaardige metro gegeven, moest het dan zonodig rail zijn? Met de plannen voor een IJbrug naar Almere zou dat een betere investering zijn geweest dan de huidige half-oplossing.

·
Evil Decepticons
108 Posts
CityLife said:
Hoeveel mensen wonen er nu in IJburg? 10? 20? 100? Veel meer zullen het er nu nog niet zijn. Gek he, dat er geen kip in de bus zit?
Enne...die bus kan toch gewoon rijden richting zuidas of zuidoost. Daar hoeven we de trambaan niet voor te slopen, lijkt me...
Inderdaad, busverbinding over S114 en A10 naar Zuid/ WTC is Easy as Dell.

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Wel met je eens dat die railverbinding vanaf Diemen-Zuid naar IJburg moet doorgetrokken. En eventueel naar Almere Poort. Ik zie dat zeker gebeuren voor 2050.
Tsja...ik zie Nederland ook nog wel 100 miljoen inwoners vóór 2300 krijgen.
Mocht IJburg II écht ontwikkeld worden, dan is die verbinding noodzakelijker dan de huidige IJtram. Die zou dus prioriteit moeten hebben, en dan zeker vóór 2050...

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Inderdaad, busverbinding over S114 en A10 naar Zuid/ WTC is Easy as Dell.
...die dan vervolgens in IJburg zelf weer vast komt te zitten in al het autoverkeer dat zich de A10 op wil wurmen...:(

·
* H I G H *
1,538 Posts
Ja, waardeloze verbinding...binnen 15 min. op het CS (en dan kun je je fiets ook nog meenemen) :weird:

En het mag er dan wel dichtbebouwd uitzien, er wordt nog vrij weinig bewoond. En het inwonertal zal alleen maar toenemen. En niet zo'n klein beetje ook.

·
Evil Decepticons
108 Posts
Alargule said:
Het aantal inwoners wordt toch wel schromelijk door jou (Soundwave) onderschat. Vanuit mijn raam kan ik de ontwikkeling van IJburg gestaag volgen; het ziet er al behoorlijk 'vol' uit daar.
En ja, die bus 'kan gewoon rijden'. Maar de IJtram is ook nog eens een waardeloze verbinding: wil je vanuit IJburg de binnenstad in, zul je altijd moeten overstappen te Rietlandpark op de 10 of CS op andere lijnen. Waarom niet de Diemertak gebouwd en IJburg meteen een volwaardige metro gegeven, moest het dan zonodig rail zijn? Met de plannen voor een IJbrug naar Almere zou dat een betere investering zijn geweest dan de huidige half-oplossing.
Heb je geen stiekeme wens dat de IJtram ook Diemen Noord zal bedienen.
Die railverbinding vanaf Diemen Zuid naar IJburg komt zeker voor 2050.

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Ja, waardeloze verbinding...binnen 15 min. op het CS (en dan kun je je fiets ook nog meenemen)
Vanzelfsprekend wil iedereen uit IJburg naar CS... :weirdo:

En nee, ik heb geen stiekeme wens dat de metro naar Diemen Noord komt. Aangezien ik daar niet woon, zou ik niet weten wat ik er aan heb...:D

·
Evil Decepticons
108 Posts
Alargule said:
...die dan vervolgens in IJburg zelf weer vast komt te zitten in al het autoverkeer dat zich de A10 op wil wurmen...:(
Tsja , daar heb je een goeie punt en daarom zie ik op de lange termijn een metroverbinding vanaf Diemen Zuid naar Almere Poort wel zitten.

·
Premium Member
12,961 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Ik bedoel maar. Die Diemertak zou als verbinding nuttiger zijn geweest dan de IJtram in zijn huidige vorm.

·
Evil Decepticons
108 Posts
Alargule said:
Ik bedoel maar. Die Diemertak zou als verbinding nuttiger zijn geweest dan de IJtram in zijn huidige vorm.
Eigenlijk wel, maar die tramverbinding is voor IJburg gewoon belangrijk.
De verkoop van huizen gaat gemakkelijker. Ik had bij een referendum heel lang geleden voor IJburg gestemd. Een van de issues die meespeelde was een rechtstreekse railverbinding naar CS. Ook Diemertak werd genoemd. Het was sneu om te horen dat de plannen voor een Diemertak de koelkast ingingen.
De nadruk kwam te leggen op de verlenging van Zuidtangent naar IJburg.
Ik weet niet of die er komt, maar lijkt me wel verstandig om die z.s.m. aan te leggen.

IJburg-tram kan komende zomer weleens een toeristische trekpleister worden met Blijburg strand.

Amsterdam wordt een echte badplaats

Deze zomer zijn er in Amsterdam drie heuse stadsstranden. Naast Blijburg en Amsterdam Plage opent eind mei 'Strand West' bij de Houthavens in Westerpark.
Strand West is een stuk opgespoten zand van 20.000 vierkante meter. Bezoekers kunnen beachvolleyballen, hangen in hangmatten en van de zon genieten, dit alles in combinatie met het drinken van de onvermijdelijke rosé.
Amsterdam Plage strijkt voor de vijfde keer neer op het Stenen Hoofd. Hier kwamen in voorgaande zomers soms wel 50.000 bezoekers per jaar. Blijburg, het strand bij IJburg, was vorig jaar een grote hit onder strandliefhebbers.

En met de IJ-tram wordt Blijburg drukker.

·
* H I G H *
1,538 Posts
Alargule said:
Vanzelfsprekend wil iedereen vanuit IJburg naar Diemen :weirdo:

Nee serieus, natuurlijk moet het gros van de bewoners richting CS om vervolgens over te stappen. Lijkt me niet meer dan logisch. Vanuit het CS kun je naar de hele wereld en dan zul je over moeten stappen ja. Maar vanuit alle buitenwijken van de stad zul je over moeten stappen, tenzij je bij het CS moet zijn.

1 - 20 of 77 Posts