Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 32 Posts

·
Registered
20,962 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ikea gaat gemeubileerde studentenflats in Nederland bouwenDoor: Pieter Smit − 16/08/12, 07:56

© anp. De Ikea in Eindhoven
Ikea gaat in Nederland grootschalig investeren in studentenhuisvesting. De meubelfabrikant verwacht nog voor het einde van het jaar een overeenkomst te sluiten voor het bouwen van de eerste studentenflat van minstens 200 woningen.

Dit zegt Harald Müller, vastgoedontwikkelaar van het meubelconcern. Ikea heeft een exclusieve intentieverklaring getekend met studentenhuisvestingsbureau Duwo, dat de studentenkamers in beheer krijgt. Momenteel is Ikea nog in onderhandeling met diverse studentensteden over de exacte locaties.

Budget design-hotels
Naast studentenhuisvesting heeft het concern plannen om in Nederland, Groot-Brittannië en Polen te investeren in gebouwen voor 'budget design' hotels. De komende jaren moeten er ruim honderd goedkope hotels verrijzen die te vergelijken zijn met merken als het Duitse Motel One en het Franse Ibis. De exploitatie komt in handen van een grote hotelketen.
rest artikel:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...erde-studentenflats-in-Nederland-bouwen.dhtml

Wel vreemd dat ze het met Ibis vergelijken, zie ik niet bepaald als budgetcategorie vergeleken met bepaalde easyhotels, stayokayhotels etc.

Maar lijkt me mooi als deze speler erbij komt op de markt voor studenten en goedkope hotels. Vraag me alleen wel af hoe die eruit komen te zien. Hoop niet als een golfplaten knalgele met blauwe doos...

·
Registered
2,100 Posts
Hier nog een aanvulling met iets meer info :):

Ikea gaat studentenflats en hotels voor ‘zacht Ikea-prijsje’ bouwen

In Amsterdam, Leiden, Delft en Den Haag wordt tot 2015 een tekort van 20.00 kamers beraamd. Ikea wil er binnen vijf jaar 5.000 bouwen.

Ikea gaat investeren in studentenflats in Nederland. De bouw ervan richt zich in eerste instantie op Amsterdam en Delft, waar de het tekort aan kamers het grootst is. Daarnaast wil het in Nederland, Polen en Groot-Brittannië geld stoppen in ‘budget designhotels’, schrijft de Volkskrant.

Nog voor het einde van dit jaar verwacht Ikea een overeenkomst te sluiten voor de eerste flat met minstens tweehonderd woningen, zegt vastgoedontwikkelaar bij de Zweedse meubelfabrikant Harald Müller. De kamers van 17,5 vierkante meter moeten volledig gemeubileerd worden opgeleverd met populaire artikelen van Ikea.

Het bedrijf heeft een intentieverklaring getekend met studentenhuisvestingsbureau Duwo, dat de kamers in beheer krijgt. Duwo is actief in Amsterdam, Delft, Leiden en Den Haag. maar volgens de Volkskrant is Ikea in gesprek met “diverse studentensteden”.
‘Sky is the limit’

Duwo-directeur Jan Benschop hoopt dat in vijf jaar vijfduizend extra studentenwoningen worden gebouwd. “De studentenflats kunnen vanaf tweehonderd kamers worden neergezet, maar tweeduizend kan ook als steden dat willen. The sky is the limit.”

Ikea heeft ook plannen om in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Polen te investeren in ‘budget designhotels’. De komende jaren moeten ruim honderd hotels verschijnen die vergelijkbaar zijn met het Duitse Motel One en de Franse keten Ibis, ook in Nederland actief. Een grote hotelketen moet ze exploiteren.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/08/16/300402/

·
Registered
2,100 Posts
Ik denk dat het een best goed idee is.
Zo worden veel meer studentenwoningen aangeboden voor een lage prijs (als we ze mogen geloven).
Ik hoop alleen niet dat het monotone flatjes zijn...

Ik zou het ook erg op prijs stellen als het een paar 150-plus torens zouden worden :D.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Dit kan nog wel eens een interessante ontwikkeling zijn voor de Nederlandse studentensteden. Met name 'the sky is the limit' spreekt me aan. :D

·
Derp?
2,195 Posts
De studentenflats kunnen vanaf tweehonderd kamers worden neergezet, maar tweeduizend kan ook als steden dat willen.
Dat klinkt mij wel een beetje als "Indien het hoger moet, pakken we gewoon wat extra eenheden uit de stellingen"-bouw, Billy in architectuurvorm... I'm hoping for the best, expecting the worst.

·
Live from the sky!
3,239 Posts

·
mentula agricolæ vulgaris
1,449 Posts
Ik denk dat IKEA er de juiste ideologie op nahoudt om in de moderne wereld een leefbaar habitat te creëren. Dan moet er inderdaad in modules en verticalen gedacht worden. Beetje a la de containers in de tuin van de UU maar dan beter. :)

·
Bas
14,739 Posts
Zojuist uit de Bild-T-Online geplukt, een vers bericht over IKEA (21-08-2012, 23.52 uur):

Ikea will in Hamburg neues Viertel bauen
Hamburg (dpa) - Der schwedische Ikea-Konzern plant den Bau eines neuen Stadtviertels in Hamburg - mit Wohnungen, Büros und Geschäften für Tausende Menschen. Das sagte ein Manager der Immobilientochter Landprop des Möbelkonzerns, Harald Müller, dem «Hamburger Abendblatt». Hamburg sei eine der Prioritätsstädte in Deutschland, in denen sie aktiv Grundstücke suchen und hoffentlich bald fündig würden. Nach Informationen der Zeitung sucht die Ikea-Schwestergesellschaft Inter Ikea rund um die Innenstadt oder in Flughafennähe ein mindestens fünf Hektar großes Areal.

Dan ook maar bij ons in Nederland een woonwijk van Ikea, dit bericht toont dat IKEA meer plannen in huis heeft.

·
Registered
1,199 Posts
Laat ze alsjeblieft eerst wat leegstaande kantoren ombouwen en inrichten voor studenten en dan zien we wel of we nog meer Ikea kunnen hebben. Een complete stadswijk aan hen overlaten heeft wat mij betreft geen haast.

·
Bas
14,739 Posts
In Groningen en Leeuwarden zijn al wijken met een 100% Zweeds uiterlijk, veel hout en veel kleur. Dus IKEA zal in deze steden niet investeren, want de huizen die er al staan zijn veel mooier en veelal vrijstaand.....

·
Bas
14,739 Posts
Ik liet het al doorschemeren, dat zijn royale koopwoningen in een echt Zweedse setting, heel erg mooi. Er zijn hier in het noorden nog wel meer plaatsen waar kavels of delen van een straat gevuld zijn met Scandinavisch aandoende woningen. Noorse huizen staan hier ook genoeg. Kijk voor Zweedse huizen maar eens op Google Streetview bij >Leeuwarden - Guozzemar< of bij >Groningen - Reitdiephaven<

In mijn wijk staan ook enkele vrijstaande Zweedse huizen, rechtstreeks uit dat land geïmporteerd. Het hele huizenconcept uit dat land vind ik zo gek nog niet.

1 - 20 of 32 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.