Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 38 Posts

·
Registered
4,322 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Interessant experiment van Ikea in Hamburg waar in juni j.l. op verzoek van inwoners in een leegstaand gebouw in de wijk Altona een filiaal is geopend, waar 43% van de klanten niet met de auto komt en voor natransport o.a een bakfiets kan worden gehuurd; dit alles moet worden gezien in een wereldwijde trend waarbij ook o.a grote supermarkten en autodealers terug naar de centra gaan:

http://www.z24.nl/ondernemen/marketing-en-sales/ikea-in-hartje-hamburg-leent-je-een-bakfiets-voor-je-billy-490566

·
The only way is up
88,099 Posts
Geen gek idee, al vermoed ik dat hier het gros met de auto komt. (Al kan dat ook niet anders gezien de locaties).
Het zijn wel publiekstrekkers van jewelste en dus wel interessant voor een stadscentrum.

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Heb heel soms ook wat nodig van een IKEA of bouwcentrum maar dat is als bewust niet-autoreiziger erg lastig soms, niet alleen het transport maar überhaupt de reis naar zo'n afgelegen terrein. Wat voorraad betreft zou ik het ook nog wel accepteren als er een aantal dagen tussen bestellen en ophalen zit.

Ideaal dus, maar sowieso ben ik voorstander van desuburbanisatie.

·
Registered
1,622 Posts
^^in Hong Kong zit een mini IKEA midden in de stad en ook in Shanghai en Singapore zit de IKEA in de stad (aan de rand van het centrum). De metro komt er langs, je loopt voor een paar kleine dingetjes zo naar binnen. Grotere dingen kan je of in de taxi proppen of laten bezorgen, ideaal.

Geen idee of het zou werken in de Nederlandse steden en cultuur, maar het is het proberen waard. Doordat de IKEA in de stad zit en makkelijk te bereiken is, kom je er wel een stuk vaker (te vaak eigenlijk :lol:).

·
Registered
5,413 Posts
^ Hong Kong, Shanghai en Singapore, dan heb je het ook wel over steden. ;) Ik denk dat een Ikea in steden van zulk formaat overal prima zouden lopen, maar als Ikea zijnde zou ik me er niet aan wagen er eentje te openen in het centrum van pakweg Eindhoven, dan zit je daar toch wel prima aan de snelweg.

In Shanghai ben ik m'n beddengoed te voet wezen halen bij de Ikea, kleine 10 minuutjes lopen. ;)

·
Registered
1,622 Posts
Overigens zit ik dan niet te wachten op een blauwe doos in hartje stad. ;) Dat moet met een veel beter ontwerp kunnen.
Nee, dat zeker niet in de stad. In Hong Kong zit die mini IKEA in de kelder van een toren, valt niet op, prima.

Zo'n mini IKEA zou denk ik alleen rendabel zijn in de grote steden en dan met name Amsterdam, omdat daar veel mensen in het centrum wonen en komen. Voor al die toeristen ook handig, lekker goedkoop ijsje en hotdog halen :lol:

·
Registered
14,152 Posts
Op zich logisch: in NL kunnen steeds minder mensen zich een auto veroorloven en IKEA richt zich op een brede doelgroep, waaronder mensen die niet zoveel te besteden hebben.

·
Registered
186 Posts
Ik denk dat IKEA's ook goed als transferium kunnen dienen. Op weekdagen is er overdag meer dan genoeg parkeerruimte over, en dan heb je goedkoop een transferium. Terwijl je in het weekend weinig transferiumgebruikers hebt, en juist veel mensen die met het OV naar de IKEA willen. Volgens mij is dat dan een win-win situatie.

·
Registered
7,793 Posts
Interessant experiment van Ikea in Hamburg waar in juni j.l. op verzoek van inwoners in een leegstaand gebouw in de wijk Altona een filiaal is geopend, waar 43% van de klanten niet met de auto komt en voor natransport o.a een bakfiets kan worden gehuurd; dit alles moet worden gezien in een wereldwijde trend waarbij ook o.a grote supermarkten en autodealers terug naar de centra gaan:

http://www.z24.nl/ondernemen/marketing-en-sales/ikea-in-hartje-hamburg-leent-je-een-bakfiets-voor-je-billy-490566
Ik kan me nog wel herinneren dat IKEA ooit in Amsterdam begon.

In Hong Kong heb je in Causeway Bay (zoals rebbel ook al noemde) al een immense populaire IKEA in hartje stad. Gemaakt voor expats. Tot half 11 s'nachts open.

·
Registered
35,079 Posts
IKEA begon in Nederland in Sliedrecht. Na 4 jaar werd een zgn. catalogus-winkel in Amsterdam geopend. Daarna heeft IKEA Nederland (en andere landen) stormachtig veroverd.

• Like
Reactions: Ribarca

·
Registered
4,322 Posts
Discussion Starter · #15 ·
IKEA begon in Nederland in Sliedrecht. Na 4 jaar werd een zgn. catalogus-winkel in Amsterdam geopend. Daarna heeft IKEA Nederland (en andere landen) stormachtig veroverd.
Die Amsterdamse stadsvestiging was begin jaren tachtig hartje stad, op de Stadhouderkade precies tussen de van Wouststraat en de Ferdinand Bol, ik geloof in het pand waar nu een AH zit. Overigens was de achterliggende Pijp toen nog een redelijk achterbuurt/ volkswijk zeker vergeleken met nu en aan de voorkant, de Stadhouderkade was overigens voor centrum begrippen wel veel openbare parkeerruimte waar je toen nog niet voor hoefde te betalen ( betaald parkeren is pas na vertrek van de IKEA ingevoerd. Voor Amsterdam is op een zelfde soortplek in de stad een stads Ikea niet meer mogelijk gezien de beperkte capaciteit van de wegen, ontbreken parkeercapaciteit en de voor Nederlandse begrippen zeer hoge m2 prijzen, echter Rotterdam zou gezien de beschikbaarheid van grote relatief grote metrages in centrum tegen goede prijzen, maar vooral door een veel betere bereikbaarheid van- , capaciteit van wegennet en parkeerfacaliteiten in het centrum gecombineerd met de goede bereikbarheid per OV (metro) m.i. wel geschikt zijn voor de vestiging een stads Ikea zoals in Hamburg/ HongKong.

·
kejje nagaan!
5,074 Posts
In Amsterdam is het fijn dat de IKEA in Zuidoost op redelijke loopafstand van de metro ligt. Ik ben daar nog wel eens met een simpel steekkarretje een groot pakket gaan ophalen. Mits het pakket op de steekkar past rijd je zo de metro in en uit, helemaal als je het 's ochtends in het weekend doet.

Of het ook mag volgens de regels van GVB weet ik niet. In een krappe en onberekenbare tram kan ik me voorstellen dat je een risico vormt en dus geweigerd wordt, maar in de metro heb ik die paar keer dat ik het deed nooit problemen gehad. Ik zie het anderen ook vaak genoeg doen, zelfs op drukkere tijden. Nou had ik wel het geluk dat mijn bestemmingen zich eveneens op loopafstand van de metro bevonden, want anders had ik niet eens overwogen het zo te doen.

·
Registered
7,793 Posts
Die IKEA in Hong Kong heeft slechts een showroom. Artikelen worden uit een magazijn elders thuis gebracht. Zo'n winkel kan prima in een binnenstad. In Amsterdam zou het Oosterdok bijvoorbeeld een ideale lokatie zijn geweest.

·
Registered
116 Posts
Misschien een mooi idee om naast de Markthal in Rotterdam een Ikea te bouwen? Zo `n mooie blauwe blokkendoos pal naast het blikkengebouw.

In maleisië, zoals ze veel goed hebben geregeld daar. Zit de Ikea lekker buiten het centrum en natuurlijk goed te zien vanaf de snelweg.

·
Registered
648 Posts
Ik zou eigenlijk niet zo goed snappen waarom de IKEA naar de binnenstad wil. De meeste IKEA's die ik ken (Delft, Groningen en Haarlem) zijn echt heel prima te bereiken (met auto, OV en fiets). Ze zijn vooral in Delft en Groningen praktisch in het centrum: nog geen 1700 meter vanaf de grote markten, en je kunt in de IKEA lekker Zweedse balletjes kanen :D

·
Registered
116 Posts
Ik zou eigenlijk niet zo goed snappen waarom de IKEA naar de binnenstad wil. De meeste IKEA's die ik ken (Delft, Groningen en Haarlem) zijn echt heel prima te bereiken (met auto, OV en fiets). Ze zijn vooral in Delft en Groningen praktisch in het centrum: nog geen 1700 meter vanaf de grote markten, en je kunt in de IKEA lekker Zweedse balletjes kanen :D
De IKEA bij Delft ligt aan de andere kant van de snelweg dus geen centrum in de buurt.

1 - 20 of 38 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.