SkyscraperCity Forum banner

In gondel van Euroborg naar Zernike (Groningen)

1927 Views 19 Replies 14 Participants Last post by  janneman
Uit DVHN van vandaag

In gondel van Euroborg naar Zernike

groningen - Een kabelbaan dwars door Groningen. In gondels zwevend door de lucht van de Euroborg naar het Hoofdstation, van daar door naar de Grote Markt en uiteindelijk door naar Zenike. Het kan een serieus alternatief zijn voor bestaande oplossingen als de tram of bus, menen ze bij het Vervoers- en Coördinatie Centrum (VCC).

Het idee begon als een 1 aprilgrap op de burelen van het VCC. "Maar toen we die grap verder uit wilden werken, begon het ons te dagen dat zo'n kabelbaan voor een stad als Groningen een geweldige oplossing kan zijn. Een oplossing die voordelen biedt boven de tram die dwars door de stad zou moeten rijden", zegt directeur Gerard Fidom van het VCC. Met collega Peter van der Wal en Machiel Huizinga van ingenieursbureau DHV inventariseerde hij de mogelijkheden.

Een in het oog springend voordeel is dat van de kosten. Volgens Fidom kan de kabelbaan, ook al Martinibaan genoemd, voor een bedrag rond de 30 miljoen worden aangelegd. Een tram kost een veelvoud van dat bedrag.

Een ander voordeel is de snelheid van de kabel, die bovendien elektronisch wordt aangedreven. "Dat voorkomt weer schadelijke uitstoot en is dus een stuk milieuvriendelijker dan een bus."

Fidom wijst daarnaast op de verkeersveiligheid, terwijl de capaciteit enorm is; een kabelbaan kan 3500 mensen per uur vervoeren. De stadsbus op het stuk centrum - Zernike komt niet verder dan 1350 mensen per uur. "De kabelbaan produceert daarnaast geen geluid."

Volgens Fidom kan een kabelbaan in twee jaar tijd aangelegd worden en vergt die aanleg geen grote ingrepen in de bestaande infrastructuur. "Je kunt zeggen: dit is een grap, maar wat ons betreft is het een grap waar je serieus naar zou kunnen kijken. Het zou voor Groningen ook nog eens een toeristische trekpleister van jewelste kunnen zijn. Zogezegd: Er gaat iets boven Groningen."

De tracés

Het Europapark en de Grote Markt zouden de belangrijkste stations moeten zijn voor de kabelbaan. Zo is een tracé bedacht van Euroborg via Hoofdstation naar Grote Markt en een tweede vanaf het Europapark via de Sontweg en UMCG naar Grote Markt. Vanaf de Grote Markt komt een baan richting Zernike.

See less See more
1 - 20 of 20 Posts
leuke luchtfietserij!

elektriciteit kost voorlopig nog soms meer in co2 quota. je verplaatst de luchtverontreiniging naar de elektriciteitscentrale.
Hadden ze in Nijmegen niet ook zo'n (serieus) plan?

En wat heerlijk naief weer, "geen uitstoot"...men vergeet weer eens dat die elektriciteit in een flink rokende kolencentrale moet worden opgewekt...geldt ook voor een tram trouwens...
Nou nou, weer erg negatief zeg! Ik vind het juist goed dat ook eens nieuwe ideeen voor vervoermiddelen naar voren komen. Die uitgekauwde concepten van bus en tram zijn onderhand wel bekend....
Och het idee voor een gondeldienst is al veel vaker opgedoken in Groningen. Zijn ze ook niet aan het onderzoeken over een gondeldienst vanaf het CS naar de nieuwe IKEA en omgekeerd.

Zulke plannen komen er (hopelijk) nooit. Vind het er niet uitzien en laat ze maar gewoon inzetten om meer busdiensten en straks de TRAM!!!
Jaxx said:
Nou nou, weer erg negatief zeg! Ik vind het juist goed dat ook eens nieuwe ideeen voor vervoermiddelen naar voren komen. Die uitgekauwde concepten van bus en tram zijn onderhand wel bekend....
Nieuw? Venetië, Wuppertal ...
qua uitstraling ben ik nog steeds voor een tram. gewoon, die rails in het wegdek :cheers: ;)

ik heb zo mijn vraagtekens bij de hogere snelheid :? ik zou wel willen weten of er ergens anders al ervaring mee is opgedaan, ben benieuwd... 3500 per uur, das wel aardig wat lijkt me
en hogere snelheid? hmz...

ik wil dat rapport wel eens zien!
Jaxx said:
Uitgekauwd? Bewezen en beproefd zal je bedenken. Waarom moet er toch altijd opnieuw het wiel worden uitgevonden. Hoe 'snel' zullen deze gondels gaan? 5 kph? 10? Schiet ook niet echt op hè?
in het stukje hebben ze het over "een ander voordeel is de snelheid"
Een groot voordeel is natuurlijk dat je bij geen enkel kruispunt hoeft te stoppen, waardoor de reistijd naar beneden gaat. Ook kunnen kleine eenheden veel sneller achter elkaar door "vliegen", waardoor de wachttijd kleiner wordt, en ook de uiteindelijk effectieve reistijd.

Het idee begon als een 1 aprilgrap op de burelen van het VCC. "Maar toen we die grap verder uit wilden werken, begon het ons te dagen dat zo'n kabelbaan voor een stad als Groningen een geweldige oplossing kan zijn.
hoe kun je nu in 2 dagen een serieus plan lanceren :?

volgens mij gaat het toch om een verlate 1-april-grap
Lijkt me lelijk. Zit je steeds op de markt naar van die kabels te kijken. Gezellie.
Ben benieuwd hoe hoog die dingen moeten komen om ongehinderd een gemiddelde Koekkoek hijskraan of Van Gansewinkel vrachtwagen te kunnen kruisen.
hooghoudt said:
kabels heb je bij een tram ook...
Das waar, maar hier heb je ook nog van die dingen aanhangen, vind ik toch irritanter dan een tram, maar ach boeie :)
Als dat écht doorgaat zijn ze vergeten dat ze Stadjers zijn :)
Wat zou een boog boven de begraafplaats langs naar Zernike kosten? (als aftakking van de spoorlijn naar Delfzijl) Als je voor het van Starkenborgkanaal al van het bestaande spoor afbuigt hoeft er geen dure brug aangelegd te worden, alleen 2 kilometer spoor en een paar peronnetjes. Zou prima zijn voor een lightrail toch?
goed plan, ik hoop dat t er ooit van komt:)
Electrical Storm said:
Wat zou een boog boven de begraafplaats langs naar Zernike kosten? (als aftakking van de spoorlijn naar Delfzijl) Als je voor het van Starkenborgkanaal al van het bestaande spoor afbuigt hoeft er geen dure brug aangelegd te worden, alleen 2 kilometer spoor en een paar peronnetjes. Zou prima zijn voor een lightrail toch?
Dat lijkt mij ook de efficientste manier van zernike ontsluiten. erg goedkoop en veel sneller dan een tram (of kabelbaan :D). nadeel is wel dat je niet haltes op andere drukke punten (GM, UMCG, Ciboga, paddepoel) kunt aanleggen.

@ES: welkom op het forum! :)
Klinkt grappig, maar ik moet nog zien of dit wat wordt. Volgens mij zijn het gewoon een stelletje knuppels die wat zitten te roepen...
leuk idee vind ik het........

Maar deze jongen gaat er mooi niet inzitten met zijn hoogtevrees.
2 jaar geleden heb ik in een kabelbaan gezten in Tjechie en heb daar doodsangsten uitgestaan in de bergen.
Met beide benen op de grond blijft deze jongen.

Ik zou het wel een attractie vinden voor Groningen zeg die veel bekijks zal krijgen.
1 - 20 of 20 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.