Skyscraper City Forum banner
1 - 6 of 6 Posts

·
Registered
56 Posts
Enkele foto's van 1 juli van de huidige stand van zaken bij de aanleg van de nieuwe dorpsbrug in Ingelmunster en van de omgeving. Ik vond nog geen foto's terug op het forum, dus maak ik maar een nieuw topic aan.

De dorpsbrug is een brug voor wegverkeer die over het kanaal Roeselare-Leie gaat. Ze verbindt het centrum van de gemeente met het station. De bouw van de nieuwe brug maakt deel uit van het Seine Schelde project en is nodig om grotere schepen op het kanaal toe te laten. De vorige brug was te laag.

De oude brug is reeds vorige jaar afgebroken (heb ik geen foto's van). De nieuwe brug volgt een licht gewijzigd traject en komt achter deze huizenrij in plaats van ervoor neer, om dan met deze bocht terug op de weg uit te komen.

Dit blijft dus definitief doodlopend voor het autoverkeer.

Er is ook definitief een overweg geschrapt. Om het omrijden voor de fietsers en voetgangers wat te verminderen (en voor de treinreizigers) wordt een fiets- en voetgangerstunnel aan het station aangelegd. De auto's moeten blijvend omrijden via de andere 'grote' overweg aan het station. Zeker voor de piekuren kan dit voor vertraging zorgen, dus het zou kunnen dat ook na de opening van de nieuwe brug een (klein) deel van het verkeer voor een andere route gaat kiezen.

De brug beginnende aan de stationszijde van het kanaal.

Op die lege vlakte komen blijkbaar appartementen.

Maar we zijn nog lang niet aan het kanaal. Het wordt een zeer lange brug.

Details

Er is een tijdelijke brug over het kanaal voor fietsers en voetgangers. Auto's moeten omrijden via de ringbrug.

Werfzone van op de brug.

Plaats waar de nieuwe brug komt. Het kanaal neemt hier halve breedte aan. Er was sprake van om het kanaal hier breder te maken, maar daar is nog niets van te zien. Wellicht gaat dat dus niet door, maar ben het eigenlijk niet zeker.

We zijn aan de andere kant van het kanaal. Hier is een grindweg voor fietsers, wandelaar en vissers (tijdelijk?) geasfalteerd om als werfweg en toegangsweg voor de omwonenden tijdens de werken te dienen. Het is niet de bedoeling dat fietsers en wandelaars deze gebruiken.

Daar wordt niet zo veel rekening mee gehouden. Het is natuurlijk zondag.

Er is ook een parking voor de omwonenden.

De werfzone aan deze kant van het kanaal.

De zachte verbinding van de tijdelijke brug naar het centrum loopt via een tijdelijke weg door een bosje.

De nieuwe brug gaat ook over de rivier de Mandel, dus ook hiervoor is er een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers. Een gegeerde plek om de werken te bekijken.

Aan de centrumkant van het kanaal loopt de tijdelijke verbinding een stukje door de rand van het kasteelpark.

De werfzone ter hoogte van de overbrugging van de Mandel.

Een fotootje van de appartementen die op de plaats van de Valora komen.

Terug aan de stationskant van het kanaal. Infrabel doet hier zijn duit in het zakje met een vernieuwing van de stationsomgeving.

Een glimp van de treinreizigerstunnel in aanleg vanaf de straatkant. De treinreizigers moesten tot nu toe via de overwegen het andere perron bereiken.

Een van de twee perrons is eind juni verhoogd. Benieuwd hoe ze dit gaan afwerken, want er moet nu een berg naar het perron beklommen worden.

Het verschil met de vorige perronhoogte is namelijk gigantisch.

Zicht van op het perron. In de verte zie je de toekomstige nieuwe brug over het kanaal beginnen met ervoor de tunnel onder de sporen.

De reizigerstunnel. Je ziet hier op de achtergrond links opnieuw de bocht waarmee de nieuwe brug terug op het oorspronkelijke traject aansluit.

Er komen hellingen voor de fietsers naar de tunnel. Waarom een deel dat niet onder de sporen loopt overdekt is weet ik niet. Afwachten hoe dit afgewerkt wordt.

Het stationsgebouw blijft voor zover ik weet staan. Het is wel de bedoeling dat korte treinen wat meer in het midden van het perron stoppen en niet meer aan dit uiteinde van het perron. Daar zou dan een nieuwe luifel komen.

Het loket is hier al enkele jaren definitief dicht.

In het plan was dacht ik er ook sprake van om busperrons voor het station te voorzien (terwijl bussen nu gewoon aan beide kanten van de weg stoppen), maar ik weet niet of dat nog doorgaat en wanneer.

·
Registered
56 Posts
Intussen zijn de eerste delen van de nieuwe brug aangekomen per schip. In totaal zijn er 14 delen te monteren. Normaalgezien zou de montage morgen moeten beginnen, maar ik vermoed dat die niet gaat kunnen doorgaan.

Vorige winter is namelijk een gasleiding onder het kanaal stukgemaakt bij de werken voor de nieuwe brug (het was een nieuwe gasleiding gezien de vorige gasleiding aan de oude brug hing). Deze was voorlopig gedicht maar moet nu nogmaals vervangen worden. Het gaat om een 300 meter lange gasleiding die onder het kanaal geplaatst moet worden en die al wekenlang klaarligt in het midden van de Kortrijkstraat. Normaal moest die vorige vrijdag geplaatst zijn, maar bij het boren geraakt men tot nu toe niet door de kleilaag. Het is nog niet duidelijk wanneer de gasleiding geplaatst gaat kunnen worden.

Ook aan het station liep het tot nu toe niet allemaal perfect. Ik heb gehoord dat de reizigerstunnel wat scheef onder de sporen zou zitten, dus hopelijk hebben we daar dan geen plassen of zo. Verder is er aan de sporen nog niet zo veel veranderd. Nog steeds slechts 1 perron verhoogd en nog steeds niet afgewerkt. Hoe het hoogteverschil met de nieuwe perronhoogte gaat opgelost worden weet ik niet (nu kan je op de banken aan de sporen niet zitten, gezien de berg ervoor ligt, en de fietsenstalling die achter de banken ligt, ligt nu lager dan het perron, dus veel plaats om een perron te leggen zonder ook de fietsenstalling te vervangen is er niet).

·
Registered
56 Posts
De nieuwe brug is intussen te bewonderen. De vertraging bij de vervanging van de gasleiding was gelukkig geen probleem. Ik ben van plan om wel nog eens foto's te nemen, maar ben er nog niet aan toegekomen.

Een paar nieuwtjes:
* Het boren voor de vervanging van de kapotte gasleiding is eindelijk gelukt. Maar een dronken autobestuurder heeft de gasleiding, die intussen al enkele maanden klaarligt, beschadigd, dus die zal eerst hersteld en gecontroleerd moeten worden.
* Dat de einddatum voor de werken van Infrabel aan het station (01/11/2018) niet haalbaar was, was intussen wel duidelijk. Men heeft het probleem eenvoudig opgelost door de '8' in '2018' op het infopaneel te vervangen door een '9' :).

·
Registered
56 Posts
We zijn intussen al een hele tijd verder (meer dan een jaar sinds de vorige foto's) dus ben ik nog wat foto's gaan nemen.

De brug ligt er ondertussen, maar is nog niet open. Ze is vooral in het nieuws geweest nadat na het storten van het beton de brug losgekomen is van het bruggenhoofd. Intussen heeft men de schade hersteld, maar hier kan je duidelijk zien dat de brug toch niet echt gelijkmatig omhoog gaat. Er is daardoor ook wat vertraging; de opening is nu voor voorjaar 2020 gepland in plaats van eind dit jaar.

Het is ook opvallend dat het hoogste punt van de brug niet boven het water is.

Dit omdat men voorzienig is geweest voor een eventuele verbreding van het kanaal onder de brug, waar het kanaal nu op halve breedte komt. Op dit moment is die verbreding echter nog niet voorzien. Wil men die ook realiseren en het pad (en doorgang voor wagens) langs het kanaal behouden, lijkt het me dat er een huis zou moeten verdwijnen. Of men zou voor een breedte ergens tussenin moeten kiezen (het stuk langs het huis is op dit moment ook al wat breder dan het stuk onder de brug waar het kanaal op zijn smalst is).

https://www.google.com/maps/place/8...b:0x35c5a2edf5750a19!8m2!3d50.92325!4d3.26284

Verkeerstechnisch kan men zich ook vragen stellen bij de gekozen oplossing wat betreft de brug. Door het verdwijnen van een van de twee overwegen dreigen de files aan het station langer te worden. Het verkeer vanuit Izegem dat de brug opwil moet in de toekomst ook langs de overweg aan het station passeren en zou bovendien ook nog eens de boel kunnen ophouden gezien het om linksafslaand verkeer gaat. Er was tot hiervoor erg weinig linksafslaand verkeer gezien de meesten voor de verdwenen overweg kozen. Uiteindelijk was het misschien zelfs beter geweest om enkel voor een fiets- en voetgangersbrug te kiezen: minder verkeer in het centrum en minder conflictbewegingen. Uiteindelijk gaat het nu ook en de auto's hoeven niet zo heel ver om te rijden langs de ring.

Nog wat foto's van de brug.

Er is ook wat andere nieuwe wegenis voorzien.

De mensen die langs het kanaal wonen gaan eerst via een andere kleine brug terug over de Mandel moeten voor ze de grote brug over de Mandel en het kanaal kunnen oprijden.

Over naar het station dan. De werken hadden daar eigenlijk al voltooid moeten zijn. Dit is nog niet het geval, maar de perrons liggen er intussen toch al. De tunnel is wel nog niet open. Hier zie je hoe het hoogteverschil met de perrons opgelost wordt.

Dit is een foto van een schuilhuisje.

En dan de stationstunnel in aanbouw (voor fietsers en voetgangers (reizigers)).

Wat betreft de aansluitingen van de tunnel kan men zich toch serieuze vragen stellen wat dit gaat worden. Langs de stationskant zien we slechts een helling langs één kant voor de fietsers. Dit lijkt niet zo erg, gezien de fietsers van de andere kant sowieso eerder voor de overweg in plaats van de tunnel zouden opteren, maar het lijkt erop dat men vergeten is dat er ook fietsers van het jaagpad langs het kanaal komen. Volgens mij is er om een onbekende reden geen aansluiting voorzien voor deze fietsers naar de tunnel. Op deze foto's kan je zien waar die zou kunnen komen.

Het lijkt erop dat deze fietsers dus het oude stuk weg gaan moeten nemen, om dan achter de huizen langs de aanloop naar de brug te nemen, en dan ter hoogte van de tunnel de weg over te steken en de tunnel in te rijden. Een hele omweg, en bovendien gevaarlijk. De overweg aan het station lijkt dan gemakkelijker, maar waarom hebben we dan een tunnel.

Er is ook nog een andere vraag, wat je een beetje kan zien op deze foto.

Het is de vraag of het gaat mogelijk zijn om van de brug als voetganger komende uit het centrum die de trein wil nemen rechtstreeks op het perron richting Kortrijk te geraken. Dit lijkt niet echt voorzien, of het zou moeten zijn via die strook tussen de tunnel en het perron. Het nut van die strook is op dit moment ook niet echt duidelijk. Hopelijk werkt men het geheel niet te veel af met allerhande afsluitingen. Ik ken de situatie in het station van De Pinte waar men geen doorgangen naar het perron (spoor 4) voorzien heeft aan beide uiteinden van het perron (enkel in het midden), en de reizigers dan maar gewoon over de afsluiting klimmen om hun trein te halen. Dat lijkt me niet de bedoeling en ook gevaarlijk, maar wordt door zulke situaties natuurlijk in de hand gewerkt. De reden hiervoor is misschien dat het overzichtelijker is voor de treinbegeleider: als je enkel in het midden op het perron geraakt kan het niet voorvallen dat iemand aan het uiteinde nog snel het perron opkomt en de trein opspringt nadat je al gefloten hebt. Anderzijds: in Ingelmunster lijkt het bij de andere drie uiteinden sowieso wel mogelijk om onmiddellijk het perron op te gaan.

Als we ook kijken naar de baan langs de tunnel lijkt die een flink stuk smaller te zijn dan de baan op de brug, gezien een deel overgaat in de helling naar de tunnel voor de fietsers en de strook ernaast.

De vraag is dan ook of er naast de helling plaats is voor twee rijvakken, twee fietspaden en twee voetpaden, of er misschien geen fietspaden gaan komen. Dat lijkt dan wel gevaarlijk als je van fietspaden op de brug plots op een weg zonder fietspaden zou uitkomen.

Als we kijken naar de aansluiting van de tunnel aan de andere kant lijkt vooral de zigzaghelling vreemd. Gezien er zeer veel plaats is om in beide richtingen (parallel langs de sporen) weg te rijden uit de tunnel via lange fietshellingen is het mij onbekend waarom voor een minder handige zigzaghelling gekozen is.

In één van de richtingen daal je zelfs opnieuw af nadat je eerst de zigzaghelling omhoog hebt genomen.

Gelukkig gaat het wel mogelijk zijn om in beide richtingen met de fiets weg te rijden (denk ik toch).

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom er zo'n brede toegang voorzien is in deze richting, zelfs breder dan de doorgang ernaast voor de garages, gezien die toch op een gevaarlijke fietsonvriendelijke weg uitgeeft en het mij veiliger lijkt om als fietser de andere richting te kiezen.

Al bij al dus toch veel vragen bij het project, maar goed misschien moeten we gewoon nog afwachten wat het uiteindelijk wordt.

Wat betreft de busperrons aan het station is het ook nog afwachten wat er daarvoor gedaan gaat worden. Er zijn op dit moment daar nog geen werken.

Tenslotte, in de buurt zijn ook een aantal nieuwbouw woonprojecten bezig. De appartementen in aanbouw langs de sporen waren al te zien. Dit is ook nog een beeld van de afgewerkte Valora appartementen.

En dan nog enkele foto's van nieuwe appartementen wat verder langs het kanaal.

1 - 6 of 6 Posts