SkyscraperCity banner

1 - 20 of 36 Posts

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #1
Ik heb met een vriend van me ruim 2 weken door Europa gereisd. Dit deden we zoals wel meer op dit forum met behulp van een interrailticket. Het leek ons wel leuk om een rondje door allemaal hoofdsteden te maken. Zo hebben we het rondje Berlijn, Praag, Wenen, Bratislava, Boedapest, Boekarest, Sofia, Athene, Rome, Milaan en Zürich gemaakt. Het was een mooie en vermoeiende ervaring, en zeker het herhalen waard. Uiteraard heb ik een heleboel foto's gemaakt (totaal 1627). Hiervan heb ik een selectie gemaakt die ik hier graag wil laten zien.

Hier de foto's van Berlijn.

1. Het eerste wat we zagen van Berlijn. Het supermoderne en imposante Berlin Hauptbahnhof. De vorige keer dat ik in Berlijn was heb ik deze alleen van veraf gezien en was 'ie nog niet klaar. Maar van binnen is 'ie echt heel indrukwekend.

2. Een leuk park aan de rivier. Hier hebben we 's avonds ons broodje gegeten en nog even gechilld.

3. De grote ster, daar waar de Siegesäule staat. Helaas stond dat object van top tot teen in de steigers, dus geen waardige foto daarvan.

4. Schloss Bellevue. Van het bestaan hiervan was ik onbewust. We werden dus aangenaam verrast tijdens ons verkenningsrondje rond het Hostel.

5. Park aan de rivier, aan de overkant van het Schloss Bellevue.

6. Nogmaals het Hauptbahnhof. We moesten de tweede dag even onze trein naar Praag reserveren.

7. Het herdenkingsmonument met op de achtergrond de skyline van Potsdamer Platz.

8. Potsdamer Platz.

9. Sony Center.

10. Nogmaals.

11. De Fernsehturm.

12. De lijst met clichébezienswaardigheden is oneindig. Hier het Rotes Rathaus.

13. ...

14. Berliner Dom

15. Hier de zuilengalerij voor de Alte Nationalgalerie.

16. KaDeWe, het Kaufhaus Des Westens. Vroeger een van de meest exclusieve warenhuizen ter wereld. Ik ben er een aantal jaren geleden geweest, en sindsdien is het wel iets meer een veredelde V&D geworden naar mijn idee.

17. Kunstwerk op de Kurfürstendamm met op de achtergrond de Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche.

18. Het Olympisch stadion. Vorig jaar nog het toneel van het WK atletiek en twee jaar terug nog het finalestadion van het EK voetbal. Mooi stadion!

19. De zuilen aan de buitenkant van het stadion.

De rest volgt later. :)

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #2
Praag:

20. Het hoofdstation.

21. Genomen vanaf het centrale plein in Praag. Het plein was volgepakt met massa's toeristen. Praag vind ik dan ook niet echt een aanrader in het hoogseizoen.

22. As I said...

23. We hebben hier de kerktoren beklommen om even te genieten van het uitzicht.

24. Nogmaals, maar dan de andere kant op.

25.

26.

27.

28.

29. De markante televisietoren vlakbij ons hostel.

30. Even verderop vonden we deze markante kerk, die tot onze verbazing ook nog aardig oud was (ik kan me even niet meer herinneren hoe oud precies).

31. Het station.

32. Het Národní Muzeum, geen idee wat het is.

33. Een grote synagoge.

Hierna volgt Wenen.

·
MP
8,688 Posts
Mooi :) Interrailen door Europa, dat is hip! Praag is natuurlijk erg mooi, maar het lijkt me zo platgetreden. Zijn er nog wel "onbekende plekjes" daar, of is die hele binnenstad aan het toerisme ten prooi gevallen?

Narodní is Tsjechisch voor "nationaal, van het volk", het is dus het nationaal museum. Je kunt het woord trouwens ook in de andere Slavische talen terugvinden, narod betekent bijna overal "volk".

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #4
De gehele binnenstad is ten prooi gevallen aan het toerisme. Althans, voor zover wij er zijn geweest. Misschien dat we er gewoon te kort waren om de "onbekende plekjes" te ontdekken, we waren immers overal maar een dag of 2.

Bedankt voor de uitleg. Is ook wel logisch, een dergelijk museum voor zo'n groot(s) pand.

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #5
Wenen:

34. Schloß Schönbrunn. Hier had ik van tevoren veel positieve geluiden over gehoord. Misschien dat het aan het weer lag, maar ik vond het enigszins tegenvallen. Zondermeer is het erg groot en daarom indrukwekkend, maar ik vond het nogal een lomp verschijnsel.

35. De tuin erachter is daarentegen wel schitterend.

36. We hebben hier ook een bezoekje aan de dierentuin gebracht. De enige dierentuin in Europa met panda beren! Helaas zat de panda achter 3 lagen glas waardoor het onmogelijk was er een fatsoenlijke foto van te maken. Hier een koala beertje.

37. En een van de mooiste dieren uit de dierentuin, de zwarte panter.

38. Deze ijsbeer was echt heel zielig. In zijn verblijf liep 'ie constant op deze rots van de ene naar de andere kant, met ook telkens dezelfde pasjes en andere bewegingen. Alsof 'ie helemaal gek was geworden. Heel sneu om te zien.

39. Deze geniale diertjes mogen natuurlijk niet ontbreken.

40. Wie weet wat dit te betekenen heeft?

41. Pinguïns in overvloed in de Schönbrunner Tiergarten.

42. Olifant.

43.

44. Een reuzenschildpad. Helaas zie je op de foto niet goed terug hoe gigantisch dit beest was.

45. Het U-Bahn station nabij de dierentuin.

46. Belvedere Garten.

47. Schloß Belvedere. Dit vond ik persoonlijk veel mooier dan Schloß Schönbrunn.

48. De Karlskirche. Een aparte kerk, maar wel erg mooi en imposant.

49. Wenen staat vol met schitterende panden.

50. De een nog mooier dan de ander.

51. De Staatsoper.

52.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

61. Straatbeeld.

62. Idem

63. Idem.

64. De skyline van het nieuwe Wenen.

65. Een andere hoge toren.

66. En het station vanwaar onze trein naar Bratislava vertrok.

De volgende keer dus Bratislava.

·
Stadtaffe
2,727 Posts
Tering, al die steden in 2 weken weten te proppen?! Imposant :) Hadden jullie de route van te voren bedacht? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan met reserveringen?

Leuke foto's tot nu toe!! Ben benieuwd naar de rest.

Wat betreft Praag: verschrikkelijke, overgewaardeerde kutstad. Veel te veel toeristen, erg onaardige mensen, te veel niet-boeiende oude gebouwen: bah! Willekeurige stad in Polen is veel interessanter.

De enige dierentuin in Europa met panda beren!
De Zoo in Berlijn heeft er ook eentje :)

·
Error
5,783 Posts
Ten eerste: mooie foto's! Het lijkt me inderdaad vermoeiend om zoveel te bekijken in zo'n korte tijd, maar wel leuk natuurlijk!

De gehele binnenstad is ten prooi gevallen aan het toerisme. Althans, voor zover wij er zijn geweest. Misschien dat we er gewoon te kort waren om de "onbekende plekjes" te ontdekken, we waren immers overal maar een dag of 2.
Ik ben twee keer in Praag geweest, een keer in oktober en een keer in februari. In februari vond ik het veel leuker dan in oktober, dan is het niet zo heel druk. Maar zelfs dan is het nog redelijk druk op de Karelsbrug bijvoorbeeld. In de zomer is het dan nog wel een graadje erger. Waren er trouwens nog steeds werkzaamheden op de Karelsbrug?

Over Wenen: de tuin van Schönbrunn is inderdaad prachtig, en nog gratis ook :) Schönbrunn zelf vond ik wel oke, ik heb toen een audio-tour van 45 minuten gedaan. Het viel me nog mee moet ik zeggen :)

·
Whirlwind
1,254 Posts
Ja joh, plaats even foto's van de steden waar ik ook geweest ben met Interrail en nog foto's van wilde gaan plaatsen.... :(

Niet alle foto's doen het bij mij trouwens, ook niet na 10 keer de pagina verversen.

Wij hebben trouwens veel minder plaatsen in twee weken gedaan, hoe heb jij er zoveel gedaan? Overal maar 1 of 2 dagen verbleven? Dat was vast nog veel vermoeiender dan onze reis (Praag, Wenen, Bratislava, Boedapest, Ljubljana en terug via Salzburg, München en Frankfurt).

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #9 (Edited)
Bratislava:

67. Uitzicht vanuit onze hostelkamer op de 4e verdieping recht naar beneden. Kennelijk houden ze in Slowakije ook van Buurman en buurman...

68.

69. Hier en daar leek te stad wat te lijden onder achterstallig onderhoud, zie hier de trambaan. De tram moest geregeld afremmen wegens oneffenheden in het spoor!

70. Lelijkheid, maar McDonald's zit overal.

71. Het enige wat echt de moeite waard was in Bratislava, het kasteel waarvan je ook een mooi uitzicht heb over de stad en de brug(gen).

72. Je moet daarvoor eerst wel een paar trappen op.

73.

74. De beeldbepalende brug.

75. Nog meer lelijkheid, maar het heeft wel wat vind ik. het was sowieso een verademing om na Berlijn, Praag en Wenen even in een minder toeristische stad rond te lopen.

76. De trams, hopeloos verouderd.

77. 's Avonds zijn we nog even naar de brug en het kasteel gegaan.

78.

79. De brug bij nachte.

80. Uitzicht vanuit het hostel richting de Donau, van de stad af.

Hierna Boedapest.

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #10 (Edited)
Boedapest:

81. Het mooie centraal station, een van de hallen aldaar.

82. Mooi pand, weet niet wat het is. Dat is wel weer een beetje het nadeel van zo gehaast alles bezichtigen. Weet van een heel aantal dingen niet wat het nou daadwerkelijk is.

83. De bruggen over de Donau die de stad splijt in Buda en Pest.

84. Szent István-bazilika.

85. Bij de citadel staat bovenop de heuvel dit standbeeld. Gelukkig trof ik een mooie lucht op de achtergrond aan bij het fotograferen van van dit standbeeld 's avonds.

86. Uitzicht vanaf de heuvel richting het Parlement.

87. De burcht in Buda.

88.

89. Avondlijk straatbeeld.

90. Het parlement.

91. De Matthias Kerk ligt hierachter, maar die stond in de steigers, dus geen foto daarvan.

92. Nogmaals het parlement in zijn volledigheid. Dit vonden we een van de mooiste, zo niet het mooiste bouwwerk van de vakantie.

93. De stad met de Szent István-bazilika erin.

Hierna volgt Boekarest.

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #11
Dank voor de reacties. We vonden het zelf ook wel een prestatie van formaat om zoveel in zo'n korte tijd te reizen. We vonden het ook een uitdaging om zoveel mogelijk van een stad te zien in een zo kort mogelijke tijd. We liepen bijna dagelijks 20 tot 40km om zoveel mogelijk te bezichtigen, daarnaast maakten we veelvuldig gebruik van metro, tram en buslijnen.
Ook maakten we regelmatig gebruik van nachttreinen, om op die manier én een overnachting in een hostel uit te sparen én een extra dag te winnen doordat we niet overdag in de trein hoefden te zitten. We hadden van tevoren wel min of mee de route uitgestippeld, maar we hadden niks gereserveerd behalve onze eerste overnachting in Berlijn. We keken telkens in de stad waar we waren op internet voor de overnachting in de volgende stad. Ook reserveerden we telkens als we aankwamen op het station in een stad alvast de trein naar de volgende stad, zodat we zoveel mogelijk effectieve tijd overhielden, want we bleven inderdaad telkens maar 1 of 2 dagen in een stad.

@Hooghoudt; stiekem ben ik het met je eens over Praag.
@Timon; nee, de werkzaamheden waren over.
@Deventer; sorry, haha. Maar je kunt toch gerust ook foto's plaatsen? Je hebt ongetwijfeld niet precies dezelfde gemaakt als ik.

·
Registered
3,274 Posts
Mooie serie! Moet er zelf niet aan denken zoveel in zo'n korte tijd te moeten reizen, maar je ziet wel half Europa in een zomervakantie :eek:kay:

82. Mooi pand, weet niet wat het is. Dat is wel weer een beetje het nadeel van zo gehaast alles bezichtigen. Weet van een heel aantal dingen niet wat het nou daadwerkelijk is.
Dat is het museum voor toegepaste kunst van architect Ödön Lechner. Inderdaad een erg mooi gebouw.

·
Bas
13,657 Posts
Mooie serie, lekker contrasterende steden. Bratislava lijkt mij inderdaad een ramp. Met veel commieblocks in het zuidelijke stadsdeel. Het was inderdaad een snelle reis, eigenlijk had ik Polen er ook wel bij in willen als ik zelf deze route had gepland, maar ja, je kunt niet alles hebben. Er komen nog meer foto`s, of niet?

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #15
Er komen inderdaad nog veel meer foto's! ;)

Hier Boekarest:

94. Vanuit de trein: bergen!

95.

96.

97. Een straat vlak achter het Hostel, net buiten het centrum. Dit is wel zo'n beetje hoe je heel Boekarest kunt voorstellen.

98. Standaard woonhuizen.

99. Achterstallig onderhoud is hier eerder regel dan uitzondering.

100.

101.

102.

103. Het riviertje door het centrum.

104. Armoede

105.

106.

107.

108. Het monsterlijke paleis van Ceauşescu.

109. In het verlengde van het Paleis ligt een flinke rotonde met een enorme fontein erin en er omheen. Allemaal aangelegd door Ceauşescu. Erg mooi, maar voor Ceauşescu's systematizatie moesten grote delen van het historische centrum wijken (en dat scheen mooier te zijn geweest).

110. Er wordt hard aan het centrum gewerkt (eigenlijk aan heel Roemenië) om er wat moois van te maken. Dit was voor mij de derde keer dat ik in Roemenië was, de vorige keer een jaar of 6 geleden, en de situatie is in die 6 jaar echt al enorm verbeterd.

111. Wel zie je nog heel veel Dacia's!

112. De rand van het centrum

113. Op naar Bulgarije!

De volgende keer dus Sofia.

·
Registered
1,169 Posts
Super leuke serie! Het lijkt me doodvermoeiend om zo'n reis te maken, maar toch ook een geweldige ervaring. Ik heb zelf 8 van de 11 door jou bezochte steden aangedaan en heb steeds een week per stad uitgetrokken (behalve voor Milaan en Bratislava), dus ik vind het wel interessant om te zien wat jij in zo'n korte tijd allemaal hebt kunnen doen. Boekarest en Sofia staan hoog op mijn 'to go'-lijst. Qua rommeligheid vind ik Boekarest trouwens wel wat van Moskou weg hebben. Echt prachtig! :) Ik kijk uit naar de rest van de foto's.

·
Le penseur
1,656 Posts
Discussion Starter #17
Hier dan Sofia. We hebben niet overnacht in deze stad. We arriveerden 's ochtends vroeg en vertrokken 's avonds weer met de volgende nachttrein naar Athene. Beide nachttreinen heb ik niet in kunnen slapen. Ik heb zelden in zulke oude en verrotte treinstellen gezeten als in Bulgarije. Daarnaast is het spoor daar ook niet je-van-het, waardoor het een erg oncomfortabele reis werd.

114. Bij aankomst op het station schrok ik enigszins van de staat waarin het verkeerde. De middelste twee trappen op deze foto zijn roltrappen, maar dusdanig verroest dat ze niet meer gebruikt konden worden. Ik vermoed dat dit al een heel aantal jaren zo erbij moet hebben gelegen zonder dat ook maar iemand er enige vorm van onderhoud aan heeft gepleegd.

115. De voetgangerstunnel van het station (eigenlijk het hele station) moet eens heel mooi zijn geweest.

116. Roltrappen bij een volgend perron. Alleen de roltrappen van de tunnel naar de grote stationshal werkten nog.

117. Beekje door de stad. Eroverheen zie je gas-/olieleidingen.

118. Niet alle gebouwen waren in nieuwstaat.

119.

120.

121.

122.

123.

124.

125. Angelina Jolie, Code.

126. Het mooiste aan deze stad vond ik wel de bergen op de achtergrond. Dit plein lag vrij hoog, wat een mooi uitzicht opleverde.

127. In dat verhoogde plein ligt een kleiner verdiept pleintje met fontein en ingangen naar de metro. Of de metro er nog reed weet ik eigenlijk niet, het zag er allemaal niet heel florissant meer uit. De fontein was wel nog steeds mooi, dat dan weer wel.

128. Hier de metrohalte.

129. Hier en daar oogt Sofia wat slordig.

130. In de McDonald's. Door ons vroege tijdstip van aankomst was dit het enige wat geopend was, en we moesten nodig naar het toilet.

131. Weer die mooie bergen! Op de voorgrond een voetgangersbrug over een grote weg.

132. Idem, ditmaal met een televisietoren op de berg.

133. Standaard flats.

134. De nieuwste modellen worden eerst op de Bulgaarse markt geïntroduceerd, zo blijkt.

135. Dit standbeeld stond boven een grote kruising, en blonk mooi in de ochtendzon.

136. Uitzicht vanuit een groot en luxueus warenhuis (waar we zo ongeveer als enigen in rondliepen).

137. Bulgaren houden van fonteinen, je vindt ze op ieder pleintje.

138. De hopeloos verouderde trams.

139. Een grote synagoge. Wat mooi was om te zien was dat aan de overkant van de straat een moskee stond. Het kan dus wel...

140. Dit had ik een musje nog niet eerder zien doen.

141.

142. Weer die bergen.

143. Het Bulgaarse landschap is schitterend en afwisselend. Bovendien schijnen er grote delen door mensen onaangetast te zijn. Het land moet ik zeker nog eens naar terug om dit zelf te ontdekken.

144. De stop bij de douane, vlak bij de Griekse grens dus. De schemer heeft haar intrede reeds gedaan.

145.

146. We laten de zon achter in Bulgarije.

Ik heb genoten van Sofia, al hoef ik er niet nog eens heen. Het moet er eens werkelijk fantastisch mooi zijn geweest, maar de huidige regering verzaakt het schoon nogal. Door deze vervallenheid ademt de stad wel een leuke sfeer uit. Verder was de stad ook erg rustig, maar dat kwam misschien ook doordat Boekarest erg hectisch was.
Overigens vond ik de Bulgaren erg onvriendelijk. Ze kwamen erg nors over en waren weinig behulpzaam.

Volgende keer Athene.

·
Whirlwind
1,254 Posts
@Deventer; sorry, haha. Maar je kunt toch gerust ook foto's plaatsen? Je hebt ongetwijfeld niet precies dezelfde gemaakt als ik.
Ghe nee, en ik ga ze ook wel plaatsen (het is alleen zoveel werrk om ze uit te zoeken :nuts: ). Zo zie ik bijvoorbeeld dat je geen foto's hebt geplaatst van het oude centrum van Bratislava. Dat ziet er een stuk beter uit dan die vervallen, lelijke buurten er omheen. En je bent ook niet de UFO-brug op geweest? Vanaf daar heb ik weer leuke foto's, o.a. van het kasteel. Vond je Bratislava trouwens ook niet net een klein dorp, in plaats van een stad van een half miljoen inwoners? En heb je nog misbruik gemaakt van de lachwekkend lage drankprijzen?

·
-
3,475 Posts
Zo, leuke fotoserie!

·
Stadtaffe
2,727 Posts
We vonden het zelf ook wel een prestatie van formaat om zoveel in zo'n korte tijd te reizen. We vonden het ook een uitdaging om zoveel mogelijk van een stad te zien in een zo kort mogelijke tijd. We liepen bijna dagelijks 20 tot 40km om zoveel mogelijk te bezichtigen, daarnaast maakten we veelvuldig gebruik van metro, tram en buslijnen.
Ook maakten we regelmatig gebruik van nachttreinen, om op die manier én een overnachting in een hostel uit te sparen én een extra dag te winnen doordat we niet overdag in de trein hoefden te zitten. We hadden van tevoren wel min of mee de route uitgestippeld, maar we hadden niks gereserveerd behalve onze eerste overnachting in Berlijn. We keken telkens in de stad waar we waren op internet voor de overnachting in de volgende stad. Ook reserveerden we telkens als we aankwamen op het station in een stad alvast de trein naar de volgende stad, zodat we zoveel mogelijk effectieve tijd overhielden, want we bleven inderdaad telkens maar 1 of 2 dagen in een stad.

Super leuke serie! Het lijkt me doodvermoeiend om zo'n reis te maken, maar toch ook een geweldige ervaring. Ik heb zelf 8 van de 11 door jou bezochte steden aangedaan en heb steeds een week per stad uitgetrokken (behalve voor Milaan en Bratislava), dus ik vind het wel interessant om te zien wat jij in zo'n korte tijd allemaal hebt kunnen doen.
Ik vind het zelf ook altijd verleidelijk om zoveel mogelijk steden in één vakantie te proppen. Het is wel zo dat je van een stad een veel veelzijdiger beeld krijgt als je er een dag of 4/5 bent en echt een beetje te leren kennen.

Toch denk ik dat jullie aanpak, met 1 of 2 dagen per stad, ook wel iets heeft, vooral om een indruk te krijgen van een (hele grote) regio. Daarna kun je altijd nog in latere jaren besluiten een van de steden/landen uitgebreider te gaan bezoeken.

Ik zit zelf ook met dit dilemma voor een reis naar Oost-Azië die ik volgende zomer graag wil maken. Ben überhaupt nog nooit in Azië geweest, en wil graag een indruk krijgen van de regio. Enerzijds wil ik graag Shanghai, Beijing, Hongkong, Seoul, Tokio, maar ook het platteland van China erg graag zien. Anderzijds lijkt het me gaaf om een flinke tijd in één stad te verblijven. Lastig lastig...

Iemand met Azië-ervaring die een paar scenario's kan aanraden? :D

@JC_Zwolle: ik vond ook dat Sofia in de zomer heel erg rustig aandoen. Ook waren bijna alle clubs en ook veel cafés gesloten. Volgens een Bulgaarse studiegenoot van me heeft dat er mee te maken dat iedereen (inclusief studenten) in de zomer massaal naar paps en mams of naar een vakantiehuisje in de bergen of aan de oostkust gaat zitten.

1 - 20 of 36 Posts