SkyscraperCity banner
1 - 20 of 44 Posts

·
Registered
2,858 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik postte dit net in het Bredase projectoverzicht omdat 'Dutchina' nu bedacht is zo ongeveer rond Breda. Het lijkt me allemaal wel erg spannend maar het is natuurlijk slechts een visie. Maar toch wel een om over na te denken, die prikkelt. Nog los van de locatie, is Nederland toe aan een Dutchina ?

Visonair plan met vliegveld maakt Breda spil in Europa

BREDA - De regio Breda moet in de toekomst een supermoderne airportcity worden, de vervanger van Schiphol. Die visie presenteert Peter Savelberg woensdag op de vastgoedbeurs Provada in Amsterdam. Savelberg is voorzitter van de Denktank Dutchina, zoals het project heet.

De eerste Dutchinaconferentie staat gepland voor 2013. Volgens Savelberg kan Schiphol de huidige ontwikkelingen niet meer bijbenen. "We moeten op zoek naar een nieuwe plek voor een grote luchthaven of we verliezen onze mainportfunctie. Dat is slecht voor Schiphol, de Randstad en Nederland."

Daarnaast is Breda aangesloten op het HSL-netwerk. "Er loopt een HSL die van Brussel, Antwerpen, Rotterdam en naar het hart van Amsterdam gaat. In het midden is eigenlijk een leegte", gaat Savelberg verder. "Juist daarin is plek voor grote nieuwe luchthaven. De kunst is om groene waarden en culturele waarden te conserveren en er bovenop een nieuw centrum te bouwen rondom die grote internationale luchthaven. Met alle faciliteiten die daarbij horen."

Dutchina richt zich voornamelijk op landen als India en China. "Dit kabinet heeft negen topsectoren benoemd die moeten groeien. Er zijn 40.000 hoogwaardige technische vacatures. Maar die mensen hebben we zelf niet. Die moeten we uit China en India halen."

Op verschillende plekken wordt door universiteiten over campussen nagedacht, waar studenten uit China, India en andere BRICS-landen (Brazilië, India, Rusland, China, South-Africa) terecht kunnen. "Doe moeten elkaar makkelijk kunnen bereiken", zegt Savelberg. "Ze moeten op de trein springen en bij volgende campus uit kunnen stappen. Die campussen worden volgens Savelberg moderne hedendaagse complexen.

Bij de vastgoedbeurs Provada in de RAI in Amsterdam is ook wethouder Alfred Arbouw aanwezig. Die ondertekent op de beurs met mevrouw Klein Schiphorst van de Rijksgebouwendienst drie overeenkomsten over de realisatie van het Gerechtsgebouw in het Stationskwartier in Breda.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Een bijzonder onzinnig en onnozel plan dat werkelijk waar nergens op gebaseerd is. Een internationale luchthaven bouwen ondanks dat je net door de HSL aan Schiphol gekoppeld bent? Natuurlijk! Een Chinatown ter grote van Tilburg? Natuurlijk! Tholen onder water zetten ten behoeve van natuur? Natuurlijk! Je eigen natuur compleet naar de klote helpen door nutteloze bedrijventerreinen? Natuurlijk! Een monorail van niks naar nergens? Natuurlijk!

:eek:hno:

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Haha, wat een idioot plan! Breda, de metropool van Europa :lol:

Enkeltje prullenbak dus...

·
Registered
34,668 Posts
^^ En Schiphol wegdoen voor een luchthaven in België! :rofl: :rofl: :rofl:

Over het verliezen van de mainportfunctie in Nederland betreffende de nationale luchthaven gesproken. :lol:

Nee, dit is echt een onzinnig plan. Breda heeft uiteraard een uitstekende strategische ligging, maar in Brabant zijn Eindhoven, Tilburg en Den Bosch grotere steden. Misschien ook wel omdat Breda de concurrentie heeft van Rotterdam en Antwerpen die beide ongeveer even ver van Breda liggen. Breda zal zich zeker goed kunnen ontwikkelen als de economie weer aantrekt, maar zal dat in Noord-Brabnt doen in de schaduw van i.i.g. Eindhoven en Den Bosch. Dat is mijn verwachting. Over de concurrentie met Rotterdam en Antwerpen hoeven we niet eens woorden aan vuil te maken, ook al zitten er in Breda best een aantal belangrijke bedrijven precies tussen die twee grote steden in.

·
Registered
2,955 Posts
Een fatsoenlijke luchthaven ter ontlasting van Schiphol hoeft niet per se een slecht idee te zijn. Ik denk alleen dat Lelystad dan de logische keuze is.

Verder stellen hoogopgeleiden ook hoge eisen aan hun omgeving. Die expats gaan in hartje Amsterdam of op de Zuidas zitten en niet in een of ander complex in Brabant omdat een of ander masterplan dat voorschrijft.

·
Registered
34,668 Posts
^^ Als we in de Randstad extra capaciteit op luchthavens benodigen dan moet die in eerste instantie in Rotterdam worden gezocht, en daarna pas in Lelystad. Dus daar waar de markt echt is. Daarnaast bouwt Brussel ook uit, en de afstand tussen Schiphol en Zaventem is qua vliegtijd vanuit het Verre Oosten totaal verwaarloosbaar.

Dat de Aziatische economiën langzaam (of niet eens zo langzaam) de Westerse economiën zullen verdringen is evident. Daar heeft Peter Savelberg wel gelijk in. Vele schrijvers van naam zoals o.a. Fareed Zakaria en Kishore Mabuhbani betogen dit al heel lang en hun gelijk wordt steeds meer bewezen.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Daarnaast is het verder uitbouwen van het vliegveld in Eindhoven vele malen logischer extra capaciteit creëeren op vliegveld Lelystad.

·
Registered
34,668 Posts
Daarnaast is het verder uitbouwen van het vliegveld in Eindhoven vele malen logischer extra capaciteit creëeren op vliegveld Lelystad.
Inderdaad, Eindhoven en Rotterdam kunnen nog veel meer groeien, en daarmee (ondersteund door Lelystad) Schiphol voldoende ruimte geven voor de belangrijke hub-to-hub vluchten.

Overigens laat Peter Savelberg Schiphol wel doorgroeien, maar tot maximaal 65.000.000 passagiers. Dat kunnen er met 6 landingsbanen echt veel meer zijn.

Daarnaast is het plan van de megaluchthaven in Londen dat door Peter Savelberg aangehaald een heel wild idee. Aangezien ze daar de uitbreiding van Heathrow en Gatwick na ruim 40 jaar discussiëren nog steeds niet geregeld hebben kunnen krijgen, (de plannen staan zelfs helemaal stil) zou het meer een soort wereldwonder zijn als de nieuwe luchthaven ten Oosten van Londen wel "eventjes" gerealiseerd zou gaan worden. Dat gaat gewoon niet gebeuren, of niet in de komende 25-35 jaar.

·
Registered
2,955 Posts
Ik ben vooral uitgegaan van de praktische haalbaarheid. Op een oppervlakte als dat van Nederland maakt het geografisch sowieso weinig uit waar je luchthaven(s) gelegen is/zijn. In principe is één grote luchthaven dan ook absoluut voldoende voor een gebied van deze omvang. Echter heeft Schiphol vooral ruimtelijke beperkingen, een probleem waar Eindhoven in mindere mate ook tegenaan zal lopen als men daar echt een grote luchthaven wil realiseren.

Bij Lelystad heb je zeeën van ruimte en kan je infrastructuur aanleggen zonder dat er hele kernen moeten verdwijnen, iets wat praktisch vrijwel onhaalbaar is.

·
Bas
14,397 Posts
Laat ze in De Baronie maar lekker doorgaan met het kweken van aardbeien, dat lijkt mij veel nuttiger. Wat een ramp zou dat betekenen, als ik nooit meer die lekkere aardbeien uit Breda op tafel kan zetten!

·
Registered
5,774 Posts
Ik ben vooral uitgegaan van de praktische haalbaarheid. Op een oppervlakte als dat van Nederland maakt het geografisch sowieso weinig uit waar je luchthaven(s) gelegen is/zijn.
ohja, dat was inderdaad waarom er zoveel multinationals in eindhoven en groningen gevestigd zijn.

hoezo zou schiphol niet meer kunnen groeien?

·
Registered
12,445 Posts
Dat de Aziatische economiën langzaam (of niet eens zo langzaam) de Westerse economiën zullen verdringen is evident. Daar heeft Peter Savelberg wel gelijk in. Vele schrijvers van naam zoals o.a. Fareed Zakaria en Kishore Mabuhbani betogen dit al heel lang en hun gelijk wordt steeds meer bewezen.
Ach de magie zit in het woordje Azië. Velen lijken dat als een soort eenheid te beschouwen. Dan krijgen je zinnetjes als 'Aziatische economieën verdringen de westerse' een panisch kantje. In werkelijkheid evolueren we uiteraard naar een multimodaal model met de westerse landen als één van de spelers. Het Westen heeft bijna evenveel inwoners als China, dat kan je niet zomaar 'verdringen'. Door globalisering zal de term 'grootmacht' ook alsmaar meer irrelevant worden.

Hetzelfde gebeurt nu met de term BRIC-landen. Ook weer zo een woord dat een eenheid veronderstelt vergelijkbaar met de westerse landen (die cultureel en economisch veel meer verwant zijn).

·
Registered
317 Posts
haha wat een plan. Het is net zo'n plan als Windmill island en die malle berg van 2 km. Vergroot eerst maar eens Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Lelystad airport, als ze er nog een luchthaven tussen knallen maakt het niet makkelijker in de lucht tussen Rotterdam en Eindhoven want Alders zei al bij de uitbreiding van Lelystad airport goed naar goede vliegroutes te moeten zoeken.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Als een planologiestudent hiermee komt aanzetten krijgt hij een 1. Geeft wel weer het niveau van de Provada aan dat dit soort lui zich daar in de kijker willen spelen.

·
×××
882 Posts
Geinig plan! Ik hou er wel van als mensen buiten hun doos denken. Ik vraag me alleen af in hoeverre de mensen in West-Brabant hier op zitten te wachten...

Het voorname argument van deze vent is dat Schiphol aan zijn tax zit. Dan denk ik dat het meer wijsheid is om een vliegveld als Lelystad of Eindhoven meer ruimte te bieden, bijvoorbeeld door het verplaatsen van alle low cost carriers of een flink deel van de continentale vluchten naar deze twee vliegvelden. Rotterdam zou natuurlijk de beste optie zijn maar dankzij politieke strubbelingen denk ik dat Rotterdam erg moeilijk onder de huidige beperkingen uitkomt.

Immers, Heathrow zit ook al jaren aan zijn tax en het verplaatsen van vluchten naar Gatwick, City, Standsted et cetera heeft gezorgd voor een blijvende gezonde groei in Londen.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Natuurlijk zit Schiphol nog niet aan zijn tax. Met 6 start- en landingsbanen hebben ze meer dan genoeg ruimte om te groeien.

·
Registered
2,955 Posts
ohja, dat was inderdaad waarom er zoveel multinationals in eindhoven en groningen gevestigd zijn.

hoezo zou schiphol niet meer kunnen groeien?
Of een multinational is exact hetzelfde als een internationale luchthaven, of mij ontgaat even wat je nou precies duidelijk probeert te maken.

Een afstand van zo'n 200 kilometer tot het dichtstbijzijnde (grote) vliegveld is heel gebruikelijk. In diverse landen functioneren economische centra die op z'n minst van groot nationaal belang zijn op minstens die afstand van een groot internationaal vliegveld. Aangezien niemand in Nederland verder dan 200 km van Schiphol af woont, maakt het geografisch weinig uit waar je een tweede luchthaven vestigt. Een tweede luchthaven die we als zodanig dan ook niet nodig hebben, hooguit om de beperkingen van Schiphol op te vangen.

·
Registered
5,774 Posts
ik durf te wedden dat er een causaal verband is tussen de vestiging van multinationals in nederland en de nabijheid van schiphol.

de overheid trouwens ook, anders waren ze het hele zuid-as project niet begonnen.

welke andere landen je het dan overhebt ben ik ook wel benieuwd naar.

1 - 20 of 44 Posts