SkyscraperCity banner
1 - 12 of 12 Posts

·
I am sterdam
4,762 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Istanbuulll
Was een bijzondere, interessante stad met grote contrasten. Met veel historie, de inwoners, stedelijkheid en hoogbouw.
De excursie waar ik aan mee liep was 6 dagen. Met een programma waarin een boottocht over de Bospurus, 2 hoogbouw bouwplaatsbezoeken, bezoek nieuwe buitenwijk van Istanbul (soort Almere), de verplichte toeristische trekpleisters, universiteit bezoek(met de turkse studenten) en hadden we nog vrije tijd, wat vooral in de avond en nacht uitkwam :).

De stad is zo'n 50 km breed en ligt op Europees en Aziatisch grondgebied die wordt gescheiden door de Bospurus en de stad heeft naar schatting 10.000.000 inwoners!

De foto's heeft een nadruk op het oude Istanbul:
1) De Blauwe Moskee

2) Gescheiden verkeer

3) De Bazaar

4) Overblijvsellen van de Byzantijnen

5) Een moskee

6) Zijstraat van de Bazaar

7) De Aya Sofia

8) De Blauwe Moskee gezien vanuit de Aya Sofia

9) Een Egyptische obelisk

10) De Blauwe Moskee bij nacht

11) Uitzicht vanuit ons dakterras op de Gouden Hoorn en Galatta brug en toren

12) Een drukke halte

13) Turkse Stau

14)

15)

16)

17)

18)

19) de 'kalverstraat' van Istanbul (naam vergeten?)

20) Taksim plein

21)

22)

23) Verwestering

24) die straat weer

25) Rechts de oudste wolkenkrabber van de stad

26) De Hollander pik je er zo tussenuit ;)

27) Vanaf de Galatta toren (1) op de Bospurus

28) Vanaf de Galatta toren (2) op 'oud' Istanbul

29) Vanaf de Galatta toren (3) op Levent district

30)

Deel 2 volgt later, met modern Urbanism en Architecture!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Mooie stad Istanbul. Benieuwd naar het 2e deel, modern Istanbul heb ik nog nooit echt veel van gezien

·
Registered
1,361 Posts
wauw! Een enorme Euraziaanse stad zonder 'museumgevoel', tenminste, op de foto's dan. Foto's 2, 24, 26 en 29 doen het meest Europees aan, de rest lijkt een stad 'n paar duizend kilometer verder.
Bedankt voor deze diverse kijk op Istanbullu!

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Fascinerende stad, zo op de grens van twee continenten en eigenlijk twee werelden. Staat ook hoog op mijn lijst (maar ja, welke stad eigenlijk niet...)

Over het openbaar vervoer wat ik op de foto's zie: grappig dat die Stockholmse trams die ook op Gouda-Alphen a/d Rijn rijden dus ook in Istanbul rijden. Zijn die oude trammetjes van foto 26 van een toeristische museumlijn of maken ze echt deel uit van het reguliere OV? In dat geval lijkt het me daar net zo gevarieerd en interessant als bijvoorbeeld Lissabon en Milaan.

·
I am sterdam
4,762 Posts
Discussion Starter · #10 ·
@ Mojito De oude trams maken nog steeds deel van het ov van Istanbul. ze rijden maar een traject, door de drukke winkelstraat, bij Taksim. Toen ik er was, waren ze altijd vol.
Trouwens de nieuwe tram/lts maken dezelfde ping/toet geluiden als de Combino's in Amsterdam. Echt we liepen door de stad en je hoorden dat geluid, het was alsof je even in A'dam liep :). Deze trams waren altijd stampvol.

·
Registered
85 Posts
Ziet er indrukwekkend uit hoor! Erg warm en levendig stad.
Zeker een stad om te bezoeken waard. :runaway:

1 - 12 of 12 Posts