SkyscraperCity banner
1 - 20 of 32 Posts

·
德明
5,413 Posts
Zozo, na Lissabon gooit ie d'r nog een andere wereldstedentrip tegenaan! ;) Prachtige stad! Mooie foto's! En in combinatie met de info heel erg aangenaam om te bekijken. :cheers:

Favo's: 5, 9, 10, 14, 25

(Staat je volgende trip ook al weer gepland? :D)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Moooooooie serie, krijg helemaal zin om er gelijk weer heen te gaan; ik zat tergelijkertijd met jouw in Istanbul! Op The Box zag ik een clip met beelden van de stad, kippevel hoor :)

Je hebt de sfeer van de stad er mooi op gekregen (is mij niet gelukt :bash: ), vooral met foto 12 t/m 15, 21 en 22.
Leuk dat je ook in dat Galatatorentje bent geweest, die heb ik zelf overgeslagen. Mooi uitzicht!

Ramses said:
Tachtig-allemachtig-prachtig
Het ergste/grappigste dat ik ben tegengekomen (zonder dat ik verteld had dat ik Nederland ben!) is 'Watskeburt?!' als lokkertje om me een restaurant binnen te krijgen :eek: :eek:

Echt bizar hoeveel mensen familie in Nederland (Ben 3 of 4 mensen tegen gekomen met familie in Groningen of mensen die er regelmatig kwamen) en Duitsland hebben! Dat gegeven wordt door verkopers heel erg vaak gebruikt om een gesprekje aan te knopen, met natuurlijk als doel om je in te kapselen en dingen aan je te verkopen.
Toch moet ik zeggen dat ik alle verkopertrucjes een van de hoogtepunten van de stad vond. Het ronddwalen op de Bazaars is echt fantastisch, ik heb zelfs een paar dingen gekocht niet om het product, maar meer omdat ik het afdingen zo iets leuks vind :)

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #7 ·
-Koen- said:
best welvarend daar zeker..
In de stad zag het er best welvarend uit, maar dat zegt weinig over de rest van het land. Het contrast met de omgeving is erg groot. Als de reacties in deze thread nog eens de tweede pagina bereiken dan post ik ook nog wat van de armoede in het ommeland (anders worden het teveel foto's op één pagina). Zoniet dan start ik wel een keer een nieuwe thread met de rest. ;)

DvW said:
Staat je volgende trip ook al weer gepland?
Ja, straks ga ik met forummer Tweety een maand rondreizen in China. Dit is trouwens een wel erg bijzonder jaar voor mij. Lissabon was een cadeautje, Istanbul was een excursie van school en China wordt dus mijn bestemming in de zomervakantie. Het leven is mooi! :cheers:

@Iedereen: Bedankt voor de reacties!

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #8 ·
hooghoudt said:
Het ergste/grappigste dat ik ben tegengekomen (zonder dat ik verteld had dat ik Nederland ben!) is 'Watskeburt?!' als lokkertje om me een restaurant binnen te krijgen :eek: :eek:
Wat vreselijk :doh: Die verkoper ben ik gelukkig niet tegengekomen. Wel een man met een restaurantje met zijn slogan: yummy yummy yummy, food in your tummy

Toch moet ik zeggen dat ik alle verkopertrucjes een van de hoogtepunten van de stad vond. Het ronddwalen op de Bazaars is echt fantastisch, ik heb zelfs een paar dingen gekocht niet om het product, maar meer omdat ik het afdingen zo iets leuks vind :)
Met die instelling heb ik ook een paar dingen gekocht. Afdingen vind ik ook een leuke bezigheid. Maar ik merk wel, vooral in de bazaar, dat veel toeristen de markt al een beetje verpest hebben door de volle pond te betalen. Als de klanten niet meer afdingen dan raken die verkopers ook wat verwend en dan lukt het vaak minder goed om voldoende van de prijs af te krijgen. Gelukkig zijn er meerdere winkeltjes met dezelfde producten zodat je gewoon verder kan gaan met afdingen bij de buurman.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Afdingen is inderdaad geweldig :) Beginnen bij 80 lira voor een shirt, en eindigen bij 8. Die markten zijn dan ook vaak erg leuk om te bezoeken. Het is inderdaad ook niet zo dat een Turk zo zeer 80 lira wil hebben, maar 'wie niet waagt, wie niet wint'. Er zullen vast toeristen zijn die het volle pond betalen en dan heeft hij zijn dagsalaris weer binnen.

Erg mooi foto's, Istanbul blijft een van de steden die bijzonder hoog op mijn lijstje staat! Een vliegreis vanaf Eindohoven (zoals het op die kaart staat ;)) is zo'n € 180 (retour) als je vliegt met Corendon.

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Sfeervolle foto's van een voor mij onbekende stad. Lijkt me voor Turkije bezoekers zeker een aanrader om eens naar toe te gaan (en zo misschien ook).

·
ruiten drie
868 Posts
Mooi hoor. Ik ben er in 2002 geweest, maar zie ook veel onbekende plekken.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Leuke pics en bijschriften, veel bekende plekjes in een heerlijke stad. 25 is echt geweldig, die heerlijke verkeerschaos van dat soort steden. ;)

5. In de stad liggen veel tramlijnen, met toch best moderne trams.
Eigenlijk maar 1 echte tramlijn die door het hele centrum kronkelt. Daarnaast de museumtram door de grote winkelstraat, een sneltramlijn en een metrolijn. De tram op de foto is trouwens hetzelfde als op de RijnGouweLijn rijdt tussen Gouda en Alphen.

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #16 ·
^En niet te vergeten de Tünel. Deze tram/trein/metro heeft wel wat weg van de funiculars van Lissabon. Een enkel lijntje puur om tegen een heuvel op te komen. Maar dan ondergronds.

·
Bas
14,380 Posts
Ik ga straks naar het werk en print enkele foto`s om aan een Turkse collega te geven. Kan `ie vanavond ook even de rest bekijken op IENTERNETT. Lachuh wordt dat. Hij komt zelf uit een dorpje op 20 km afstand van Kayseri, dus uit een ander landsdeel. Deze Ömer heeft het niet zo op grote steden als Istanbul, en ik heb te kennen gegeven er nog eens heen te gaan. `Niet het echte Turkije`, zegt hij dan. Maar voor ons wèl het meest toegankelijke deel ervan, gezien de vliegprijzen.

De foto`s van de wapenhandel en die van dat verstopje pleintje spreken wel boekdelen. Maar Istanbul lijkt mij een geweldige stad om eens een weekje rond te hangen, ik denk dat ik als Nederlander redelijk welkom ben, gezien de historische vriendschappelijke banden tussen beide volkeren. :)

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #19 ·
^Je bent sowieso als gast erg welkom. Vooral buiten de stad is men nog erg gastvrij. Toen we een busrit maakten in de omgeving stonden de mensen (ook ouderen!) zelfs op voor ons om hun plaats af te staan. Kom ergens bij iemand in huis en een complete maaltijd wordt je voorgezet. Zelfs in het armste dorp van plaggenhutten schoof men ons van alles toe om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Zoiets is hier in Nederland haast ondenkbaar.

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Heerlijke serie. Zit ook al jaren te twijfelen om naar Istanbul te reizen (vliegtickets zijn spotgoedkoop), maar het is er nog steeds niet van gekomen.

Ben het volledig met de meningen van Ramses en Hooghoudt eens, heerlijk dat afdingen. Het gaat er dus in Turkije hetzelfde aan toe als in egypte (wat ik alleen maar prachtig vind). Dezelfde verhalen en verkooptechnieken... allemaal hebben ze vrienden in Nederland... hahaha...moest hier dus ook erg om lachen:

Hello my friend, come and see my beautiful carpets! Very cheap. Are you from Holland? I got a friend in Rotterdam so I can give you a discount. This carpet is just 50 lira’s because you are my friend… No? 40 lira’s… 25 lira’s? 10 lira’s? Maybe tommorow?

1 - 20 of 32 Posts