SkyscraperCity banner
1 - 20 of 32 Posts

·
Moderator
16,916 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik maitsje jir een frysk thread von. dus voar de net frysken > Helje jim translator er mar bei :cheers:

Gebrûksaanwiezing > Ik hie ut net een soart an tiid, dus de meeste foto's binne net hjil skerp.. Ik praat ek modern frysk, allinnig myn heit is frysk, mien ma komt ût R'dam en ik sels kom ût Emmen. Ik ha ik gjin spiegelreflex camera. En ik ha de foto's ek van ou de fiets makke. wont ik moest nei skoalle ta ;) Ik sil bei elke foto eem een lyst bytsje utleze wer ut precies is ;)

Verjit net, dot it Hearrenfean mar een doarpke is.. gjin officiele stad, dus verwacht net een grutte skyline ofsa ;) Disse foto's binne von vandaag, disse ochtend op mien wei nei skoalle ta :cheers:

It Hearrenfean yne Lente :):cheers:

>>>>>>

001 De knipe, ut lytse doarpke foar it Hearrenfean.

002 Eindelyk nei 12 km :sleepy:

003 Lyts Neibouw projektje. Vroeger wie jirre un fabriek. Disse meesken woanje nou gewoan op asbest grûn.. matte ze self mar wiete, ik soe it net dwaan ;)

004 Neibouw Projekt it Skoatterwâld. jaren '30 stijl. Do mast er van hoade ;) Bedoeld foar 15.000 inwoners ofsa ;)

005 Dit vien ik dus lelijk

006 Kantoortjes op de Abe Lenstra Boulevard.

007 Ien van de mooiste stadions von Nederlân..

008 Mien clubke :D

009 Kantoorgebouwen yn aanbouw op de Abe Lenstra Boulevard :cheers:

010 Project foar fjouer nije kantoorgebouwen, se binne krek begûn mei ut Rabobank gebouw ( Kraan ) Ong. 7 verdiepings heeg ofsa ;)

011 Pride of the north naast de A32. Dot stufsand is von ien of andere vrachtwagen.. Ik wiet net wat r an het dwaan wie..

012 Parkeerplaatsjes + A32

013 Op de fiets yn de ghetto von it Hearrenfean :) Der binne meerdere ghetto's mar die fotografeer ik wol een oare keer.. Ik ha it nou oer de jaren '80 ghetto flats ;)

014 Nog steeds dezelfde wei..

015 Ik ( Rjochts ) en een vriend ;) (Zelfde wei ) Mien ligstjoer is wol vaker yn beeld jer ;)

016 Ziekenhûs de Tjongerschans yn beeld. Jir wurked mien mem. En ik wurk jirre yne zomer ;)

017 Ziekenhûs, Se hawwe de bou stillegd.. Ut ziekenhûs sit in jild noad.. Dus it ziekenhûs is mar foar de helft au..

018 Parkeergarage Ziekenhûs

019 Boardsje

020 Tehuis foar gestoarden ofsa ?

021 Dit is de wei nei mien skoalle ta ;)

022 Sjost mien skoalle al ? ;)

023 Dot is mien skoalle.. Fedde Schurer Plein ( OSG Sevenwolden )

024 Wot een lelyk aftans oud skoallegebouw is et ek.. komt ût de jaren '70 ofsa.. en don matte wij jild insamelje foar een skoalle yn Sierra Leone.. Kist better foar disse skoalle dwaan.. Do kist dit gebouw ik fan ou de snelweg sjen.. ( Knooppunt Heerenveen )

024 Van ût mien skoalle 1ste verdieping.. Heegste gebouwen von it Hearrenfean > De Muntflats ( 48m 16 verdiepingen ofsa )

025 Hearrenfean skyline :cheers: :p An e oare kant ha ik utsjocht op knooppunt Heerenveen ( A32 - A7 ) Don vermaak ik mei ek wol.. gjin concentratie foar de les don maar ût et raam sjen nei moaie auto's :)

026 Hjir wie vroeger et Thialf.. Et gebouw is mien oade skoalle ;)

027 Fietspaadsje.. Dot zwarte gebouw is sinds kort onderdeel von Sevenwolden groep. Ik skaam mie der foar. yn 2004 is dr iemand del stutsen mei een mes.. :eek:hno: Dot wie ek nog in ut nijs.. ( Nieuws ) Net op dat lelyke famke lette dot foar mie fietst.. :lol:

028 Brede strjitte richting et Centrum..

029 Zelfde strjitte ( gjin skerpe foto )

030 Tsjerke

031 Ien van de winkelstraatsjes.. Ik ha net winkelstrjitten er op set.. hie ik gjin tiid foar en ut wie drok.. ;)

032 Langs de gracht..

033 De gracht - Jaja dot hat it Hearrenfean ek ;)

034 Hjir links is een kantorenpark.. rjocht foarût sjost de A32

035 Parkje

036 Lytse flatsjes..

037 Wer ut stadsparkje, hjir ha ik Samaras een keertsje sjoen! :cool:

038 Hûskes

039 Abe Lenstra Stadion :banana: ( Die kerel achter ut stjoer hie zeker ik neat betters te dwaan :nuts: )

040 Nog maar een keertsje, omdat et sa moai is :D

041 A32 Viaduct ( Net skerp )

042 Rotonde

043 Bei dot tango tankstation kist volle goedkeaper tanke :cheers:

Dit wie de fotoslide von it Hearrenfean. kist de beschrijving of sommige wurdsjes net begriepe don mast dat eem sisse en don vertel ik het dei wol eem :cheers: Een oare keer meer foto's von it Hearrenfean, dit wie mar een lyts deel, ut deel wer ik dagelyks langskom ;) Reacties binne altied wolkom :)

Oant Sjen ! :cheers:

·
Registered
3,849 Posts
Alles in het gebrekkig Fries, wel lastig te lezen (zelf ben ik Fries) :) Op zich leuke fotoserie, maar ik zie eigenlijk weinig moois. Waar is het centrum?

·
Moderator
16,916 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Haha ik weet :p Had ik ook aangegeven ;) Ik had geen tyd.. dit is alleen de weg naar mijn school.. en in het centrum is het druk op vrijdag, dan ga ik daar niet staan met men fiets om foto's te maken, bovendien is fietsen daar verboden.. ;)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Heerenveen nähdäkseni jotta olla hieno ikävystyttävä. Sitä paitsi, erotodistus on ei että dramaattinen edes. :cheers:

·
Moderator
16,916 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^^ juist :tongue3: Extra herinnering > Foto's gemaakt vanaf de fiets ;)

·
Registered
116 Posts
Ik bin ik een hjelve frys. Het is dan ook iets waar ik niet mee te koop loop ;)
Kwam vroeger vaak in Wolvega bij Pake en Beppe. Pake werkte als werkplaatschef bij de Fram in Heerenveen, ik ging weleens kijken in de garage (jaren 80). Heerenveen vond ik toen al een gat, en nu nog steeds. Onlangs was ik met een bedrijfuitje in het ALS, een echte beproeving voor mij als Grunn-fan ;) Maar ik heb me voorbeeldig gedragen, en ik hei Sulejmani sjoen! Maar Heerenveen, het zegt me bijzonder weinig. Sorry! Een soort Drachten mét station. De omgeving (bijv. Oranjewoud) is echter wel OK.

·
Moderator
16,916 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Haha ok. Ik bin ek een halve frys.. ;) Mijn Beppe woont in Stiens ( Achter Leeuwarden ) en men pake is inmiddels overleden. Ik praat verder nooit fries, ik praat ook geen fries met vrienden, ik kan het eigenlijk alleen verstaan. Mijn vrienden praten wel veel fries, ook tegen mij en ik kan het verder gewoon verstaan maar ik praat nederlands terug :)

·
Registered
3,849 Posts
Ik was eigenlijk altijd beetje anti-Fries-praten, maar sinds ik in een nieuwe klas zit, waar vrijwel iedereen Fries praat, praat ik ook steeds meer Fries. Sommige klasgenoten denken dat ik Hollander ben :)

·
Moderator
16,916 Posts
Discussion Starter · #11 ·
^^ haha, vroeger ergens in de 2e / 3e klas zeiden ze wel eens tegen mij : smarrige hollander :p Ze zijn in dit deel van Friesland ook vrij nationalistisch ( vind ik dan ) Ik zie wel eens dingen op mijn school en dan denk ik van: :eek:hno: vechtpartijtjes.. laatst een groep van 20 donkere mensen kwamen op bezoek om een blanke in elkaar te meppen ofzo? nou halve school het plein op, niet best..

·
Registered
114 Posts
Grappige serie alleen zijn er natuurlijk veel mooiere reportages te maken van het Fiese Haagje dan "random" vanaf een fiets.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Zo, dat Fries wijkt even hard af van het Nederlands als Antwerps of West-Vlaams. Misschien ook daar een officiële taal van maken? ;)
Heerenveen ziet er een plaatsje uit waar ik gewoon door zou fietsen, niet zelf bezoeken.

·
Bas
14,379 Posts
Ik sluit me aan bij de meningen van Matthie en FF. De reportage had wat `voller` gekund ( waar zijn o.a. Thialf, De Heide en het Posthuis?) en Heerenveen, ach, het is inderdaad een plaats om met 140 km/uur aan langs te jakkeren. Als ik er kom, is het puur fuctioneel, bij Sportstad of Bos, maar ja, dat was het dan ook wel weer, hè? Toch ligt Heerenveen in een mooie omgeving en vanaf de Knipe zijn daarvan nog enkele aardige plaatjes gemaakt.
Volgende keer maar een fietsreportage uit Chicago, Illinois? :)

·
Moderator
16,916 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Ja weet ik wel ^^ maar ik zei ook dat ik het niet aan tijd had ;) Dit is een deel van de weg die ik fiets, die 12 km boerenland ga ik niet fotograferen ;) Thialf etc is in H'veen Zuid. 5 km verderop ;) Leuke grap over Chicago :p Ik ga nu slapen, heb met 6 man 3 kratjes er door heen gejast. best moe nu, moet weer aan de studie vanmiddag :sleepy:

·
Not much
11,090 Posts
Grappig, leuke foto's. Alleen vind ik het zo raar dat er een ander taaltje is in het noorden, voor zo'n klein land. Ik vind het eerder irritant, praat gewoon allemaal Nederlands. Ik heb namelijk helemaal niks begrepen van deze fotoserie.

·
Registered
691 Posts
Ik snap niks van de Friese taal. en ik vind het ook niet mooi.
Misschien omdat ik geen Nederlander ben is het lastig om te begrijpen.

Maar dit is een forum in het Nederlands, het is d ebedoeling dat iedereen kan snappen wat er wordt gepost!

ik vind het geen mooie stad zo op het eerste gezicht. Het ziet er saai en uitgestorven uit!

1 - 20 of 32 Posts