Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 33 Posts

·
Registered
91 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De discussie doet al een tijdje te ronde de mogelijke uitbreiding van Ryanair op Eindhoven Airport. Toch wil ik een discussie voeren over deze mogelijke uitbreiding. Er zijn verschillende politieke partijen die allen enkele andere gedachten hebben over deze uitbreiding, ook verschillende kranten zijn vele artikelen te vinden over dit onderwerp. De vraag is simpel: ben jij voor of tegen de uitbreidingsplannen van Ryanair?

Nadat ik een tijdje de ontwikkelingen heb gevolgd en verschillende mensen heb gesproken uit de omgeving ben ik van mening dat een uitbreiding van Ryanair doorgezet zou moeten worden. Mijn mening is baseert op ervaringen van omwonende en informatiebronnen op internet en kranten. Laats las ik een zeer interessant stukje in de krant:

Quote: Bij de discussie ‘Ryanair naar Eind¬hoven ja of nee’, is de statistiek op tafel gekomen dat alleen Ryanair nu al bijna 1 miljoen passagiers per jaar vervoert van en naar Eind¬hoven Airport. Onderzocht is dat van die miljoen passagiers rond 450.000 passagiers naar Eindho¬ven en de regio zijn gekomen en daar gemiddeld 420 euro per passa¬gier achterlaten. Dat levert 900 di¬recte en indirecte banen bij een veelheid aan instanties: de luchtha¬vens, busondernemingen, taxi's, horeca, politie, douane, beveili¬ging, begeleiding en bestuur en noem maar op.

Quote: Hebt u daarnaast al uitgerekend hoeveel 450.000 maal 420 euro is? Dat is bijna 190 miljoen euro! U kunt uitrekenen wat het betekent als Ryanair dat passagiersaantal op¬schroeft naar 3 miljoen. Eindho¬ven Airport is economisch gezien een zegen voor Eindhoven en de regio. Niet voor niets heeft Rotter¬dam maar één streven: puur uit economische motieven nog groter worden dan Eindhoven Airport.

Naar mijn mening een zeer interessant stukje tekst. Alleen al uit puur economisch belang zou de luchthaven gigantisch veel kunnen toevoegen. Eindhoven is rijp voor uitbreiding de behoefte aan extra vluchten is enorm en de luchthaven probeert alleen maar in te spelen op de wensen van de klanten. Wat dacht je van de mogelijk groeiende businesssituatie in Eindhoven? Denk aan top bedrijven die gevestigd zijn in en rondom Eindhoven, ik noem een DAF, Philips, ASML, Efteling enz. Dit zijn bedrijven waar naar mijn mening iets meer met respect omgegaan moet worden. Zij geven de stad omgeving en provincie een economische impuls waar je bang van wordt!! Misschien nog wel een ander belangrijk punt. Toerisme!

De Efteling kan combinatie reizen organiseren met Ryanair. Verschillende steden trips in en rondom de stad. Bezoekingen aan al dat prachtige hier in onze provincie. Gewoon te veel om op te noemen als je kijkt wat onze provincie te bieden heeft.

Toch zijn er nadelen: omwonende, en milieu. Iets waar ik niet veel van af weet. En me heb daarom laten informeren bij derden. Wat blijkt dat met de vliegtuigen waarmee gevlogen wordt door Ryanair een stuk minder vervuilend zijn dan andere vliegtuigen. ( ouder ) tevens zijn zij stiller. Een tweede is dat het gemotoriseerde verkeer rondom de luchthaven in de stad voor veel meer co2 uitstoot zorg dan deze vliegtuigen.

Conclusie voor mij:

Eindhoven Airport brengt een steentje bij als het gaat om de bekendheid van de stad Eindhoven en de provincie. Eindhoven moet samen met omwonende en gemeente tot een duidelijk besluit komen in het voordeel van Eindhoven Airport. Ik geef daarom mijn stem voor uitbreiding op Eindhoven Airport.

·
Registered
14,151 Posts
3 miljoen passagiers geven niet veel overlast, dus waarom niet? Het is geen nieuw Schiphol dat in Eindhoven gebouwd wordt.

·
Registered
1,697 Posts
Mijn stem hebben ze ook. Wat mij betreft mogen ze daar Ryanair binnen halen.

Zo zie je maar weer dat iets wat ooit een klein kliekje was van Rotterdam airport (waar ryaniar onder het mom "zakenluchthaven" niet welkom was) nu een vette vis is voor Eindhoven.

Laat zowel Eindhoiven als Rotterdam maar lekker groeien. Dan hoeven we helemaal niet meer te kijken naar Lelystad. Op Rotterdam en Eindhoven ligt alles klaar. Het einge wat nog ontbrteekt zijn de wettelijke mogelijkheden om meer te vliegen.

·
Registered
14,151 Posts
@ RTM84
Ze hebben Ryanair al.
Wat mij betreft komt Ryanair ook naar Rotterdam Airport. Nu al reizen Rotterdammers (met de auto) naar Eindhoven om vanaf daar naar Spanje te vliegen.
Bedankt gemeente Rotterdam.....

·
Banned
2,255 Posts
zowel Rdam airport als Eindhoven airport moeten groeien in de comsumentensector... waarom die structureel door den haag worden tegen gehouden snap ik niet...

Ik denk dat het goed is voor ons land om meerdere grote luchthavens te hebben zodat mensen keuzes krijgen...

Laatste keer dat ik vloog was via brussel... simpelweg omdat het er goedkoper was (parkeren en vliegen)... en even ver weg...

Het liefst vlieg ik via Rdam airport dat is nog dichterbij en inchecken is zo snel... dat je jezelf afvraagt waarom we onszelf in de vingers snijden door niet volmondig JA te zeggen tegen regionale luchthavens...

·
MikeyMike
305 Posts
Ik zeg ook volmondig JAAAAAH. Als de plannen van Ryanair en EHV-airport doorgaan komen er minstens weer 8 bestemmingen bij, met een mogelijke uitbouw naar 16... Ik ga deze zomer vanuit Eindhoven naar Reykjavik vliegen met een ijslandse budgetmaatschappij (Iceland express), dat is toch helemaal geweldig dat dat kan vanuit Eindhoven. Niks trein of auto naar schiphol, 2 uur vantevoren inchecken etc.. maar gewoon 10 minuten met de bus en voilla, je stopt voor de deur. Dus mijn zege hebben ze!

Over de geluidsoverlast valt natuurlijk wel wat te zeggen, maar onlangs hebben er 3 vliegtuigen van Ryanair Eindhoven als tijdelijke basis gehad, omdat ze op Weeze onderhoud moesten plegen, met als gevolg dat er nauwelijks extra klachten binnenkwamen... dat is wel typisch lijkt me!

Ryanair, welkom als permanente basis op Eindhoven Airport!

·
Disney Nasty
145 Posts
waar kan ik stemmen? ;)

enig nadeel zijn de omwonende die logischer wijs ook zullen klagen...
maar dat is een beetje onterecht als je in de buurt van een vliegveld gaat wonen! daarnaast heeft eindhoven ook maar 1 landingsbaan in een bepaalde richting...
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er op Welschap per dag slechts een handvol Cityhoppers aan kwam pruttelen. De laatste jaren is het aantal vluchten flink uitgebreid met o.a. Ryanair. Dus dit argument gaat niet op. Toch ben ik voor uitbreiding.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ja! Ik vind het prachtig om te zien dat Eindhoven Airport in een paar jaar is gegroeid van een luchthaven met KLM Cityhoppers naar Amsterdam tot eentje waarbij heel Europa over de vloer komt. Met een Ryanair basis hebben bedrijven eindelijk zekerheid dat Ryanair gaat investeren in het vliegveld, en dat kan een doorslaggevende factor zijn voor het kiezen voor Eindhoven als vestigingsplaats.

Het overgrote merendeel van de klachten komen, net als bij alle andere protestacties, van een bijzonder actieve minderheid. Een minderheid van wellicht nog geen 10 man. Ik vind het ook te gek voor woorden dat een organisatie als 'Bewoners Organistie Welschap' (BOW) überhaupt invloed heeft op zoiets belangrijks als uitbreiding van het aantal vlieguren. Okay, we leven in het land waar het poldermodel heilig is, maar ik weet zeker dat wanneer er een referendum gehouden gaat worden een overgrote meerderheid volmondig JA zegt. Ook is de gemeente niet tegen, in tegenstelling tot Rotterdam. Wat is het probleem dan nog? En kom op, er worden zelfs na uitbreiding niet absurde vlieguren ingepland.

·
Registered
5,020 Posts
Ik stem een dikke JA, zou goed voor de regio brabant zijn, er is al genoeg vertrokken en nu de kans om iets terug te krijgen. IK vind wel het één of het ander en dus niet Eindhoven en Rotterdam. Maar één keuze tussen die twee. Het zou ook de drukke Randstad behoorlijk ontlasten.

·
MikeyMike
305 Posts
Airbreaker, je zin:

Het argument dat de mensen zelf bij het vliegveld gaan wonen klopt niet helemaal, zolang is dat burgervliegveld er nog niet.

Is niet waar, Eindhoven Airport bestaat als burgervliegveld al sinds 1932!!! Pas in 1939 is het een militaire basis geworden, en is het mede door de tweede wereldoorlog een permanente miltaire basis gebleven. Na de oorlog is de burgerluchtvaart weer teruggekeert. Het gros wat er nu woont is van na 1932 dus iedereen weet dat daar een luchthaven is.. dat wilde ik ff kwijt :)

·
Registered
14,151 Posts
Omwonenden laconiek over extra vliegverkeer Eindhoven Airport

09-06-2007

EINDHOVEN - Bijna tweederde van de omwonenden van Eindhoven Airport heeft geen bezwaar tegen een verruiming van de vliegtijden. Vijftien procent is tegen extra burgerluchtvaartverkeer. Dat blijkt uit een enquête van bureau Intomart GfK, uitgevoerd in opdracht van het Eindhovens Dagblad. De krant publiceert de resultaten zaterdag (9 juni).

Eindhoven Airport is ondanks onenigheid in de regio begonnen met de voorbereidingen om prijsvechter Ryanair vanaf januari 2008 een kleine basis te bieden. Ryanair stelt als voorwaarde dat er elke dag van 7.00 uur in de ochtend tot middernacht opgestegen en geland kan worden.

Gemeenten in de regio willen daar best aan meewerken maar de Belangenbehartiging Omwonenden Welschap (BOW) en Brabantse Milieufederatie (BMF) weigeren hun steun te verlenen. Ook in de diverse gemeenteraden bestaat nog veel weerstand.

Nu veroorzaakt de luchthaven volgens twee procent van de ondervraagden erg veel hinder. Bijna negentig procent heeft geen of nauwelijks last van de vliegtuigen. Omwonenden zijn verdeeld over de vraag of dat zal toenemen.

Eindhoven Airport is belangrijk voor de regionale economie, oordeelt 82 procent. Ongeveer een gelijk aantal mensen vliegt het liefst vanaf de regionale luchthaven.
Van de ondervraagden voelt 37 procent zich niet vertegenwoordigd door de BOW en meer dan de helft kent de belangenvereniging niet eens. BOW en BMF hebben al aangekondigd dat ze juridische stappen gaan nemen tegen de voorgenomen uitbreiding.

Bron: luchtvaartnieuws.nl

·
Registered
217 Posts
Ik zet mijn geld in op uitbreiding van Lelystad Airport. Onze minister van verkeer en waterstaat Eurlings heeft laatst aangegeven dat zijn voorkeur uitgaat naar uitbreiding aldaar. De gemeentes Lelystad en Almere hebben ook al ingestemd, dus daar zal ook geen weerstand te voelen zijn.

*Het zou echter wel kunnen dat zowel Lelystad als Eindhoven uitgebreid wordt, ik weet niet of het kwestie is van een keuze tussen een van de twee.

·
MikeyMike
305 Posts
Ik denk dat zowel Lelystad als Eindhoven kunnen groeien, ze bedienen 2 totaal verschillende gebieden, dus laat ze beide maar lekker groeien! Lelystad en Eindhoven voor de europese bestemmingen en schiphol voor daarbuiten!

·
Registered
500 Posts
Dr moet helemaal geen keuze zijn tussen Rotterdam, Eindhoven of lelystad. Eindhoven groeit vanuit de marktvraag. Niet vanuit een overheidskeuze om deze luchthaven uit te breiden. Ditzelfde geldt voor Rotterdam. Lelystad is een heel ander verhaal.

·
Registered
1,697 Posts
Dr moet helemaal geen keuze zijn tussen Rotterdam, Eindhoven of lelystad. Eindhoven groeit vanuit de marktvraag. Niet vanuit een overheidskeuze om deze luchthaven uit te breiden. Ditzelfde geldt voor Rotterdam. Lelystad is een heel ander verhaal.
Daarom vindt ik het ook zo raar dat men Lelystad wil uitbreiden, dadelijk investeer je daar en dan komt een groen links of een mileudefenetie dadelijk weer met een rapportje zus of zo waardoor je het vliegveld nog niet kan benutten omdat er weer milieubeperkingen worden opgelegd.

Als die mensen 's-morgens om 7 uur de tuinmeubels buiten zetten, zat er om 9 uur met de pauze een laag smerig vet/olie op (wat je daar dus ook inademt).
Dat zal ongetwijfeld ook wel uit een auto komen, maar dat wordt niet zo direct zo duidelijk zichtbaar gemaakt
Wel maf, ik woon pal onder de aanvliegroute van Rotterdam airport en er komen hier over de wijk toch al gauw 90 middelgrote / grote vliegtuigen per dag over (zakenjets nog niet eens meegerekend) en ik heb nooit last van dit soort shit op de tuinmeubelen.

·
Registered
217 Posts
Lelystad Airport wil ook uitbreiden vanwege marktvraag, net als bijna alle andere regionale vliegvelden is het bijna volledig in handen van Schiphol, en het is Schiphol dat het wil uitbreiden. Dat zowel de landelijke als regionale politiek dat steunt komt omdat zij er heil in zien vanwege de centrale ligging en het feit dat er relatief weinig bebouwing is in de directe omgeving. De eventuele mileubeperkingen zullen daarom eerder gelden voor Rotterdam en Eindhoven.

1 - 20 of 33 Posts