Kyoto is de culturele hoofdstad van Japan, maar volgens mij ook de stad die de meeste toeristen trekt.
In Tokyo zie je bijna geen toerist lopen, maar in Kyoto is dat zeker anders. In ieder geval is er zeer veel te zien in de stad zelf, maar het is ook allemaal meer-van-hetzelfde.
In ieder geval zijn al die tempels niet mijn cup of tea, dus ik heb er eigenlijk weinig tijd doorgebracht.
De stad stond op de lijst voor de bom, maar gelukkig is deze hier nooit gevallen.
De stad doet behoorlijk dorps aan voor een stad die evenveel inwoners als het gehele 'Rotterdam Metropolitan Area' heeft.
Kyoto ligt op een zeer goede locatie, en vanaf hier kun je bijvoorbeeld heel makkelijk afreizen naar andere steden als Osaka, Nara, Kobe en Himeji.
Ik heb het in ieder geval 3 dagen als uitvalsbasis gebruikt.
1. Straatbeeld is rommeliger dan bij andere Japanse steden:
2.
3. Laagstaande rivieren:
4. Gaan we weer: bloesems, bloesems, bloesems:
5. Kyoto Station. Dit is met gemak het mooiste station dat ik tot nu toe in mijn leven heb gezien. Het is tevens het hoogste gebouw in de stad en heeft bovenop een 'sky garden', welke publiekelijk toegankelijk is:
6.
7. Van België, ja?
8.
9. Torii bij de Fushimi-Inari Shrine:
10. De gronden zelf:
11. Het verschil tussen een Temple en een Shrine is dat bij de Temples het draait om de verering van Boeddha, terwijl de Shrines draaien om de Shinto-goden. In Japan is 95% van de mensen Shinto-Boeddhist:
12. Priester in gewaad:
13.
14. De Inari-Shrine staat bekend om zijn duizenden achtereenvolgens geplaatste Torii poortjes:
15. Zo gaat het een paar kilometer door:
16.
17.
18. Naast duizenden Torii heb je ook nog tientallen Shrines:
19. De Inari-Shrine is tegen een berg aangebouwd, en loopt dus schuin op, wat zeer vermoeiend is:
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28. De volgende rij bloesembomen staan op het zogeheten pad van filosofen, dat leidt naar de ginkakuji, het zilveren paviljoen:
29.
30.
31.
32.
33. Yen-muntjes in het water:
34. Japanse Tuin:
35. Uitzicht over Kyoto:
36.
37.
38.
39.
40. De ondergrondse: