SkyscraperCity banner
1 - 20 of 26 Posts

·
312M since 1889
483 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Architect Jean Nouvel gaat de hoogste toren van de zakenwijk La Défense bouwen. Hij won een competitie die uitgeschreven was door de EPAD, de organisatie die La Défense beheert en ontwikkelt. De Tour Signal zoals de toren heet, moet met 301 meter hoogte een van de iconen worden van La Défense. La Défense is de grootste zakenwijk van Europa en telt nu al meer torens boven de 100 meter dan heel Nederland. De wijk ondergaat de komende jaren een grote metamorfose en krijgt er een flink aantal wolkenkrabbers van meer dan 200 meter bij.

De Tour Signal moet in 2015 af zijn en zal appartementen, kantoren en een hotel bevatten en komt linksachter de Grande Arche.

Voor Jean Nouvel (1945) is de prijs een kleine revanche. Hij ontwierp al eerder de hoogste toren van La Défense, de Tour sans Fin, maar die 425 meter hoge toren werd nooit gebouwd. Nouvel is één van 's werelds bekendste architecten. Onlangs nog won hij de prestigieuze Pritker Prize.

·
a.k.a. Sequentia
21,657 Posts
Jammer, dit vond ik het slechtste ontwerp van de inzendingen. Hopelijk wordt er nog wat aan gesleuteld!

34,876 Posts
^^

Plaatjes op de site wel gezien? Jean Nouvel maakt geweldige dingen dus ik heb er wel vertrouwen in dat ook deze toren geweldig gaat worden, maar op basis van de plaatjes is het nog wat moeilijk oordelen omdat er weinig detail te zien is.

Ik vind dit in ieder geval beter dan de gekunstelde hippe kermisattractie vormen van andere ontwerpen in de omgeving.

·
Premium Member
16,252 Posts
Other renders:

Inside atriums

·
Registered
3,848 Posts
Wow, goed nieuws voor Parijs. Zo'n toren hadden ze nodig (qua hoogte dan). Het ontwerp vind ik niet zo speciaal. Vooral dat vage scherm (of wat het ook maar is) vind ik niet mooi.

·
onregelmatig bezoeker
507 Posts
Op de site staat inderdaad veel meer info en daar wordt ik wel enthousiast van. Dit is echt een Parijs' ontwerp.

·
Captain
3,356 Posts
Hij's wel stoer i.d.d.. Al helemaal als dat draaiende blok er ook nog 'ns op zou komen.
Typisch geval van 'Simpel, maar zeer doeltreffend'. Hou ik wel van.

·
Registered
6,375 Posts
Het is een typisch LD-gebouw , hoekig maar deze vind ik helemaal niet innovatief als de aarstlellijke Tour Phare.
Sta een beetje huiverig tegenover het kleurige kitschgehalte.
Air2 is stukken beter

·
-
3,628 Posts
Dit kan idd erg mooi worden, maar het kan ook net zo gemakkelijk de andere kant op slaan. Ik ben benieuwd.
Dat draaiende ding op de bovenste tekening zie je niet op andere impressies van dit ontwerp terugkomen.
De bovenste tekening laat een hoger, ouder ontwerp zien.

Misschien ook wel even interessant om te vermelden, zoals het er nu naar uit ziet wordt ook deze inzending alsnog gebouwd:

·
Moderator
47,096 Posts
Al die ontwerpen waren niet voor dezelfde locatie, dus dat is geen reden om er niet meerdere te bouwen.

Ik vind het ook heel goed dat Jean Nouvel's ontwerk heeft gewonnen, het is het bewijs dat je ook zonder de gekste vormen een futuristische skyscraper kan ontwerpen. Deze zou zo kunnen figureren in Blade Runner.

·
Registered
3,848 Posts
Het is een typisch LD-gebouw , hoekig maar deze vind ik helemaal niet innovatief als de aarstlellijke Tour Phare.
Sta een beetje huiverig tegenover het kleurige kitschgehalte.
Air2 is stukken beter
Kleuren vind ik ook lelijk bij dit gebouw, net als dat blok bovenop (eerste plaatje).

·
Moderator
16,915 Posts
Ik vind dat scherm een beetje debiel.. maar die nieuwe torens van 309m zien er wel geweldig uit ! :)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Wat een brute atria! :drool: Op de eerste render van Matthieu is te zien dat het strakke van deze toren goed past bij de Grande Arche. Niet dat je daar altijd van uit moet gaan (dat laat Tour Barbapapa wel zien), maar een mooie combi is het zeker.

*edit: nu ik de impressies op de site bekijk wordt ik al helemaal wild van dit ontwerp. Absoluut mijn smaak, prachtig!

Vier grote kubussen waarvan twee met groot atrium. Kan best mooi worden!
Ze hebben allemaal een atrium voor zover ik op de impressies kan zien. Aan één kant zijn er echter maar twee te zien.
Ik vind dat scherm een beetje debiel.. maar die nieuwe torens van 309m zien er wel geweldig uit ! :)
Nogmaals, dat zijn dus geen 'schermen'.

1 - 20 of 26 Posts