SkyscraperCity banner
1 - 20 of 61 Posts

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Belang van Limburg, 18 november 2010

Beelden van formaat

Het Poolse plaatsje Swiebodzin beschikt sinds enkele dagen over het grootste Jezusbeeld ter wereld. De initiatiefnemer, priester Sylwester Zawadski, wilde het beeld aanvankelijk 33m hoog maken, maar door de kroon en het voetstuk werd dat uiteindelijk 51m. De 22.000 inwoners van Swiebodzin hopen dat de reusachtige sculptuur het toerisme in hun woonplaats een stevige impuls zal geven en dat Swiebodzin zal uitgroeien tot bedevaartsoord. Niet zo'n gekke gedachte wellicht, want er bestaan honderden voorbeelden van standbeelden die alleen al door hun afmetingen jaarlijks duizenden belangstellenden trekken. Een kleine greep uit het wereldwijde aanbod van beelden van formaat.

Hoofd: hoogte 4,5m, gewicht 15t.
Vergulde kroon: voegt 2m toe aan hoogte standbeeld.
Handen: lengte 6m.
Armen: lengte 24m.
Christus Koning: hoogte 33m, gewicht 440t, kosten 1 mio € (betaald door sponsors).
Materialen: beton en metaal.
Voetstuk: berg aarde voegt 16m toe aan hoogte.

Beelden vergeleken (Totale hoogte inclusief voetstuk)

Lente Tempel Boeddha: Henan (China), hoogste beeld ter wereld, 153m.
Vrijheidsbeeld: New York (Verenigde Staten van Amerika), 93m.
Nelson's Zuil: Londen (Verenigd Koninkrijk), 51,5m.
Cristo de la Concordia: Cochabamba (Bolivië), 40,4m.
Christus de Verlosser: Rio de Janeiro (Brazilië), 39,6m.
Carolus Borromeus: Arona (Italië), 35m.

·
Banned
5,040 Posts

·
Registered
6,039 Posts
Hij staat er ook zo inspiratieloos bij. Lijkt wel plastic en 'omdat dat zo hoort' hebben ze zijn armen maar half in de lucht gezet.

·
Bas
14,407 Posts
Jezus! Wàt een beeld! Ik had het al vernomen via Geen Stijl, ik ben er eigenlijk wel positief over. Swiebodzín ligt op de weg A2/E30 van Berlin via Poznàn naar Warszawa, dus veel toeristen zullen nu even een kwartiertje omrijden om dit beeld te mogen aanschouwen. Ik zou het doen. Ach, en dan heb je er tientallen verkoopstandjes omheen, altijd leuk in Polen.

Wij hebben hier in de hoofdstad ook een beeld van een koe. En van een paard. Trekken wel wat toeristen, maar veel minder dan het Jezusbeeld in Swiebodzín. Een schot in de roos! :) En Polen is beslist een rondreis waard, dat kan ik je zeggen.

·
Registered
2,140 Posts
Ziet er een stuk groter uit dan 51 meter. Mooiste grote beeld blijft deze imo:

85 meter

·
-
3,630 Posts

·
Banned
13,695 Posts
In Polen zijn ze niet vies van wat grote bouwwerken ten behoeve van het geloof.

Neem nou deze tempel in Warszawa:

Ach ja een land waar het bon ton is homo's in elkaar te trimmen met het geloof als excuus. Nuff said.

·
-
3,630 Posts
Nederland?

·
-
3,630 Posts
^^ Het is net buiten Konin met zijn 80.000 inwoners én vrome katholieken. De regio zelf is nog goed voor 480.800 inwoners. Maar inderdaad, een bouwwerk van dit formaat zou je eerder in een stad verwachten, ware het niet dat het hier om een bedevaartsoord gaat:

Een van de soldaten, Tomasz Kłossowski, raakte tijdens de Slag bij Leipzig (1813) zeer ernstig gewond. Uit angst voor zijn naderende dood riep hij Maria aan om er zorg voor te dragen,dat hij niet op vreemde bodem zou sterven. Maria verscheen aan hem, troostte hem en deelde hem mee, dat hij zou herstellen en zou terugkeren naar zijn vaderland. Zij droeg hem op een afbeelding van haar te zoeken en die publiekelijk te tonen.

Na zijn genezing en terugkeer naar Licheń zocht hij op diverse plaatsen naar een geschikte afbeelding die hij uiteindelijk vond in Lgota. Na eerst in zijn huis gehangen te hebben, hing hij het portret uiteindelijk aan een oude dennenboom in het nabijgelegen bos.

In 1850 verscheen Maria in de buurt van het portret aan een herder. Zij droeg de herder op om de mensen eraan te herinneren om op zondag naar de kerk te gaan, de rozenkrans te bidden en haar portret op een meer gepaste plaats op te hangen. Zij beloofde de herder, dat iedereen die zich aan haar wensen zou houden behoed zou blijven voor de dood, die een gevolg zou kunnen zijn van een naderende epidemie. Ook voorspelde zij de bouw van de basiliek, van waaruit haar glorie zou stralen.

Toen de herder het verhaal in het dorp vertelde werd hij vervolgd en vastgezet, omdat mensen hem niet wilden geloven. Toen twee jaar later een cholera epidemie uitbrak, trokken de mensen massaal naar het portret, waarbij vele wonderbaarlijke genezingen plaatsvonden. Een speciaal bisschoppelijk comité besloot het portret op te hangen in de parochiekerk, waarna deze een bedevaartsplaats werd.

(...)

Bij zijn bezoek op 25 februari 2005 werd de basiliek door paus Johannes Paulus II tot Basilica Minor verheven, waarmee de speciale plaats van deze kerk binnen het geloof bevestigd werd. (Wikipedia)

·
Registered
14,150 Posts
Ach ja een land waar het bon ton is homo's in elkaar te trimmen met het geloof als excuus. Nuff said.
Zeg dan gewoon dat je ook deze gebouwen pervers vindt.

·
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
5,183 Posts
en wat is het nut van dat lelijk beeld ?
toeristen aantrekken ? jah tuurlijk..

G

·
Ik heb een teringhekel aan grafitti en aan schijtende honden, maar deze opdringerige groot geschapen jezus vraagt om een passende communicatie:bash:

·
Bas
14,407 Posts
Zo`n groot Jezusbeeld zou ook puik staan op de kop van het Katendrechtse Hoofd.

Maar goed, over bedevaartsoorden niets dan goeds. Feit: Ik heb in 2004 en 2005 samengewoond met vrouw. Zij had 10-jarig dochtertje. Beiden waren nog Rooms-Katholieker dan ik. Bij fietstochtje hier in de buurt brak dochterlief haar been. De breuk bleek gecompliceerd, na zes weken herstel vonden wij het niet snel genoeg gaan. Wij op gegeven moment naar de Bonifatiusbron in Dokkum. Je weet maar nooit waar het goed voor is, dat motto. En wel, kleine meid gaat paar keer heen en weer door het voetenbad. Wat schetst mijn verbazing: Binnen twee weken volledig genezen!

Iedereen weet verder dat homo`s in Polen enigszins in het verdomhoekje zitten. Maar wie zijn wij dan om hen erop te wijzen, dat rechtspositie van homo`s in Polen moet verbeteren? Er komt heus nog wel eens een tijd dat homofielen in Polen ook welkom zijn in de RK-kerk, net als hier in het bisdom Groningen/Leeuwarden. En ik weet uit betrouwbare bron, dat `hebt uw naasten lief` in de locale praktijk ook waargemaakt wordt. Een doorsnee inwoner van Polen kan het volgens mij echt niet boeien wat iemand in zijn of haar privéleven doet, meisjes doen het al eeuwen met meisjes en jongens doen het al eeuwen met jongens (zie afbeelding Petrus en Paulus :lovethem:, homo`s van het eerste uur!) Niet zo zwaar aan tillen, let love rule!

1 - 20 of 61 Posts