SkyscraperCity banner
1 - 20 of 20 Posts

·
Uut Stad
1,229 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Een paar week geleden heb ik een rondreis door Jordanië gemaakt. Veel vriendelijke mensen gezien, daar kunnen we hier in West-Europa nog wat van leren ;-)
De natuur was indrukwekkend, de steden wat minder (doe mij dan toch maar de souks en medina's van Marokko).
Hieronder een selectie van foto's.

Amman, moskee

Koning Abdoellah I moskee, met op de achtergrond een (christelijke) kerk.

Amman, moskee

Interieur van de Koning Abdoellah I moskee.

Amman, moskee

Koning Abdoellah I moskee

Amman, moskee

Koning Abdoellah I moskee

Amman, citadel

Tempel van Hercules

Amman, citadel

Tempel van Hercules

Jerash

Poort van Hadrianus.

Jerash

Romeins theater.

Jerash

Romeins theater.

Jerash

Romeins theater.

Jerash

Forum.

Jerash

Jerash

Jerash

Corinthische zuilen.

Jerash

Hoofdstraat.

Jerash

Jerash

Ionische zuilen.

Mount Nebo

Uitzicht over het beloofde land in de Jordaanvallei.

Mount Nebo

Bronzen kruis met slangmotief (staf van Mozes).

Mount Nebo

Uitzicht over het beloofde land in de Jordaanvallei.

Mount Nebo

Stadsgezicht Madaba

Stadsgezicht Madaba

Palestina

De kaart van Palestina.

Kerk met de Palestijnse kaart

Aapjes

Orthodoxe school

Thee

Ash-Shawbak

Woestijnkasteel

Ash-Shawbak

Woestijnkasteel

Ash-Shawbak

Woestijnkasteel

Ash-Shawbak

Woestijnkasteel

Ash-Shawbak

Woestijnkasteel

Ash-Shawbak

Woestijnkasteel

Toilet

Ash-Shawbak

Geologisch profiel: vuursteenlagen.

Little Petra

Little Petra

Little Petra

Little Petra

Petra

Petra

Petra

De roze stad.

Petra

Schathuis.

Petra

Schathuis.

Petra

Petra

Petra

Het klooster.

Petra

Jordaanse vlag bij het klooster.

Petra

Het klooster.

Petra

Het klooster.

Petra

Petra

Schathuis.

Petra

Toeristen op een rijtje om het Schathuis te zien.

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Marslandschap.

Wadi Rum

Wadi Rum

Natuurlijke brug.

Wadi Rum

Natuurlijke brug.

Wadi Rum

Natuurlijke brug.

Wadi Rum

Natuurlijke brug.

Wadi Rum

Natuurlijke brug.

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Hout sprokkelen.

Wadi Rum

Sunset at Wadi Rum

Sunset at Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Eten uit de grond.

Wadi Rum

By night.

Wadi Rum

Kampement.

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Wadi Rum

Sporen van vegetatie.

Wadi Rum

Het afremmen van de luchtballon.

Wadi Rum

Begroeiing in de woestijn.

Wadi Rum

Kamelen (dromedaris).

Rode Zee

Eilat, Aqaba

Benzinepomp

Koning Abdullah II ibn al-Hussein

Dode Zee

Uitkijkpost over de grens van Jordanie met Israel.

Dode Zee

Dode Zee

Dode Zee

Dode Zee

Zoutkristallen

Dode Zee

Dikke toeristen.

Dode Zee

Amman

Amman, minaret

Dank voor het kijken!

·
Moderator
16,916 Posts
Prachtig vastgelegd. Toevalig moet ik over een uurtje een project presentatie houden voor KPN over een landenstudie die ik gedaan heb met mijn projectgroep. Bestudeerde landen zijn Jordanie, Israel en Egypte

·
Bike It!
22,248 Posts
Europa kan inderdaad nog heel wat leren van de oosterse gastvrijheid. Van alle landen die ik ooit met de rugzak afreisde, staat Jordanië afgetekend op één. De steden stellen inderdaad niet zoveel voor, maar de natuur, de archeologische sites én vooral de mensen zijn fantastisch!.
Wij trokken door het land in omgekeerde volgorde, van Aqaba tot Jerash, en we hebben er onze mooiste, boeiendste en spannendste reisavonturen beleefd. En dat steeds zonder stress en nauwelijks ergernis.
Voor mooie oude steden en souks kan je beter naar buurland Syrië gaan, dat gemis is misschien het enige minpuntje aan Jordanië.

En voor ik het vergeet, schitterende foto's met prachtige composities!

·
* H I G H *
1,538 Posts
Schitterende serie. En ik sluit me helemaal aan bij iedereen die beweert dat het zulke aardige mensen zijn. Met afstand het meest vriendelijke volk dat ik ooit ben tegengekomen!

·
Uut Stad
1,229 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Dank allen! Wadi Rum is idd erg indrukwekkend. Een ballonvaart is ook echt aan te raden.
@ Benonie: ik heb al van meerdere mensen gehoord dat Syrië een mooie aanvulling op Jordanië is wat betreft de sfeervolle steden (of natuurlijk andersom als je het over de bijzondere natuur van Jordanië hebt).

·
visit the world
8,133 Posts
^^ hoeveel was je kwijt voor die ballonvaart?

Een schitterende serie van een land vol prachtigheden qua landschappen en historische plekken. :eek:kay: :cool:

Moet daar ooit zeker nog een keer heen.

Hoe lang ben jij er geweest? :)

·
Uut Stad
1,229 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Ik ben er 8 dagen geweest. Voor Jordanië was dat in principe genoeg (soms wel wat gehaast, maar ik heb alles kunnen zien). Het land is ook niet bijster groot; van Amman (Noord-Jordanië) naar Aqaba (Zuid-Jordanië, Rode Zee) is ongeveer 300km. Voor een combi met Syrië zou ik toch wel minimaal twee weken willen adviseren.
De ballonvaart was e135,-- pp. Vergelijkbaar (of iets goedkoper) met Nederlandse prijzen dus.

·
Urbanist
3,281 Posts
Prachtige serie en kwalitatief zeer goede foto's.

Mag ik weten welke camera je gebruikt?

·
Uut Stad
1,229 Posts
Discussion Starter · #14 ·
@ WSS: thnx! Gear: Eos 30d + Canon 10-22 en een Sigma 17-70.

Jordanie kan op dit moment gezien worden als het meest stabiele land in het Midden-Oosten. Van een oorlog is al een langere tijd geen sprake meer. Toch blijft de spanning van (en soms met) de omringende landen wel aanwezig.

·
-
3,628 Posts
Prachtige fotoserie!

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Hele mooie fotoserie.

Mensen waren daar idd erg vriendelijk, alleen sommigen iets TE vriendelijk en heb me daar toch aardig ongemakkelijk gevoeld toen een nogal handtastelijke taxichauffeur niet van me af kon blijven. Ik heb ook zn hand tig keer van mn been moeten halen terwijl hij dat de gewoonste zaak van de wereld vond. 'But i like you!' 'Yes, but in Holland, we only shake hands'...zei ik maar.

Was daar alleen met mn jongste zoontje, toen 8 jaar, en werd toch wel aardig bang toen de taxichauffeur voorstelde om in de wadi rum woestijn te blijven overnachten en dat we prompt met de jeep met twee vrienden van hem vast bleven steken in het zand midden in de woestijn. In no-time was het pikdonker en na een tijdje hun gestuntel aan te hebben gekeken had ik ineens superpower en heb met volle kracht die jeep terug geduwd, terwijl hun steeds vooruit wilden duwen.

Aardige mensen, hoe ga je ermee om ;)

Maar verder een fantastisch land iig :)

·
Bike It!
22,248 Posts
@ Benonie: ik heb al van meerdere mensen gehoord dat Syrië een mooie aanvulling op Jordanië is wat betreft de sfeervolle steden (of natuurlijk andersom als je het over de bijzondere natuur van Jordanië hebt).
We deden destijds 2 weken over Jordanië en jàren later 2 weken over Syrië. Heel wat reizigers combineren die 2 en doen dit samen in 2 weken. Toch vind ik dat je zo'n landen dan wat oneer aandoet. Een land is immers meer dan een verzameling highlights. Je moet gewoon de tijd nemen om het écht te ontdekken. Wij zijn sowieso al 'slow travellers'. We willen niet zozeer zoveel mogelijk gezien hebben, maar ook zoveel mogelijk beleven.

Zeker in het Midden Oosten waar de mensen snel doorhebben of je een gehaaste toerist bent of een geïnteresseerde reiziger met respect voor hun cultuur. In het tweede geval krijg je evenveel respect terug.

Gratis ritjes met de bus, met olie besmeurde jongeren die je meeslepen in hun vette roestbak, waterpijp roken met Syrische truckers midden de Jordaanse woestijn, politieke discussies met Jordaanse jongeren op de tribunes van het amfitheater, een dolle taxirit met een knotsgekke Somaliër door de straten van Amman, een wegens laster veroordeelde leraar die je tussen 2 ondervragingen een hele dag kosteloos meesleept doorheen 'zijn' Aleppo en ons 's avonds ook nog eens trakteert op een diner in een poepchique restaurant enz ....

Nee, we kunnen echt nog iets leren van die mensen.

1 - 20 of 20 Posts