Skyscraper City Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Met een kleine 1 miljoen inwoners is Kathmandu de hoofdstad van Nepal. Zoals eigenlijk elke Aziatische stad is het in alle straten een drukte van belang en strijden auto's, voetgangers en alles wat daar tussenin zit om de beschikbare ruimte. De stad is erg populair bij toeristen en heeft een aantal bekende tempelcomplexen. De wijk Thamel is het bruisende hart van de stad.

01. De Pashupatinath-tempel is de belangrijkste Hindoetempel in Kathmandu. Het is een groot complex aan de Bagmati-rivier. Een belangrijke functie van de tempel is de crematieplaats. Op de betonnen sokkels vinden crematies plaats; Familieleden brengen het lichaam van de overledene en na een aantal rituelen wordt het op de stapel hout gelegd, waarna de crematie plaatsvindt. De resten verdwijnen uiteindelijk in de rivier. Er vinden de hele dag door crematies plaats. Deze sokkels zijn voor de arme mensen, die voor de rijken liggen iets verderop.

02. Even verderop is de crematieplaats voor de rijken.

03. Het Pashupatinath-complex heeft veel schilderachtige plekjes...

04. ... en ook een aantal bijzondere bewoners.

05. Een veel voorkomend Hindoeistisch ritueel is het verbranden van rijst als offer. Onder leiding van de man met de blauwe tulband (links) wordt na elk eindeloos herhaald gebed een hoeveelheid rijst op het vuur gegooid.

06. Vanaf het tempelcomplex is er een mooi uitzicht op Kathmandu. De stad ligt aan de voet van de Himalaya en in de buurt zijn dan ook veel hoge bergtoppen.

07. Het belangrijkste Boeddhistische complex in Kathmandu is de Bouddhanath-stoepa. Een stoepa is een bolvormig bouwwerk dat meestal een relikwie van Boeddha bevat.

08. De omgeving van de stoepa hangt vol met gebedsvlaggen. Op de vlaggen staan gebeden afgedrukt, die door de wind de hemel in gedreven worden. Dat is de gedachte erachter tenminste. De kleuren wit, blauw, groen, geel en rood staan voor wind, hemel, water, aarde en vuur.

09. Rondom de Bouddhanath-stoepa loopt een kora, een ronde om het complex met meestal een flinke hoeveelheid gebedsmolentjes (achter de gele doekjes). De kora wordt altijd met de klok mee gelopen.

10. Er zijn niet alleen kleine gebedsmolentjes, maar ook hele grote. Een gebedsmolen wordt ook altijd met de klok mee gedraaid. In de molen zitten briefjes met een of meerdere mantra's (Boeddhistische gebeden). Door de molen rond te draaien worden die gebeden ook weer de hemel in gedreven.

11. In Kathmandu bevinden zich veel Tibetaans-Boeddhistische tempels zoals deze. De reden hiervoor is dat veel Tibetanen hun land ontvlucht zijn sinds dat in 1950 door de Chinezen werd "bevrijd".

12. Monniken zijn er in alle leeftijden. Tot aan de Chinese "bevrijding" was het gebruikelijk dat van elk Tibetaans gezin minimaal een zoon monnik werd.

13. Een belangrijke plek in Kathmandu is Durbar Square. Rondom het plein bevindt zich een grote concentratie aan tempels en andere religieuze bouwwerken.

14. Het plein is als onderdeel van de Kathmandu-Vallei opgenomen op de Werelderfgoedlijst.

15. Op het plein is onder andere de Kamasutra-tempel te vinden.

16. Een aantal tempels is in renovatie.

17. Een stukje verderop in de Kathmandu-Vallei ligt de oude stad Bakthapur. Ook daar is een Durbar Squasre te vinden.

18. In het stadje is een groot aantal tempels en pagode's te zien.

19. Deze pagode heeft een hoogte van ruim dertig meter.

20. In Bakthapur vind je ook nog veel leuke straatbeelden. Hoewel het vergeven is van de toeristenwinkels kun je met een beetje zoekwerk ook nog echte authentieke plekjes vinden.

21. De vrouwen dorsen het graan op een van de pleintjes.

22. Een straatje verderop biedt ruimte aan de pottenbakkers.

23. Je zou er bijna in willen wonen.

24. Het stadje heeft veel leuke doorkijkjes en oude straatjes.

25. Hoewel Bakthapur al uit de Middeleeuwen dateert zijn de meeste huizen lang niet zo oud.

26. Overal is graan. Achter de linker vrouw staat een grote ventilator, waardoor de lichte van de zware delen van het graan gescheiden worden.

27. Terug naar Kathmandu. De wijk Thamel is volledig gericht op het toerisme, en heeft alles wat je als toerist mogelijk nodig zou kunnen hebben, en waarschijnlijk nog veel meer.

28. In de straatjes is het een drukte van belang. Van autovrije straten hebben ze nog nooit gehoord.

29. Soms worden gebouwen eerst in ruwbouw neergezet en pas jaren later, wanneer er weer geld is, afgebouwd.

30. Ook een eindje boven de grond is het een wirwar van reclames die om aandacht schreeuwen en de kabels van de -nogal gammele- stroomvoorziening van Kathmandu.

31. Tot slot nog enkele street scenes van verschillende plekken in Kathmandu.

32. In de buurt van Durbar Square.

33. Ook in de buurt van Durbar Square.

34. Inwoners van Kathmandu.

35. De zon gaat onder in Thamel.

·
Registered
4,042 Posts
Wow, mooi! Dat brengt herinneringen boven. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik er geweest ben.

Bakhtapur heb ik als een van de mooiste plekken op de wereld ervaren. Een echt wereldwonder. In zo'n slechte staat dat er een grote kans in zit dat het niet zolang meer mee gaat. Een aardbeving en alles is weg. Hopelijk blijft dat nog even achterwege.

Op foto 17 zie ik de herberg waar ik nog geweest ben. Het dakterras is te zien tussen de twee toppen van de tempels. Daar hebben we vaak gezeten en genoten van de zonsondergang en het Everest Bier. :cheers:

·
Registered
5,626 Posts
Mooie foto's en ook echt een gebied waar ik nog een keer een kijkje wil nemen. Nog in de Himalaya geweest?

·
Member
4,560 Posts
Fantastische serie zeg. Favo's: #2, 12, 21 en 28. Toppers: #20, 24 en 31. Wanneer zijn deze foto's gemaakt? Vinden de mensen het best dat je zo op straat foto´s maakt? Is het daar verder allemaal veilig in de stad? En daarbuiten met de Maoistische opstandelingen?

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Discussion Starter · #8 ·
@ ill-b: Ja, foto's volgen nog!

@ Hoogbouw010: De foto's zijn in april en mei gemaakt, kort geleden dus. In elk geval weinig gemerkt van opstanden of opstandelingen. Ben trouwens ook maar kort in Kathmandu geweest. Kathmandu was onze "gateway to Tibet".

·
Banned
6,813 Posts
Heel erg vet! Dit land wil ik ook graag een keer bezoeken!

En als ik die kinderen zie op foto 33, dan zie ik geld. Dat zijn echt kinderen die het goed gaan doen op school, prachtig! Hoe beleefd ze ook zijn!:)

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
(Boudewijn Buch-modus): Fa-sci-ne-rend land! ;) En mooie serie.

Wat voor reis heb je gemaakt? Ik zag Tibet ook al voorbij komen... Ook nog echt de uberhoge bergen in gegaan?

Ik ben komende zomer in China, dan hoop ik ook nog even aan de Himalaya te schampen in de grensgebieden met Tibet.

·
Member
4,560 Posts
En als ik die kinderen zie op foto 33...Dat zijn echt kinderen die het goed gaan doen op school, prachtig!

Dubai bedoelt #34. Deze indruk krijg je vanwege de schooluniformen. Als deze kinderen in vodden, of afgezakte skate-broek met 'f*ck USA' t-shirt hadden rondgelopen, had je vast anders gedacht. Wellicht zijn het allemaal ettertjes en slecht presterende leerlingen.

@Tweety
O, dus maar kort in Kathmandu. Deze stad lijkt fascinerend en groot genoeg voor een bezoek van bijna een week.

1 - 12 of 12 Posts