Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
fastshooter
1,118 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Laatst met mijn zoontje een dagje wezen treinen in Nordrhein-Westfalen.
Voor 29 euro kun je met maximaal vijf personen onbeperkt reizen (met RB- en RE-treinen).
We zijn ook in Keulen geweest. Hierbij een fotoserie. :cheers:

1. De Messeturm van Keulen. Niet zo hoog als die van Frankfurt. ;)

2. De Rijn met een aantal woonflats op de achtergrond.
Foto 2 t/m 13 zijn genomen vanaf de spoorbrug tussen het centrum en Deutz, de Hohenzollernbrücke.

3.

4.

5. Het Colonia-Haus, 147 m hoog.

6. De naam van dit gebouw weet ik niet. Het lijkt me wel een meter of 100 hoog.

7. Een zoomer. Op het dak zijn enkele mensen aan het werk.

8. De Ringturm, 109m hoog.

9. De Kölnturm, 148m hoog.

10. Een pano vanaf de spoorbrug.

11. De LVR-toren, 103m hoog.

12. De top van het gebouw, hier is een uitzichtsplatform dat binnenkort geopend wordt.

13. De ramen van het gebouw kunnen worden geopend.

14. Het kantoorgebouw van de Lufthansa, 95m hoog.

15. Skyline van Keulen vanaf station Deutz.

·
Bas
14,553 Posts
En nummertje 6 is.....

Nummer 6 is volgens mij de Kunibertsturm, Mevissenstrasse 16, 84 meter hoog, 27 verdiepingen, 106 appartementen, nr. 15 in Köln. Daar begint de Niederländer Ufer, ook leuk om te weten. Köln is altijd nauw verwant geweest met Nederland en ontvangt ook graag Nederlanders. Een gastvrije, open minded city, met een hele aparte levensstijl. Ik kom er altijd graag, het is jaarlijks één van mijn favoriete steden in Duitsland. Je kunt er urenlang shoppen en s`avonds ook nog lekker rondhangen in de Altstadt. Ik ga er tenminste nooit voor 21 uur vandaan, en dat is een teken dat Köln dik in orde is.

De laatste jaren haalt de stad flink in met hoogbouw. Goed teken, want Köln heeft immers een miljoen inwoners, het is eigenlijk een stadsstaat op zich met eigen taal, eigen bier :cheers: , eigen gerechten enz. Gelukkig staat de hoogbouw net als in Amsterdam buitenom de historische stadskern, goed gepland dus. Zal mij benieuwen wat van de nieuwe plannen in Deutz, aan de andere kant van de Hohenzollernbrücke, terecht komt. Daar willen ze gigantisch de hoogte in. Nog bedankt voor de hele leuke foto`s, je hebt zelfs de Köln Arena erop gekregen....heel goed.

Edit: Over Mevissenstrasse 16 nog een aardige anekdote: Vorig jaar vloog er een vuilniscontainer precies beneden een stortkoker in de fik. Brandweer kon het vuur snel doven, maar de rook verspreidde zich via de stortkoker van het gebouw. Alle bewoners moesten er een paar uur uit. Lekker zeg! :sleepy:

·
Registered
1,979 Posts
^^ imo was keulen met sneeuw en 2 graden (ergens rond afgelopen kerst) toch heel sfeervol. Prima winkelstad, leuke restaurants, gezellige kroegen en natuurlijk heerlijke gluhwein!

·
Registered
5,413 Posts
^ Ja, die kerstmarktjes zijn wel erg sfeervol, maar de winkels waren daar dicht (niet dat dat mij wat rot :D). Ik ga de stad ook maar eens bezoeken met zonnig weer, want deze serie laat zien dat dat zeker de moeite waard is. Met veel interessante gebouwen, alleen het interessantste gebouw van Keulen is niet in deze serie te zien. ;)

·
Administrator
30,149 Posts
Ja mooi. Keulen heeft een apart hoogbouwbeleid, waarbij de Dom in het midden staat, en de andere torens in een zeer ruime kring daaromheen. Ondanks dat ze een paar hoge torens hebben is er van een skyline ook geen sprake, maar dat zullen daar ook niet zo erg vinden. Wanneer je langs Keulen gaat met de trein reis je er met een ruime bocht omheen, waardoor je een aardig beeld krijgt van de stad. De Kölnturm heeft in de verte iets weg van Montevideo.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ik weet niet welke het is, maar een van de torens is 's avonds bijzonder mooi aangelicht. Ik geloof dat het om die Köln Turm ging.

Leuke foto's, je laat eens een ander gezicht van deze stad zien.

·
Registered
4,206 Posts
Zucht, wat een schone stad toch. En Koln in de winter is toch echt wel leuk hoor. Lekker dik en warm ingepakt dicht tegen elkaar lopen.
Ik heb zoveel mooie ervaringen met Keulen. Tis mijn favo duitse stad(ik ben nog niet in veel steden geweest hoor). Ik hoop er binnenkort weer eens naar toe te gaan:)
Leuke foto's ook. Keulen heeft idd geen skyline. En nu Jan het zegt. Je hebt gelijk dat ze in een kringetje eromheen staan.
Jammer ook dat de geallieerden de stad in WOII Platgebombardeerd hadden op een paar kerken na. Alhoewel de replica aardig gelukt zijn. Bijvoorbeeld bij de Alter Markt. De kerstmarkt op het Ricalli Plein naast de Dom is ook leuk....

34,940 Posts
Dat nieuwe glazen torentje ziet er goed uit.

Wat wel jammer is in Keulen is dat veel dingen zo verspreid liggen, voor mijn gevoel nog erger dan in Rotterdam. Dat geldt ook voor de torens. Mijn favo is die sterflat in een buitenwijk, wat een monster is dat...

·
fastshooter
1,118 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Bedankt!

Lichtstad said:
Leuke foto's, je laat eens een ander gezicht van deze stad zien.
Ik ben maar heel kort in de stad geweest. We zijn van het Hauptbahnhof via de spoorbrug (de Hohenzollernbrücke) naar het station van Deutz gelopen, veel van de stad heb ik niet gezien. De meeste foto's zijn vanaf de spoorbrug genomen. Het station van Deutz ligt vlakbij het beursgebouw, dat nu gerenoveerd wordt: de buitenkant (buitenmuren) blijft staan en het binnenste wordt omgebouwd tot kantoren.

@railway stick: bedankt voor de info. Op skyscrapers.com heeft het gebouw geen naam, alleen een adres-aanduiding.

·
First Lady HHF
994 Posts
Hij was een beetje weggezakt in mijn nog-te-kijken-lijst. Mooie reportage. Het is daar echt heel mooi. Nummer 12 vind ik het mooist, vraag me niet waarom, maar ik vind dat nu eenmaal zo.

well done erwin!

·
fastshooter
1,118 Posts
Discussion Starter · #14 ·
@Juliska: waarom vind je 12 het mooist? ;)
Just kidding. Binnenkort hoop ik daar te staan, ik ga nl. met kantoor een dagje naar Keulen in het kader van onze jaarlijkse sociale activiteit. Er is een soort van planning gemaakt voor die dag (8 juni), waarbij ca. 2,5 uur "vrij te besteden" zijn. In die tijd wil ik het platform bezoeken. :cheers:

·
First Lady HHF
994 Posts
^^ je zei dat ie binnenkort geopend wordt, is ie 8 juni dan al zeker open? Lijkt me trouwens supermooi uitzicht daarboven. Ben benieuwd naar je foto's.

·
fastshooter
1,118 Posts
Discussion Starter · #16 ·
^^ Ja, het platform wordt 24 mei geopend, las ik in het Deutsches Architektur- und Bau-Forum. Er was ook een link naar een artikel over de opening: http://www.ksta.de/html/artikel/1144673445163.shtml (in het Duits uiteraard).
Het gebouw is driehoekig, waarbij de drie zijden niet recht, maar enigszins bol zijn. In het artikel wordt het gebouw de Köln Triangle genoemd. Het gebouw heeft ook een eigen site: http://www.koelntriangle.de/

1 - 17 of 17 Posts