SkyscraperCity banner

41 - 60 of 184 Posts

·
Registered
11,036 Posts
Thank you for some great information, Boscorelli! I hope to contribute soon, aswell. :)
I found the other forum your active in as Silber418 and your posts are great! A pity they are not in english so I could understand them though, since I'm curious of what you are writing! Could use google translate of course but the copy and pasting bit isn't any fun. Although I of course understand why you are writing in your own language in a native language forum. :) Again great work!

Sorry for OT!

http://www.miestai.net/forumas/forumdisplay.php?f=46

·
Registered
25,346 Posts
Discussion Starter #43
I found the other forum your active in as Silber418 and your posts are great! A pity they are not in english so I could understand them though, since I'm curious of what you are writing! Could use google translate of course but the copy and pasting bit isn't any fun. Although I of course understand why you are writing in your own language in a native language forum. :) Again great work!

Sorry for OT!

http://www.miestai.net/forumas/forumdisplay.php?f=46
Thank you for your nice words. I try my best to represent Sweden as an interesting, dynamic and successfull country in a native forum. Moreover, it is interesting to share the information about the interesting projects with others and practice linguistic skills by translating from swedish and/or english to lithuanian. :)

·
Registered
1 Posts
Here is recent photos of the Kista Gård Park area (aka Kistagårdsparken / Kista Gårdspark).
The photos are all video frames from a movie I captured but I think they look better as stills.

This is constructed by the city of Stockholm according to plans for this area established already in 2008.
This year things are coming to completion.
Quite a lot of work and costs have been invested in turning the area in front of the Kista Gård building
into a castle-like park architecture with planted trees and rolled-out grass. This is beginning to look stunning now.

A recent overall plan drawing:

This is all rolled out grass so the visible stuff
has all come about quite quickly. Park workers spend
a lot of time watering all the grass to prevent it turning
into a desert.

I am not all impressed by using unpainted bare metal as
framing for the information sign and some benches :) Probably some architect
think naturally corroded iron is trendy but I say nothing good
will come out of this.

I live in that Veidekke building with the green balconies so there is some self interest in preparing the pics.

·
forumer #29
4,614 Posts
Great pics, I'll have to swing by a friend's place soon to see it up close (she lives in the bulding next to yours :)) I've never been in that "park", and I grew up in Kista! I like that it'll become a public park now.

Also: Welcome to the forum! could your name be related to a job in the mobilephone industry? maybe related to making animations?

·
Registered
76 Posts
^^
Disagree. It´s an extremely boring and "simple" building itself. What, I guess, you guys likes, it´s the parts that divides the facedes. I would rather design a building that has interesting facades from origin. The money this facades cracks cost would be sufficent to make a lot of other things.

·
Registered
990 Posts
^^ But, can't you see that is what's creating the awesomeness of this building. The simple and quite boring facade togheter with these amazing and very unusal cracks in the facade creates an perfect and very art-ish building, This is nice architecture IMO! :cheers:

·
Super Moderator
17,935 Posts
^^ But, can't you see that is what's creating the awesomeness of this building. The simple and quite boring facade togheter with these amazing and very unusal cracks in the facade creates an perfect and very art-ish building, This is nice architecture IMO! :cheers:
I agree. It's definitely a statement and I really like it - especially in person in fact.

·
forumer #29
4,614 Posts
Copying relevant quotes from the big Sthlm thread, at the end there's a bit about NOD and the seemingly general 117m limit:

Eftersom ...page har svårt med uppdateringar kände jag att man måste agera själv så jag gjorde en egen skymnings-skyline för hur det kommer att se ut i år!
Kanske kommer det fler skymningsskyliner för kommande år? Kanske skylinen blir ännu läckrare? Vem vet? Allt beror ju på, som ni vet, viljan, våra byggherrar, politiker och inte minst den högljudda opinionen! :)
Grymt bra! Men... enligt gällande plankarta blir Kista Torn max 111,5 meter. Max takhöjd minus marknivå vid entrén, inte bara max takhöjd ty det visar höjd över havet i Stockholm.

Vad gäller SSP-diagrammet så behövs det att nån skriver inlägg med källhänvisning om nya byggnader som ska läggas till/justeras och att nån ritar ett diagram att lägga till.
JM har inte gått ut med den nya plankartan än (förutom till köparna av lägenheter) Bilderna och ritningarna som finns ute nu är från den gamla. En ny visning kommer ske i början av mars. Enligt en källa är markplanets två första våningar (en som har utgång mot gallerian och den andra mot gatan) betydligt högre än bostadsvåningarnas 2,7 m varav 0,35 m för schaktplan, tak/golv antar jag, och terrassen har hiss och maskinrum som också är högre. Jag tror och hoppas att man inte bara säger att huset ska bli 120 meter utan anledning. Nivån över havet är 11 m (lägre än Victoria Tower) så det innebär att den når 131 m över havet, vilket kommer att göra att huset ser lägre ut än VT! :nuts:
Ny plankarta? Den jag länkade till är den som är godkänd av kommunen. Högre än så får de inte bygga. Interna höjder för entréplan och maskinrum osv är irrelevanta - byggnadens maxhöjd är reglerat i meter och fastställd av kommunen. Om de tänker bygga högre (vilket skulle göra mig glad) måste ny detaljplan beslutas. Alltså: vill de bygga högre så måste planeringsprocessen tas om! De justerade iirc upp planen från att vara 90 meter högt i sista skedet i planprocessen, så att de hävdar att den är höjd stämmer ju. Men inte höjd från 111,5.

120m kanske det blir om man räknar från Hanstavägen - men huvudentrén är på Borgarfjordsgatan. Påminner mig om när man länge hävdade att KST var 150 meter högt. Då räknade man från kommunens nollplan till toppen på masten iirc. 11 meter över stans nollplan måste som sagt vara på Hanstavägen, för vid entrén mot Borgarfjordsgatan så är det +18,5.
Jag utgår ifrån vad som läggs ut i samtliga relevanta sajter som finns ute just nu. Takterass med festlokal ska det till och med vara, varför skulle det vara irrelevant? Kolla desa spontant utvalda länkar jag googlade fram, pratar alla dessa smörja eller?
http://www.byggnyheter.se/2013/02/kista-torn-blir-kistas-nya-landm-rke

http://www.integra.nu/projekt/kista-torn-stockholm/

http://www.boratt.se/residences/search-residences/stockholm/stockholm/kista/kista-torn-boratt/
För att få klarhet i frågan har jag skickat en fråga till SBK :) får se vad de svarar...
Fick svar nu på morgonen!
Hej

Högsta tillåtna *höjd är + 130 meter över nollplanet. Bygglovet ligger på den höjden, plus en liten avvikelse på 90 cm på en del av byggnaden, som bedömts kunna godtas. Antal våningar som står på plankartan är en illustration och ingen bindande bestämmelse. Man får bygga det antal våningar som ryms inom tillåten höjd.

Vänliga hälsningar
Birgitta Stafström, arkitekt
STADSBYGGNADSKONTORET
Max för taket är alltså 130,9 meter över nollplanet. Marknivån vid huvudentrén är 18,5 meter över nollplanet. således blir det 112,4 meter högt som högst :)
Antal våningar blir det som går att få in. Gissar på att det inte blir 3m i takhöj i lägenheterna ;)

Hahaha..inte en siffra rätt nånstans! Har pratat med Lars Svensson, Sbk´s projektledare för Kista, för att bringa reda i denna sifferkarusell!
Maxhöjden stämmer men marknivån (Hanstag) är 13 meter över nollplanet alltså blir byggnaden 117 meter hög! Känns höjden igen? På min fråga om varför denna höjdgräns är så magisk för just Kista svarade han bara med ett skratt.
"Ja, höhö...nä det bara blev så!"
På min fråga om varför man går ut med att byggnaden ska bli 120 meter högt hänvisade han till garageplanen under marken, helt allvarligt! Annars var han ganska trevlig och tillmötesgående.
Så var det med den saken och jag hoppas vi går vidare med detta, eller? :)
Standardmåttet är dock inte lägsta markhöjd runt huset utan just från huvudentré till toppen på taket ;)

Att alla tre hamnar på c:a 117 (som sbk verkar räkna till skillnad från den internationella standarden för skyskrapor) är IMO oroande. Ni ska se att när ett fjärde torn föreslås så kommer det troligen också vara så högt och hyllas för att just slå an denna Kista-höjd :( NOD ett kvarter från KistaTorn sade uttryckligen i samrådshandlingarna vara planerad i Kista-höjd (alltså den för låghusen i kontorsområdet). Även i Kista är höjdhyvlandet igång :(

Att de räknar från lägsta garageplanet... ja så gjorde KST med. Löjligt. Det enda positiva jag ser med det är att de försöker få den att verka högre; höjd är något positivt! :)

·
Registered
410 Posts
^^

När jag ser det där diagramet så tänker jag på hur sjukt snyggt det hadde vart om kistas höghus hadde byggts i centrala sthlm. Skillnaden mellan dom och kaknästornet är liten, plus att dom är mkt grövre med. I framtiden får vi hoppas att det byggs högt i sthlm.

·
forumer #29
4,614 Posts
Time for more pictures! Taken on 2013-03-12

1. First: NOD in the background, Kista Torn fencing just across the street (from me).

2. Kista Torn site prep.

3. Digging kinda close to the bridge.

4. Still not down to the level the PR is counting from to get their height figures.

5. NOD!

6. IMO it should have been a couple-three floors taller IMO and the highrise in the middle ought to be at least as tall as Kistagången 26 (aka KistaONE). Alas, they didn't listen to me.

7. Which is better, this...

8. or this?

9. This...

10. or this?

• Like
Reactions: dj4life

·
forumer #29
4,614 Posts
^^

När jag ser det där diagramet så tänker jag på hur sjukt snyggt det hadde vart om kistas höghus hadde byggts i centrala sthlm. Skillnaden mellan dom och kaknästornet är liten, plus att dom är mkt grövre med. I framtiden får vi hoppas att det byggs högt i sthlm.
förutom de stora låghusen både KST och VT är ihopbyggda med så håller jag nog med. Tänk KST:s 2 högsta huskroppar + VT:s höghusdel + KT ståendes på en övedäckning av spåren brevid Cityterminalen... Vore utmärkt nyttjande av platsen! (det går att bygga så högt på överdäckningar, men det kostar en del). Vi får se vad framtiden kan ge, vindarna blåser sakteliga mer åt det hållet.

• Like
Reactions: dj4life
41 - 60 of 184 Posts