SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Zoals sommige van jullie misschien weten ben ik in de herfstvakantie met mijn vriendin een week naar New York geweest. We zijn zaterdag 23 oktober heel vroeg vertrokken richting Schiphol, ons vliegtuig vertrok 7.00 's morgens. We moesten in Zurich overstappen. De heenreis verliep vlotjes. We hebben een fantastische week gehad, het was tot en met donderdag boven de 20 graden en we hebben alleen woensdag een beetje bewolkt weer gehad met af en toe een bui. Vrijdag was het ineens nog maar een graad of 9 met een koude wind.

We verbleven in de wijk Long Island City in het stadsdeel Queens. We zaten dicht bij de metrostations Queensboroplaza en Queensplaza vanwaar je binnen een kwartier in Midtown Manhatten zit. We hebben voor $27 een weekkaart gehaald voor de metro, ideaal.

Eerst even twee kaarten. De punaises geven aan waar we zijn geweest. We zijn geland op JFK, een stuk ten oosten van Manhatten. De afstand van Manhatten tot JFK is zo'n 20 kilometer. We zijn ook nog een dag in het uiterste noordoosten van Staten Island geweest zoals je op de kaart kunt zien.

Bron: Google Earth

Verder ingezoomd op Manhatten een overzicht waar we zijn geweest. Het waren vooral de bekende plekken, we hebben nog zoveel niet gezien, dat komt volgend jaar:

Bron: Google Earth

DEEL 2

Zie deel 1 hierhttp://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1249777

We beginnen dit deel met foto's van Chinatown en Little Italy (zie kaart waar de wijken liggen). Zondagavond hebben we voor $10 heerlijk gegeten bij een Vietnamees restaurant (je kreeg er ook nog een halve liter water of thee bij!).

Chinatown vind ik echt een geweldige wijk, aardige mensen, levendig, overal verse voedsel te koop zoals allerlei soorten groenten, vlees en vis. De mensen vond ik (net als in heel New York) heel aardig, geïnteresseerd en behulpzaam. Wat echt bizar is, is dat sommige Chinezen geen Engels kunnen, de Chinese gemeenschap heeft haar eigen New Yorkse kranten en tijdschriften:nuts: Maar goed we gaan over op de foto's.

#1 ESB en andere wolkenkrabbers vanaf Chinatown:

#3 In Chinatown is dit een gebruikelijk beeld:

#4 Vis

#5 9 van de 10 New Yorkers zijn super vriendelijk, gastvrij en erg behulpzaam. Ik ben maar weinig chagrijnige mensen tegengekomen die week. Deze man vond het geweldig dat hij op de foto mocht.

Dat was zondag.

Maandag 25 oktober

Maandag was het wederom een schitterende dag, alleen een beetje heiig. We zijn met de metro naar het westelijkste puntje van Brooklyn gegaan, hebben bij een diner koffie gedronken en zijn via de Brooklynbridge terug naar Lower Manhatten gelopen.

#6 Zoals eerder gezegd zatten we ongeveer 400 meter vanaf het metrostation. Op weg naar het station komen we dit soort kiekjes tegen Iedere dag was het feest:cheers:

#7 Aangekomen in Brooklyn troffen we een nette maar ietwat saai deel aan (ik heb geen idee hoe het in andere delen van Brooklyn is, dat moeten we volgend jaar ontdekken).

#9 Ook in Brooklyn zijn luxere woontorens:

Toen zijn we richting de Brooklynbridge gelopen. Er waren werkzaamheden aan de brug waardoor uitzichten helaas belemmerd werden.

#10 Brooklyn Bridge met op de achtergrond de Beekmanplace. Een nieuwe woontoren in Lower Manhatten:

#11 We gaan verder de brug op.

#12 Het Vrijheidsbeeld is ook te zien vanaf de brug (een flinke zoom overigens). Later meer van het Vrijheidsbeeld.

#13 De skyline van Midtown:

#14 De skyline van Lower Manhatten (of Downtown):

#15 Ja we waren echt in New York:nuts::cheers::banana: Het drong pas later tot ons door en op dit moment ben ik nog aan het nagenieten.

#16 Lelijk of mooi? Van verder weg vond ik het een lelijk gebouw, maar na mate ik dichterbij kwam begon ik hem steeds meer te waarderen.

#17 Beekmanplace vind ik een geweldige toren, locatie is alleen een beetje apart, ik zou zelf veel liever in Midtown willen wonen.

#18 Lower Manhatten is zeer dichtbebouwd, wat anders dan Leeuwarden:lol::

#19 Brooklynbridge richting Brooklyn. Brooklyn heeft trouwens ook een aardige skyline (komen nog foto's van). Er liepen vooral toeristen, er fietsten en reden vooral forensen.

#20 De Cityhall en een ander oud, maar mooi torentje:

#21 In Lower Manhatten staan de oudste gebouwen van Manhatten, dit gebouw is van de Pace university. Foto ietwat scheef:

Toen zijn we richting Ground Zero gelopen.

Ground Zero is een indrukwekkende bouwput. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Tower 1 gaat in ieder geval heel snel, volgens mij zitten ze nu op een metertje of 180(?). We zijn ook even bij het museum geweest.

#22 Zo moet het uiteindelijk worden. Tower 1 lijkt me niet echt mooi, het park en de monumenten lijken we wel mooi worden, tower 2 (de iets lagere toren) lijkt me ook heel mooi.

#23 Update torens.

a) Tower 1 groeit als kool:

b) Sorry, ik weet niet welke toren dit moet worden, ik vermoed een lagere toren :

c) Dit moet een andere toren worden, ook hiervan weet ik niet welke het gaat worden, ik vermoed Tower 2.

d) WTC 7 is in ieder geval al een tijdje af, best aardig. Niet heel bijzonder, maar wel lekker zakelijk en zeer goed afgewerkt.

e) Nog eentje van Ground Zero, is dit New York of is dit New York?

We gaan weer verder.

#24 Een stuk metaal van een van de Twintowers, als je daar rondloopt dan besef je pas dat het echt een grote ramp was.

#25 Een van de torens van het World Financial Center:

#26 Behalve veel mooie gebouwen lopen er in Manhatten veel mensen, in alle soorten en maten. In Lower Manhatten veel zakenmensen, maar ook toeristen en ander soorten:

Nadat we Ground Zero hadden bekeken zijn we naar Wall Street gelopen, best leuk om een keer te zien, maar wat mij betreft niet echt heel bijzonder.

#27 Het verkeerslicht staat op groen op Wall street:

#28 Hoogbouw in Wall street:

#29 De Trinitychurch is eind achttiende eeuw gebouwd en wordt nu omsingeld door wolkenkrabbers:

#30 Wall street, het centrum van de kapitalistische wereld:

#31 Lower Manhatten is dichtbebouwd

Toen liepen we richting het water waar meerdere pieren liggen. Daar hebben we een tijdje lekker aan het water gezeten.

#32 Meeuwen waren tam en nergens bang voor.

(Meer Brooklyn Bridge foto's komen nog).

#33 Er waren ook musjes.

#34 Skyline Brooklyn aan de overkant (panorama geprobeerd te maken):

#35 Nu een gewone foto, beetje scheef:

#36 Lower Manhatten. Echte skyline foto's komen nog:

#37 In de namiddag hebben we de metro naar het hotel genomen. De treincombinaties zijn erg lang. Het was inmiddels wat meer bewolkt geworden, maar wel warm. De volgende dag scheen de zon weer volop.

#38 Wolkenkrabber Queens vanaf bovengronds metrostation Queensboroplaza:

#39 Klein deel van de skyline van Manhatten:

#40 Times square by night was een fantastische ervaring! Wat een hectiek en wat een lichten, ik zal proberen een filmpje op youtube te zetten. Eerst een aantal foto's.

#42 Hele torens zijn vol gehangen met reclame uitingen:

#44 Terrasjes zaten vol vanwege het aangename weer:

#45 Laatste foto van vandaag, de yellow cab mag natuurlijk niet ontbreken. Het bleef maar druk op straat:

Morgen deel 3 met o.a. Staten Island, skylinefoto's en nog veel meer slaap lekker.

·
Registered
271 Posts
heerlijke serie.
herken ook wel dingen die ik dit voorjaar gezien heb.

Brooklyn , het centrum is druk, kleurrijk met heel veel mensen op straat, maar dat heb je dus niet gezien? ook moest je eigenlijk naar coney island, maar dat kan je volgend jaar altijd nog doen!:D

·
Registered
34,673 Posts
Dit 2e deel is ook weer helemaal geweldig! :eek:kay: :) Beekman is ook echt helemaal geweldig.

·
Los Santos
1,501 Posts
Ook deze weer top! Foto 4 is super. Vind je One WTC echt niet mooi nee? Vind het zelf een van de mooiste torens onder constructie.

Wel gek dat je daar pas beseft hoe groot de ramp van 9/11 was, ik had dat eigenlijk thuis voor de buis al maar ik begrijp wat je ermee bedoelt ;)

·
Registered
34,673 Posts
^^ In de zomer van 2002 stond aan de rand van het gat dat overbleef na het ruimen van het puin. Dat gat was echt immens en maakte een diepe indruk. Mooi om te zien dat na de onderbouw (metro's, verbindingtunnels, e.d.) nu ook de torens echt omhoog gaan. :)

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #14 ·
@ Laziedogg, de top van "1 WTC" lijkt me een beetje raar worden, vreemde grote antenne erop. Misschien gaat het meevallen, we zullen het over een aantal jaar zien. Ik vind die op een na hoogste toren veel mooier en spannender(dat moet "4 WTC" worden volgens mij).

Tijdens 9/11 was ik 15, toch wist ik natuurlijk wel dat er iets groots gaande was. Ook als ik jaarlijks de beelden van toen zie dan besef ik wel dat het een gigantische ramp geweest moet zijn. Maar toen ik er rond liep ervoer ik pas echt hoe immens groot het oude complex geweest moest zijn, bij mij komt het pas goed door als ik ergens geweest ben. Zo ook Enschede, daar woonde ik vrij dicht in de buurt en was ik redelijk bekend, dan heb je daar een beter beeld van denk ik (tenminste dat heb ik).

·
NL
3,393 Posts
Het lijkt me alsof je in een droom leeft als je daar rond loopt. Een soort roes en dan is het moeilijk om te beseffen en te genieten dat je in NY bent.
Soms lijken de foto's op een filmset. Zo mat en nep zoals sommige plekken soms kunnen lijken, ik weet niet wat dat is. Ik denk omdat je het al tig keer in films en op TV hebt gezien maar het toch echt bestaat.
Moet zeggen dat de wegen er slecht uit zien evenals de hoeveelheid chaotische aan diverse paaltjes en hekjes etc.
Ik snap dat mensen uit het buitenland zich altijd zo verwonderen over de netheid van onze straten en groen en openbare ruimtes.
Geweldige fotos!!! Ik wil ook!!!

·
Bas
14,404 Posts
Ik heb alweer tranen in mijn ogen van al die prachtige foto`s. Gelukkige meeuw, hij is inwoner van New York City. Ook deze fotoserie bewijst wat de meest fascinerende stad op aarde is.

Ik zal zo meteen bij serie 3 even het You Tube geluid van Times Square opzetten, dat mis ik zo, zeg!

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #20 · (Edited)
^^Ik vond het ook een prachtige ervaring om een keer op deze geweldige plek te zijn. Ik heb m' n ogen uitgekeken. Ik vind New York ook zeer fascinerend:
* de energie van de stad die je voelt
* de openheid van de mensen en hun eeuwige optimisme en vrolijkheid/vriendelijkheid (ik sfeer dat ik in 7 dagen tijd maar een chagrijnige "New Yorker" ben tegen gekomen). Het lijkt dat niks te gek is.
* al loop je in een vuilniszak rond, niemand die er om maalt. (ik had verwacht dat ze er in Manhatten heel hip en of opgeklopt bij zouden lopen, maar dat viel reuze mee)
* verscheidenheid aan mensen/culturen die je er ziet
* je wordt een beetje bevrijd van het eeuwige Nederlandse kleinschalige denken zoals "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" en het behoudende (om maar eens een voorbeeld te noemen: serveerster staan de zingen en te dansen 's morgens vroeg als je een halve liter koffie haalt).
* het internationale karakter.
* En natuurlijke de prachtige architectuur en de stad op zich.
* De positieve/optimistische sfeer die er hangt.

Ik voel me heel snel verbonden met deze stad, maar dat zullen wel meer mensen hebben. Laatst las ik een leuk stukje over hoe het nieuws zich de laatste jaren ontwikkeld heeft (steeds vaker is iedereen live getuige van de meeste schokkende gebeurtenissen, zelfs als je meer dan 5000 km verderop zit). Daarin stond een leuk voorbeeldje van een krantenkop van de Franse krant Le Monde een dag naar 9/11: "we zijn allemaal Amerikaans". Ik denk dat ze dan vooral het Amerika van New York bedoelen en niet het Amerika van het platteland in de Midwest, dat is natuurlijk een heel ander Amerika is. In principe zijn we ook wel een beetje "Amerikaans". Volgens mij heeft bijna iedere bevolkingsgroep op wat voor manier dan ook een band met NY, verder vullen veel mensen in westers geörienteerde landen hun avonden met Amerikaanse series vullen.

New York de plek waar heel veel culturen samenkomen, hoe verschillend die culturen ook zijn er is een bepaald gevoel dat ze samen een stad zijn en volgens mij zijn ze er ook trots op. Dat gevoel lijken allochtonen (nieuwelingen) in NL om wat voor reden dan ook te missen.

1 - 20 of 21 Posts