SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Zoals sommige van jullie misschien weten ben ik in de herfstvakantie met mijn vriendin een week naar New York geweest. We zijn zaterdag 23 oktober heel vroeg vertrokken richting Schiphol, ons vliegtuig vertrok 7.00 's morgens. We moesten in Zurich overstappen. De heenreis verliep vlotjes. We hebben een fantastische week gehad, het was tot en met donderdag boven de 20 graden en we hebben alleen woensdag een beetje bewolkt weer gehad met af en toe een bui. Vrijdag was het ineens nog maar een graad of 9 met een koude wind.

We verbleven in de wijk Long Island City in het stadsdeel Queens. We zaten dicht bij de metrostations Queensboroplaza en Queensplaza vanwaar je binnen een kwartier in Midtown Manhatten zit. We hebben voor $27 een weekkaart gehaald voor de metro, ideaal.

Eerst even twee kaarten. De punaises geven aan waar we zijn geweest. We zijn geland op JFK, een stuk ten oosten van Manhatten. De afstand van Manhatten tot JFK is zo'n 20 kilometer. We zijn ook nog een dag in het uiterste noordoosten van Staten Island geweest zoals je op de kaart kunt zien.

Bron: Google Earth

Verder ingezoomd op Manhatten een overzicht waar we zijn geweest. Het waren vooral de bekende plekken, we hebben nog zoveel niet gezien, dat komt volgend jaar:

Bron: Google Earth

DEEL 3

Zie deel 1: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1249777
Zie deel 2: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1249907

Dinsdag 26 oktober

Ook dinsdag weer mooi weer, ja we hadden echt super veel geluk met het weer. Dinsdag zijn we met de gratis ferry naar Staten Island gegaan. Vanaf de ferry heb je goed uitzicht op de skyline van Lower Manhatten en je komt dicht bij het Vrijheidsbeeld langs. Ook was het leuk om wat van Staten Island te zien, het stukje waar wij zijn geweest heeft een compleet ander karakter dan de andere stadsdelen. Later die dag hebben we bij het Batterypark gezeten en hebben we gegeten in Little Italy.

Foto's van die dag:

#1 We zijn met de metro van Queens naar metrostation South Ferry gegaan. Dit was het enigste station waar ik ben geweest die er modern uitzag. Alle anderen zien er verouderd uit, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld in de metro. Vanaf de de terminal van de ferry heb je in ieder geval al leuke uitzichten. Aan de rechterkant glimmende kantoortorens, aan de linkerkant vooral luxe bakstenen woon- en hoteltorens:

#2 Deel van de Brooklynbridge, daarachter de Manhattenbridge

We zijn de ferry opgestapt en hebben ongeveer een half uurtje gevaren. Met een heerlijk briesje was het genieten geblazen.

#3 Skyline Brooklyn waarin steeds meer luxe woontorens de dienst gaan uitmaken. Sommige torens zijn ruim 150 meter, er zijn plannen voor hogere torens.

#4 We naderen het Vrijheidsbeeld. Op de ferry waren zowel forensen als toeristen. Hier was het voor de meeste toeristen om te doen en ik moet je eerlijk bekennen, het is toch wel een beetje apart om zo'n bekend beeld van zo dichtbij te zien. Vanaf het eilandje moet je een geweldig uitzicht hebben op de skyline, maar de wachtrijen voor die boot waren meer dan 2 uur (een beetje jammer van de tijd):

#5 Dit is ze dan Lady Liberty, cadeautje van de Fransen eind 19e eeuw. Het beeld is zelf is een metertje of 45, met sokkel 90 meter.

#6 Skyline Lower Manhatten (en een deel van Queens als je goed kijkt) op de heenreis. Helaas vanaf hier geen skyline van Midtown, maar dat wist ik van te voren. Daar komen nog foto's van;)

#7 Verrazano-Narrows Bridge verbind Brooklyn met Staten Island en is bijna 1,5 kilometer lang.

Toen kwamen we aan op Staten Island, vanaf daar heb je een mooi uitzicht op Manhatten. Het is misschien net iets te ver, voor leuke kiekjes, toch even wat foto's van de skyline. Hieronder volgen ook een aantal foto's van het uiterste noordoosten van de wijk Staten Island, die heeft zoals gezegd een totaal ander karakter dan de andere wijken. Soms zelfs een beetje dorps:nuts:

#8 Skylines van Jersey City en Manhatten vanaf terminal Staten Island. Het was een beetje heiig weer:

#9 Skyline van Manhatten:

Staten Island is rustige wijk, ook reliëfrijk waardoor je leuke doorkijkjes hebt.

#10 Dit zou "downtown Staten Island" moeten zijn. Volgens mij is Staten Island vooral woongebied.

#11 Veel van dit soort straten:

#12 Ook dit is New York City:

#13 Typische huisjes, vonden we ook erg leuk om even te zien.

#14 We kwamen ook nog een kerk tegen. Een beetje "New England stijl" of koloniale architectuur?

#15 Doorkijkje richting Manhatten:

#16 Toen gingen we weer terug met de ferry. Lower Manhatten is weer in zicht:

Aangekomen in Lower Manhatten zijn we richting het Batterypark gelopen, een prachtig park vanwaar je ook mooi uitzicht hebt op Jerseycity.

#17 Aan het Batterypark staan niet luxe maar super de luxe woon- en hoteltorens. Batterypark City is een lux wijkje dat als ingepolderd stuk land aan Lower Manhatten vastligt (zie kaartje).

#18 Het hoogste gebouw van Jersey City is 240 meter hoog en is vanaf Manhatten goed zichtbaar, lekker gebouw vind ik dit. Trouwens eenmaal aan wal begon het weer te veranderen, het bleef gelukkig nog droog en warm.

De Hudson River Greenway flankeert het nieuwe wijkje en is geweldig ingericht. Sommige buitenruimtes zijn echt geweldig in NY, misschien moet er eens een Rotterdamse delegatie die kant op.

#19 Hele rij luxe torens langs de HRG.

#20 Mooie loopboulevard met zicht richting de bouwput van het WTC.

#21 Als je verder doorloopt kom je bij Ground Zero. Er worden ook steeds meer fietspaden aangelegd in NY zo ook hier.

#22 We zijn even het ingepolderde stukje ingelopen en dat bleek een nieuwe luxe dichtbebouwde woonwijk te zijn.

#23 Er reden dikke auto's rond. Het was duidelijk Indian Summer in NY.

#24 Aan de rand van de wijk zijn fantastische parkjes, je zal maar in een van die woontorens wonen:nuts:.

#26 Herfstkleurtjes met 23 graden:cheers:

#27 Skyline Jersey City

Toen zijn we verder gelopen richting Downtown. We hebben de metro gepakt richting Little Italy, we zijn bij Canalstreet uitgestapt (dit behoort nog tot Chinatown maar LI ligt er redelijk in de buurt).

#28 Onderweg kwamen dit nog tegen NYFD responding:

Geweldig om zo'n huilend en tetterend bakbeest voorbij te zien razen. Mooie trucks zijn het, met grote Amerikaanse vlaggen en al.

#29 Zoals gezegd zijn we bij Canalstreet uitgestapt. In veel stations is de naam gemozaïekt. In Chinatown staat de naam zelf nog in het Chinees aangegeven.

#30 We liepen een stukje door Chinatown om bij LI te komen. Kiekeboe

Na wat zoeken kwamen we in Little Italy, een hele leuke wijk met toch weer andere typen stadsblokken dan in Chinatown. De bebouwing in o.a. CT en LI is lager dan in andere delen van Manhatten.

#32 Dit moet toch echt Little Italy zien.

#34 Het was de vooravond van een wat minder mooie dag. Maar het bleef gelukkig droog. De ESB was in ieder geval aan het krabben. Er staat een domme paal door beeld.

Toen was de dag bijna voorbij, best vermoeiend hoor die dagen. We hebben de metro richting ons hotel genomen en zijn niet al te laat gaan slapen.

#35 Er was altijd wel wat te doen in de metrostations, zo ook die dinsdagavond, er was een bandje aan het optreden.

Woensdag 27 oktober

Woensdag was de enige dag dat het wat regende, maar warm en benauwd dat het was, het leek wel of we in de tropen waren. Omdat het niet zo heel denderend weer was zijn we naar het MOMA geweest, een museum met moderne kunst. Best leuk, al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet alle kunststukken begreep.

#36 We hebben de metro vanaf Queens gepakt en zijn bij 57th street uitgestapt. Toen we richting het MOMA liepen kwamen we dit geweldige parkje tegen. Ze hebben in Manhatten meer van dit soort geweldige miniparkjes. Ik heb echt m' n ogen uitgekeken in Manhatten.

#37 Was veel abstracte kunst in het MOMA

#38 Er hingen ook een aantal werken van Van Gogh, dit is toch wel de topper van het museum. Rondom dit werk was ook de meeste beveiliging.

#39 Donkere maar warme dag. Midtown vanaf het museum, niet de beste foto.

We hebben ons goed vermaakt in het MOMA. We zijn nog even bij Times Square geweest en hebben geshopt (tja dat hoort erbij als je je vriendin meeneemt;)) Kon ik ondertussen mooi foto's maken.

#40 Via Times Square gingen we naar 6th Avenue waar onder ander een groot warenhuis van Macy's gevestigd in de buurt van Herald Square (dus ook dichtbij de ESB:)

#41 Eindelijk zagen we het ESB van dichtbij, de toren domineert de omgeving. Hier wordt ik blij van (meer foto's volgen):

#42 Toen we het warenhuis uit kwamen was het al donker geworden:

#43 De wolken draaiden rondom de top.

#44 Bij "ons" metrostation Queensplaza hadden ze markante gebouwen van Queens aan de wanden gemozaïekt, zag er heel gaaf uit.

BONUS Deel 4 zal over foto's van "Top of the Rock" en de omgeving van Union Square (het Flatirondistrict). Alvast een voorproefje:

Dat was deel 3. Deel 4 (en misschien nog 5 als het nodig is) komt dit weekend, kost best veel tijd. Ik heb respect gekregen voor de mensen die vaak fotoseries en updates posten.

·
Registered
1,100 Posts
Voordat ik je laatste regel had gelezen wilde ik het al in mijn post zetten: Respect voor alle foto-uploads!
Moet ook zeggen dat ik erg van geniet. Ik hoop er volgend jaar stage te gaan volgen (al is het maar in de buurt) en je fotoserie is alleen maar motiverend. Foto's van Staten Island vind ik ook geweldig, ben daar zelf niet geweest maar ziet er lekker Amerikaans uit :)
Keep up the good work!

·
Los Santos
1,501 Posts
Lekker! Ik krijg bij jouw series echt het kind in een snoepwinkel gevoel, volgens mij heb je daar een week lang met een smile op je gezicht rondgelopen :D

Geeft niet hoor, ik doe waarschijnlijk precies hetzelfde als ik daar rondloop.

** is nog nooit in NY geweest:( **

·
Registered
34,655 Posts
^^ Ik ben er gelukkig wel al eens geweest en wil volgend jaar na 9 jaar weer eens terug gaan. Dit soort prachtige foto-reportages doen het verlangen naar een volgend bezoek aan New York uiteraard sterk toenemen. Hele mooie foto's weer. :)

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
@ Hoogfriesland

Grappig, in 2008 is juist een Rotterdamse delegatie (dienst Stedenbouw) naar New York City geweest voor een week durende fietstocht om tot keuzes te komen voor de Centrumstijl van de buitenruimte. Veel van de foto's die zij maakten zie ik ook bij jou terug :)

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Lekker! Ik krijg bij jouw series echt het kind in een snoepwinkel gevoel, volgens mij heb je daar een week lang met een smile op je gezicht rondgelopen :D

Geeft niet hoor, ik doe waarschijnlijk precies hetzelfde als ik daar rondloop.

** is nog nooit in NY geweest:( **

Haha klopt inderdaad, ik voelde me inderdaad als een kind in een snoepwinkel. We hadden ook zo geluk met alles, echt een topweek gehad:cheers: Ik vind New York eigenlijk nog mooier en indrukwekkender dan ik al had verwacht. Maar zoals ik al zei, we moeten nog zoveel andere dingen zien, ik ben heel benieuwd naar de wijken in Upper Manhatten, maar ook nog grote delen van Brooklyn en Queens hebben we niet gezien. Zelfs in Manhatten zelf zijn er nog delen waar we niet aan te gekomen zijn.

·
NL
3,393 Posts
Zon onwaarschijnlijk mooi! En wat een prachtige parkjes allemaal daar kunnen wij van leren!!!
Maar wat een slechte wegen en stoepen zie ik op vele fotos.
Hey heb je in Battery park niet het Nederlands gebouwtje een paviljoen gezien die wij vorig jaar geschonken hebben aan NY?

·
Banned
2,255 Posts
Ik vroeg mij af wat voor een camera je hebt en je veel moet instellen om zulke mooie foto's te maken??? Vooral die nachtfoto's van Times Square zijn superscherp!

:drool:

·
Registered
34,655 Posts
Zon onwaarschijnlijk mooi! En wat een prachtige parkjes allemaal daar kunnen wij van leren!!!
Maar wat een slechte wegen en stoepen zie ik op vele fotos.
New York is al vele jaren lang berucht voor de over het algemeen zeer matige toestand van de wegen. Het schijnt bij de stad te horen. ;)

34,880 Posts
Leuk om te lezen hoe je New York beleeft hebt. Het zijn niet de beste foto's foto-technisch gezien, maar ze stralen wel je beleving uit met het commentaar erbij en dat maakt het leuk om naar te kijken! :) Over half jaartje mag ik ook weer als het goed is, met gratis slaapplek in midtown waar een vriend een jaar woont. :)

·
Bas
14,393 Posts
Waanzinnig mooi. En een bezoek aan Staten Island hoort er altijd bij, ik ben zelfs met de trein naar de andere kant van dit eiland gereisd en onderweg zomaar ergens uitgestapt. Dan zie je inderdaad (te voet) het echte New York. Wederom een prachtige impressie. Zie al uit naar deel 4.

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #15 ·
@RS Inderdaad, dat heb ik ook vaak gedacht als ik de metrokaart zag, gewoon ergens uitstappen en kijken hoe het er uit ziet (al kun je denk ik beter de slechtste buurten vermijden). Omdat wij maar een week hadden hebben we van te voren wel ongeveer op geschreven waar heen wilden. Ondanks dat we geen minuut stil hebben gezeten hebben we zelfs ons lijstje niet kunnen afwerken, maar we hebben ook dingen bezocht die we niet gepland hebben (dat maakt het natuurlijk ook leuk). Ik ben ook zeer benieuwd naar plekken als Coney Island, Harlem, grote stukken van Brooklyn en bijvoorbeeld the Bronx.

@SSC en ZeTaCy Ik heb sinds kort een Sony Cyber-shot 14.1. Ik heb nog vrij weinig ervaring met fotograferen, maar ben wel aan het oefenen. New York was natuurlijk een schitterende gelegenheid om even alle mogelijkheden van de camara uit te proberen, zo ook op Times Square. Ik heb dus heel veel uitgeprobeerd die week en ik denk dat er er een aantal hele mooie foto's tussen zitten (er zijn natuurlijk ook wel een aantal mislukt, maarja dat hou je altijd wel denk ik). Als iemand nog tips heeft hoor ik dat graag.

1 - 15 of 15 Posts