SkyscraperCity banner
1 - 13 of 13 Posts

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Zoals sommige van jullie misschien weten ben ik in de herfstvakantie met mijn vriendin een week naar New York geweest. We zijn zaterdag 23 oktober heel vroeg vertrokken richting Schiphol, ons vliegtuig vertrok 7.00 's morgens. We moesten in Zurich overstappen. De heenreis verliep vlotjes. We hebben een fantastische week gehad, het was tot en met donderdag boven de 20 graden en we hebben alleen woensdag een beetje bewolkt weer gehad met af en toe een bui. Vrijdag was het ineens nog maar een graad of 9 met een koude wind.

We verbleven in de wijk Long Island City in het stadsdeel Queens. We zaten dicht bij de metrostations Queensboroplaza en Queensplaza vanwaar je binnen een kwartier in Midtown Manhatten zit. We hebben voor $27 een weekkaart gehaald voor de metro, ideaal.

Eerst even twee kaarten. De punaises geven aan waar we zijn geweest. We zijn geland op JFK, een stuk ten oosten van Manhatten. De afstand van Manhatten tot JFK is zo'n 20 kilometer. We zijn ook nog een dag in het uiterste noordoosten van Staten Island geweest zoals je op de kaart kunt zien.

Bron: Google Earth

Verder ingezoomd op Manhatten een overzicht waar we zijn geweest. Het waren vooral de bekende plekken, we hebben nog zoveel niet gezien, dat komt volgend jaar:

Bron: Google Earth

DEEL 4

Zie deel 1: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1249777
Zie deel 2: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1249907
Zie deel 3: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1250413

Eindelijk dan deel 4. Dit zal beginnen bij donderdag 28 oktober. Toen zijn we o.a. bij Broadway, Union Square en Grand Central Station geweest. Grand Central Station was ook geweldig om te zien. Een verslag van die dag.

Donderdag 28 oktober

#1 We begonnen die dag bij op de kruising van Broadway en Canalstreet, we waren nog niet klaar met shoppen en in die omgeving zaten kledingwinkels met spotgoedkope Levi's, hebben even wat van ingeslagen. Trouwens G-star was heel duur, dat komt omdat het Nederlands is. Als je richting het noorden kijkt zie je dit pareltje:

#2 Als je richting het zuiden kijkt zie je dat pareltje:

#3 Winkels waren allemaal leuk aangekleed. In een winkel hadden ze een stelling neergezet met allemaal oude naaimachines:

Toen we eindelijk klaar waren zijn we via Broadway richting het Flatirondistrict gelopen. Een prachtige wijk met mooie parken als Union Square en prachtige gebouwen, de gebouwen hebben een beetje Parijse allure.

#5 We naderen Union Square. Persoonlijk vond ik dit een van de mooiste stukjes van Manhatten en daarmee ook het Flatirondistrict (dit is zo'n beetje Lower East Side). Oud, nieuw, oud:

En dan komen we bij het geweldige Flatironbuilding, echt een prachtig gebouw. Het gebouw is voltooid in 1902, is 87 meter hoog en was daarmee een van de eerste "wolkenkrabbers".

#6 Achterkant:

#7 Zijkant:

#9 Voorkant vanaf Madison Square:

#10 ESB is in dit gebied heer en meester:

#11 Dit oude beestje mag er ook nog zijn. Het is in 1909 al voltooid en schijnt 213 meter te zijn! Wat hoogte voor die tijd. Het gebouw is een aantal jaar geleden gerenoveerd :

#12 In omgeving staan ook veel nieuwere appartemententorens. Deze penciltower is daar een van, ze mogen wel even rampen lappen:nuts:

#13 De penciltower heet "One Madison Square" en is 190 meter hoog. Van de andere kant is het gebouw mooier. Het gebouw is beangstigd smal.

Nadat we op Madison Square hebben uitgerust zijn we met de metro richting Midtown Manhatten gegaan. We zijn bij 57th street uitgestapt en richting 6th avenue gelopen om wat te eten.

#14 Applewinkel zit onder de grond. Verticale strepen hebben altijd wel wat:

Een uur of 5 begonnen de kantoortorens leeg te lopen. We zijn op een gegeven moment op de kruising van 6th Avenue en West 48th street gaan zitten en hebben een half uur lang mensen gekeken.

#15 Omhoog kijken op 6th avenue:

#16 Veel zakenmensen in beweging, lopend of met de taxi

#17 Nadat we wat gegeten hebben zijn we richting Grand Central Station gegaan.

Voorkant van het GCS heb ik helaas niet goed op de foto kunnen krijgen. Maar wat een geweldig station dit zeg, heel imposant.

#18 De centrale hal, altijd in beweging:

#19 Het plafond ziet er ook geweldig uit, met bladgoud zijn er tekening aangebracht:

#21 Het ziet er allemaal heel lux uit.

#22 Alles was chique zelfs de klokken:

#23 Ze hadden zelfs een overdekte markt:

Dat was donderdag.

Vrijdag 29 oktober

Vrijdag was het in eens compleet ander weer, liepen we donderdag nog in een t-shirt, vrijdagochtend was het nog maar 8 graden en woei het hard. Die dag wilden we naar het Vrijheidsbeeld, ondanks dat we al vroeg bij de ferry waren stonden er gigantische wachtrijen. We hadden geen zin om uren in de rij te staan, een beetje jammer van de tijd. We hebben wat gedronken in ergens in Lower Manhatten en zijn met de metro richting de omgeving van het ESB gegaan.

#25 Deze twee voorwerpen hebben ons ook door de week geholpen. Het metrokaartje was verrekte makkelijk en Snapple hebben we gebombardeerd tot ons favoriete frisdrankje:

#26 Bij Broadstreet zijn we ingestapt om richting het ESB te gaan. ESB van onderen:

#27 Als je een stukje verder loopt kun je het beter zien:

We zijn richting het Chryslerbuilding gelopen.

#28 We liepen langs het GCS en daar kwamen deze gigant nog tegen:

#29 Misschien herkennen jullie het gebouw zo beter;)

#30 Er joeg een koude wind door de straten. Het was nog maar een graad of 9, de dag er voor was het nog dik boven de 20 graden.

#31 Chrysler van onderen:

#32 Richting de typische top, let op de hoeken. Dit is toch art-deco toch(?):

#33 Oud en iets minder oud:

Toen zijn we richting het Rockefeller Center gelopen om naar de top te gaan:cheers:

#34 Deze toren zullen we beklimmen

Vrijdag 17.30 was het dan eindelijk zover, we mochten naar de 67e verdieping van het Rockefeller Center. Het was een fantastische ervaring. De zon ging onder en de lampjes gingen aan. Eerst hebben we foto's geschoten vanaf de 67e achter het glas, toen ontdekte we dat de bovenste glasvrij was.

#35 Hier word je toch blij van:banana::

#36 "Onze wijk" Queens:

#37 De zon begint de zakken:

#38 Richting Columbus Circle:

#39 Nu richting Lower Manhatten

#40 De zon gaat nu echt onder.

#41 De reus van Midtown:

#42 Vanachter een raam:

#43 Mooie wolken

#44 De nieuwe toren van Bank of America is ook mooi:

#45 Steeds meer lampjes gaan aan. De top van het ESB wordt iedere dag in een andere kleur gestoken, die avond was het groen:

Toen zijn we nog een verdieping hoger gegaan.

#45 Richting Uptown:

#46 Richting het noordoosten:

#47 Nu weer richting het zuiden:

#49 Allerlaatste van deel 4 (ik vind deze foto misschien wel het allermooist:)). Er komt nog een deel 5 met met o.a. skylinefoto's vanaf Queens en leftovers.

·
Registered
454 Posts
Erg leuke serie foto's! Wat een schitterend uitzicht vanaf top of the rock, om je vingers bij af te likken.;)
Ik vond Top of the Rock mooier dan bovenop het Empire, vooral omdat je die laatste er ook bij ziet, en omdat het wat minder druk is ;)

·
Los Santos
1,501 Posts
Wederom een prachtserie! En wat is ie belachelijk smal die Penciltower. Ik had 'm al eerder in het update sectie gezien, heel gaaf dat gebouw.

Mooi dat er ook nog een deel 5 komt, je hebt goed je best gedaan :eek:kay:

·
Registered
34,651 Posts
^^ Inderdaad, weer een superserie. :eek:kay: Zovele plaatjes zijn schitterend, maar als ik dan toch moet kiezen kies ik foto 32. Chrysler blijft mij fascineren, nog meer dan ESB. ;)

·
Bas
14,388 Posts
Tja, Snapple, dat vond ik ook niet zo denderend (net als SSC ^^), al heb ik niet alle smaken uitgeprobeerd. Wederom een prachtige serie bij zonsondergang, terwijl deze serie nu in huize Railway Stick wordt ondersteund door `Empire State of Mind` van Jay-C & Alicia Keys..... kippevel!

·
Structural Engineer
907 Posts
Wederom een prachtige serie! Het uitzicht vanaf Top of the Rock is idd beter dan die vanaf ESB. Je hebt een beter uitzicht over o.a. central park en ziet de reus ESB eens van ong. de zelfde hoogte. Ik ben alleen overdag op beide torens geweest en zie dat ik ook 's avonds had moeten gaan om alle lampjes te zien.

1 - 13 of 13 Posts