Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Oss is één van de minst bekende middelgrote steden van Nederland. Toch heeft de stad op een aantal vlakken een belangrijke rol gespeeld in Nederland en zelfs in de wereld. Bijvoorbeeld Unilever en Organon zijn wereldberoemd. Ik vind het leuk om jullie wat te laten zien van deze stad. Daarom deze vrij uitgebreide serie (44 foto's), waarin ik vooral het centrum behandel met de daar omheen liggende straten plus wat industrie en industrieel erfgoed.

De gemeente Oss telt ruim 76.000 inwoners, waaronder 13.000 allochtonen die afkomstig zijn uit 125 verschillende landen. Oss is gelegen in het noordoosten van Noord-Brabant en ligt op de grens van twee verschillende landschappen. Ten zuiden en ten oosten van de stad liggen uitgestrekte bossen en heidevelden en in het noorden en westen bestaat het landschap uit polders. Het mooie is, dat wanneer je de stad verlaat, je je direct bevindt in de genoemde landschappen.

Ook komen er een aantal bekende Nederlanders uit Oss. Jan Marijnissen en zijn bolwerk is gevestigd in Oss, Ruud van Nistelrooij is er geboren en o.a. ook Harry de Winter en Gert-Jan Theunisse komen uit Oss.

Tot zover de inleiding, nu de foto's.

01. De zuidelijke ingang tot het centrum, dit is het voetgangersgedeelte van de Molenstraat.

02. Het centrum bestaat uit 2 pleinen, dit is het Walplein. Ook ze je de Grote Kerk.

03.

04.

05. Het andere plein is onder andere te bereiken via twee van dit soort smalle steegjes.

06. Het grootste van de twee pleinen in het centrum is de Heuvel.

07. We zijn opnieuw in de Molenstraat, de bomen in de achtergrond geven het begin van het centrum aan (foto 1).

08.

09. De Molenstraat kan de mooiste straat van Oss genoemd worden. Aan weerszijden van de weg staan statige villa’s en andere panden. De bekendste is deze, het Jan Cunen Museum uit 1888. Voorheen diende dit gebouw als stadhuis, maar oorspronkelijk is het gebouwd als villa voor Arnold van den Bergh, een zoon van Margarinefabrikant Samuel van den Bergh (die naam zul je verder in deze serie nog tegen komen).

10. De achterkant van Museum Jan Cunen, links een zijstraat van de Molenstraat.

11. Opnieuw de Molenstraat. Links zie je een andere villa die ook is laten bouwen door de margarinefamilie van den Bergh.

12. Na het spoor loopt de Molenstraat over in de Nieuwe Hescheweg, daar stopt ook de mooie bebouwing.

13. Vanaf station Oss kun je 2 kanten heen: richting Den Bosch en richting Nijmegen.

14. Fietsenstalling van het station en de Spoorlaan met wat aardige panden.

Nu volgt er een gedeelte over de industrie in Oss. Veel industrieel erfgoed heeft Oss niet, wel zijn er nog een aantal aardige panden over. Vroeger werd de skyline gedomineerd door hoge stenen schoorstenen van de margarinefabrieken en de tapeitenfabriek. Al deze schoorstenen zijn helaas platgegooid.

15. Vanaf het station is de farmaceutische multinational genaamd Organon zichtbaar, met 42 meter is het de hoogste kantorenflat van Oss. Het meest bekend is het door de ontwikkeling van de anticonceptiepil. Ook is de Organon (in samenwerking met AKZO) de grootste werkgever van de stad.

16. In de achtergrond zie je het complex van de Organon, het grenst in het noorden aan het spoor en voor de rest grenst het aan een woonwijk, zoals is te zien op deze foto.

17. De Organon is ontstaan uit de van Zwanenberg Slachterijen en fabrieken. Dr. Saal van Zwanenberg, directeur van Zwanenberg Slachterijen en Fabrieken zocht naar een manier om het slachtafval uit de Zwanenberg fabrieken nuttig te gebruiken. En zo werd er een manier gevonden om uit de alvleesklier het middel insuline te extraheren. Dit eerste product van Organon was een unicum in de wereld.

18. Vanuit de Spoorlaan zien we het kantoor uit 1919 van de watten/textiel/tapijtfabriek van van den Bergh (Bergoss), niet te verwarren met de magrarinefabrikantenfamilie die ook van den Bergh heette.

19. Dit is mijn favoriete gebouw in Oss.

20. Omdat ‘ie zo mooi is nog een keer. ;)

21. Achter dit kantoor lag het bedrijvencomplex van 5 hectare, maar is bijna in zijn geheel gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe woonwijk. Het enige wat overgebleven is, is de oorspronkelijke weverij, links in beeld met de zaagtanden. Daarin is nu het enige Michelinsterrestaurant van de stad te vinden en de flat er naast is een luxe hotel, met de toepasselijke naam ‘de Weverij’.

22. In deze wijk komt ook dit torentje, 10 verdiepingen is niet slecht voor Oss. ;)

23. Mooi, zo’n oude fabriek.

24. Midden in het centrum staat dit voormalige kantoor van de eerder genoemde margarinehandelaar Samuel van den Bergh. Onbegrijpelijk is het om voor te stellen dat dit bedrijf nu wereldwijd 247.000 mensen in dienst heeft. De naam klinkt wel bekend in de oren: Unilever. Van den Berg en Jurgens, 2 margarinefabrikanten uit Oss fuseerden tot de Margarine Unie en waren de eerste en belangrijkste margarinehandelaars van Europa. Kort daarna fuseerde dat bedrijf met het bedrijf van de Lever Brothers uit Engeland en zo is Unilever ontstaan.

25. Een onderdeel van Unilever is Unox. De naam is ontstaan uit Unilever (Un-) en omdat de fabriek in Oss stond (-ox), vandaar de naam Unox, uit Oss dus.

26. Vaak ruikt heel de omgeving van de fabriek naar worsten en soepen afkomstig uit deze fabriek.

We verlaten het industriële verleden en gaan weer richting het centrum.

27. Hier kom je het voetgangersgebied binnen vanuit het westen.

28. De Grote Kerk in Oss is 62 meter hoog.

29. Aardige, oude beelden staan voor de kerk.

30. De Begijnenstraat. Links zie je het Fratershof, het is gebouwd voor de rooms-katholieke broedercongregatie, nu is het een bedrijfspand.

31. Straatje achter de kerk.

32. Kleurijk Oss.

33. Stukje voetgangersgebied.

34. Ook dit is Oss, beetje retro, maar wel mooi.

35. Rond het centrum liggen een aantal zeer fraaie straten met gevarieerde, maar altijd aardige bebouwing. Het ziet er meer dorps uit, maar daardoor niet minder fraai.

36. De watertoren uit 1935 is 48,5 meter hoog.

37. Net buiten het centrum ligt de Heilige Hartkerk met een mooi park…

38. …en begraafplaats.

39. Nog zo’n aardige straat. Wat ook opvalt in Oss is de hoeveelheid groen in de stad, groen doet de stad altijd goed.

40. Je zou het niet zeggen, maar dit is nog steeds midden in de stad, weliswaar niet in het centrum, maar wel omringd door woonwijken.

41. Nog meer fraaie straatjes rond het centrum met een dorps karakter.

42. Idem.

43. Idem.

44. Idem.

Dat was 't.

Bedankt voor het kijken! Zoals gewoonlijk zijn reacties van harte welkom. :)

Ik ben wel benieuwd wat jullie van Oss vinden na het zien van deze serie.

·
Registered
69 Posts
Mooie serie, en erg leuk om een keer wat te zien van deze stad.
Alleeen vindt ik de stad weining sfeervol het
lijkt me een beetje een standaard Nederlandse middel grote stad.

·
AstroNout
5,114 Posts
Leuk om eens wat te zien van Oss! Mooi om te zien dat sommige middelgrote steden een dorps karakter hebben (zoals bijv. ook Veenendaal en Ede), terwijl sommige middelgrote steden juist weer een stads karakter hebben (zoals bijv. Deventer, Alkmaar en Hoorn). Heeft Oss ooit stadsrechten gekregen?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ah, hier zat ik op te wachten. Leuk! Oss heeft me verrast. Ik dacht altijd dat 't een grauwe industriestad was. Misschien ook omdat je per spoor niet door de mooiste gebieden komt. Wel indrukwekkend (voor een stad van deze afmeting), o.a. die Unox fabrieken. Marijnissen heeft daar toch nog gewerkt?

Maargoed, mooie serie dus! En goeie uitleg, zo krijg je nog wat mee van Oss. :eek:kay:

·
Registered
1,214 Posts
Nooit gedacht dat Oss er zo leuk uitzag. 't heeft wel wat. Niet dat ik ervoor zou kiezen om 'een dagje Oss' te doen, maar het lijkt me niet verkeerd wonen daar. Mooie foto's!

·
-
3,632 Posts
Leuke foto's en een mooie kennismaking met Oss.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Demi, je had beloofd een foto van de Oijenseweg te maken! ^^
Maar 't is echt een gezellig stadje ja, dat heb je me ook laten zien toen ik van bij jou vertrok.

·
Echt wel
766 Posts
Ik ben er nog nooit geweest en dat hoop ik nog even zo te houden.
Er zijn nog genoeg veel leukere steden om te bezoeken.

·
ruiten drie
868 Posts
Leuk om te zien. Voor een stad van 76.000 inwoners had ik echter iets meer stedelijkheid verwacht, d.m.v. wat forsere woon- en werkgebouwen.

·
UP's and Downsss
2,204 Posts
Je hebt er een complete reportage van gemaakt, bedankt voor de info en mooie platen :) Het centrum van Oss daar ben ik meerdere keren geweest; heeft wel iets pittoresks vooral rondom de kerk (bij de markt). Verder is het een grote plaats qua grondoppervlak met een zeer groot industrieterrein..

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Zoals je misschien weet staan er ook nog een paar mooie molens.... helaas niet op de foto's (1 wiek op foto nr 43)
Da's waar! Ik heb er ook foto's van, die had ik inderdaad ook in de serie moeten zetten. Bijvoorbeeld deze molen, foto 1 en foto 2.

@Nout: Ja, Oss kreeg in 1399 stadsrechten.

@ff: Oja, de Oijenseweg, die had inderdaad ook wel bij 'kleurrijk' Oss gepast. Misschien ga ik binnenkort wel wat wijkfoto's maken daar. :)

@Remski: Ja, je hebt er eigenlijk alle voorzieningen. En het mooie is dat je binnen 20/25 minuten in Den Bosch, Nijmegen of Einhoven bent. Daarnaast heb je de mooie landschappen waar Oss door omgeven is. En niet te vergeten horen de Middeleeuwse stadjes als Megen en Ravenstein (dat was één van de eerste series die ik hier postte, met oude aldi-camera) ook bij de gemeente Oss. Die stadjes zijn wel het bezoeken waard, maar in Oss zelf komen volgens mij 0,0 dagjesmensen van buiten de regio.

Leuk om te horen dat sommige mensen toch verrast zijn door de stad, Oss heeft ook wel wat. ;)

·
I am sterdam
4,762 Posts
Bedankt voor de Brabantse tour DvW. Oss lijkt me een doorsnede van een typisch (zuid)Nederlands stadje.

Ik ben er zelf wel ooit eens een keer geweest, tien jaar geleden voor een uitje vanuit jeugdkamp naar het subtropisch zwemparadijs van Oss. Was echt vet, vooral de lange glijbanen. De rest kan ik me niks herinneren van de stad. :lol:

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Ik ben er zelf wel ooit eens een keer geweest, tien jaar geleden voor een uitje vanuit jeugdkamp naar het subtropisch zwemparadijs van Oss. Was echt vet, vooral de lange glijbanen. De rest kan ik me niks herinneren van de stad. :lol:
Kom je helemaal vanuit Amsterdam naar dat zwembadje in Oss? Zou je dan niet beter naar Duinrell of de Tongelreep gaan? ;)

@Iedereen: Bedankt voor de reacties! :cheers:

1 - 20 of 27 Posts