SkyscraperCity banner
1 - 20 of 125 Posts

·
Registered
6,117 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De basiliek van Koekelberg viert feest
zo 15/10/05 - Rond 11 uur is in Koekelberg het feest begonnen voor de honderdste verjaardag van de nationale basiliek van het Heilig Hart, beter bekend als de basiliek van Koekelberg.
Op 12 oktober 2005 legde Leopold II de eerste steen van de basiliek. En dat wordt vandaag gevierd.

(foto PhotoNews) Het is de vijfde grootste kerk ter wereld geworden met plaats voor 2.000 mensen.

Het overlijden van Leopold II in 1909 en WO I zorgden voor grote vertragingen bij de bouw van de basiliek.

Na de oorlog werd het oorspronkelijke neogothische ontwerp verlaten en tekende de Gentse architect Albert Van Huffel een basiliek met panoramakoepel van 53 meter hoog in art decostijl, zoals we de kerk nu kennen.

Ook het feit dat er niet altijd geld ter beschikking was om de werken aan de basiliek te financieren, zorgde voor vertragingen bij de bouw ervan. Het duurde nog tot in de jaren 60 voor de basiliek volledig afgewerkt was.

Elke week volgen ruim 600 gelovigen er de eucharistieviering. De vele catacomben en kapellen bieden ook plaats aan verschillende hobbyclubs en verenigingen.

Bron: VRT-nieuws.net

·
Brussels sprout
16,556 Posts
Brusselnieuws.be:
Nieuw park geeft Autriquewijk zuurstof
Koekelberg - Koekelberg is een park rijker. Het Victoriapark, dat afgelopen week plechtig werd geopend, moet de dichtbebouwde Autriquewijk wat lucht geven. Het is, na de heraanleg van het Vanhuffelplein, de tweede grote verwezenlijking van het wijkcontract.

Het park ligt tussen de Ganshorense-, de Sint-Annakerk- en de Autriquestraat, op de plaats waar tot voor kort de oude sporthal stond. Het bestaat grofweg uit twee delen, een voor sport en spel, en een om rustig te zitten en te wandelen.

In het sportgedeelte is een multisportterrein van 36 vierkante meter aangelegd, dat gebruikt kan worden voor minivoetbal, basket- of volleybal. Naast het terrein is een klein technisch gebouw neergezet waarin de sportbeoefenaars netten, palen en ander materiaal kunnen opbergen. Wat verderop staan speeltoestellen en klimrekken.

In het rustige gedeelte zullen wandelaars kunnen genieten van de nieuw geplante Japanse kerselaars, Oostenrijkse dennen en berken en van het geklater van de fontein. Dit waterelement – een klein beekje dat over een strook blauwe steen stroomt – is een verwijzing naar de vroegere Van der Meulenvijver. Die lag naast het oude kasteel van Koekelberg, dat in de zestiende eeuw op deze plek gebouwd werd.

De aanleg van het park heeft 884.788 euro gekost en werd gefinancierd met geld dat de federale overheid in het kader van het wijkcontract ter beschikking stelt. De inrichting van het sportterrein (143.200 euro) werd betaald door Cocof, Gewest en gemeente samen.

Het park is 's zomers open van 8.30 tot 21 uur. Van oktober tot eind april gaat het 's avonds om zes uur dicht.
Ik ken de buurt niet goed, maar een park/sportinfrastructuur is altijd welkom vermoed ik :)

·
Brussels sprout
16,556 Posts
KOEKELBERG

Brusselnieuws.be:
Universiteit trekt weg uit Koekelberg
Koekelberg - De Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) verlaat volgend jaar de campus in Koekelberg. Wat er met het gebouw aan de Vrijheidslaan gebeurt, is nog niet duidelijk, maar de HUB wil ervan af. In Koekelberg vreest men voor 'een nieuwe stadskanker'.

Toen de KUB twee jaar geleden, samen met de hogescholen Ehsal, Honim en Vlekho, opging in de nieuwe Hogeschool-Universiteit Brussel of HUB, werd al snel duidelijk dat de fusie-instelling niet alle campussen zou behouden. Het ‘consolidatieproces’ is nu in volle gang en de eerste campus die sluit, is Koekelberg.

De rechtenstudenten verhuizen in september al naar de Stormstraat. Over een jaar zullen de professionele bachelors Economie, de vroegere Honim-opleidingen, naar de campus Nieuwland vertrekken en komt het gebouw in Koekelberg leeg te staan.

"We hebben nu zeven campussen. Dat kost onvoorstelbaar veel geld. Zeven maal onthaal, zeven maal onderhoud, zeven maal elektriciteit, reken maar. Daarom kunnen we niet alle campussen behouden," zegt Dirk De Ceulaer, de directeur van de HUB.

Dat Koekelberg eraan moet geloven, heeft volgens hem te maken met de slechte staat van het gebouw. "Uit een studie is gebleken dat het gebouw ernstige structurele mankementen vertoont. Vorig jaar nog hebben we er een zware waterinsijpeling gehad. De kosten om die mankementen op te lossen, zijn onredelijk hoog. Het is jammer dat we een haast historische site moeten sluiten. Maar dat is het leven. We zijn nu be*zig aan een nieuw project, en dat is meer gericht op het centrum van de stad."

De HUB heeft nog geen concrete plannen met de site, die eigendom is van de vzw KUB. "In de herfst zal hierover meer duidelijkheid zijn. In elk geval, zolang het ons gebouw is, zullen we het moeten onderhouden," zegt De Ceulaer. Een nieuwe bestemming vinden zal overigens niet zo simpel zijn, omdat het een zone van collectief belang is. Woningen of kantoren zijn dus uitgesloten.

De KUB, toen nog Ufsal, zette het gebouw neer tussen 1978 en 1981. Het werd een soort Vlaamse vesting met een loopbrug als hoofdingang. De universiteit, die in 1969 werd opgericht, zat toen in de brouwerij Ixelberg, die ook op het terrein lag en later werd afgebroken. In de buurt ontstond een heus studentenleven, met als grote trekkers het studentencafé Het Groot Gevaar en de Italiaan La Luna, waar de studenten met hun bonnetjes konden eten.

Dirk Lagast, SP.A-gemeenteraadslid in Koekelberg, denkt dan ook dat de middenstand rond het Simonisplein het verdwijnen van de studenten zal voelen. "Bovendien zal er een stuk gemeenschapsleven wegvallen. We hadden een goede band met de universiteit. Maar het ergste is dat er mogelijk een nieuwe stadskanker ontstaat. Niet alleen het gebouw zelf komt leeg te staan, de KUB heeft ook nog verschillende studentenhuizen in de buurt. Als er geen studenten meer zijn, zullen die verkommeren."
Het lijkt me dat ze dit toch een beetje té negatief voorstellen (maar het wordt bekeken vanuit het standpunt van de gemeente Koekelberg natuurlijk, dus ik kan de bezorgheid dan misschien toch ook enigszins begrijpen).

Positief lijkt me dat het gemakkelijker zal zijn om studenten te werven (Simonis is voor eerstejaarsstudenten niet zo aantrekkelijk, wegens slecht imago, buiten het centrum en "ver" van het uitgaansleven).
Wat de studentenhuizen betreft, die zullen wel verkocht worden vermoed ik, en dan komen daar wel flats voor in de plaats.
Het enige vraagpunt is wel wat er gaat gebeuren met de universiteitsgebouwen zelf. Ik heb zelf geen idee van hoe die er (vanbinnen) uitzien en dus hoe moeilijk of hoe gemakkelijk het zou zijn om het te verbouwen naar:
- kantoren + vergaderzalen (wellicht relatief gemakkelijk) of
- woningen (wellicht relatief moeilijk)

Iemand die de situatie daar wat beter kent?

·
Banned
3,775 Posts
Iemand die de situatie daar wat beter kent?
Yep, ik volg daar al drie jaar avondschool. Ik weet niet wat er met mijn avondschool gaat gebeuren. Zal het vanavond eens vragen. De HUB voorheen KUB heeft al lang maar zeer weinig studenten. Minder dan 300, schijnt het. En de meerderheid van die studenten komen uit het Brusselse of het pajottenland en zitten niet op kot. De impact op de wijk zal dus minimaal zijn.

·
Brussels sprout
16,556 Posts
Nog een stripmuur bij :)

Brusselnieuws.be:
Stripkunstenaar Dino Attanasio zet muur in de verf
Koekelberg - Vermaard stripauteur en Koekelbergenaar Dino Attanasio onthulde in de Van Bergenstraat, vlakbij het gemeentehuis, een fresco in stripvorm. Het gaat om een initiatief van de gemeente Koekelberg, die daarmee het stripjaar feestelijk afsluit.

‘Ceci n’est pas un mur’, staat er in een tekstballon van het kunstwerk. En het is inderdaad niet zomaar een muur. Op vraag van cultuurschepenen Walter Putman en Robert Delathouwer maakte Dino Attanasio in samenwerking met een aantal jonge kunstenaars een samenvatting van zijn inmiddels zestig jaar lange parcours. In de vier vakken figureren levensgroot Attanasio’s bekendste personages, waaronder Spaghetti en Bob Morane.

Het is geen toeval dat men bij de Belgisch-Italiaanse Dino Attanasio uitkwam voor een stripmuur in Koekelberg. De man, inmiddels 84, is een legende in de Belgische en internationale stripwereld. Zo werkte hij nog samen met stripgoden als Goscinny, scenarist van Lucky Luke, en Franquin, tekenaar van Guust Flater. Even verderop in de Van Bergenstraat houdt Michel Deligne een stripwinkel annex musuem open. Deligne heeft in een ver verleden nog strips van Attanasio uitgegeven. De keuze voor de 84-jarige excellentie lag dus voor de hand.

Toch is Attanasio vertederd door de belangstelling die hem te beurt valt: “Ik zit al zestig jaar in het vak, maar toch doen deze aandacht en erkenning mij veel plezier. Ik denk trouwens dat ik het ding ‘s nachts in m’n eentje zal komen bewonderen,” grapt hij.

Overal kunst

Met zijn tekeningen wil Attanasio een eerbetoon aan zijn personages brengen. De hommage staat er vandaag mede dankzij de hulp van enkele jonge kunstenaars, die het echte illustratiewerk voor hun rekening namen. De Koekelbergse artieste Sophia Mghari leidde het project in goede banen en zag dat het goed was. Bedoeling van de hele onderneming? “Een maximum aan kunst promoten in Koekelberg. Er gebeurt hier vanalles, en we proberen dat meer op de straat te brengen,” zegt Mghari. Dat is meteen ook de visie van de schepen voor Nederlandstalige cultuur Robert Delathouwer (SP.A): “Ons idee is dat de Koekelbergenaar op termijn altijd wel iets zal kunnen bewonderen op straat. Overal kunst.”

Ondertussen staat oud-stripuitgever Michel Deligne van stripwinkel Le Deuxième Souffle er wat ongemakkelijk bij. Sinds zijn zaak van Sint-Joost naar Koekelberg moest verhuizen en de klanten niet volgden, kan hij nog maar amper het hoofd boven water houden.

·
Urban dweller
13,961 Posts
Een kleine bloemlezing op de terugweg van mijn werk:

In Koekelberg aan de kasteellaan zijn er heel recentelijk een paar projecten afgewerkt, zijn er andere begonnen, of gaan binnenkort beginnen:

Vermeersch kennen we wel als de voorzitter van FC Brussels!

Kinderdagverblijf:

Een een kleintje aan de gentse steenweg vlakbij metro zwarte vijvers.

Tegenwoordig kan je in Brussel bijna geen straat meer vinden zonder een of andere bouwwerf tegen te komen. En het gaat bijna altijd om woningen.
En daarenboven zijn het niet bepaald woningen voor steuntrekkers, maar luxeappartementen voor de middenklasse.

·
Bike It!
22,248 Posts
Tja, met de bevolkingsexplosie moeten er nu eenmaal massaal woningen gebouwd worden. Geen spectaculaire projecten of prijswinnaars, maar toch mooie verdichtingen in het stedelijk landschap.
Bedankt voor de foto's Filou!

·
Urban dweller
13,961 Posts
Nog een projectje op de grens van Koekelberg en St Agatha Berchem dat mij opviel:

·
Moderator
19,855 Posts
brusselnieuws.be

Gomb-project Brouwers na drie jaar nog niet klaar

Koekelberg donderdag 24 februari 2011, 08u08

De problemen met Gomb-woningen blijven zich opstapelen. De bewoners van het Gomb-project Brouwers wachten al bijna drie jaar op de bouw van het laatste woonblok. En het einde is nog niet in zicht.

Al in 2003 verkreeg de projectontwikkelaar Socatra een bouwvergunning voor de bouw van woningen bij de voormalige brouwerij De Boeck. Een tachtigtal appartementen, waarvan de meeste gesubsidieerd door de Gomb, parkeerplaatsen en twee winkels moesten van de oude site een nieuw stukje woonwijk maken in oud-Koekelberg.

Met de bouw van de appartementen is niets mis. Geen problemen met akoestiek of isolatie; kwaliteitsvolle architectuur, kortom. Maar met de fasering is wel een en ander mis gelopen. “Ik ben hier in april 2006 komen wonen, toen een eerste woonblok klaar was,” zegt Caroline Vernaillen, voorzitster van de mede-eigendom. “In 2007 was een tweede blok klaar, een jaar later een derde.”

Sindsdien is het wachten op nieuws over het laatste blok van zestien woningen. Die zijn belangrijk, want ze sluiten het project af. Ook letterlijk: het zijn woningen aan de straatkant die de toegangspoort moeten vormen tot de appartementen die er al staan. De binnentuin zal dan ook eindelijk aangelegd kunnen worden. “Al twee jaar schrijven we de Gomb en de ontwikkelaar aan om nieuws te krijgen,” zegt Vernaillen.

Omdat het blok aan de straatkant nog niet gebouwd is, is wat de binnentuin moet worden, één groot sluikstort geworden, waar wordt rondgelopen, geürineerd en gedefeceerd.

Zopas hebben de bewoners nieuws gekregen: Socatra is dan toch van plan om te gaan bouwen. Maar de projectontwikkelaar wil de bestemming van het laatste blok lichtjes wijzigen. Het zullen geen appartementen worden die op de vrije markt worden verkocht, zoals gepland, maar gesubsidieerde Gomb-woningen. Zo heeft Socatra het met de Gomb kunnen onderhandelen. “Blijkbaar wil Socatra het risico niet meer nemen,” zegt Vernaillen. “Twee andere niet-gesubsidieerde appartementen zijn met veel moeite op de vrije markt verkocht.”

De handelsruimtes verdwijnen en worden appartementen. Vernaillen: “Er is een supermarkt in de buurt gekomen, en Socatra kreeg de handelsruimtes wellicht niet verkocht.”

De bewoners hebben nu enigszins uitzicht op een oplossing. Zowel Gomb als Socatra belooft dat de werf volgende week zal worden geïnstalleerd. Maar het is zeer de vraag of er dan ook al gebouwd zal worden. Een telefoontje naar de gemeente leert ons dat Socatra nog geen stedenbouwkundige vergunning voor de woningen heeft. Die is nodig omdat de plannen gewijzigd zijn. Een aanvraag is wel ingediend, meer bepaald op 1 februari, “maar ze is nog niet volledig,” zegt men bij Stedenbouw in Koekelberg. “We wachten op bijkomende documenten.”

Als de bouwaanvraag volledig is, krijgt de gemeente een maand om ze te analyseren. Dan kan het openbaar onderzoek gaan lopen en moet er een overlegcommissie komen. Het Brussels Gewest krijgt dan nog eens een maand de tijd om de vergunning goed te keuren. Dat duurt vier maanden. En tegen dan is het zowat bouwvak.

“Dat we moeten wachten, tot daaraan toe,” zegt Vernaillen, “maar het is toch niet normaal dat we nu al twee jaar in het ongewisse blijven.” Ze heeft het ook moeilijk met de aangekondigde werfinstallatie. Daardoor zullen de appartementen twee jaar lang alleen bereikbaar zijn langs een achterafstraatje in Molenbeek, door een oude poort van de Brasserie De Boeck. “Gezellig is anders. Bovendien is er een vergunning van de brandweer nodig. Ik vraag me af hoe hier een brandweerwagen door kan.”

Steven Van Garsse © Brussel Deze Week​

·
City Geek
1,200 Posts
KOEKELBERG : Diverse projecten / Projets divers

Een project dat me na aan het hart ligt : de bouw van een nieuw atheneum van Koekelberg. De huidige gebouwen worden afgebroken en er komt een nieuwe school van de toekomst. Vanaf het schooljaar 2012-2013 verhuizen de leerlingen tijdelijk naar de voormalige campus van de HUB aan Simonis.

Dit zijn de plannen voor de nieuwe school :
http://www.kakoekelberg.be/inhoud/nieuweschool.pdf
http://www.kakoekelberg.be/inhoud/nieuweschool-plannen.pdf
http://www.kakoekelberg.be/inhoud/albums/nieuwgebouw/nieuwgebouw.html

En een filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=aDRRXwiXy28

Ziet er allemaal heel mooi uit maar toch vind ik het ook een klein beetje jammer dat de oude gebouwen worden afgebroken. Tenslotte heb ik er mijn middelbare school afgewerkt. Een beetje jeugdherinneringen die plaats moeten ruimen voor vernieuwing....

·
Registered
806 Posts
Ik ben verbaasd dat ze niet voor hetzelfde geld gewoon een extra school op een andere plaats bouwen...
Ik had niet de indruk dat het huidige gebouw zo erg was.

·
Registered
960 Posts
Ik heb gisteren gezien dat men aan het werken is aan het simonis plein (voor de koekelberg basiliek) wat nog niet in de lijst met projecten staat. Of is dit een onderdeel van de werken aan de leopold tunnel?

·
Urban dweller
13,961 Posts
Of is dit een onderdeel van de werken aan de leopold tunnel?
Helemaal niet. Het plein wordt heraangelegd in het kader van de overstap metro/bus. Het gaat hier over één van de belangrijkste, misschien wel dé belangrijkste overstapplaats tussen metro en bus in Brussel. Het plein wordt heraangelegd met langs elke kant twee busperrons (in totaal dus 4). Hier stoppen belangrijke buslijnen van De Lijn en de MIVB. Ook wordt er een nieuwe fontein gebouwd. Echt mooi wordt het allemaal niet, maar eerder efficient.
Hier meer info: http://www.openbareruimtebrussel.irisnet.be/pleinen-en-wegen/herinrichting-van-het-simonisplein/
In totaal bevinden zich onder het Simonisplein, onder de buslijnen, twee metrolijnen, een ondergronds tramstation voor tram 19 en een (GEN) treinstation...

·
Registered
960 Posts
Helemaal niet. Het plein wordt heraangelegd in het kader van de overstap metro/bus. Het gaat hier over één van de belangrijkste, misschien wel dé belangrijkste overstapplaats tussen metro en bus in Brussel. Het plein wordt heraangelegd met langs elke kant twee busperrons (in totaal dus 4). Hier stoppen belangrijke buslijnen van De Lijn en de MIVB. Ook wordt er een nieuwe fontein gebouwd. Echt mooi wordt het allemaal niet, maar eerder efficient.
Hier meer info: http://www.openbareruimtebrussel.irisnet.be/pleinen-en-wegen/herinrichting-van-het-simonisplein/
In totaal bevinden zich onder het Simonisplein, onder de buslijnen, twee metrolijnen, een ondergronds tramstation voor tram 19 en een (GEN) treinstation...
Oke, dankjewel voor de info ;-)

·
Moderator
19,855 Posts
brusselnieuws.be

Simonis opnieuw toegankelijk maar wacht nog op fontein

Koekelberg vrijdag 1 november 2013, 12u24 brusselnieuws.be/FM Brussel

Het Simonisplein in Koekelberg is opnieuw toegankelijk voor het verkeer. De heraanleg duurde in totaal 2,5 jaar en is nu zo goed als klaar. Op de nieuwe fontein is het wel nog even wachten.

Tijdens de lange herinrichtingswerken veranderde de verkeerssituatie geregeld en de de voorbije dagen was het plein zelfs helemaal ontoegankelijk. Nu de nieuwe asfaltlaag is aangebracht, is het plein echter opnieuw open voor het verkeer.

Vooral de vele bussen die Simonis, een belangrijk knooppunt met tram, metro en treinhalte, aandoen hebben nu meer ruimte om te manoeuvreren. Het aantal busperrons is namelijk verdubbeld en de bussen hebben ook een eigen baanvak. Dat mag ook door fietsers gebruikt worden. Daarnaast zijn de voetpaden verbreed. Daarvoor werden enkele parkeerplaatsen geschrapt.

De oude fontein op de middenberm is verwijderd om het verkeer beter te kunnen organiseren. Het plein zou echter ook een nieuwe fontein krijgen, midden op de rotonde richting Elisabethpark. De fontein is echter nog niet klaar en zal waarschijnlijk nog zeker enkele maanden op zich laten wachten.

"We bekijken nog wat we in afwachting met de lege ruimte doen", zegt Camille Thiry van Brusel Mobiliteit aan TéléBruxelles. "Mogelijk komt er een tijdelijke installatie of plaatsen een werk van een Brusselse kunstenaar."

De vernieuwing van de pleintjes voor de metropaviljoen is voor een latere fase.​

·
Moderator
19,855 Posts
brusselnieuws.be

Bouwvergunning voor Unescoschool en KAK

door © brusselnieuws.be 17:47 - 18/02/2014 Koekelberg

Scholengroep Brussel heeft een bouwvergunning gekregen voor de nieuwbouw en renovatie van de Unescoschool en het Koninklijk Atheneum Koekelberg. Met 12.000 vierkante meter wordt het een van de grootste schoolprojecten in het programma Scholen van Morgen.

Simulatiebeeld van het nieuwe complex (©Imagine.We.Create)

De renovatie en de nieuwbouw passen binnen het programma Scholen van Morgen, waarmee de Vlaamse Gemeenschap 200 nieuwe scholen wil bouwen.

De Unesco-basisschool en het Atheneum liggen tussen de Basilieklaan, Kasteellaan en Klein Berchemstraat. Er volgen nu al 1.200 kinderen les. “Bovenop het initiële plan hebben we dit Unesco-project laten uitbreiden met 400 bijkomende plaatsen", zegt minister voor onderwijs Pascal Smet (SP.A). "Zo bouwen we niet alleen een state-of-the-art school, maar bieden we ook extra capaciteit in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs.”

Binnen het project Scholen van Morgen heeft het bureau Bogdan & Van Broeck een ontwerp uitgewerkt met een nieuwe sporthal en een educatief bos. De speelplaatsen worden heringericht en verschillende vleugels worden in het nieuw gestoken.

Er komen extra fietsenstallingen voor 300 fietsen, en 50 bijkomende parkeerplaatsen. Het aantal ingangen wordt van vijf teruggebracht naar twee, om verkeer in de aanpalende straten te beperken.

De bouwwerken starten in 2015.

De Naam Unesco Campus Koekelberg, de overkoepelende naam voor het Atheneum en de Basisschool, verwijst naar het Unesco-gedachtengoed dat beide instellingen willen verspreiden, met de nadruk op vrede, democratie, tolerantie, geweldloosheid en wereldburgerschap.​

·
Brussels sprout
16,556 Posts
Brusselnieuws
Schepenen vragen ondertunneling Keizer Karellaan
door © FM Brussel

De mobiliteitsschepenen van vijf Brusselse gemeenten vragen om de ondertunneling van de Keizer Karellaan, die de E40 met de basiliek van Koekelberg verbindt. Er moet ook een verlenging van de metro tot in Sint-Agatha-Berchem komen.

De Keizer Karellaan (© CORMA)

Concreet willen de schepenen dat de Leopold II-tunnel doorgetrokken wordt van de Basiliek tot aan de oprit van de E40.

De vraag komt van de schepenen van de gemeenten Sint-Jans-Molenbeek, Ganshoren, Sint-Agatha-Berchem, Koekelberg en Jette. Ze zullen daarover een brief sturen naar Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Volgens de schepenen is de Keizer Karellaan vandaag niet meer leefbaar. “De levenskwaliteit van de omwonenden vermindert omdat de laan de 40.000 wagens per dag die er nu doorkomen niet kan slikken”, zo zegt Molenbeeks schepen Jan Gypers (Open VLD).

(...)
Ik weet niet of een tunnel in beide richtingen dé oplossing is, maar de huidige situatie is in ieder geval inderdaad niet houdbaar. Misschien alleen een tunnel om de stad uit te rijden + bus/tram in eigen bedding + fietspaden?

1 - 20 of 125 Posts