Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 44 Posts

·
Premium Member
14,336 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
In het kader van de inmiddels beruchte HHF-Wandelingen togen we zaterdag naar het enigmatische en ietwat mysterieuze Kuilenburg. De Wandeling die aldaar zou plaatsvinden, was al meermaals uitgesteld 'vanwege omstandigheden', waardoor het plaatsje Kuilenburg een steeds mythischer karakter begon te krijgen. Maar op 18 augustus 2012 was het dan eindelijk zover. Kuilenburg zou al haar mysteries aan ons prijsgeven, onder kundige leiding van de al even mythische bjrndlw.

Hieronder volgt een uitgebreid fotoverslag van Kuilenburg. Let wel: het was erg heet. Sommige beelden kunnen als schokkend ervaren worden.

Alle foto's zijn genomen met een Nokia Lumia 800. Kwaliteit is toch nog redelijk voor zo'n eenvoudig apparaatje.

3. De mythische en enigmatische bjrndlw

4. Is dit een man...of een vrouw? Alargule formuleerde ter plaatse een hypothese die het geslacht van dit beeldje in twijfel trekt. Kijk maar eens naar de lichaamverhoudingen en het wat vrouwelijke gelaat:

5. Molen.

6. Stadspoort (Lankemeerpoort of Binnenpoort).

7. Benieuwd wat het Anti Spatie Front hierop te zeggen heeft:

8. De Joden Kerk (synagoge). Nog net leesbaar de Hebreeuwse inscripties boven de deur.

9. Mooie uitbouw.

10. Nog een mooie uitbouw.

11. Gras? Nee, de gracht van Kuilenburg!

12. Stadspoort met lantaarnpaal.

14. Dijkdoorbraken, welteverstaan. Geen commando om door te braken.

16. Mooie kerktoren (RK Barbarakerk) aan het centrale plein. Maar wat is er toch met de uurwerken gebeurd?

18. Neogotiek in optima forma.

20. Kuilenburgse gastvrijheid.

22. Sint Barbarakerk (ja, het is verwarrend).

23. Stadhuis.

24. Inscriptie boven de deur van het stadhuis. Leuk weetje: de '7' staat verkeerd om...en zou dus eigenlijk een '5' moeten zijn. Tipp-ex en backspaces bestonden indertijd nog niet.

25. Zicht op de Markt.

26. Uitleg met het correcte jaartal.

27. Pand aan de Slotstraat.

28. De mondaine jachthaven: 'Monaco aan de Lek'.

29. Rijkspeilschaal.

30. Wachtkamer der Stoombooten. Stoooombooooten...

31. Uit de oude spoorbrug over de Lek werd dit kunstwerk gesmeed. Een fenix die uit de as verrijst, misschien?

32. De spoorbrug. Op deze dag reden er geen treinen overheen.

33. Oud en nieuw. Linksonder het oorspronkelijke bruggenhoofd, daarboven een nieuwe metsel- en betonconstructie.

34. De nieuwe spoorbrug.

35. Het achterland. Mooi hoor.

36. De mysterieuze Kuilen waar Kuilenburg zijn naam aan dankt.

38. Vanaf de dijk.

39. Veel water in Kuilenburg.

41. Het Pietersgasthuis.

42. De Pietersgasthuiskerk.

43. Het Elisabeth Weeshuis. Tegenwoordig een museum.

44. De Sint Barbarakerk.

45. bjrndlw's nul-urenkat.

46. Chr. Geref. Kerk. De naam is me even ontschoten. bjrndlw? Plaas?

47. jb_nl's optrekje in Kuilenburg.

48. Huis van Jan van Riebeeck.

49. Nog zo'n mooie uitbouw. Kuilenburg heeft er veel van.

50. Je zou het niet zeggen...maar dit was ooit onderdeel van de oude stadsmuur om Kuilenburg! De garagedeuren maskeren het historische karakter van deze constructie enigszins.

51. Aha! CborG was here!

52. Boom.

54. Nog een HHF'er.

58. Blijf het toch raar vinden...waar zijn die uurwerken gebleven?

59. Front Anti-Verbindings-streepjes: eat your heart out!

60. Als afsluiter nog een mooie molen. De Hoop, als ik me niet vergis:

·
MP
10,674 Posts
Leuke serie. Optiemform lijkt de neogotiek van de katholieke kerk me niet, er zijn veel romaanse elementen. In het interieur komt de gotiek duidelijker terug. Monumentenzorg heeft het over een "vroeggotische trant".

Een sigaar steke men aan met een gasaansteker, inderdaad. Het oogt niet romantisch, maar zo wordt de smaak tenminste niet beïnvloed door zwavel of cederhout. Het was een echte Culemborgse, handgemaakte sigaar, dat had je er wel bij moeten vermelden.

·
Registered
35,083 Posts
Leuke reportage met mooie foto's. :)

·
Registered
1,885 Posts
Aardig stadje en dus leuke foto´s. En erg heldhaftig zo´n lange wandeling door de hitte! Pertinent geen leidingwater serveren is een beetje overdreven, maar het moet wel van beide kanten komen. De beste oplossing maakte ik in Keulen mee. Aan een naastgelegen tafeltje bestelde iemand leidingwater. De ober, met lichte stemverheffing: "möchten Sie ein Stück Seife dazu?". Zo kan het ook.

Een sigaar steke men aan met een gasaansteker, inderdaad. Het oogt niet romantisch, maar zo wordt de smaak tenminste niet beïnvloed door zwavel of cederhout. Het was een echte Culemborgse, handgemaakte sigaar, dat had je er wel bij moeten vermelden.
Zonde van de handgemaakte sigaar. Want ja, je kunt een sigaar best aansteken met een gasaansteker, maar zeker niet op de manier die op de foto te zien is. De vlam slaat in de sigaar en daardoor rookt deze vanaf het begin veel te heet. Hoe het wel moet: in de hand houden, vlam eronder, draaien tot ie brandt en dan pas in de mond en licht zuigen! Op die manier geven ook cederhout en lucifers (mits de kop is uitgebrand) geen smaak af.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,449 Posts
Schitterend! Het doet me bijzonder deugd dat je er zo van genoten hebt. Ik ga gelijk een nieuwe avatar smeden van die geile foto van mij. :p

Overigens is het Lanxmeerpoort. Lanxmeer was een nederzetting ten zuiden van de oude stad. Deze poort leidde daarheen. En Lanxmeer lag langs het riviertje de Meer. Ergo: Lanxmeer.

Dat voor de little bitches die niet durfden te komen. Want Alargule heeft dat verhaal al meer gehoord.

·
Kees
3,292 Posts
Het was een toffe en leerzamer Kuier, hoogtepunt was natuurlijk de wandeling langs de spoorbrug waar we als een met kapmessen ala Indiana Jones ons door de jungle moesten begeven. Daarbij niet vergeten het JB_Huis wat eigenlijk als een middelvinger XXL tegenover de winkels staat de kapitaallustige Kuilenburgers hun inkopen doen. Bedankt voor de foto's Alargule, en de rondleiding bjrndlw!

·
Bas
14,735 Posts
Leuke stad, Culemborg. Ik was anders graag in discussie gegaan met de caféhouder van `Wij serveren geen kraanwater`, want ik denk, dat zoiets gewoon verplicht is, zeker in geval van nood. Bij zo`n hufterig café zou ik liever niet komen, da`s geen gastvrijheid.

Wat betreft die hatelijke en achterbakse opmerking van Knurft, dat is de zoveelste onder een fotoserie. Eigenlijk moeten hier maatregelen getroffen worden, want wat Knurft beweert, is gewoon een leugen. Ik ken Plaas persoonlijk en hij zou willen dat `ie zoveel speklagen had als ik. Bovendien is hij ruim een hoofd groter dan ik en daarmee oogt hij helemaal niet dik, eerder normaal postuur. Moest ik nog even kwijt.

·
MP
10,674 Posts
Ach, 't is een internetheld, Bas. Dat is een zielig soort. Je kunt er medelijden mee hebben, of hem gewoon verder maar negeren. Ieder forum heeft wel 'n paar van zulke types.
Hetgeen me natuurlijk meteen bij sqm brengt. Als je tijdens het aansteken van de sigaar gaat zuigen als een malle, wordt hij inderdaad te heet. Maar dat kun je ook niet doen, dan is er niks op tegen hem in je mond te houden bij het aansteken. De sigaar rookte na het aansteken dan ook prima, tot hij een rondje om de tafel was gegaan en er toch wel veel hete lucht door getrokken bleek te zijn. Bjrndlw gaf na enige druk toe iets te flink gezogen te hebben.
Culemborgers weten, dat is het droeve lot van Kuilenstenenhuis, hun eigen stad en streek niet te waarderen. Dan krijg je cafés met zoete Belgische tripels, een "Vlaamse sfeer" (dat schreven ze echt) en geen kraanwater (wat op zich wel Belgisch is, zo ongeveer het enige land waar ze kraanwater in rekening brengen), politici die zich laten piepelen door heren uit Dordt en inboorlingen die hun handgemaakte sigaren uitzuigen.

·
Registered
1,885 Posts
Ach, 't is een internetheld, Bas. Dat is een zielig soort. Je kunt er medelijden mee hebben, of hem gewoon verder maar negeren. Ieder forum heeft wel 'n paar van zulke types.
Hetgeen me natuurlijk meteen bij sqm brengt. Als je tijdens het aansteken van de sigaar gaat zuigen als een malle, wordt hij inderdaad te heet. Maar dat kun je ook niet doen, dan is er niks op tegen hem in je mond te houden bij het aansteken. De sigaar rookte na het aansteken dan ook prima, tot hij een rondje om de tafel was gegaan en er toch wel veel hete lucht door getrokken bleek te zijn. Bjrndlw gaf na enige druk toe iets te flink gezogen te hebben.
Wat een rare reactie zeg. Ik geef een vriendelijke tip hoe je een sigaar aansteekt en als dank wordt ik als zielig figuur afgeschilderd die je maar beter kunt negeren. Dat is op zijn zachtst gezegd niet netjes. Nogmaals, bij het aansteken hou je een sigaar niet in de mond maar in de hand. En daar zijn een heleboel redenen voor. Want zelfs lichte trekjes veroorzaken teveel hitte en leiden snel tot verkoling. De sporen daarvan zijn duidelijk zichtbaar op de tweede foto en daar is de sigaar volgens mij nog niet rondgegaan. Bovendien moet een sigaar gelijkmatig branden wat je het beste bereikt door voorzichtig ronddraaien tijdens het aansteken. Dat lukt natuurlijk niet als je hem in de mond hebt omdat je dan het dekblad beschadigt. Bovendien kun je niet zien wat je aan het doen bent en dus ook niet inschatten of het goed verloopt.

Het is natuurlijk helemaal niet erg dat jij niet precies weet hoe je een sigaar aansteekt. Als het jou zo smaakt ga dan gerust je gang. Maar het is wel flauw om achteraf anderen de schuld te geven dat de sigaar te heet is geworden. En als je krijgt uitgelegd hoe het wel moet kun je dat ook gewoon ter kennis nemen in plaats van meteen beledigend te worden en in het tegendeel te volharden.

Maar goed, ik hou erover op. Alargule heeft wel gelijk dat het gekat maar eens afgelopen moet zijn.

·
1,449 Posts
Bjrndlw gaf na enige druk toe iets te flink gezogen te hebben.
Helemaal niet! Ik zoog aan Plaas' "sigaar" zoals Van der Donk dat zelf ook zou doen: met stevige liefde.

Want zelfs lichte trekjes veroorzaken teveel hitte en leiden snel tot verkoling.
Eigenlijk moet je een sigaar gewoon in je mond leggen en uit laten roken. Ik meen me te herinneren dat hij zelfs uit ging tijdens het roken. Is er dan niet hard genoeg aan gezogen? Ik snap er allemaal niks meer van. Gelukkig heb ik meer verstand van kuieren.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Was 't gezellig, heren?

Ach, vast ook wel, ruziemaken tijdens het kuieren is immers vrij onmogelijk: daar moet men bij staan of rennen.

Maar mooie foto's! Zomers sfeertje, en het feit dat ze met een telefoon gemaakt zijn, maakt mij enigszins jaloers... Mijn digitale miskoop doet het minder mooi.

Hoeveel mensen waren er uiteindelijk bij tijdens het kuieren en het leegplunderen van bjrndlw's koelkast?

·
MP
10,674 Posts
't Was absoluut erg gezellig. Maar we waren dan ook met een klein groepje. Voor ruziemaken was het trouwens niet alleen te gezellig, het was ook veel te heet.

Enfin, ik zie dat de foto's van mij verwijderd zijn. Dank. De commentaren erover kunnen dan ook wel weg. Dit topic kan dan weer gewoon over Culemborg gaan en niet over hoe vreselijk Plaas is.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Mooi dat 't gezellig was!

En inderdaad irritant als er foto's van je op internet staan waar vervelend op wordt gereageerd.

Maar goed! Culemborg ziet er mooi uit. Jammer dat (zoals ik begrijp) de plaatselijke cultuur/gewoonten/gastvrijheid niet algemeen worden uitgedragen in zo'n stadje als Culemborg.

·
1,449 Posts
Nu voer ik het topic aan. Ik weet nog niet zeker of ik daar blij mee ben of zou moeten zijn. Hoe dan ook ga ik stijlvol gekleed, dat dan weer wel.

Een beetje jammer van die hele sigaren-/fotofittie. Is niet nodig. Ik stel een wiedergutmachungsschnitzel voor. Met rausettich. Ik schuif dan graag aan. Nu ik het zelf zeg: een culinair slot aan elke stadswandeling lijkt me een fantastisch idee. Nu weet ik dat Plaasmans wel weet hoe hij een pollepel moet vasthouden, dus komt het toevallig gelegen om de Alkmaarder Avondwandeling spoedig te organiseren?

Almere-Fanboy: kan jij een beetje cockerellen?

·
MP
10,674 Posts
Koken doe ik graag, maar Schnitzel, helaas. Ik ben dol op Duitsland, maar dat vind ik nu eens echt niet te vreten. Pollepels zijn hier in huis trouwens onderdeel van een verhitte en nimmer aflatende strijd tussen Lotje en mij, dus ook die gaan niet conflctvermijdend werken. Gelukkig is er bier.

De Alkmaarse Avondwandeling moet zeker doorgang vinden, maar dan liefst in combinatie met de Skager Skuifel, die al veel langer op het programma vond.

·
1,449 Posts
Als ik onverhoopt in Alkmaar aanspoel bel ik je gewoon. Je zit toch de hele dag thuis. :p

·
Registered
1,885 Posts
Eigenlijk moet je een sigaar gewoon in je mond leggen en uit laten roken. Ik meen me te herinneren dat hij zelfs uit ging tijdens het roken. Is er dan niet hard genoeg aan gezogen? Ik snap er allemaal niks meer van. Gelukkig heb ik meer verstand van kuieren.
Dat een sigaar tussendoor ongewild uitgaat is niet zo erg. Je kunt hem gewoon weer voorzichtig aansteken en verderroken. Gevorderd roken is de kunst van zo koud mogelijk blijven en toch niet laten uitdoven. Bij pijproken is dat nóg een stuk lastiger. Liever een paar keer tussendoor aansteken dan te heet roken is het devies.

·
Registered
870 Posts
Nu voer ik het topic aan. Ik weet nog niet zeker of ik daar blij mee ben of zou moeten zijn. Hoe dan ook ga ik stijlvol gekleed, dat dan weer wel.

Een beetje jammer van die hele sigaren-/fotofittie. Is niet nodig. Ik stel een wiedergutmachungsschnitzel voor. Met rausettich. Ik schuif dan graag aan. Nu ik het zelf zeg: een culinair slot aan elke stadswandeling lijkt me een fantastisch idee. Nu weet ik dat Plaasmans wel weet hoe hij een pollepel moet vasthouden, dus komt het toevallig gelegen om de Alkmaarder Avondwandeling spoedig te organiseren?

Almere-Fanboy: kan jij een beetje cockerellen?
Je wilt graag een cullinair slot na een bezoek in Almere? Mijn kookkunst is niet echt toereikend, maar volgens mij heb je hier genoeg middelmatige snitchelresaurants met patatje en rauwkost.

1 - 20 of 44 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.