SkyscraperCity banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Smalltown urbanist
1,884 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In 2008 leek het me leuk om een klein stipje op de kaart te bezoeken en daar een fotoserie te schieten. Dat plaatsje werd Kuinre. Ik had een stel foto's op Flickr geupload, maar toen crashte mijn harde schijf. Ik miste zodoende wat foto's. Vandaag teruggegaan en de serie weer compleet gemaakt. Dus deze serie bevat foto's uit 2008 en van vandaag.

Van Wikipedia:
De oudste notities, waarin sprake is van Cuinder, dateren van ongeveer het jaar 1100. Kuinre was tot 1973 een zelfstandige gemeente en ging toen op in IJsselham. Sinds 2001 is het een onderdeel van Steenwijkerland. Aan de rand van Kuinre is het Kuinderbos te vinden. In Kuinre bevindt zich de voormalige Waag uit 1776 en de voormalige watertoren uit 1933 met de status van Rijksmonument.
De inwoners worden Kuundersen genoemd. Kuinre lag vroeger aan een riviertje dat door de Friezen Tjonger werd genoemd, en door Stellingwervers Kuunder.
Kuinre was een vissers- en havenplaatsje, maar kwam bij aanleg van de Noordoostpolder op het droge te liggen. De Noordoostpolder werd voor een groot deel, in strijd met de Zuiderzeewet, direct aan het bestaande land (Overijssel) vastgelegd, zonder randmeer ertussen; een beslissing waar men later veel spijt van kreeg. Zo kon het gebeuren dat Kuinre 'als een vis op het droge' gevangen in het land kwam te liggen. De haven en aanlegsteigers liggen sindsdien op het land. De steiger ligt in Overijssel, het grasland ervoor ligt in Flevoland.
1.Het oude havenhoofd:

P8140548 by cermivelli, on Flickr

2.

P8140546 by cermivelli, on Flickr

3.Verscholen achter de bomen (en de dijk) ligt Kuinre:

P8140535 by cermivelli, on Flickr

3.De watertoren uit 1933 is 35 meter hoog en gebouwd in de stijl van de Amsterdamse school. Het golvende graan heeft de echte golven vervangen.

P8140536 by cermivelli, on Flickr

4. 2 jaar geleden ging ik op de fiets naar Kuinre, door het Kuinderbos. Een verassend mooi bos op het nieuwe land:

P8140525 by cermivelli, on Flickr

5. Opvallende hoogteverschillen en doorkijkjes:

P8140522 by cermivelli, on Flickr

6.

P8140476 by cermivelli, on Flickr

7. In dit bos vind je ook de resten van de Kuinderburcht. De door de Zuiderzee verzwolgen Burcht van de roofridders van Kuinre.

P8140524 by cermivelli, on Flickr

7.Kuinre is een langgerekt lint langs de oude dijk. Eigenlijk bestaat het dus ook maar uit één straat:

P8140479 by cermivelli, on Flickr

8. Die ene straat loop ik dan ook af:

P8140480 by cermivelli, on Flickr

9.

P8140481 by cermivelli, on Flickr

10. kerkje:

P8140489 by cermivelli, on Flickr

11.

P8140494 by cermivelli, on Flickr

12.

P8140501 by cermivelli, on Flickr

13. In 2008 viel me het katholieke kerkje veel op. Voornamelijk vanwege de erbarmelijke staat waarin het verkeerde:

P8140504 by cermivelli, on Flickr

14.

P8140509 by cermivelli, on Flickr

15.

P8140514 by cermivelli, on Flickr

16.
Vandaag de dag ziet het kerkje uit 1872 er een stuk beter uit:

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 021 by cermivelli, on Flickr

17.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 019 by cermivelli, on Flickr

18. Het uitzicht aan de andere kant van de dijk.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 017 by cermivelli, on Flickr

19. Dit keer loop ik de straat door vanaf de andere kant, het torentje van de Waag is te zien. Mijn foto's van dat gebouw(tje) was ik kwijt geraakt.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 023 by cermivelli, on Flickr

20.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 026 by cermivelli, on Flickr

21.Wikipedia:
De Waag in Kuinre werd gebouwd in 1776 naar een ontwerp van Jan ten Holt.
De waag verving een ouder gebouw uit 1648. In het torentje hangt een klok. De functie van de waag lag in de boterhandel. Aan het einde van de negentiende eeuw hadden de veranderingen op de botermarkt een eind gemaakt aan de functie van het waaggebouw en was het alleen nog in gebruik als gemeentehuis.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 027 by cermivelli, on Flickr

22.Best een mooi pand voor een plaatsje dat uit 1 straat bestaat.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 029 by cermivelli, on Flickr

23.De westelijke (zuiderzee-) kant van Kuinre

P8140515 by cermivelli, on Flickr

24. Hier zie je de achterkant van het kleine kerkje:

P8140517 by cermivelli, on Flickr

25. En dit is de andere zijde van het dorp. Links de voorzijde van dezelfde kerk!

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 034 by cermivelli, on Flickr

26.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 040 by cermivelli, on Flickr

27. De vaart aan de kant van het 'oude' land.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 014 by cermivelli, on Flickr

28.

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 046 by cermivelli, on Flickr

29.De watertoren van dichterbij:

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 031 by cermivelli, on Flickr

30.Inderdaad Amsterdamse school:

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 032 by cermivelli, on Flickr

31.
panorama van de omgeving:

panokuinre2 by cermivelli, on Flickr

31.

panokuinre1 by cermivelli, on Flickr

32.Bonus. Na mijn bezoekje aan Kuinre wilde ik graag kijken in Blokzijl (al door Railway stick mooi op de foto gezet) Op de weg hiernaartoe kwam ik door het eveneens zeer kleine Blankenham. Hier zag ik dit mooie kerkje:

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 049 by cermivelli, on Flickr

33.Bonus 2. De Ketelbrug stond open, dus even een fotootje van Urk maken:

Lelystad,Kuinre,Blokzijl 012 by cermivelli, on Flickr

Al met al een leuk stipje op de kaart!

·
Registered
5,750 Posts
:lol: HHF is overal te vinden. Leuke serie... het is idd apart om dorpen en gehuchten in die regio tegen te komen die qua infrastructuur en planologische indeling nog doen herinneren naar vroegere tijden maar in het huidig landschap zo vreemd overkomen.

:)

·
Bas
14,389 Posts
Leuke serie, vooral door de foto`s van de omgeving, waaruit blijkt dat Kuinre eigenlijk in de Outback van Steenwijkerland ligt. Ik heb inderdaad al veel plaatsjes in de omgeving gekiekt, Blokzijl was zo`n toevalstreffer, Vledder en Urk maakten deel uit van een vooropgezet plan. Want geef nou toe, wie komt er zomaar in dit soort plaatsjes terecht?

Ik ben destijds bij de opening van de schutsluis in Kuinre geweest. Jammer dat je die niet met schip erin op de foto hebt gezet. Maar ja, zo druk is het er ook weer niet. Ik ben in Kuinre met de kano geweest en heb er een lange middagpauze doorgebracht, voordat we weer verder gingen met de Marathon van Langelille, ook zo`n door God verlaten oord waar je maar één keer in je leven komt. Het is een prachtige omgeving voor wie een paar dagen echt wil uitrusten en onthaasten..... heerlijk! :)

·
Smalltown urbanist
1,884 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Van de schutsluis heb ik in ronde 1 wel foto's gemaakt. Maar die heb ik helaas niet meer. Dit keer was het echt uitgestorven, zomerseizoen voorbij enzo.
Wel een aanrader om de oude kustlijn te volgen. Een smal kronkelend dijkje, met vele 'wielen.' Inderdaad mooi landschap om te onthaasten! Ook bijzonder omdat dit gehuchtje wel een bewogen geschiedenis heeft gekend, compleet met beruchte roofridders!

·
Moderator
53,123 Posts
Leuk, ik kende Kuinre alleen vanaf de provinciale weg (waar de kerk aan staat). Dat gebied heeft nog best wel wat leuke plaatsjes die vroeger aan zee lagen, zoals ook Blokzijl en Vollenhove.

1 - 8 of 8 Posts