Skyscraper City Forum banner

:dunno:

1 - 20 of 28 Posts

·
Registered
3,222 Posts
De Haan is ongetwijfeld de mooiste, maar ik ben er nog zelden of nooit geweest, dus kan ik er niet over oordelen. Wij gingen vroeger altijd naar Knokke en toen fietste ik met m'n grootvader regelmatig eens naar Zeebrugge. Vond het daar altijd wel leuk en als kleine ook erg imponerend met de haven enzo. Ook de fietstochtjes naar het Zwin en zelfs Holland, en de ontelbare keren dat ik als kind bij de grootouders in Knokke was, zijn me bijgebleven, dus ik had ook evengoed Knokke kunnen kiezen, maar heden ten dage kom ik er eigenlijk niet veel meer.
Buiten Heist, Oostende en Blankenberge (wondermooie stad) nog een klein beetje, ken ik de rest niet zo bijster goed...

·
Registered
3,044 Posts
Moeilijk, verschillende badsteden hebben elk iets aparts te bieden.

Zeebrugge heeft voor mij iets speciaals:
1) een stukje Brugge aan zee;
2) die haven heeft me altijd gefascineerd, vooral het oudere gedeelte;
3) vreemde badstad: enkel de strandwijk heeft iets van een badstad, maar dan mini-mini. Verder heb je nog de stationswijk die nog die oude havensfeer uitstraalt die je verderop ook vindt aan de oude dokken en de Visartsluis (en, op een andere manier, in de Brugse dokken). Dan de wijk rond de oude vissershaven, en tenslotte Zeebrugge-dorp, waar je je niet echt aan de kust waant.

De hele kust heeft trouwens een specifieke sfeer, die dan telkens weer verschilt van de ene badplaats tot de andere. Oostende is dé stad-aan-zee, ook de enige stad in België waar je nog écht dat haven-in-de-stad gevoel beleeft. De Haan is historischer qua bebouwing maar heeft iets elitairs. Ik kan mis zijn, maar dat is mijn gevoel erbij. Knokke heeft dat elitaire natuurlijk in het kwadraat. De Panne is het "eindstation" tegen de Franse grens, waar de Atlantik Wall eindigt in een duinenreservaat. De Panne heeft ook een vrij dichtbebouwd centrum, met nog redelijk wat oudere gebouwen. Koksijde heeft zijn duinen in het hinterland, net als de strook ter hoogte van De Haan en Wenduine. Nieuwpoort heeft een historisch centrum en ligt wat dieper landinwaarts aan de IJzer, met een verlengstuk richting kust. Een beetje ambigu Polders/Kust.

Plaatsen die ik minder goed ken is zowat alles tussen Oostende en Nieuwpoort, en Bredene (al ben ik er wel al enkele keren geweest). Ook met Knokke-Heist ben ik, ondanks de nabijheid, niet zo echt vertrouwd. Ik kan er niet echt een stempel op drukken, buiten dat chique (vele kunstgaleries, Knokke-Zoute waar ik nog een vakantiejob heb gedaan, tuinen van villa's opkuisen na stormweer, waaronder die van de toen nog levende VDB). En het Zwin uiteraard.

Nog geen keuze gemaakt...

·
Registered
3,222 Posts
^^Die oude havensfeer heeft me ook altijd al geïntrigeerd, zoals aan de vissershaven in Zeebrugge ook. Zeebrugge blijft voor mij toch ook iets speciaals hebben. Toen ik vroeger trouwens nog bij de Zeescouts in Brugge zat, kon ook altijd zo genieten van die sfeer en stank van de oude binnenhaven...

De elitairheid in Knokke bevindt zich trouwens natuurlijk voornamelijk in het Zoute. Daar durft het er wel eens zwaar van af druipen... Maar niet heel Knokke is zo elitair, hoewel de Lippenslaan bv. soms ook wel territorium voor de chiqué is. M'n grootouders hebben jarenlang een appartementje gehad aan het Rubenspleintje. De laatste jaren dat ik er kwam, voor m'n grootmoeder stierf, hebben ze dat hele pleintje heraangelegd en het is wel mooi, uitgezonderd dan die 2 afschuwelijke veel te groot uitgevallen koppen op de ingangen van de ondergrondse parking... Maar ik mooie herinneringen van doorheen heel m'n jeugd aan dat pleintje en 'den dijk':)

·
Moderator
12,889 Posts
In Koksijde heb ik hele stukken van mijn kindertijd doorgebracht (ik heb daar bvb. leren fietsen) - omdat mijn grootouders daar wonen en een tijdlang hadden ze er zelfs 2 huizen... het huis op overschot, daar gingen we enorm vaak naartoe. Als het om herinneringen te doen is, doe dan maar Koksijde.

Maar eigenlijk vind ik favoriet en kustplaats een soort contradictie in termen... Ik hou gewoon niet van de kust.

De Haan ziet er mooi uit op foto. De Panne vind ik ook nog iets hebben, net als Nieuwpoort (tiens, misschien valt de kust toch nog mee), maar de enige real deal blijft Oostende, dus dat krijgt mijn klikje.

·
Bike It!
22,249 Posts
De Panne.

Troeven: Nog wat oude Belle Epoque-gebouwen, massa's natuur, grootste zandstrand, grootste duinengebied, zeilwagens, 'aanvaardbare' appartementsbouw, goede aansluiting trein-tram-bus aan het leuke NMBS-stationnetjes, niet al te druk, zeker niet te chique, mooi hinterland, Frankrijk om de hoek, Plopsaland:)
Minder: geen haven, weinig cultuur...

tenzij mijn vele mooie herinneringen aan het alternatieve, punky Seasidefestival in de vroege jaren '80
....:cheers: :dance: :scouserd:

·
Registered
3,044 Posts
Als het om jeugdsentiment gaat:

- de combinatie Zwin/Vlindertuin/Ciska (en in de nabijheid heb of had je ook nog een openluchtkarting) en natuurlijk de karretjes op den diek. En o ja, Meli Park! Ik vergeet er ongetwijfeld nog...
- sinds mijn 13 of 14 jaar ieder jaar in augustus met de familie naar Koksijde (de laatste pakweg 10 jaar beperkt zich dat tot enkele dagen tot een week)
- maar omdat ik meer een "duinenman" dan een "dijkman" ben: zalig vond ik het vroeger om de duinen over te steken van de grote baan tussen Wenduine en De Haan. Als ik naar de zee ga voor het strand, komt Wenduine vaak nog als eerste in mijn gedachten. En vlak voor de zomer heb je daar nog wat privacy ;) :D

·
Registered
3,222 Posts
^^Siska en de Vlindertuin, hoe kon ik het vergeten!
Als dijkmannen pakten wij vroeger ons fietske en deden koerskes over de dijk tijdens het hoogseizoen bij mooi weer in de namiddag. Toeristen rammen is nu in Brugge nog altijd een beetje de nationale sport:D

·
Registered
3,044 Posts
^^Siska en de Vlindertuin, hoe kon ik het vergeten!
Als dijkmannen pakten wij vroeger ons fietske en deden koerskes over de dijk tijdens het hoogseizoen bij mooi weer in de namiddag. Toeristen rammen is nu in Brugge nog altijd een beetje de nationale sport:D
Aargh, hoe vaak heb ik ze al niet uitgescheten, die toeristen, in het Brugs dan nog meestal, wat voor de Chinezen evenveel Chinees is als omgekeerd. KIEKT WO DA JE LOPT, BENDE BLINDE MOLL'N!!!

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Daar erger ik mij ook aan, mensen die doelloos lopen te slenteren, waar het ook is. Als je 7 km/u wandelt heb je wel even veel gezien als tegen 2 km/u :D

Ik ben geen kustmens, eerder een poldermens, maar hier kies ik dan toch voor De Haan, al mocht het buiten het toeristenseizoen ook wat levendiger zijn.

·
Registered
49 Posts
"Zon en Zee" in Westende (als vakantieganger, niet als asielzoeker). Toen de kindjes klein waren, meer moest dat niet zijn. En dan wandelen tot Middelkerke of tot Nieuwpoort...

ps: 't Schijnt dat "Zon en Zee" weer open gaat ?

·
taboe
2,243 Posts
Mijn oma woonde de laatste 10 jaar van haar leven in Mariakerke, dus daar heb ik veel mooie herinneringen aan (GI-JOE's begraven op het strand en dan niet meer terugvinden...), maar ben er pas nog geweest en het is daar niet bepaald mooi.
In Oostende hangt altijd een leuke sfeer, maar die stad hebben ze zo hard naar de kloten geholpen, dat ik me er heel de tijd loop te ergeren.
De Haan is mooi, maar ook oersaai...
Dan toch maar De Panne, is niet te lelijk en druk en er is wat mooie natuur...
Ergste van al vind ik Middelkerke: zooo veel volk en zooo lelijk!

·
Registered
747 Posts
Persoonlijk kies ik ook voor De Panne vooral voor de natuur (Westhoekreservaat en Calmeynbos) Ook heb je een mooie verkaveling uit het begin van vorige eeuw die redelijk intact is gebleven (Dumontwijk) In de jaren zeventig is wel een enorme lap ongerept natuurgebied moeten wijken voor appartementsgebouwen en villaverkavelingen.Ook vind ik ergerlijk dat men in en aantal restaurants amper of (ik ken minstens 1 geval) helemaal geen nederlands begrijpt of spreekt.

·
Registered
3,222 Posts
Aargh, hoe vaak heb ik ze al niet uitgescheten, die toeristen, in het Brugs dan nog meestal, wat voor de Chinezen evenveel Chinees is als omgekeerd. KIEKT WO DA JE LOPT, BENDE BLINDE MOLL'N!!!
Schoudertjes en elleboogjes gebruiken é;)

·
Registered
747 Posts
Een paar maanden geleden werd het nieuwe gemeentehuis van Koksijde in gebruik genomen.

De raadszaal lijkt een beetje op een ruimtecapsule die in het midden van het glazen gebouw staat.

URL=http://imageshack.us]
[/URL]
kunstwerk van Panamarenko.

·
Banned
3,775 Posts
Ah, Benonie, ik heb nog the Stranglers gezien op het seaside festival, was jij dat, helemaal in het zwart, vooraan bij het podium?:lol:
Geef mij maar Oostende, de enige stad aan zee...

·
Bike It!
22,249 Posts
Ah, Benonie, ik heb nog the Stranglers gezien op het seaside festival, was jij dat, helemaal in het zwart, vooraan bij het podium?:lol:
Geef mij maar Oostende, de enige stad aan zee...
Ik was meestal wel te vinden helemaal vooraan in de pogo-'dansende' massa, maar om wat op te vallen ging ik meestal niet in het zwart....:)
Ik was een van diegenen die bij de Stranglers vluchtte voor de neerkomende geluidboxen bij die relletjes...
Dat was meteen de laatste editie in De Panne, daarna ging het festival nog een keertje door, net over de gemeentegrens in Veurne.

·
Bike It!
22,249 Posts
Een paar maanden geleden werd het nieuwe gemeentehuis van Koksijde in gebruik genomen.
Toch wel een gedurfd ontwerp voor een eerder kleine gemeente. Chapeau.
De voorgevel bekoort me slechts gedeeltelijk, maar is toch een meerwaarde tegenover het steriele kustbeton.
Die raadszaal is echt wel knap.
En een Panamarenko in het gemeentehuis! Leuk.

1 - 20 of 28 Posts