Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
mentula agricolæ vulgaris
1,384 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Speciaal voor Utopian: foto's van de bijzonder aangename stad Lübeck. Ik was hier nooit geweest. Een zekere collega refereerde eraan als de überhanzestad en dan ben ik natuurlijk om. Lübeck deed ik aan onderweg naar huis vanaf Rügen. Ik verbleef in het goedkoopste hotel dat ik kon vinden (Hotel Gutenberger in de verre, oostelijke wijk Eichholz), en dat viel me honderd procent mee. Een bushalte om de hoek en voor €2,40 ben je in de stad. Prima geregeld.

Hier komt iedereen natuurlijk voor: de Holstener Tor. Afgebeeld op het oude bankbiljet van 50 DM kan het wel befaamd genoemd worden. Ook op promotiemateriaal duikt deze poort op. De poort ligt aan de westkant buiten het oude centrum en er is aan weerszijden een brede weg omheen gelegd om het wat vrijere, 21e eeuwse verkeer doorgang te bieden. Tussen de banen is is een soort parkje aangelegd voor ons wandelaars. Er is een bushalte en ook het treinstation is niet ver weg. Treinreizigers zullen zich deze poort herinneren als de entree tot de oude stad. Ik zat dan aan de andere kant van de stad, maar de poort is interessant genoeg om te bezoeken. Ook hier doet de baksteengotiek van zich spreken.

Een rijtje gevels van pakhuizen aan de westelijke buitenkant (tussen stad en ravelijnen in) van de natuurlijke singel die de rivier de Trave hier vormt. De oude binnenstad is feitelijk een eiland dat, naar ik vermoed, aan de oostkant met een kanaal is losgekomen van de binnenbocht van de rivier. Dat maakt het centrum tamelijk overzichtelijk en het groen aan de waterkant vormt een mooie gelegenheid tot openbaar groen. Deze geveltjes deden me vooral denken aan de Vlaamse waterkant van Gent of Brugge.

Een steegje haaks op de Alfstraße. Grappig om te zien dat de zijwanden van de huizen elkaar ondersteunen via dwarsliggers. Hier tegenover ligt overigens een stuk grond braak. Er zijn waarschijnlijk bouwwerkzaamheden gepland. Ziet er raar uit, zo in de binnenstad.

Hier rechts is er iets van te zien. De dubbele toren van de Marienkirche, een ander icoon voor de stad. Ik meende te zien dat de torens wat uit elkaar bewegen. Op de foto zie ik dat zo goed niet. Een eng idee, dat die torens misschien wel uit elkaar vallen in de toekomst!

Deze naad in de westgevel van de Marienkirche deed mij vermoeden dat hier sprake is van een latere verbouwing of uitbreiding van de kerk. De dikke natuurstenen op de naad moeten de twee helften natuurlijk bij elkaar houden.

Dit is de handgreep van de deur aan de zuidgevel van de Marienkirche. Leuke details!

Net als deze wezentjes in het deurportaal. Ik heb onderwijl een verhaal afgestoken naar mijn reisgenoot over het belang van de afbeeldingen in het complete kerkgebouw, zowel binnen als buiten, en de betekenissen ervan. Maar bij de aard van die betekenissen moest ik toch even verstek laten gaan. Weet Utopian misschienmet wat voor figuurtjes we hier te doen hebben? Die tweede van links lijkt me een evangelist. Of een manticore. :p

bjrndlw himself met de duivel! We zitten op de duivelssteen. Het verhaal is dat de duivel de werkers in de weer zag met bouwmateriaal en dacht dat hier een wijnbar gebouwd ging worden. Omdat wijnbars vaak een eerste stap zijn op weg naar de hel besloot de duivel mee te werken. De bouw ging bijzonder voorspoedig, tot de duivel ontdekte dat het om een kerkgebouw ging! Hij vatte deze steen op en wilde ermee het reeds gebouwde kapotgooien. Één werker stak er een stokje voor en zei dat het nu al bijna af was. Om de duivel te compenseren zou er tegenover een wijnbar worden gebouwd. De duivel ging akkoord en zo geschiedde. Ik heb de wijnbar alleen niet gezien.

Een overkluisde omgang aan de oostkant van de Marienkirche. Dit lijkt deel te zijn van een klooster of een andere theologische instelling. Ik zag later een man in toga onderdoor passeren.

Het houten erkertje aan het raadhuis, om de hoek bij de Mariënkirche. Dit erkertje is opmerkelijk gedecoreerd...

Het raadhuisplein rechts, waar marktjes worden gehouden. We staan onder het erkertje.

Zonsondergang met de Aegidiuskirche in de rug. Een rustig woongebied in het zuiden van de oude binnenstad.

Doorheen de stad vind je schaalmodellen van belangrijke gebouwen, vooral stadspoorten, die er vaak niet meer zijn. Ze gaan vergezeld van een korte uitleg en historische duiding.

Nog meer baksteengotiek.

En interessante straatnamen.

De Marienkirche bij zon, in contrast met het nieuwe.

De Jakobikirche in het noorden.

Emanuel Geibel was een 19e eeuws dichter en schrijver.

Grappig om in Lübeck Hieronymus Bosch tegen te komen (uit mijn tweede thuis Den Bosch), waarnaar de naam van dit restaurant ongetwijfeld verwijst. De afbeelding van het schip der dwazen is wel niet direct genomen van Bosch' eigen versie ervan, maar goed. Het uithangbord mag er zeker wezen! het restaurant was dicht, maar 15e eeuws eten wordt er alleszins niet geserveerd, helaas. Ik heb nog gezocht naar een middeleeuws restaurant. Ik houd daar erg van. In Wenen, Riga en Tallinn heb ik er al bezocht. Hier kon ik er geen vinden. Toen maar gegeten bij een Chinees in de Aegidienstraße. Er was niemand. Schitterend. En goedkoop!

Er wordt toch eigenaardig speelgoed verkocht in Duitsland... Deze speelgoedkettingzaag laat pijnlijk duidelijk merken dat de genderroles grondig moeten worden bijgebracht, aldus de Duitse dr. Spock.

Een heel kluscentrum voor de jongetjes,...

...en kookgerei en boodschappen voor de meisjes.

Tot slot (ik was maar kort in Lübeck, maar wil zeker nog eens terug!) de Stresemanstraße ten zuiden net buiten de oude binnenstad. Hier kun je gratis parkeren, maar wees er op tijd bij, want iedereen lijkt ervan op de hoogte. De huizen in deze straat zijn niet misselijk...

·
Registered
34,816 Posts
Leuk om ook Lübeck weer eens te zien alwaar ik in 2011 een aantal dagen ben geweest. En uiteraard een stukje marsepein heb genuttigd, want daarom is de stad ook bekend. Er is zelfs een marsepein-museum.

·
MP
10,334 Posts
Lübeck is inderdaad 'n heel mooie en gezellige stad. Ik zou 't niet erg vinden er weer 'ns terug te keren, al komen de laatste weken vooral de minder prettige herinneringen aan mijn verblijf aldaar terug (het was 2010 en we keken naar voetbal...).

·
Registered
1,214 Posts
Interessante fotoreportage van deze Hanzestad. Met Noord-Duitsland ben ik veel minder bekend dan Midden- en Zuid-Duitsland, dus het is leuk om een indruk te krijgen van Lübeck. Ik heb hier een boek liggen dat '100 mooiste steden ter wereld' heet en daar staat Lübeck ook in. Hoewel die top 100 natuurlijk subjectief is, oogt de stad op jouw foto's zeer aangenaam. Wie weet kom ik er ooit zelf eens.

·
Registered
609 Posts
Mooie foto serie! Wat betreft de Marienkirche, die rechtertoren is zowiezo wat raar, de ramen zitten niet eens netjes boven elkaar :)

Over dat bouwterrein heb ik wel wat gelezen, het is een project net als in Frankfurt. Er word een lelijk wederopbouw pand gesloopt, alleen bouwen ze in Lübeck weer iets moderns i.p.v. een leuk oud buurtje.

·
Registered
3,857 Posts
Een vriendin van mij woont in Lübeck, ben er een paar dagen geweest vorig jaar en ze heeft me een rondleiding gegeven door de stad. Ik was onder de indruk van de stad. Mooi oud centrum en ook de buitenwijken zijn groen en vrij netjes voor wat ik gezien heb. Ook fietsen is er prima te doen. Naar mijn idee oogde de stad netter als Bremen en Hamburg.

Deze fotoserie laat goed zien hoe Lübeck is.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Speciaal voor Utopian
:cheers:
De dubbele toren van de Marienkirche, een ander icoon voor de stad. Ik meende te zien dat de torens wat uit elkaar bewegen. Op de foto zie ik dat zo goed niet. Een eng idee, dat die torens misschien wel uit elkaar vallen in de toekomst!
Deze naad in de westgevel van de Marienkirche deed mij vermoeden dat hier sprake is van een latere verbouwing of uitbreiding van de kerk. De dikke natuurstenen op de naad moeten de twee helften natuurlijk bij elkaar houden.
Noem het maar eng, een uiteenvallende Marienkirche. We hadden niet anders verwacht, van de familie De Leeuw. De Marienkirche is als parochiekerk gebouwd om de koopmanstrots van Lübeck te onderstrepen, én om de door Hendrik de Leeuw gestichte Dom van Lübeck in grootte en belangrijkheid te overtreffen. Dat de concurrent van de Dom eens uit elkaar mocht vallen, komt de familie De Leeuw natuurlijk helemaal niet slecht uit... :D

Maar klopt, het ziet er allemaal een beetje wankel uit, en dat heeft ook wel zijn oorzaken. Ten eerste is deze kerk helemaal niet dubbeltorig bedoeld, vanaf 1250 tot tenminste 1304 (begin bouw noordtoren) had de kerk slechts één toren. Het restje van deze toren is op je foto nog altijd te zien tussen de huidige twee torens (onder en rechts van de steigers).

Deze twee "nieuwe" torens zijn dus aan de oude toren geplakt, en daar zijn die grote natuurstenen en de naad inderdaad een bewijs van. De reden dat de ééntorige kerk al snel tweetorig werd, is natuurlijk omdat de Hendrik de Leeuw-Dom twee torens had, en dit gebouw moest koste wat het kost overtroffen worden. En dat is gelukt: de torens van de Marienkirche zijn de hoogste torens ter wereld die van voor 1350 zijn. (In 1351 waren de helmspitsen van de torens gereed.)

Dit knap staaltje baksteenbouw moet je eigenlijk zien als een kopie van de kerken die toen in Frankrijk werden gebouwd. Waar in Frankrijk en Vlaanderen echter met natuursteen werd gewerkt, moesten de Noordduitsers het met baksteen doen, en dus werd de Marienkirche de eerste grote Gotische kerk in baksteen. Dat zulke hoge, qua bouwtechniek vernieuwende torens een neiging hebben tot scheefstaan, is dus eigenlijk zo gek niet. In Noord-Duitsland staat wel meer baksteen scheef, waaronder de scheefste toren ter wereld. (Al is het in Suurhusen meer de ondergrond (grondwater) hier debet aan, en niet zozeer het feit dat het baksteen aan een oudere massa is geplakt. Al is de toren van Suurhusen wel degelijk ook aan een eerdere massa is geplakt.)

Bouwdata westfaçade, scheefstaan valt op zich wel mee, zo te zien.
Hoewel, als je naar de aflopende vierpassen kijkt...
Bron: wikimedia en paint.

Ten tweede is de Marienkirche in de Tweede Wereldoorlog helemaal uitgebrand, en behoefde na de oorlog dus uitgebreide restauraties. Aan het muurwerk op je detailfoto van de westfaçade is dat ook te zien, vooral aan het muurwerk rond de ramen. Ik stel me zo voor dat deze verwoestingen in de Tweede Wereldoorlog (en misschien de restauraties erna) ook niet erg veel goeds hebben gedaan aan de stabiliteit van deze zeer oude torens.

Marienkirche in puin - 1942. Bron: Bundesarchiv Deutschland, via wikimedia commons

Net als deze wezentjes in het deurportaal. Ik heb onderwijl een verhaal afgestoken naar mijn reisgenoot over het belang van de afbeeldingen in het complete kerkgebouw, zowel binnen als buiten, en de betekenissen ervan. Maar bij de aard van die betekenissen moest ik toch even verstek laten gaan. Weet Utopian misschienmet wat voor figuurtjes we hier te doen hebben? Die tweede van links lijkt me een evangelist. Of een manticore. :p
Dit zijn inderdaad de vier evangelisten waarmee de kapitelen zijn versierd - hoewel je binnen een middeleeuwse context niet echt van versieren kunt spreken.
De duidelijk gevleugelde figuur is in ieder geval de evangelist Mattheüs (die altijd als gevleugelde mens of engel wordt voorgesteld), rechts daarvan is een leeuwenkopje te zien (dit is dan Marcus, de gevleugelde leeuw, hoewel de vleugels niet zo duidelijk meer zijn), en de twee nog verder verweerde figuren zouden dan een gevleugeld rund (Lucas) en een adelaar (Johannes) moeten zijn. Daarboven bladmotieven.
Het figuurtje geheel links kan ik niet thuisbrengen (het is in ieder geval niet Jezus), maar laten we het poëtisch houden en zeggen dat dit op de een of andere manier een voorafschaduwing is van de Vijfde Evangelist is, die ooit in deze kerk het orgel bespeeld schijnt te hebben.

1 - 8 of 8 Posts