SkyscraperCity banner
1 - 20 of 772 Posts

·
Registered
55 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Weet men al meer over het stukje tussen Antwerpen en Brussel, wanneer gaat men daar HSL spoor aanleggen ?

·
Registered
6,117 Posts
Deze lijn is of word aangepast voor snelheden tot 160km/h.
Ik dacht dat deze in de toekomst moet worden gemoderniseerd voor snelheden tot 200 km/h. Een echte HSL lijn is niet gepland.

·
Registered
223 Posts
theebag said:
Weet men al meer over het stukje tussen Antwerpen en Brussel, wanneer gaat men daar HSL spoor aanleggen ?
De NMBS kondigde een jaar geleden aan dat ze in 2017 de planfase in zal gaan voor dit gedeelte van de HSL.
De waarschijnlijke reden hiervoor is het politieke wisselgeld dat een eventuele upgrade van het traject vormt. De Belgische overheid heeft dus niet echt haast.
Wel is het zo dat reizigersorganisaties hebben aangekondigd scherp te kijken naar de prijsstelling voor een treinkaartje HSL. De NS bijvoorbeeld moet rekenen op heftige weerstand als zij een te duur kaartje proberen te verkopen als zijnde een vergoeding voor het vervoer op een gehele dedicated hoge snelheidsrail. Dit is immers niet zo!

·
Registered
6,117 Posts
^^
Ja, inderdaad!
Brussel-Parijs is super snel. nog geen anderhalf uur voor iets dat altijd meer dan 3u duurde! De rit word in de toekomst nog wat korter met de aanpassingen aan Brussel-Zuid.

·
Registered
3,157 Posts
De Snor said:
Hier mag je me eens uitleg over geven...waar heb je het over??

@ YDB , bedankt voor 't kaartje
Gewoon een in één rechte lijn van Brussel naar Parijs zonder tussenstop met 400/500km per uur. En snelle verbinding tussen deze 2 steden is heel belangrijk.

·
Registered
6,375 Posts
Rotterdam A said:
Gewoon een in één rechte lijn van Brussel naar Parijs zonder tussenstop met 400/500km per uur. En snelle verbinding tussen deze 2 steden is heel belangrijk.
Tussenstops zijn er inderdad niet meer sedert 10 jaar maar als je de kans krijgt om dit traject eens te doen vanuit de stuurpost aan 300km/h dan zal je anders praten , ik heb 't reeds diverse keren gedaan én het is vlug , zeer vlug.

In plaats van je voorgestelde hogere snelheden ware het veel beter om het reiscomfort serieus te verbeteren.
Nu rij je in haast tot op de draad versleten treinen met een minimum aan comfort.
De beenruimte is te klein, de bagagerekken te smal, de binnenverlichting flauw.
TGV moet dringend eens bij de ICE treinstellen gaan kijken voor het interieur...

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Nog ICE-fans :D
Ik denk ook dat de snelheidswinst (die nog mogelijk is) tussen Brussel en Parijs vooral gemaakt zal moeten worden in de wisselcomplexen aan de toegang van Brussel-Zuid (zal binnenkort veel verbeteren) en Paris Nord (moet nog veel aan gedaan worden). Het is gewoon frustrerend om met en HST met een boemeltreingangetje naar het station te sjokken... En je zal voor een veel lagere prijs de reistijd met enkele minuten kunnen verminderen.
Antwerpen-Brussel, dat is inderdaad de trein der traagheid.

·
Registered
3,157 Posts
De Snor said:
Tussenstops zijn er inderdad niet meer sedert 10 jaar maar als je de kans krijgt om dit traject eens te doen vanuit de stuurpost aan 300km/h dan zal je anders praten , ik heb 't reeds diverse keren gedaan én het is vlug , zeer vlug.

In plaats van je voorgestelde hogere snelheden ware het veel beter om het reiscomfort serieus te verbeteren.
Nu rij je in haast tot op de draad versleten treinen met een minimum aan comfort.
De beenruimte is te klein, de bagagerekken te smal, de binnenverlichting flauw.
TGV moet dringend eens bij de ICE treinstellen gaan kijken voor het interieur...
Ok, maar 1:30 is een beetje lang. Van Brussel naar Parijs in 45 minuten is wat aanvaardbaarder. Van Rotterdam naar Brussel moet ook in 45 minuten mogelijk zijn. Van Rotterdam naar Parijs in 2 uur en 30 minuten is een beetje lang.

·
Registered
12,443 Posts
De Nationaliste said:
De Belgische overheid heeft dus niet echt haast.
Is er geen druk van onze Nederlandse vrienden? Zij stoppen zoveel geld in een mooie verbinding bedoeld naar Parijs en Londen en wat doet België? Ze laten de lijn stoppen in Antwerpen.

·
Registered
36 Posts
op 45 minuten van Brussel naar Parijs GAAT NIET. Om een trein aan 400km/u te laten rijden mag je alle huidige sporen uitbreken, want als 2 treinen elkaar aan deze snelheid kruisen waaien ze elkaar letterlijk van de baan. Wat jij voorstelt is een trein die bijna 500km/u rijdt, dit is niet mogelijk met de bestaande hogesnelheidstreinen.

·
Registered
6,375 Posts
Rotterdam A said:
Ok, maar 1:30 is een beetje lang. Van Brussel naar Parijs in 45 minuten is wat aanvaardbaarder. Van Rotterdam naar Brussel moet ook in 45 minuten mogelijk zijn. Van Rotterdam naar Parijs in 2 uur en 30 minuten is een beetje lang.
Meen je dat echt ?
Ik ben zeer tevreden met dat anderhalf uur, sneller is gewoon niet haalbaar in deze contreien of anders moet je een systeem als de Swissmetro gaan bouwen.
Mooi projekt maar ergens huiver ik bij zulke snelheden.

lees dit eens : http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=348619

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Voor mij moeten die snelheden ook niet, nee. De voornaamste tijdswinst zal dan ook moeten komen van de modernisering van de wisselcomplexen van Brussel-Zuid en Paris-Nord. 6 km wisselcomplexen kunnen doorrijden aan 120 km/h, of aan 40 km/h, het zorgt voor een tijdsbesparing van maar liefst 12 minuten (18 naar 6). En dat is haalbaarder dan nog eens een lange en dure vernieuwing van de hele lijn beginnen...

·
Registered
6,375 Posts
^^ wisselcomplexen met TGV/ICE worden genomen aan 160km/h.

Gezien er vanaf volgend jaar een TGV Est rijdt van Paris Est naar Luxembourg via Metz zou ik graag zien dat het Belgische HST netwerk vlug aansluiting zoekt op de nieuw gepland en reeds in aanbouw zijnde nieuwe lijnen in oost Frankrijk.

Een upgrade van lijn 161 naar 200km/h (Bru - Lxbg) is uiterst wenselijk om de verdere aansluitingen met de Rhin/Rhone as te verwezenlijken : de tijdswinst naar Basel/Zürich zal groot wezen.
de RFF & SBB hebben de nieuwe verbindingen reeds ingecalculeerd : Zürich/Basel - Auxonne (Dijon) - Paris interconnexion - CDG - Lille.
Zal Brussel uit de boot vallen ??

·
Banned
3,775 Posts
Zeer interess19ante site waar het ganse traject van het Belgische HSL-Net besproken wordt:

http://www.tucrail.com/nl/projecten/Belgique_LGV.htm#est

Hoe zit het trouwens met de plannen om een HSL-lijn te bouwen op de middenberm van de E19 tussen Brussel en Antwerpen?
Er zijn helemaal geen plannen in die richting! Wat jij bedoeld is het diaboloproject waardoor Zaventem (Brussels Airport) niet langer een kopstation is maar wordt doorgetrokken via de middenberm van de E19 tot in Mechelen. Dat wordt echter geen HSL, maar een gewone lijn (hopelijk toch 200 per uur!) Ik denk dat men daar zeer binnenkort aan gaat beginnen, als dat al niet het geval is...
Het station van Zaventem krijgt ook 6 sporen in plaats van de huidige 3...

·
Registered
614 Posts
Er waren wel degelijk plannen in die aard maar, deze zullen dan hoogst waarschijnlijk in een vroeg stadion al afgeblazen zijn. Spijtig

Weet er trouwens iemand hoelang de thalys nodig zal hebben tussen Brussel en Keulen, wanneer de HST3 klaar zal zijn? Hopelijk worden de sporen tussen Aken en Keulen ook HSL-waardig.

·
Registered
43 Posts
Zeer interessante site waar het ganse traject van het Belgische HSL-Net besproken wordt:

http://www.tucrail.com/nl/projecten/Belgique_LGV.htm#est

Hoe zit het trouwens met de plannen om een HSL-lijn te bouwen op de middenberm van de E19 tussen Brussel en Antwerpen?

Er zijn helemaal geen plannen in die richting! Wat jij bedoeld is het diaboloproject waardoor Zaventem (Brussels Airport) niet langer een kopstation is maar wordt doorgetrokken via de middenberm van de E19 tot in Mechelen. Dat wordt echter geen HSL, maar een gewone lijn (hopelijk toch 200 per uur!) Ik denk dat men daar zeer binnenkort aan gaat beginnen, als dat al niet het geval is...
Het station van Zaventem krijgt ook 6 sporen in plaats van de huidige 3...

Men zou er inderdaad goed aan doen om een spoorlijn langs (bijna) de hele E19 aan te leggen om de lijn langs Mechelen te ontdubbelen. Hier zouden dan onder meer de HST's kunnen rijden aangezien die toch niet in Mechelen stoppen. Als men toch al op een deel van de middenberm van de E19 (tot afrit Mechelen-Zuid) een spoorlijn legt dan kan men deze beter ineens doortrekken. Met aftakkingen tussen de nieuwe en de oude spoorlijn in beide richtingen.

Omdat de middenberm in Kontich verdwijnt omdat daar dubbele rijvakken zijn denk ik dat men daar best de lijn laat overgaan in een tunnel, die dan niet verder de E19 volgt maar noord-oostwaarts langs of doorheen Kontich gaat om dan lijn 25 (Antwerpen-Brussel) te kruisen en aan te sluiten op lijn 27/27A, de aftakking die parallel ten oosten van lijn 25 loopt en via de luchthaven van Antwerpen gaat!

Men zou er trouwens ook goed aan doen om daar een station/halte te bouwen. Op die manier zou er een rechtstreekse treinverbinding tussen de luchthavens van Brussel (Zaventem) en Antwerpen (Deurne) kunnen komen.

Die tunnel zou ca. 6 km lang zijn, wat toch niet overdreven is als je dat vergelijkt met de HST-tunnel onder het "Groene Hart"...

Wat denken jullie daarvan?

1 - 20 of 772 Posts