SkyscraperCity banner

1 - 15 of 15 Posts

·
Moderator
15,237 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen weekend waren in Amersfoort de landmachtdagen op de Bernhard kazerne en het oefenterrein de Vlasakkers.

Zondag bezochten wij dit evenement en waren waren niet alleen, beide dagen samen trokken 130.000 toeschouwers.

Na een vlotte buspendel van station Amersfoort naar de kazerne kwamen we via een strakke entree langs de programmaboekjesuitreikers, t-shirtuitdelers, oordopjesverstrekkers en mobiel-nummer-op-klein-kind-schrijfsters op het kazerneterrein.

07-06:

1. Een oude tank bij de ingang van de kazerne

2.

3. Een uitgebreide staticshow van allerlei militairmaterieel

4.

5. Het kleine demonstratiegebied ligt op het kazerneterrein. De beroemde Landmachtkapel treed op.

6. De landmacht kennen we in verschillende hoedanigheden, die zich hier met een kledingshow presenteren.

7. De kapel marcheert af.

8. De volgende demo wordt voorbereid

9. Grote videoschermen, perfectgeluid (de tijd van die galmende grijze luidsprekers waarbij je alles nog vier keer hoorde doordat het geluid vertraagt doorkwam bij de verder weg gelegen luidsprekers is duidelijk geweest) en muziekale omlijsting door DJ Post

10. Een pantservoertuig toont zijn kunnen

11. Stilstaand oogt het allemaal wat lomp, maar ze kunnen zich in zeer korte bochten en met hoge snelheid verplaatsen

12.

13.

14. De Amerikanen zijn er ook, al schietend kwamen ze van de tribune tevoorschijn.

15.

16.

17. Ze gaan veilig het pantservoertuig in

18. Tijd voor de Leopardtank

19. Zou hij er zin aan hebben?

20. Er wordt even wat klaargezet, de tank commandant rust uit van het zetten van een donut

21. De donut op de voorgrond

22. Even het publiek opzwepen

23. En daar gaat ie dan

24.

25.

26.

27.

28. Na de gratis koffie, thee, erwtensoep en pannekoeken gaan we weer verder, de luchtmacht is ook te gast, de reflectoren lichten op door het gebruik van een invulflits

29. De marchaussee presenteert zijn materieel

30. Leuk om eens in zo'n tank te zitten, voor de kleine kinderen was het allemaal een waar speelparadijs

31. Nog veel meer materieel

32. Met zo'n ding op de camping mis je nooit meer RTL4

33. Mobiele zendmast

34.

35. Een verdwaalde gast

36. Nee, nee, die militair die het rode afzetlintje niet zag en daardoor een aantal dranghekken omfietste zal ik niet plaatsen.....

37. Oeps?

38. Mobiele garage

39. Afdeling technische dienst en herstel had veel hijsmaterieel staan en de jeugd mocht bv een pin in een pion mikken

40. Het duurde een paar minuten, maar het lukte

41.

42.

43. Zeer populair de rondritten met rupsvoertuigen of militair materieel op banden. Gezien de wachttijd van anderhalf uur voor de rupsvoertuigen werd het dit materieel.

44. Met de vrachtwagen die zijn deur open heeft in de wachtrij mochten wij mee in de cabine. Erg leuk.

Na deze rondrit zijn we naar het grote demoterrein gegaan. In deel 2, die later volgt, een serie van de spectaculaire demonstratie van de luchmobiele brigade.

·
Registered
2,820 Posts
Hele leuke serie. Ben er ook geweest en vond de demo van de Luchtmobiele Brigade het indrukwekkendst. Vooral de Apache's hebben indruk gemaakt. Ook bijzonder om te zien hoeveel materieel de Landmacht eigenlijk heeft en wat er allemaal bij komt kijken.

Ben benieuwd naar deel 2.

·
Bas
14,288 Posts
Herinneringen!

Mooie serie. Doet mij denken aan de tijd dat mijn vader bij het leger zat (gedurende 35 jaar), o.a. in Seedorf, Duitsland. Daar had je heel vaak Open Dagen met materieelshows en demonstraties. Het over personenauto`s van tanks rijden heb ik vele malen van dichtbij mogen aanschouwen. En dan bovenop zo`n geplette Opel dan nog eens een donut draaien, dan ben je èrg goed bezig.

Heb er nog wel aan gedacht naar Amersfoort te gaan. Ik ben altijd graag even te gast bij de Landmacht, een erg leuke club die ik ook altijd een warm hart toe kan dragen. Maar goed, Topaas, je hebt een aardige impressie gegeven van de dag zelf (zo ver) met een unieke fotoserie, en het gaat bij mij nu inderdaad weer kriebelen. Zoals de aanblik van die oude drietonner, `sleep`, staat er voorop. Jeemig, daar heb ik zulke leuke herinneringen aan.... :)

·
Moderator
15,237 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Bedankt voor de reacties :)

Die apaches vlogen wel in de slotdemo, ik ben op dit moment bezig met uploaden, maar ondanks een strenge selectie zijn het toch erg veel foto's geworden....

Op de grond ben ik geen apaches tegen gekomen, helaas.

·
Moderator
15,237 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Vind het wel grappig dat zelfs tanks kentekenplaten hebben :p
Dat was mij ook opgevallen (wist ik ook niet ;)) en ik kreeg gelijk zo'n gedachte dat de dienst stadstoezicht bonnen komt schrijven voor foutparkeren tijdens een oefening of zo :)

@JC_Zwolle: Er was heel veel publiek en het koste me ook de nodige moeite om die static show zonder allerlei grut op de motorkap op de foto te zetten.
In die hal van foto nr 42 had ik nog veel meer plaatjes gemaakt, maar overal stonden hinderlijke kinderkopjes, buggy's etc op.

·
hasta la pasta
554 Posts
leuk commentaar en interessante foto's! Ik vind die tanks van de Marechausee vet :)
Tank?? die dingen zijn de oldtimer leeftijd al ruim gepaseerd, en na het zien van die YPR's op de foto's weet ik gelijk weer waarom ik zo blij ben dat ik niet langer dan 7 jaar aan die krengen heb gesleuteld.

1 - 15 of 15 Posts