SkyscraperCity Forum banner

Leeuwarden (30x)

Tags
leeuwarden
11K views 41 replies 25 participants last post by  INVISIBLE 
#1 · (Edited)
Hierbij een zomerse serie van de historische binnenstad en het CBD van Leeuwarden. Voor diegenen die het interesseert heb ik bij sommige foto omschreven wat er te zien is. Alle foto’s heb ik in de afgelopen paar jaren gemaakt, dus het is niet van één dag.

1. Het voormalige beursgebouw wordt tegenwoordig gebruikt als de Centrale Bibliotheek. Aan de buitenkant is het een imposant gebouw, maar aan de binnenzijde blijft niet zoveel van deze statige uitstraling over. Dit komt door een zeer goedkoop aandoende verbouwing waarbij een nieuwe verdieping van spaanplaten werd gerealiseerd in de centrale hal.


2. Het Zaailand is het grootste plein van de stad. In de nabije toekomst zal echter een deel van het plein worden opgeofferd voor de nieuwbouw voor het Fries Museum. Momenteel is het plein door een kunstenaar helemaal wit geschilderd met daarop gele vlekken, dit is echt niet om aan te zien.


3. Het statige paleis van justitie, gelegen aan de westkant van het Zaailand. Ironisch genoeg is uitgerekend dit gebouw in de avonduren het domein van hangjongeren en zwervers.


4. De Nieuwestad is de belangrijkste winkelstraat van Leeuwarden. Hier bevinden zich allerlei standaard winkels.


5. De Boterwaag. Vroeger was dit het handelscentrum voor zuivelproducten. Lange tijd is hier niks mee gedaan, het was een pispaal voor de uitgaande jeugd en het bood een overkapping voor junkies tijdens regenbuien. Tegenwoordig wordt de Waag gelukkig weer wat opgesierd door terrasjes.


6. Klein Schavernek.


7. De Oldehove moest in de zestiende eeuw een waardige concurrent worden voor de Domtoren in Utrecht. Maar dat is nooit gelukt omdat door het ontbreken van een goede fundering de toren vanaf het begin af aan al wegzakte in de klei. Ter hoogte van de eerste trans poogden de bouwers nog wel om dit probleem te omzeilen door vanaf dat punt weer recht omhoog te bouwen, maar het proces bleek niet meer te stoppen. De bijbehorende Sint-Vituskerk ondervond vergelijkbare problemen, daardoor werd deze al vrij snel na de oplevering gesloopt.


8. De Grote Kerkstraat is aangelegd tussen de twee terpen Oldehove en Nijehove. Aan de westkant komt de staat dan ook uit bij de Oldehove en aan de oostkant loopt de straat door tot aan de Grote Kerk.


9. De Grote Kerk zelf vanaf het straatje ‘Bij de Put’. Het poortje in het koor van de kerk werd vroeger gebruikt door de Nassaus, want zij wilden uiteraard geen gebruik maken van de ingang voor het gewone volk.


10. Hoewel het lijkt alsof de Grote Kerk het echte oude centrum van Leeuwarden vormt en dat de stad hieromheen is gebouwd, is deze kerk eigenlijk niet veel meer dan een voormalige kloosterkerk. Van het klooster is slechts één zijde bewaard gebleven aan het Jacobijnerkerkhof.


11. Dorps Leeuwarden, en toch is het in de binnenstad. Dit is het Sint Antonie Gasthuis.


12. De Kleine Hoogstraat is een van de oudste straatjes van de stad. De hoogteverschillen in het centrum zijn hier goed zichtbaar. De hoogte op de voorgrond is de terp Nijehove en de helling op de achtergrond is van de terp Hoek. De laagte in het midden is de voormalige loop van het riviertje de Ee, dit werd later een gracht in de stad en momenteel is het gewoon een straat.


13. Op de top van de terp Hoek kruisen de Grote Hoogstraat en de Klokstraat elkaar. De leegte aan de rechterkant is niet zomaar een overgebleven open stukje stad, maar de plek waar de voormalige ‘Nieuwetoren’ stond. Na het mislukken van de Oldehove wilde men toch opnieuw proberen om met behulp van een hoge toren Leeuwarden een stedelijk aangezicht te geven, maar door de gebrekkige kennis van funderingen zakte ook deze toren weg in de ondergrond. In eerste instantie viel het verzakken nog mee, maar na een storm in 1884 scheelde het niet veel of de toren stortte in. Dus besloot men de toren toch maar af te breken. Sindsdien is er nooit meer iets voor in de plaats gekomen.


14. Het Raadhuisplein met daarop de Wilhelminaboom en het oude stadhuis. Momenteel is dit de plek voor burgemeester en wethouders, de meeste gemeentelijke diensten zijn ondergebracht in een afzichtelijk kantoor bij de Oldehove.


15. Naast het stadhuis bevindt zich het Stadhouderlijk Hof met daarvoor het standbeeld van Willem Lodewijk Graaf van Nassau (us heit). Dit pand heeft in het verleden verschillende gevels gehad, want elke nieuwe stadhouder had zo zijn eigen ideeën over de ideale verschijningsvorm van zijn paleisje. Jammer genoeg was de laatste stadhouder Willem Lodewijk een echte calvinist, hij ontdeed het paleis van allerlei decoraties en maakte er uiteindelijk het huidige ietwat saaie pand van. Momenteel is het Stadhouderlijk Hof in gebruik als hotel.


16. De Breedstraat met aan de horizon de woontoren Noorderweg.


17. Een van de smalste pandjes van de stad bevindt zich aan de Voorstreek. Op deze foto is het nog een echt winkeltje, maar tegenwoordig dient het pandje alleen nog maar als etalage voor een makelaar.


18. De Voorstreek met op de achtergrond de 84 meter hoge Bonifatiuskerk van de architect Cuypers. Het is momenteel de hoogste kerktoren van Fryslân, maar het heeft niet veel gescheeld of ook deze toren was slechts een onderdeel van de geschiedenis. In 1976 is de het houten deel van de toren namelijk omgewaaid tijdens een storm. Gelukkig is de toren nadien weer opgebouwd.


19. Bonifatius waakt over het steegje voor de kerk.


20. De Tuinen (zuidzijde).


21. Twee luxe Urban Villa’s in de Prinsentuin.


22. Dan gaan we door naar het CBD. Dit is het uitzicht vanaf de Bonifatiustoren richting het Leeuwarder zakencentrum.


23. Het zicht vanaf de Stephenson viaduct.


24. De Marshallweg is een belangrijke as in zakengebied (wat het ooit nog moet worden). Het kantoortje aan de rechterkant is overigens van de architect Bonnema, evenals de hoge Postbank op de achtergrond.


25. Nog een keer oerlelijke loodsenparade langs de Marshallweg.


26. Het statige torentje van Vitens midden in een nietszeggend industriegebied.


27. De stedelijke massa van Leeuwarden vanaf de Snekertrekweg.


28. De skyline van Leeuwarden vanaf de Tesselschadestraat. Zondags is dit gebied trouwens uitgestorven. ;)


29. Door de week is het echter wel wat drukker, vooral tijdens de pauzes. Op de achtergrond zijn de Postbank (links) en het belastingkantoor (rechts) te zien.


30. De plint van de Achmeatoren.


Bedankt voor het kijken :)


© Ramses (zie mijn fotowebsite)
 
See less See more
30
#15 ·
Verrassend Leeuwarden kan je wel zeggen. Ik had nooit gedacht dat dit stadje zo aangenaam was. Misschien iets voor een bezoek in de toekomst. Alleen bovenstaande doodskist verkracht het mooie historische stadje. Waarom moet een zakencentrum er zo.... zakelijk saai uitzien? Slechte hoogbouw kan zich helaas niet wegstoppen tussen de andere gebouwen... Doodzonde!
 
#7 ·
Een hele mooie verzamelling van de afgelopen jaren! Bedankt voor het opsparen... Ojah, nog maar een verzoekje: het station! :)

Aan de ene kant heeft Leeuwarden grote gebouwen als de oude beurs, het oude stadhuis en het paleis van justitie (+ verschillende nieuwbouw [#28]), aan de andere kant ook vrij veel dorpse bebouwing [#20]. Dat is ook wat ik me kan herinneren van een dagje toerisme, hetzelfde vond ik trouwens ook in Enschede: enkele smalle en lage pandjes in de binnenstad.

Maar dat maakt Leeuwarden natuurlijk niet minder mooi!
 
#9 ·
Mooie fotoserie van een van de weinige Nederlandse steden die ik nog nooit heb bezocht :)
 
#10 ·
Leuk!

Goed zo, Ramses! Na Drachten kon er op verzoek van enkele mede-forumers wel weer eens een mooiere plaats tegenaan gegooid worden hier op dit forum. Leeuwarden is altijd de moeite waard om gefotografeerd te worden, bedankt voor `the best of` serie. Het valt mij altijd weer op, dat er zoveel grachtjes en kanalen zijn hier in deze stad. Dat geeft een plaats altijd wat meerwaarde, vind ik, vooral omdat het echt, typisch Nederlands is.

^^ Nog nooit in Leeuwarden geweest? Een bezoek aan Friesland hoort eigenlijk bij de opvoeding. Iedereen is van harte welkom: pm ons gerust even.
 
#12 ·
^^ @ Beholder: Ik kwam vanmiddag 05-07-08 langs het Centraal Station en heb de volgende twee plaatjes voor jou geschoten.

01. Vooraanzicht:



02. En op de perrons, met overstappers van Harlingen naar Rotterdam:



Nog even dit:
De BONIFATIUSTOREN is tot en met 13 september 2008 te beklimmen. Voor één Euro kun je omhoog tot iets boven de klokken. Geopend op woensdagen en zaterdagen van 14.00 uur tot 16.00 uur. Voor wie in de buurt is toevallig. (bron: Huis-aan-huis, 03-07-08)
 
#25 ·
^^ @ Beholder: Ik kwam vanmiddag 05-07-08 langs het Centraal Station en heb de volgende twee plaatjes voor jou geschoten.

01. Vooraanzicht:



02. En op de perrons, met overstappers van Harlingen naar Rotterdam:

Alsnog bedankt voor de foto's!!

Ben inmiddels weer eens in de Friese hoofdstad geweest...
Dat was wel verrassend omdat ik bij het voorgaande bezoek vooral de minder mooie straten heb gezien en laatst waren die sterk in de minderheid. Toch heb ik nog niet alle plekken van de foto's in het 'eggie' gezien. Een eervolle vermelding gaat naar de Eewal omdat het er erg sfeervol is. Positief was ook het station, met niet alleen mooie perronsoverkappingen, maar ook houten kiosken en natuurlijk de stationshal met (zo leek het) een mooie combi van oud en nieuw!
 
#14 ·
Ja, Sims, het is de Bonifatiustoren, zoals afgebeeld in foto 18, met de ingang op foto 19, aan de Voorstreek te Leeuwarden. O ja, gratis parkeren met de auto doe je in de buurt in de Trompstraat, dat is in de Zeeheldenbuurt boven het Vliet. Ik heb trouwens nog geen info over een Open Dag in de Achmeatoren.
 
#17 ·
railway stick said:
De BONIFATIUSTOREN is tot en met 13 september 2008 te beklimmen. Voor één Euro kun je omhoog tot iets boven de klokken. Geopend op woensdagen en zaterdagen van 14.00 uur tot 16.00 uur. Voor wie in de buurt is toevallig. (bron: Huis-aan-huis, 03-07-08)
Deze is zeker een bezoekje waard. Het uitzicht vanaf de Bonifatiustoren vind ik zelf nog mooier dan van de Achmeatoren. Ik ervaar in dit uitzicht meer binding met de stad, terwijl ik in de Achmeatoren meer het idee heb dat ik er in een vliegtuig overheen vlieg.


@Simsplanet2: Grappig dat je precies dezelfde foto hebt. Het is ook wel een erg mooie plek om het contrast tussen de Achmeatoren en de rest vast te leggen.


@iedereen: Bedankt voor de reacties.
Ik heb alleen nog een technisch vraagje: Hoe komen de kleuren van de foto’s over?
(hier op mijn tft scherm komen ze natuurlijk over, maar ik vraag me af hoe dat op andere schermen is)
 
#18 ·
De kleuren komen hetzelfde over als mijn foto`s van Leeuwarden, Ramses. Ik heb op enkele vergelijkbare plekken een paar plaatjes getrokken met dezelfde weersomstandigheden en er is niets aan de hand. Ik bewerk zelden foto`s in mijn bestand. Bovendien hebben wij bij onze Leeuwarder updates dezelfde foto gemaakt van het multifunctionele centrum Bilgaard en ik zie op mijn scherm hier geen kleurverschil.
 
#19 ·
Leuke fotoserie, ook interessante informatie. Ik heb de stad nog nooit echt goed bekeken, maar zo te zien is het wel een plaats met karakter. Woontoren Noorderweg op foto 16 is trouwens een uitstekend argument tegen 'hoogbouw', het contrast met bijv. de Bonifatiuskerk op foto 18 kon niet groter zijn. En foto 24 komt me trouwens bekend voor, raad de stad? ;)
 
#21 ·
Woontoren Noorderweg op foto 16 is trouwens een uitstekend argument tegen 'hoogbouw', het contrast met bijv. de Bonifatiuskerk op foto 18 kon niet groter zijn.
Deze woontoren beschouw ik ook als [x]foutje[/x] blunder, en ik snap ook niet hoe men hiervoor toestemming heeft kunnen geven. Met zijn twaalf verdiepingen zorgt deze toren voor een groot contrast in het noordelijke centrumgebied. Het beroerde daarbij is dat de toren ook nog eens met de rug naar het centrum toe staat.

Deze foto heb ik gemaakt vanaf de Bonifatiuskerk:

Wordt de Oldehove ook afgebroken?
:eek: Nee natuurlijk niet. Ondanks de mislukking pronkt deze toren op vrijwel alle ansichtkaartjes van Leeuwarden, het is een symbool van de stad.

En wat is dat leuke koepeltje op foto 22?
De Frieslandbank. Hiervan heb ik helaas geen foto bij de hand.
 
#23 ·
Mooie foto's. Leeuwarden is zeker een van de 'hidden treasures' van Nederland. Ook zit de stad vol verrassingen, met kleine hellingen, mooie grachten, kromme gebouwen, enz. Bedankt voor het toertje! Volgende keer in NL = reis naar Leeuwarden, en de St-Bonifaciustoren klimmen.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top