SkyscraperCity banner

1 - 20 of 100 Posts

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter #1
De glorietijden lijken voor Leeuwarden lijken voorbij. Voorlopig staan er geen grote (lees: hoge) bouwwerken gepland. Tijd om een stapje terug te doen, en dus hierbij de Ee-burg update-thread.

Ee-burg is een stadsvernieuwingsproject. Een deel van de in de jaren zestig(?) gebouwde Vrijheidswijk gaat plat. Gallerijflats maken plaats voor twee-onder-een-kap woningen aan het water. Kortom een "fraai" staaltje stadsverdunning. Onontkoombaar echter om in Leeuwarden hogere inkomensgroepen naar een dergelijke wijk te trekken.

Aan de Dokkumer Ee (rechtsonder) komt echter gelukkig een woontoren van vijftien verdiepingen. Geen slechte score met het oog op de berichten die we eerder hoorden (een toren van twaalf tot zestien verdiepingen).

Impressie 1 (koopappartementen):

Impressie 2:

Impressie 3 (huurappartementencomplex ernaast):

Impressie 4 (de interessante gevel van dit tweede complex):

Impressie 5:

Impressie 6:

Impressie 7 (de achterkant):

Impressie 8 (entree):

Dan nog een paar impressie van de omgeving waarmee Nieuw Wonen Friesland adverteert:

Oldehove aan de stadsgracht:

De Dokkumer Ee ten noorden van de stad:

En tenslotte het stationsgebied:

Laat ze maar beginnen. Heb ik wat afleiding, totdat de kantorenmarkt weer aantrekt en ze niet meer te houden zijn in het stationsgebied ;).

·
ruiten drie
868 Posts
Toch netjes, 15 verdiepingen.

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter #4
Bouw drie appartementenflats langs Dokkumer Ee

In het gebied aan de Dokkumer Ee in Leeuwarden waar jaren geleden de Meentheflat is afgebroken komen drie appartementengebouwen. De raad liet zich gisteravond tijdens de commissie stadsontwikkeling niet van de wijs brengen door de bezwaren die de bewoners van het Havankpark aandroegen. De bewoners vrezen schaduwwerking van de flatgebouwen, meer drukte op de toegangsweg naar hun wijk en vermindering van de speelruimte voor hun kinderen.

Wethouder Waanders beaamde dat de speelruimte verloren gaat, ook zal het drukker worden in de wijk. Maar over de schaduwwerking maakte de wethouder zich minder zorgen. ‘’Het wordt drukker maar niet overdreven’’. Volgens de wethouder wordt het woongenot in het Havankpark niet noemenswaard aangetast. De meerderheid van de commissie dacht er net zo over.

Bron: http://www.liwwadders.nl, dinsdag, 6 april 2004.

·
Fagus Sylvatica
5,820 Posts
Hoewel ik de architectuur niet echt overtuigend vind, is de hoogte toch best lekker! 15 Verdiepingen, 50 meter ofzo?
De rondingen op t lage gebouw zijn toch echt een tikkeltje afgezaagd...Een stagair van t architectenbureau die even met wat knopjes op de computer mocht spelen?
Licht het gebied vlakbij het centrum, of is het de Ring van Leeuwarden, die ik daaronder zie?

·
Weestwel?
1,713 Posts
Alles is daar inmiddels gesloopt, dus ik hoop dat de bouw niet lang op zich laat wachten. Op het Faber terrein (dat torentje uit de andere thread) gaan ze denk ik ook over niet al te lange tijd bezig, de bezwaren van omwonenden zijn in ieder geval ongegrond verklaard.

·
Fagus Sylvatica
5,820 Posts
Goed nieuws! Komen de torens een beetje bij elkaar in de buurt? Of in de buurt van de witte woontoren, of in de buurt van de Avero en Achmea? Of staan ze echt helemaal verspreid over de stad?

·
Illustrateur
13,010 Posts
jammer dat het weer van die lelijke galerijflats worden. maargoed leuke hoogte voor een plaatsje als Ljouwert. hoe staat het met die 140 meter hoge broer van de achmea? een erg goedkope versie van de montevideo....

·
Weestwel?
1,713 Posts
Eisso said:
Goed nieuws! Komen de torens een beetje bij elkaar in de buurt? Of in de buurt van de witte woontoren, of in de buurt van de Avero en Achmea? Of staan ze echt helemaal verspreid over de stad?
Volledig verspreid. Deze komt in de Vrijheidswijk, het noord-oosten van de stad dus, redelijk dicht bij de watertoren. Het andere torentje (Faber terrein) in het zuid-oosten. Dan is er nog een 45 meter hoog plan voor het einde van het Vliet las ik laatst, dat is aan de oost kant. De Avero Residentie staat in het zuiden. Alles langs de rondweg.

·
Weestwel?
1,713 Posts
jammer dat het weer van die lelijke galerijflats worden. maargoed leuke hoogte voor een plaatsje als Ljouwert. hoe staat het met die 140 meter hoge broer van de achmea? een erg goedkope versie van de montevideo....
Gallerijflat?

Met goedkopere versie van Montevideo bedoel je toch hoop ik niet Achmea II? De impressie die ik heb gezien zag er namelijk totaal niet uit als Montevideo, met de knik onderin, en half over de stadsgracht leunend.

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter #13
De start van bouw van de bescheiden 15 verdiepingen is begonnen. Met de 45 meter (?) die dit op gaat leveren moeten we op dit moment maar blij zijn in Leeuwarden, lijkt me...

Bouw woonplan Ee-burg van start

De eerste paal van het woningbouwproject Ee-burg is donderdag 23 december geslagen. Na een tocht op de arrenslee met de kerstman sloegen wethouder volkshuisvesting Roel Sluiter en Fred de Groot van Nieuw Wonen Friesland een symbolische eerste paal voor het plan Ee-burg. Na het slaan van de eerste paal ging gastspreker Hugo Priemus, hoogleraar TU Delft, in op de functie van de woningcorporatie en de gemeente bij stedelijke vernieuwing.

Licht, lucht, ruimte en water zijn de kernwoorden van het plan waarin prettig wonen, bijzondere architectuur en stedelijke vernieuwing samenkomen. De eerste fase Ee-burg omvat een tuinblok met 53 ruime huurappartementen en een woontoren met 48 ruime koopappartementen. De huurprijs begint bij € 659 en kopen kan vanaf € 169.500. Plan Ee-burg wordt in vijf fasen gerealiseerd. Na de eerste fase volgt de bouw van 2-onder-1 kap woningen, vrijstaande woningen, watervilla’s en kadewoningen

Na de tweede fase wordt de Dokkumer Ee afgetakt, het water in de wijk gelaten en volgt de aanleg van een brug met doorvaarhoogte van circa twee meter.

Bron: http://www.leeuwarden.nl.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
nounou, doe nu niet net alsof het in Leeuwarden stikt van de hoogbouw. 15 verdiepingen is gewoon mooi voor Leeuwarden. In Tilburg zijn we er ook blij mee :D

·
Hoogbouw terrorist
2,873 Posts
Zozo.. ziet er lekker uit!

Leeuwarden blijft toch de trots van Friesland he ;)

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter #16
Kruikenparadijs said:
nounou, doe nu niet net alsof het in Leeuwarden stikt van de hoogbouw. 15 verdiepingen is gewoon mooi voor Leeuwarden. In Tilburg zijn we er ook blij mee :D
Helaas is het naar mijn weten ook het enige "hoogbouw" project in de stad. Een wokkelvormig kantoor in het stationsgebied van 61 meter lijkt op de lange baan te zijn geschoven, en een andere woontoren van, ik geloof, ongeveer 50 meter is volstrekt uit de plannen verdwenen (Faber fabrieksterrein).

Wat die wokkel betreft: ik vind het niet eens erg dat de bouw van een kantoor van 61 meter niet doorgaat in een gebied waar de streefhoogte 60 meter schijnt te zijn. De locatie is zo mooi, dat er best iets gebouwd mag worden wat in ieder geval boven de Avéro toren uitsteekt... :D...

·
Weestwel?
1,713 Posts
Thuner said:
en een andere woontoren van, ik geloof, ongeveer 50 meter is volstrekt uit de plannen verdwenen (Faber fabrieksterrein).
Ik las er laatst toch e.e.a. over in de krant. Het zal mij in ieder geval benieuwen.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Ja dat is iets anders, het gaat om het fabrieksterrein van Faber, niet van Steensma. Steensma is verderop (die fabriek die altijd zo naar sinasappelschillen stinkt). Voor zover ik weet gaat de toren op het Faber terrein gewoon door.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Hoewel, ook op die pagina word niet meer over een torentje gerept. Vreemd ik had hier recentelijk toch nog wat over gelezen in de LC meende ik.

1 - 20 of 100 Posts