SkyscraperCity Forum banner

Leeuwarden & Fryslân van boppe út de Achmeatoer

2899 Views 10 Replies 7 Participants Last post by  MarkusErikssen
39
Iedere tweede zaterdag van de maand is er de mogelijkheid om bovenin de Achmeatoren over het Friese land te kijken. Gisteren ben ik met de eerste groep naar boven gegaan. Het was prachtig weer om te fotograferen. Kwaliteit van sommige foto's kan wat minder wezen vanwege de zon en omdat ik door glas moest fotograferen.

1 De Achmeatoren (Met 114 meter na Westpoint in Tilburg de hoogste toren buiten de Randstad)

2 De Avéro toren

3 Crystalic

4 De Oldehove

5 Wat treintjes (De oranje dubbeldekker, twee koplopers, een plan V en een heleboel spurts van Arriva)

6 Het kerkje van Deinum met daarachter Franeker

7 De spoorlijn naar Harlingen

8 De Paddenstoel van ING (55m)

9 De Harmonie

10 In de verte was Ameland prachtig te zien

11 De veerboot naar Ameland

12 Bilgaard

13 Ee Burg

14 Sint Bonifatiuskerk (hoogste kerktoren van Friesland)

15 Het Provinciehuis

16 De koepel van de Frieslandbank

17 Friesland foods

18 De Centrale van Burgum

19 De zendmast van Leeuwarden (132 m)

20 In de verte de Muntflats in Heerenveen

21 Avero Residentie en de nieuwe woontoren. Links een stukje Erasmushiem

22 Het MCL

23 Een stukje van de Haak

24 De zendmast van Jirnsum.
In de verte de DE fabriek in Joure

25 De containerhaven van Leeuwarden

26 Leeuwarden Zuid

27 De trein vanuit Harlingen of Sneek

28 De Stadfenne flat in Sneek

29 De toren van Spannenburg (net zo hoog als de Achmeatoren)

30 De kerktorens van Bolsward tussen de windmolens.

31 Franeker met daarachter Harlingen

32 Harlingen

33 Het WTC / FEC

34 Het Zaailand

35 Blokhuispoort

36 De Leeuwarder Courant

37 De Zuiderplantage

38 Drachten

39 Tot slot het station Leeuwarden

See less See more
  • Like
Reactions: 5
1 - 11 of 11 Posts
Nog nooit geweten dat de Waddeneilanden zo goed zichtbaar zijn vanaf de Achmeatoren. Ik moet die toren ook maar eens beklimmen.
  • Like
Reactions: 1
Leuke foto's. Het valt me op dat Leeuwarden zo compact is. Aan vrijwel alle kanten lijk je al snel uit te kijken op weilanden en boerderijen. Ook ik had niet gedacht dat je Ameland zo goed zou kunnen zien vanuit die toren. Ik moet overigens bekennen dat ik zelf nog nooit een Waddeneiland heb bezocht. Dat moet er toch maar eens van komen :)
  • Like
Foto's zijn gemaakt met een Olympus SZ-31 24x zoom.
Op foto 19 kan je vaag de schoorsteen van Hoogkerk zien (links van de zendmast)
  • Like
Prachtige foto`s, geven goed overzicht van hoe fraai en compact Leeuwarden is, en dat we hier in de stad maar weinig braakliggende grond hebben, de stedelijke ordening is meer dan voldoende. Valt mij op, dat de omliggende weilanden altijd weer zo enorm diepgroen zijn, alleen naar het oosten (Camminghaburen en Kleine Wielen) zie je dan een soort boerenkolenveld, zoveel bomen als daar staan.

Ik denk dat ik komende zomer ook maar even weer ga kijken in de Achmeatoren. Tot slot nog even de azijn-zeik-modus hanteren :sarcasm: De mast van Spannenburg is volgens opgave LC precies 110 meter, 4 meter en 15 centimeter lager dan de Achmeatoren in Leeuwarden, ha ha.
  • Like
^^

Bedankt voor de reactie.

Reageer nog wel op je laatste puntje. De toren van Spannenburg is 118 meter hoog :tiasd:
Je hebt gelijk, 3,5 meter verschil las ik op wiki. Dan is mijn bron verkeerd, een fotoboek van de Leeuwarder Courant. Eigenlijk is Spannenburg/Tjerkgaast nóg hoger, want men heeft er antennes op geplaatst. Toch wel leuk dat je vanaf Frieslands hoogste torens eigenlijk de hele provincie in de gaten kunt houden. Heb je iets links achter Heerenveen ook de toren van Steenwijk kunnen ontwaren? Ben benieuwd.
Vanaf Ameland is de Achmeatoren met mooi weer ook te zien. Die toren geeft bijna een volledig uitzicht over volgens mij bijna 70 tot 80% van de provincie Friesland. Leeuwarden is inderdaad compact maar ook niet een heel grote stad. Wel een mooie stad. Prachtige foto's!
Wat een leuke serie en gaaf dat je zelfs de boten op de Waddenzee ziet! Helaas Dokkum er niet op zo te zien?

Moet zelf ook maar weer eens een kijkje nemen in de toren!
Vanaf Ameland is de Achmeatoren met mooi weer ook te zien. Die toren geeft bijna een volledig uitzicht over volgens mij bijna 70 tot 80% van de provincie Friesland. Leeuwarden is inderdaad compact maar ook niet een heel grote stad. Wel een mooie stad. Prachtige foto's!
Niet mijn foto, maar dit is Leeuwarden vanaf Ameland (als het goed is):
See less See more
1 - 11 of 11 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.