SkyscraperCity banner

21 - 40 of 44 Posts

·
Nitimur in vetitum
2,647 Posts
Discussion Starter #22
Bedankt voor de reacties!

Mooie serie! Wat is dat voor paleisje op foto 9?
Dat is een pand van de Fryske Akademy, het 'Coulonhûs'. Op de gevel zie je de wapens van de Friese gemeenten. (1958)

Het Coulonhuis dankt zijn naam aan Anthony Coulon, leerling van hofarchitect Daniël Marot. Coulon bouwde het weelderige pand in 1713 voor zichzelf en zijn gezin. Hun portretten hangen nog steeds in de stijlkamer. Hier is ook een fraai beschilderd plafond bewaard gebleven. Evenals de oorspronkelijke schouw, rijk versierd , met een spiegel en schilderstuk erboven. Zeer bijzonder is de stucversiering in de gang, Aurora voorstellende. De entreepartij en de vensters dateren uit de 19e eeuw.

In 1938 werd notaris Nanne Ottema eigenaar van het Coulonhuis. Hij verrijkte het interieur met diverse stukken van elders, waaronder een antiek beschilderd behang in Lodewijk XV-stijl. Ottema gaf het pand in gebruik aan de net opgerichte Fryske Akademy, die het in 1958 in eigendom kreeg. In dat jaar kon ook het nieuwe hoekpand bij de Akademy gevoegd worden, na een geldinzamelingsactie van de Friese gemeenten. Als blijk van dank zijn de gemeentewapens op de gevel aangebracht.

Onlangs heeft de Fryske Akademy de aan de tuin grenzende Noorderkerk aangekocht en verbouwd tot congrescentrum ‘It Aljemint’.
bron

·
hubba hubba
1,462 Posts
Ik bedoelde eigenlijk deze nummer 9 ;). Er staat een Nederlandse en Europese vlag voor, dus ik neem in elk geval aan dat dit geen onderdeel is van die Fryske Akademy. Ik ben wel eens in Leeuwarden geweest, maar ik kan me dit gebouw niet heugen. Wat is het en waar staat het?

·
Nitimur in vetitum
2,647 Posts
Discussion Starter #24
Ik bedoelde eigenlijk deze nummer 9 ;). Er staat een Nederlandse en Europese vlag voor, dus ik neem in elk geval aan dat dit geen onderdeel is van die Fryske Akademy. Ik ben wel eens in Leeuwarden geweest, maar ik kan me dit gebouw niet heugen. Wat is het en waar staat het?
Dat is een onderdeel van het 'Princessehof' met daarin het Keramiekmuseum.
Het is allemaal te vinden in het blok tussen: Grote Kerkstraat - Doelestraat - Groeneweg.

·
Nitimur in vetitum
2,647 Posts
Discussion Starter #25
Update

1. The former Main Post Office of Leeuwarden.

2. Seat of the Provincial government (Friesland).

3. Blokhuispoort: Former state prison.

4. Former military barracks (on the right) and the red light district in the background.

·
Registered
7,794 Posts
Mooie serie van een interessante stad! Ik kwam er vroeger regelmatig aangezien mijn familie uit Fryslan kom. Dat Blokhuispoort is een erg stoer gebouw!

·
Nitimur in vetitum
2,647 Posts
Discussion Starter #27
  1. Urban Jungle?

2. Industriegebiedje.

Mooie serie van een interessante stad! Ik kwam er vroeger regelmatig aangezien mijn familie uit Fryslan kom. Dat Blokhuispoort is een erg stoer gebouw!
Bedankt, ik vind het ook een stoer gebouw, ze zijn er in Leeuwarden echter nog niet helemaal over uit wat voor bestemming het zal krijgen. Het draait uiteindelijk natuurlijk om de poen.

·
Registered
3,210 Posts
Mooie foto's, Godius. Ik heb bij m'n bezoek aan Leeuwarden vorig jaar heel wat leuke straatjes en steegjes gemist zo te zien. Vond het gebied rond de Jacobijnerkerk(?) ook erg fotogeniek.

·
Nitimur in vetitum
2,647 Posts
Discussion Starter #31
Thanks
Leuke updates! Leeuwarden heeft een mooie combinatie van oud en nieuwe bebouwing.
Dat vind ik ook wel, alleen is het jammer dat veel nieuwbouw, dat onlangs is gebouwd, pre-fab troep is.

Mooie foto's, Godius. Ik heb bij m'n bezoek aan Leeuwarden vorig jaar heel wat leuke straatjes en steegjes gemist zo te zien. Vond het gebied rond de Jacobijnerkerk(?) ook erg fotogeniek.
Ja, ze zijn gemaakt in die omgeving. Ik kon geen mooie positie vinden om de Jacobijnerkerk te fotograferen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Langs de Dokkummer Ee, (Vrijheidswijk)

2. Vlakbij het Complex van de NHL, hier stond tot voor kort nog een windmolen.

·
Nitimur in vetitum
2,647 Posts
Discussion Starter #38
1. Voorgevel (nieuw) fries museum

2. Oude Doelesteeg (kroegensteeg)

3. Mercurius

4. Ruiterskwartier

5. Wirdumerpoortsdwinger

21 - 40 of 44 Posts