SkyscraperCity banner

1 - 20 of 47 Posts

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #1
Aangezien het 'Zaailand' officieel Wilhelminaplein in Leeuwarden een topic heft gekregen... kunnen we ook wel over de Oldehoofsterkerkhof praten...

Plan: Parkeergarage Oldehoofsterkerkhof
2 lagen voor ong 525 auto's plaats
---
Nieuws over het OHK
---
De Oldehove blijft bereikbaar tijdens de bouw.
De Oldehove in Leeuwarden blijft bereikbaar tijdens de bouw van de parkeergarage. Door berichten in de media werden de vrijwilligers onrustig over hun werkplek. De Gemeente Leeuwarden zei tegen één van de vrijwilligers. "De Oldehove kan tijdens de bouw gewoon openblijven."
Ook zijn er nog 5 aannemers in de strijd voor het project.

Voorwaarden voor de aannemers zijn:
De Oldehove mag geen trilling voelen, vanwege de ouder dom en de status van 'de oudste inwoonster van Leeuwarden' (471 jaar)
Efficient werken
ten alletijden 150 plekken beschikbaar (als dat zou kunnen??)
Financieel het voordeligst.

Hopen dat snel achter de rug is volgens 1 van de vrijwilligers...
tenslotte: Alle projecten kunnen blijven doorgaan in de Oldehove!

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #2
Stichting wil topattractie bij Oldehove
LEEUWARDEN - De Leeuwarder stichting Mata Hari wil op het Oldehoofsterkerkhof een toeristische attractie bouwen rond de Friese cultuurgeschiedenis. Friezen van internationale faam (Pieter Stuyvesant, Mata Hari, het stamboekvee) zullen er in het zonnetje worden gezet. 'Friesland Wereld' zal jaarlijks tienduizenden niet-Friese bezoekers moeten onderdompelen in een baaierd van beelden, klanken, geuren, smaken en temperaturen.
Het plan borduurt voort op de inspanningen van de Leeuwarder ondernemer Jan Boomsma om een Mata-Hari-attractie in de Bagijnestraat te openen. Dit initiatief sprong af op geldgebrek. Nieuwbouw op het Oldehoofsterkerkhof - langs het Heer Ivostraatje - kan wel uit, voorspelt projectleider Lex Kater. De kosten worden geraamd op €6 miljoen.

De aan het Fries Museum gelieerde stichting Mata Hari heeft een prijsvraag uitgeschreven, waaraan drie projectonwikkelaars voor eigen rekening meedoen. De ontwerpopdracht is een 12 meter hoog modern gebouw van 50 bij 13 meter. ,,De helft is voor de attractie nodig, de rest kan als winkel worden verhuurd'', zegt Kater. De stichting streeft naar ,,een waardig gebouw''.

De attractie leidt de toerist in een of twee uurtjes langs aspecten van de Friese historie, voor de prijs van een bioscoopkaartje. ,,Het wordt beslist geen museum'', bezweert Kater, ,,hooguit heeft het voor Friese musea een verwijsfunctie. Dan hangen we een paar doeken van Jopie Huisman op en we tonen prachtige zilveren lepels, die een link zijn naar het Fries Museum.''

Welke Friezen roemrucht genoeg zijn om het tot icoon te schoppen is nog niet uitgemaakt. Kater: ,,Als we de mennonieten kunnen interesseren is Menno Simons er misschien ook wel bij. Mata Hari en Pieter Stuyvesant in ieder geval wel. Die kent iedereen.''

De Elfstedentocht moet tot zijn recht komen in een driedimensionaal bewerkt filmverslag van de barre editie van 1963. ,,Dan moeten mensen dus wel een dikke trui meenemen, want het zal er ijs- en ijskoud zijn'', vertelt de projectleider.

Kater stuitte bij de gemeente op ambtelijk enthousiasme voor het plan. Toerismewethouder Tom van Mourik (VVD) zegt nog van niets te weten. ,,Der is mooglik plak foar in plein-ôfslutend gebou. Mar de fraach oft dat der komt en wat der yn moat, is noch net beantwurde.'' In december wil de stichting Mata Hari het prijswinnende ontwerp presenteren aan de gemeente.
---
mijn reactie hierop is niet doen!!!
het plein afsluitend gebouw is er al... genaamd het heer ivostraatje.
wij zitten niet te wachten op z'n bakbeest op het plek waar de befrijdingsfestivals worden gehouden... maak er een grasveld van waar elke week een leuk festival kan plaats vinden of een gezellige markt of gewoon een picknickveld in de binnenstad een paar boompjes en een bankje in vorm van de oude st. vituskerk.

de reden van afkeuring is vanwege het feit dat het een Menno Bakker initiatief is en is directeur van de SPL/VVV in Leeuwarden.
Een aantal vrijwilligers zijn niet blij met het beleid van Dhr. Bakker.

Tijdens de renovatie van de Oldehove in 1997 heeft de SPL/VVV niet meegeholpen. maar nu hebben ze de toren wel in beheer... ra ra... niet meebetalen maar wel geld verdienen aan de toren!!!
Dat is VVV-stijl.

Ambtenaars van de gemeente zien in dit project het geld... het geld van argeloze binnentreders. een entreekaartje kost €7,50 geldklopperij.

terwijl onze nieuwe burgemoeder Ien Dales, o sorry Geert Dales.
De friese folklore wil uitbannen - geen Ús Mem, geen Nassau's, geen elfstedentocht... laat hem gauw terug verhuizen naar het prestigeuze Amsterdam.
Net een paar maanden burgemeester en nu al praatjes over de dingen die Leeuwarden Leeuwarden maken.

Een museum over Mata Hari is leuk, maar maak er geen misbreuk van.
Ús Mem blijft staan en de Oldehove is voor echte Liwwadders de baken van Leeuwarden.

·
Fagus Sylvatica
5,862 Posts
euhhh....is dit nu serieus een update topik over een parkeergarage van 2 lagen? Ontworpen door Koolhaas ofzo? Mag ik vragen waarom jij het de moeite waard vind om het te delen met ons? Zijn er plaatjes?

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #5
De Oldehove is de oudste hoogbouw in Leeuwarden het is welliswaar maar 40 meter, zou oorspronkelijk 120 meter worden... voor die tijd (1529) was dat een unicum.

Het Fries Museum wordt helemaal geen hoogbouw, en die mag wel tussen deze topics in??

·
Registered
2,200 Posts
Niet echt een mooi plekje. Wat komt er precies?Misschien moet de kerk gewoon herbouwd worden. Lekker nutteloos.

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #7
er komt een parkeerkelder 2 laags voor ong. 525 auto's
Daarnaast wil Menno Bakker (VVV) een plein afsluiten gebouw voor de friese folklore hebben (de vrijwilligers zijn het er niet mee eens)
En Hetty Hafkamp (Gem. Leeuwarden) wil een water speeltuin
De vrijwilligers willen liever een groot picknick/festival terrein met gras en bomen om toch wat natuur te houden in het gebied.

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #9
Voor Leeuwarden wel dus...
Als je kijkt dat nu het hoogste punt 114 bijna 115 meter is...
Als de St. Vitusdom zoals deze geheeten zou hebben als deze volledig was afgebouwd, dan had de achmeatoren wel 200m kunnen wezen...

Maar ja, jullie zitten nu op 97 meter... das een groot verschil hè

maar ik was hier niet gekomen om het vuur tussen Leeuwarden en Groningen op te stoken, maar om mensen te informeren over de stand van zaken en die zien er als volgt uit:

Vandaag (16/11/04) was er in het oude stadshuis (enorm mooi geworden, trouwens) de informatie bijeenkomst van de Gemeente Leeuwarden

Bouwbedrijvencombinatie: Structon, Hegeman & GTI (SHG) gaan de parkeergarage bouwen in fases.

Er worden 4 kuipen gemaakt waarin gefaseert gewerkt gaat worden
De Boterhoek wordt omgelegt naast de Oldehove.

Er blijven altijd parkeerplaatsen beschikbaar.

Ze gaan i.p.v. heien, de plaaten en de fundering stil aanleggen. doormiddel van een ingewikkelde techniek die nog maar in grote projecten zoals deze eigenlijks nooit gebruikt wordt.

Dit is vanwege het behoudt van de Oldehove en de omliggende percelen.

Er wordt veel prefab-elementen in de parkeergarage gebruikt om de oplevering van de parkeergarage voor 1 oktober 2006 te laten plaats vinden.

Voor de bovenkant van het parkeergarage is nog geen besluit genomen.
Wel is het zo dat er ruimte moet blijven voor evenementen.

De nieuwe boterhoek zal een klinkerweg worden, dit is om de veiligheid te waarborchen voor de bouwers (neem ik aan) want ze scheuren op dit moment nog aardig hard op de oude boterhoek.

De fietsers moeten achter de toren langs om naar de andere kant te komen.

Er waren veel vragen uit het publiek...
Ook waren er vragen over de archelogisch onderzoek van de terp.

De archelogen gaan 3 archelogische putjes graven variërend van 5x5 tot 5x15 meter. daaruit moet blijken dat er misschien nog resten zijn van de oude kerktoren van de st. vituskerk.

Ook worden er kijkgaten gemaakt, waardoor mensen kunnen zien hoever de bouwers zijn.

Volgende week willen SHG van start gaan met de bouw van de parkeergarage...

·
Registered
17 Posts
Ik ben benieuwd hoe het daar uiteindelijk gaat worden.
Ik geloof dat ze tegenover de Oldehove nog een pleinafsluitend gebouw wilden maken... Is daar ook iets meer over verteld?
Verder hoop ik dat ze van het plein iets moois maken, iets met sfeer. Hier hebben we met het Zaailand toch slechte ervaringen mee. Ik ben zeer benieuwd!

·
Hoogbouw terrorist
2,874 Posts
haha wat een zielige toren :D

Jammer dat ie niet meer helemaal overeind staat, want dit ziet er eerlijk gezegd niet uit

·
bijna een kip!
625 Posts
deze tread gaat naar mijn menig nergens over.
stle je voor iemand uit Hongkong of Ny kijkt op deze tread en ziet tot zen verassing dat het over een wel 2 lagen hoge parkeergarage gaat!
die heeft lol voor de hele dag.
onderwerpen mogen wel een beetje inhoud hebben.
( niet voor niets SKYSCRAPERcity)

·
Weestwel?
1,713 Posts
Op dit forum staan heel veel dingen die niet hoog zijn. Als je hier wat langer komt zul je dan ook zien dat een heleboel mensen interesse hebben in architectuur in het algemeen. Bovendien is hiermee wel meer gemoeit dan alleen die parkeergarage. Het is een belangrijk en in het oog springend stukje binnenstad waar nu eindelijk wat mee gedaan word. Dit houd een stedebouwkundig plan in voor die hele hoek van de binnenstad.

Of dit volgens jou nergens over gaat kan mij geen reet schelen. En wat iemand uit HK of NY denkt als ie dit ziet kan me nog minder schelen, wat denk je dat die bij het zien van de Rotterdamse skyline denken.

Een kuiken van een beetje formaat noem je een KIP of een HAAN. Van mij kun je dan ook gevoegelijk een dikke krijgen. Reacties die niet met dit onderwerp hebben te maken mag je van mij voor je houden om eerlijk te zijn, tenzij je het leuk vind topics te verneuken, of tenzij je de moderator status hebt. Op dit moment heb je slechts de janker status. Sorry.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Dat een volslagen NEWBIE gaat bepalen wat hier wel en niet mag ... het moet niet gekker worden. Zullen we dat soort shit aan Jan over laten? Als die het wil verplaatsen naar de Archictectuur sectie doet ie dat wel. Daar heeft ie jouw lamme gezeik niet voor nodig.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Ps. de reden dat dit mijns inziens wel met hoogbouw te maken heeft: ernaast staat dat rare middeleeuwse torentje. Een van de krakkemikkigste gebouwen van Nederland. Die moet tijdens de bouw van deze garage overeind blijven staan, hetgeen de bouw toch wel wat interessants geeft.

·
Registered
17 Posts
Ik ben het helemaal met je eens, RDJ!

Voor Leeuwarders is dit interessant.. Voor degenen, die het niet interessant vinden: lees het gewoon niet!

@ LeeuwardenHoogbouw: Houd ons op de hoogte!

·
Maybe or not...
34 Posts
Discussion Starter #17
bedankt voor de steun...
Ik zal julllie zeker op de hoogte houden over de toekomst...

I.I.G. ik ga 10 december naar freiburg in duitsland... daar staat de volledige oldehove...

genaamd 'das Münster'

hopelijk kan ik die gaan beklimmen... :D

·
Weestwel?
1,713 Posts
Als de verhoudingen gelijk zijn aan de Oldehove is het een metertje of 110 / 120. Zo te zien echter is het onderstuk wat dikker.

Ps. Van Heekplein heeft ook geen hoogbouw, hoeveel posts zijn daar ook al weer aan vuil gemaakt? ;)

1 - 20 of 47 Posts