SkyscraperCity banner

201 - 220 of 4688 Posts

·
Registered
3,832 Posts
Iemand van jullie ook een idee of er nog kans is op de terugkeer van het Dokkumer Lokaaltje? Ze hebben laatst delen gesloopt van het spoor in Leeuwarden, maar kan dit ook terug worden gemaakt in de toekomst?

·
Bas
13,618 Posts
Ik denk van niet. Op Schenkenschans (Marshallweg) hebben ze bij de aftakking van het NS-spoor het bedrijventerrein in herontwikkeling. Kavels worden opnieuw uitgegeven en het tracé waar ooit het Dockumer Lokaeltsje langs reed, is weggebulldozerd, om het zo maar eens te zeggen. Het kan best zijn, dat binnenkort de heippalen dan gewoon ergens de grond in gaan. Zo heeft de gemeente besloten in december vorig jaar bij het besluit Schenkenschans op te knappen en daarvoor extra geld uit te geven.

Verder is achter het WTC-Expo het talud ook verdwenen. Heeft plaatsgemaakt voor parkeren. De spoorwegovergangen Snekertrekweg, Harlingerstraatweg, Sem Dresdenstraat en Marshallweg zijn opgebroken en alle vier vervangen door asfalt of stenen. Jammer, dat nooit weer.

Station Dokkum-Aalzum, met rails, 1970, foto Oege Kleijne:

Jammer, die goeie oude tijd.

·
Registered
3,832 Posts
Misschien heeft mijn actie-Hyve nog wat invloed op de plannen van Arriva en gemeente Dongeradeel? Ik heb al zo'n 900 leden (in een paar weken) verzameld op de "Dokkum aan het spoor" Hyve. Dongeradeel en Arriva willen trouwens het spoor graag herstellen.

·
D’r is mor ain Stad!
3,393 Posts
Gisteren nog (via Dokkum) naar Leeuwarden gereden, en ik moet zeggen dat die Achmea toren erg domineert! Mooie toren, die ik nog nooit in het echt gezien heb (laatste keer dat ik in Leeuwarden was is denk ik wel 10 jaar geleden).

Klopt het trouwens dat er gisteren een stroomstoring in Leeuwarden was? Ik reed rond 23.30u over de ringweg richting Drachten en ineens gingen alle lantaarnpalen uit. :nuts:

·
Bas
13,618 Posts
Niet dat ik weet.

Nee, wij hebben hier in Camminghaburen geen stroomstoring gehad. Maar het kan zijn, dat er iets is daar bij de Drachtsterbrug, men zit namelijk al tijden in de grond te wroeten voor aanleg van een persleiding voor afvalwater tussen de rioolwaterzuivering en de nieuwe stadswijk Zuidlanden. Kan best zijn, dat een kabel voor de verlichting langs de route Ring-Oost - Wâldwei ( richting Drachten) bij graafwerkzaamheden is geraakt. Toch staan hier relatief weinig lantaarnpalen op tilt.

Deze week heeft het Gemeentebestuur van Leeuwarden de bouwvergunning verleend voor het WTC-Expo Hotel, waarvan de fundering al is aangebracht. Los die hap! Op naar de 45 meter :)

·
Bas
13,618 Posts
Bouw van de woonwijk Techum gaat door.

`De bouw van het nieuwe Leeuwarder stadsdeel De Zuidlanden kan definitief doorgaan. De Raad van State heeft woensdag 30 juli j.l. het bestemmingsplan voor het eerste plandeel Techum onherroepelijk verklaard. Het lijkt erop dat hiermee ook de milieu-onderbouwing voor de rest van de Zuidlanden is goedgekeurd. De uitspraak is van grote betekenis voor de gemeente en de projectontwikkelaars.

Het stadsdeel vormt met 6500 woningen het grootste Friese bouwplan ooit. Sinds 2001 voeren Goutumers, natuurliefhebbers en grondeigenaren al een juridische strijd tegen de nieuwbouw` Bron: Leeuwarder Courant, wk 31/2008.

Er zijn ondertussen al 105 huizen opgeleverd in Techum. De inrit van het dorpsachtige woonwijkje ligt aan de N/A32, dat is de weg tussen Leeuwarden en Zwolle. Zodra Techum gereed is, volgen er andere kernen in de Zuidlanden, elk met een eigen Frysk karakter. De architektuur van de huizen en de aankleding van de direkte omgeving is er ook op aangepast. Ik zal hieronder even de typische architectuur van de koopwoningen laten zien, en dit is al heel wat anders dan in een normale Vinexwijk te vinden is. Heel apart, vandaar een vermelding op dit forum binnen het kader van stadsuitleg, architectuur en urbanity.

Foto 1: De eerste huizen reeds opgeleverd, Leeuwarden zuidzijde stad:

Foto 2: Een overzicht van Techum, links op kaart de A 32 (Lwd-Zwo):

Foto`s 3 tot en met 12, een overzicht van de typisch Fryske Architektjuur in wijk Techum:

Bron foto`s 1 t/m 12: website `Thuis in Techum`, BAM bouw.
Voor meer informatie over deze fraaie woonwijk:
www.thuisintechum.nl
www.dezuidlanden.nl
www.jannabathoorn.nl (erg leuke foto`s van de huidige omgeving.)

En zodra het weer het toelaat, gaan we even een kijkje nemen in Leeuwardens nieuwste wijk en nemen we foto-apparatuur mee!:)

·
Registered
3,832 Posts
Op zich wel leuk, maar ik vind dat Leeuwarden zich teveel richt op het krijgen van nieuwe inwoners. Zo raken andere gebieden sneller ontvolkt, want 6500 inwoners, dat moet wel 15.000 inwoners of meer opleveren. Waar moeten die in vredesnaam vandaan komen (als het vooral uit Friesland moet komen)?

·
Bas
13,618 Posts
Goed, het aantal banen groeit in Leeuwarden met zo`n 1000 per jaar, dat is zo onderhand wel aangetoond. Die mensen die je hiervoor nodig hebt, gaan dus straks niet meer in Tytsjerksteradiel of in Ljouwerteradiel wonen. Deze mensen biedt je vlakbij het werk een woning aan. Nou, dan heb je in zes jaar dus 6500 woningen nodig extra op de bestaande woningvoorraad. Er wordt haast niet meer gesloopt in de stad. Er is doorstroming.

Verder zijn er nog forensen richting Noord-Holland of remigranten uit de Randstad die liever in één van bovenstaande huizen wonen dan in een anonieme buitenwijk van Hoorn of Den Haag. En geef nou toe, ziet Techum er niet veel beter en aangenamer uit dan Ypenburg? Ja toch? :)

Ik geef toe, dat de woningmarkt in Leeuwarden zo onderhand best wel is scheefgegroeid. Ik ken zo al tien personen die net als ik ook alleenstaand in een bak van een woning met vier slaapkamers wonen, jeemig wat een luxe. En ook nog allen relatief goedkoop ook, zoiets is bijna alleen hier mogelijk.

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter #209
En geef nou toe, ziet Techum er niet veel beter en aangenamer uit dan Ypenburg? Ja toch?
Ik zou er zelf wel eerder voor kiezen om een huis in Techum te kiezen dan in Ypenburg. Maar dat komt eerder doordat ik meer verknocht ben aan Leeuwarden dan dat deze wijk zoveel beter is dan Ypenburg. Toegegeven, Techum ziet er wel stukken beter uit dan eerdere wijken in Leeuwarden zoals Zuiderburen en Camminghaburen.

·
kurkemeer
130 Posts
@ Railway stick bouwplannen Snekertrekweg nog geen , zie onderstaande link

http://www.bedrijvenleeuwardenwest.nl/info%20bijlagen/revitalisering%20maart%202008.pdf

@ SimsPlanet2 ook over het Dokkumer lokaalsje staat in bovenstaande link een stukje en vandaag een paar foto's gemaakt bij oude overweg in de Harlingerstraatweg en achter de Bilderdijkstraat en het FEC en de plaats waar vroeger de oude spoorbrug lag over de Harlingervaart

bij Harlingerstraatweg richting de wijk Westeinde

Zelfde punt maar nu richting het Fec

zo je kunt zien grond nu privee eigendom

Langs het FEC

hier lag vroeger de spoorbrug over de Harlingervaart , aan de overkant loopt nu een nieuw fietspad op de plaats ven het oude spoor

en nog een update over de sloop LPF

·
Registered
3,832 Posts
Best wel een triest stukje in dat bestand, maar afscheid nemen vind ik nogal wat negatief. Ze kunnen best, met wat aanpassingen, het spoor weer in leven brengen, ook al komt het spoor niet de stad in, maar aan de rand van de stad.

·
kurkemeer
130 Posts
@ SimsPlanet2 mischien kan het dokkumer lokaaltje wel als aftakking van de lijn Leeuwarden Groningen en dan paralel aan de centrale as vanaf Veenwouden of Zwaagwesteinde en dan een pendeldienst,zomaar een idee :)

·
Registered
3,832 Posts
@ SimsPlanet2 mischien kan het dokkumer lokaaltje wel als aftakking van de lijn Leeuwarden Groningen en dan paralel aan de centrale as vanaf Veenwouden of Zwaagwesteinde en dan een pendeldienst,zomaar een idee :)
Dat vind ik een heel goed idee. Was daar zelf ook al op gekomen. Lijkt me veel beter dan het idee van het oude spoor naar Leeuwarden. Misschien dat ik 't idee van m'n actie-Hyve eens om ga zetten naar dat.

·
Bas
13,618 Posts
Van Veenwouden naar Dokkum is slechts 10 kilometer spoor. Wat moet dat nu kosten?
@ Galgelapper: Bedankt voor de updates, weer 14 kilometer gefietst, zo te zien....

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter #215 (Edited)
Misschien heeft mijn actie-Hyve nog wat invloed op de plannen van Arriva en gemeente Dongeradeel? Ik heb al zo'n 900 leden (in een paar weken) verzameld op de "Dokkum aan het spoor" Hyve.
Heb je een link hiervan? Ik ben wel benieuwd.

Wat moet dat nu kosten?
Veel te veel. Bussen volstaan hier ook wel.

·
kurkemeer
130 Posts

·
Bas
13,618 Posts
Update enkele bouwprojecten Leeuwarden 20 september 2008.

Ik heb weer een rondje gefietst langs de bouwprojecten in het Oosten en Zuiden van de stad Leeuwarden. De bijbehorende foto`s zijn weggehaald.

·
Registered
3,832 Posts
De vrouw op foto 6 heb ik zeker weten eens gezien, toen had ze precies dezelfde kleding aan en ook die koffer. Wel grappig :)

De gebouwen op foto 12 vind ik best nog wel mooi. Ik ben fan van tijdloze nieuwe gebouwen in bruine bakstenen stijl.

Het gebouw op foto 17 vind ik dan weer afschuwelijk.

Trouwens, leuke update!

·
Registered
4,095 Posts
^^Is ook niet helemaal eerlijk om met die steden te vergelijken;) Bedankt voor het rondje. Ik vind die gebakken eieren echt spuuglelijk, heeft ook nog eens belachelijk veel geld gekost, wat een onzin!! Hadden ze beter in echte kunst kunnen steken.

Dat schoolgebouw van Piter Jelles is echt prachtig geworden. Ik wist niet dat het Hoteltorentje als zo ver was, hopen datie nog wel z'n plekje gaat opeissen in de skyline, ik denk dat je hem maar amper gaat zien.

·
Registered
1,938 Posts
Altijd leuk om wat uit Leeuwarden te zien.

Ik vind júist die VMBO-school bijzonder mooi, die entree is fantastisch, net als de gevel qua materiaal en vorm.

En wat een onzin met die eieren, alleen leuk vanuit vogelperspectief, voor niemand dus.
Is de financiering etc verder al helemaal rond met de plannen voor het Zaailand?

201 - 220 of 4688 Posts