SkyscraperCity banner

21 - 40 of 4688 Posts

·
Registered
1,938 Posts
@darulez:
Leeuwarden is een stad van 100.000 inwoners, in het economische meest kutte deel van het land. Je kunt niet verwachten dat de hele stad binnen een jaar vol met 100 plussers staat. Dat heeft met durf weinig te maken.
Aantal inwoners gemeente Leeuwarden (17mei2006): 91.749 (http://home.wxs.nl/~pagklein/gemprov.html)

Jaja lekkere afrondingmethoden, op die manier heeft Groningen er 200.000 :p
Maar verder heb je helemaal gelijk hoor.

·
Bas
13,623 Posts
Gaat goed, hoor.....

Als ik de hoeveelheid bouwkranen bekijk in de Friese hoofdstad, gaat het hier zo slecht nog niet. Ik kom straks ook weer langs zeven bouwprojecten, op weg naar mijn werk. En het meest indrukwekkende project is hierboven niet eens genoemd: De 15 miljoen Euro die Koopmans Meelfabrieken stopt in modernisering van zijn inrichtingen. Er wordt me daar een silo bijgebouwd, die toch heus wel moet opvallen in de skyline van de stad.

Verder wordt de hoogbouw rond de Zuiderplantage best wel een aardig urbaan cluster, als je van de noordzijde komt aanrijden op de Pieter Stuyvesantweg.

@thuner, rdj: Met alle studenten, die hier wel studeren maar niet zijn ingeschreven, en ook met alle illegale personen en in de kassen van Berlikum werkzame Polen, kom je altijd wel op een hoger inwoneraantal. Ik denk, dat de dagbevolking van Leeuwarden ver boven de 100.000 uitkomt, maar inwoneraantallen zeggen niet zoveel over de werkelijke omvang van een stad.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Het feit dat Emmen 100.000+ is en Leeuwarden niet zegt genoeg. Reken de volledig van Leeuwarden afhankelijke dorpen mee (Stiens, Deinum, Boksum, Marssum, Tietjerk, Giekerk, etc) en je zit er makkelijk boven.

·
Stadjer (European)
2,322 Posts
Leeuwarden is zonder meer méér stad dan Emmen. Ljouwert heeft een veel groter verzorgingsgebied bijvoorbeeld. De stad doet stedlijk aan naar mijn gevoel. Inwonertal zegt niet alles. Ik ben in beide steden geweest en ik kan zeggen dat Leeuwarden de uitstraling heeft van een stad en Emmen van een plaats dat nog een lange weg te gaan heeft een echte stad te worden. Daar hoef je de dorpen rondom Leeuwarden niet eens bij te halen. ;)

·
Registered
3,832 Posts
Leeuwarden is een belangrijke stad voor Noord-Nederland en Friesland in het speciaal. Het verzorgingsgebied van Leeuwarden is vrij groot. Ik las gisteren trouwens op Fok.nl dat ze in Leeuwarden een universiteit willen, omdat volgens het CDA de Friezen te snel naar Groningen trekken, terwijl ze liever in de provincie blijven. Daardoor zou de bevolking in Friesland iets afnemen.

Tietjerk, Giekerk zijn vooral vluchtdorpen voor mensen die niet in Leeuwarden willen wonen, maar er wel werken. Hetzelfde idee als Almere een vluchtstad van Amsterdam.

·
Stadjer (European)
2,322 Posts
Slecht idee om in Leeuwarden een universiteit te willen beginnen!. Dan krijg je in het noorden het zoveelste scenario waarin twee honden om één been vechten. Groningen heeft de expertise al. Friesland kan haar energie beter in zaken steken waar zij goed in is, zodat er ook Groningers richting Friesland trekken. Dat is bijvoorbeeld nu al het geval met de Noordelijke Hoogeschool in Leeuwarden. Ik ken veel mensen die daar op hebben gezeten en een tijd in Leeuwarden hebben gewoond. Er blijven ongetwijfeld aan aantal Friezen liever in hun eigen provincie, maar ik ken/heb genoeg mensen gekend uit Friesland die graag in de stad Groningen wonen.
(sorry voor de off-topic)

·
Stadjer (European)
2,322 Posts
Ja dat bedoel ik. Leeuwarden heeft een goede hoogeschool, die studies levert die niet in Groningen te krijgen zijn. Zo moet dat verder uitgebouwd worden. daarmee bedoel ik dat de Hanzehoogeschool Groningen ook geen concurrerende studies moet leveren. En zo moet het met alles. Klinkt idealistisch, maar aanvulling in plaats van concurrentie. Geloof me, concurrentie genoeg vanuit de rest van het land!

p.s. De afgelopen jaren zijn er duizenden Friezen verhuisd naar Groningen-stad. Zomaar een ideetje, maar missschien is het goed om op één middelbare school in de stad het vak Fries te geven. Dacht ik al langer aan. Goed idee of niet?

·
Bas
13,623 Posts
`Het vak Fries te geven`, staat hierboven. Nou, nou, terwijl maar 240000 mensen Fries praten, moet het nog gegeven worden ook. Het Fries als taal sterft uit, om daar dan nog extra aandacht op enig niveau aan te besteden, beetje te veel van het goede. Engels en Duits, die talen moeten wij Nederlanders voldoende onder de knie zien te krijgen, maar Fries?:doh:

·
Registered
3,832 Posts
Ik ben 100 procent Fries, en m'n familie ook allemaal, alleen ik praat géén Fries, en zal het ook nooit willen doen. M'n ouders praten wel een beetje Fries.

Ik kan me best voorstellen dat nieuwe generaties Fries niet willen praten.

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter #36
Bah, krijgen we zo'n lelijke zendmast als vervanging van de Achmea2-toren? Weet iemand ook waar die mast komt?

Voor de rest wel een leuk schema, zo kunnen we in één oogopslag al de huidige en toekomstige hoogbouw in Leeuwarden bekjken. Bedankt voor het inscannen Jack. :)

·
Bas
13,623 Posts
Waar komt die zendmast?

Die hoge zendmast van 132 meter komt in de uiterste zuidwesthoek van de stad, aan het einde van de Hidalgoweg, achter Sligro op bedrijventerrein De Hemrik. Maar men zit nog een beetje te eikelen, want in diezelfde hoek staat ook de omstreden bouw van drie windmolens, 40 meter hoog, in de planning. We wachten wel af, de oerlelijke zendmast staat er nog lang niet. Bovendien is de mast vanuit de stad niet zo goed zichtbaar.

@ RdJ: Ja, ik ben import, maar ik woon ondertussen wèl 26 jaar in Leeuwarden. Ik spreek, lees, schrijf soms Fries, maar ik acht het te onbelangrijk om me daarvoor intensief in te spannen, want Nederlands, Duits en Engels vind ik veel belangrijker talen. Fries en Frans ben ik momenteel gewoon aan het verwaarlozen als talen. Vijf talen goed kennen is te veel voor dit koppie.:doh:

·
Stadjer (European)
2,322 Posts
Ik ben ook import. Mijn ouders komen uit holland. Ik kan bijna geen woord Nedersaksisch (Gronings). Gelukkig maar, want het is allemaal al ingewikkeld genoeg. Een rasechte Groninger ben ik wel, want ik woon hier al m'n hele leven, namelijk 31 jaren. Ik leer ook liever Engels of Spaans dan Fries. Kom je een stuk verder mee! Mijn cultuur die ik best wel belangrijk acht, gaat er zeker niet aan. Dat zit hem niet alleen in de taal. ik hoop dat veel Friezen dat uiteindelijk ook beseffen.

ps. Eigenlijk wil ik dit niet belangrijk maken, maar ik zie nu al wat er fout is aan het verplicht stellen van het Fries in Fryslân. In de Nedersaksischse gemeenten in zuid-oost Fryslân is Fries voorzover ik weet ook verplicht. Terwijl ze daar dus Nedersaksisch spreken. Dat is voor mij een bevestiging dat het om macht gaat ipv behoud van cultuur!

Trouwens, volgens mij willen de echte Liewarders niets met het Fries te maken hebben! (Correct me if i'm wrong).

ps 2. Voor voetballiefhebbers: Respect voor Cambuur en zeker niet voor H**renveen!!!!

·
Registered
290 Posts
Eigenlijk wil ik dit niet belangrijk maken, maar ik zie nu al wat er fout is aan het verplicht stellen van het Fries in Fryslân. In de Nedersaksischse gemeenten in zuid-oost Fryslân is Fries voorzover ik weet ook verplicht. Terwijl ze daar dus Nedersaksisch spreken. Dat is voor mij een bevestiging dat het om macht gaat ipv behoud van cultuur!
Dat bevestigt niet dat het om macht gaat. Dat bevestigt slechts dat het huidige taalbeleid niet deugt.

Fries is naar mijn weten inderdaad een verplicht vak in de gehele provincie - ook in gebieden die historisch gezien helemaal geen Friese cultuur kennen. Onheffing van de plicht tot het aanbieden van Friese lessen wordt echter verleent door het Ministerie van Onderwijs - de provincie Friesland gaat er simpelweg niet over! Gelukkig lijkt dit te gaan veranderen: de zeggenschap komt in de toekomst wel bij de provincie.

Darulez, ik kan je gerust stellen: de meeste Friezen dragen niet-Friese minderheidstalen in de provincie een warm hart toe (Bilds, Stellingwerfs, etc.). Wat mij betreft mogen scholen/gemeenten in streken waar ze zich weinig verbonden met het Fries volstrekt zelf bepalen hoe ze hun 'Friese' uren in willen vullen.

Ik vind ruimte voor het Fries in Nederland erg belangrijk; en ik vind ruimte voor andere minderheidstalen en dialecten in Friesland net zo belangrijk! Immers, wat is een Fries pleidooi voor respect voor de Friese cultuur in Nederland waard als Friezen zelf geen respect tonen voor andere culturen binnen Friesland...

·
Registered
3,832 Posts
Op mijn school is Fries een verplicht vak sinds een jaartje of 2. Ik heb het gelukkig niet gehad, want dit is alleen voor klas 1/2.

21 - 40 of 4688 Posts