SkyscraperCity banner

4661 - 4680 of 4689 Posts

·
Bas
13,626 Posts
Vroeger op de metsel-opleiding, mocht dit dubbele stenen absoluut niet. Weet ik toevallig, heb op een echte ouderwetse LTS gewerkt, daar waar de jongens en meisjes nog een echt vak leerden.

Maar goed, in Leeuwarden kunnen we vanaf 4 juli om 13.00 uur weer naar boven klimmen om de prachtige stad van opzij te mogen aanschouwen. De skeve Oldehove gaat open, maar je moet wel zelf trappen klimmen, want lift blijft gesloten. En er is een tijdslimiet. En het aanmelden is verplicht (HCL, 058-2332350) (bron bericht: Jan de Vries, via Facebook, 28-06-2020) Zie ook www.oldehove.eu

249200

·
Registered
318 Posts
Het station in Leeuwarden wordt mogelijk (weer) okergeel geverfd

Het station van Leeuwarden is voor een klein deel okergeel geverfd. Dat is gedaan nadat er in opdracht van Prorail een onderzoek is ingesteld naar de oorspronkelijke kleur van het stationsgebouw. Op een klein deel is de zandkleur al aangebracht, als proef. Voor gemeente Leeuwarden kwam het aanvankelijk als een verrassing, maar monumentenzorg is positief.

Als het station okergeel wordt dan ook de villa's aan de overkant (die waren vroeger mogelijk ook okergeel). En de ‘kinderhoofdjes’ ook?

·
Registered
318 Posts
Leuke hoogte!

15 keer 3 meter zou 45 meter betekenen.
15 keer 3,5 meter zou 53 meter betekenen.

Ik ben zeer benieuwd naar het ontwerp (als de plannen definitief zijn).

·
Bas
13,626 Posts
263571

Inderdaad mooi plekje voor hoogbouw, zou leuk zijn als men deze tower zou optrekken met in gedachten de architectuur van de oude cichoreifabriek van Bokma de Boer (zie afb.), die iets verderop aan de Dokkumer Ee/Dokkumer Trekweg heeft gestaan, op de plek waar nu zo ongeveer de NHL is gevestigd. Maar ik vrees ook voor bezwaren van omwonenden aan de Fennen, waarvan het meest zuidelijke blok huizen op slechts 60 meter afstand staat van de nieuw te bouwen toren. Misschien kunnen ze de nieuwbouw dan wat meer richting het water plaatsen, zodat bewoners dan ook nog eens mooi zicht hebben op de voorbijvarende schepen. Hoe dan ook een juiste ingreep, deze vervangende nieuwbouw. Ik heb daar ooit tegenover gewoond in de Jan Evenhuisstraat, maar ik vond dit mini bejaardentehuis nooit iets leuks. Bouwkavel is zo ongeveer 40x60 meter, daar kun je best wel wat mee.

263615

Nog een overzichtsfoto, en nu met de NHL en Stenden erop, twee van de drie hogescholen in Leeuwarden. Rechtsonder de af te breken flat van drie hoog, en helemaal rechts de Dammelaan, ofwel Ring Noord. Een gedateerde foto uit 2016, door Meindert van Dijk Fotografie. De foto van Bokma de Boer is afkomstig van de Stichting Oud Leeuwarden.

·
Bas
13,626 Posts
Op zondag maar even langs 3 projecten gereden in Leeuwarden. Het begon aan de Tesselschadestraat, waar bij project Vondelparck de steentjes aan de zuidzijde al aardig tevoorschijn komen:

273459

En waar de heipalen voor de 3e, iets hogere toren en supermarkt, al de grond in zijn geramd:

273460

Eventjes de andere kant op:

273461

Vijf minuten later even gekeken bij de Valeriusstraat, waar de 7-hoog flat ook al bijna aan de top zit. Eerst de achterzijde:

273463

Het bijgebouwtje aan de Richard Holstraat:

273466

En nog een keer het hoofdgebouw met de kleuren van de Leeuwarder vlag, gezien vanaf Valeriusplein, met links de Valeriusstraat richting Europaplein, en rechts de Sem Dresdenstraat richting Westeinde/Marssum:

273468

Op de terugweg zag ik bouwkraan staan op het terrein van de NHL/Stenden Hogeschool. Hier zijn ze het entree-gebouw een verdieping aan het optoppen:

273470

·
Bas
13,626 Posts
290262

De nieuwste wijk van Leeuwarden gaat MIDDELSEE heten, met de Redbadwei als belangrijkste ontsluitingsweg. Rechts op het kaartje (bron: www.lc.nl, 10-07-2020) zie je de Mac Donald`s te Goutum, aan de linkerzijde buiten het kaartje is de NS spoorlijn Leeuwarden-Zwolle. De Boksumerdyk wordt in stukjes gehakt. Er komt binnenkort een infocentrum met horecagelegenheid The Docks, waar ook een terras wordt aangelegd. Leuk voor fietsers en watertoeristen. Het grondwerk voor deze wijk is inmiddels gestart. Aan de Felling tegenover het Fries Landbouwmuseum komen de 3 velden voor FVC, de van oorsprong Húzumer voetbalvereniging.

·
alomtegenwoordig
10,997 Posts
En ondertussen is ook het grondwerk gestart voor aanleg van de laatste fase van Blitsaerd, aan de uiterste noordzijde van Leeuwarden en hiermee is dan de finishplek van de Elfstedentocht helemaal rondom bebouwd:

View attachment 160506
Vooral de extreem lage prijzen van de kavels vallen me op.

150k voor meer dan 1000m2? Wauw

De kaveloppervlaktes van deze kavels variëren van circa 1149 tot 1455 m².
Prijzen zijn vanaf € 149.950,00 excl. BTW V.O.N.
Blitsaerd Oost vormt het logische vervolg op Plandeel West.

·
Bas
13,626 Posts
Ik was daar toevallig vanmiddag ook, omdat ik vanaf het parkeerterrein van de Aldi zag, dat het gebouw aan de westzijde uit de steigers is geklommen. En toen ben ik ook maar eens om de bouwlocatie heen gereden. Waarvan de foto`s:

316440

Not in my backyard!:

316442

316444

316449

En nog even de buren, het vernieuwde Roemershuis:

316451

·
Registered
1,353 Posts
Het station in Leeuwarden wordt mogelijk (weer) okergeel geverfd

Het station van Leeuwarden is voor een klein deel okergeel geverfd. Dat is gedaan nadat er in opdracht van Prorail een onderzoek is ingesteld naar de oorspronkelijke kleur van het stationsgebouw. Op een klein deel is de zandkleur al aangebracht, als proef. Voor gemeente Leeuwarden kwam het aanvankelijk als een verrassing, maar monumentenzorg is positief.

Als het station okergeel wordt dan ook de villa's aan de overkant (die waren vroeger mogelijk ook okergeel). En de ‘kinderhoofdjes’ ook?
In Meppel hebben ze dit onlangs ook aangebracht. ik vind het mooi! :) Het doet een beetje mediterraans aan.
316556

316557

·
Bas
13,626 Posts
354573

Okergeel station past dan eigenlijk niet zo goed bij de beeldengroep die daar tegenover staat, maar ja, die kun je in de avond altijd nog geel aanlichten, zoals hier op de foto (bron: Diana ten Hoeve, via Facebook, feb. 2020).

En ondertussen mag Leeuwarden zich ook scharen in de rij met de kinderkamer-kleedjes. Ergens op het grote boze web kwam ik dit tegen, helaas zonder hoogbouw, maar wel met alle historische gebouwen van de stad Leeuwarden erop. En een soort replica van het alom bekende Cambuurstadion:

354583

·
Registered
838 Posts
En ondertussen mag Leeuwarden zich ook scharen in de rij met de kinderkamer-kleedjes. Ergens op het grote boze web kwam ik dit tegen, helaas zonder hoogbouw, maar wel met alle historische gebouwen van de stad Leeuwarden erop. En een soort replica van het alom bekende Cambuurstadion:

View attachment 354583
Leuk, maar zonder Achmeatoren is zo'n kleed niet compleet

·
Bas
13,626 Posts
De nieuwbouw van Siderius komt dus aan de N31 tussen Flemingweg en Boksumerdyk, een echte zichtlocatie en ook vlakbij het pakketsorteerpunt van PostNL. Heel belangrijk dus dat hier eisen aan de architectuur worden gesteld, het wordt niet zomaar een blokkendoos. Bovendien wordt het gebouwd op de nieuwe rand van Leeuwarden, dan kun je ook wat verwachten. Een heel mooi gebouwencomplex dus, vandaar dat ik even 2 plaatjes heb geleend van de Weibengagroep uit Sneek, waarvoor hartelijke dank:

360768

360776

De bouw begint in 2021.

·
Bas
13,626 Posts
433002

De nieuwbouw van de eerste 2 Vondelparck- appartementen aan de Tesselschadestraat in Leeuwarden wordt zichtbaar, van de 3e en hoogste flat is nu de fundering nagenoeg gereed, dus die kan ook de hoogte in. Het resultaat is aardig mooi en vooral grootstedelijk, past zeker wel goed in die omgeving. Even later stond ik voor de geopende Hermesbrug te wachten, er gingen weer 10 schepen door, en ik kon mooi bonus plaatje maken van het tweede gebouw van het bekende C.J.I.B. aan de Heliconweg:

433021

Eigen foto`s, 22-08-2020, 14.30 uur.

4661 - 4680 of 4689 Posts