SkyscraperCity banner

1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
3,209 Posts
Discussion Starter #1
Vorige week ben ik toen ik even tijd had voor slechts 2 euro de Oldehove opgeklommen, Leeuwarden's toren van Pisa. Vooraf even wat informatie:

Toen in 1435 de dorpjes Oldehove, Nijehove en Hoek werden samengevoegd en de stad Leeuwarden ontstond, kwam er al spoedig behoefte aan een groter godshuis. Zo kwam een driebeukige, aan Sint-Vitus gewijde basiliek tot stand.

Doch de Leeuwarders wilden meer: Ze wilden net zo'n hoge toren bij hun te bouwen kerk bezitten als de Groningers in de jaren 1469-1482 hadden gekregen met de Martinitoren. Er werd dus een actie ontketend en uit heel Friesland stroomde het geld binnen.Op 28 mei 1529 was het zover: het stedelijk bestuur van Leeuwarden en kerkvoogden van Oldehove droegen aan meester Jacob van Aaken de bouw van een nieuwe toren en kerk te Oldehove op.

Om elk risico uit te sluiten, werd de Oldehove van een brede voet voorzien, nog geaccentueerd door acht vrij ver uitstekende zware steunberenit heeft echter nooit plaats gehad. Toch hebben deze maatregelen niet geholpen, want de toren begon al in noordwestelijke richting te verzakken, toen hij nog maar 10 meter hoog was. Uiteindelijk is bij een hoogte van 40 meter besloten om te stoppen met de bouw. De toren zou oorspronkelijk 120 meter hoog worden. Het voorbeeld was de Freiburger Münster in Freiburg im Breisgau.Bron.

Bron

1. De Oldehove in al haar glorie, foto genomen vanaf het water.

2. Zicht richting het noorden. De lelijke witte flats van de wijk Bilgaard zijn goed zichtbaar.

3. Zicht richting het oosten. Links is de 89 meter hoge Bonifatiuskerk te zien. De kraan is voor het nieuwe provinciehuis.

4. Zicht richting het zuiden. De machtige Leeuwarder skyline doemt op. Met vlnr de Achmea toren (114m) de Avero toren (70m) en de paddestoel van ING (45m)

5. Ingezoomd op Leeuwardens hoogsten.

6. Leeuwarden richting het westen. Op de voorgrond is de Dominicuskerk zichtbaar. Daarachter de flats die staan rondom het Europaplein, eigenlijk een enorme rotonde. Helemaal links is het nieuwe, zwarte, WTC hotel te zien.

7.

8.

9. Een deel van het historische centrum. Van onder naar boven is het gouden koepeltje van het stadhuis te zien, de kraan van het in aanbouw zijnde provinciehuis, de KPN zendmast, het groene koepel van, jawel, de koepelkerk en de grijze pakhuizen van Friesland Foods en Koopmans.

10. Een deel van het historische centrum. Van onder naar boven is het gouden koepeltje van het stadhuis te zien, de kraan van het in aanbouw zijnde provinciehuis, de KPN zendmast, het groene koepel van, jawel, de koepelkerk en de grijze pakhuizen van Friesland Foods en Koopmans.

11. Ingezoomd richting het oosten. Links is achter de Bonifatiuskerk de Leeuwarder voetbaltempel te zien, het Cambuurstadion! :D

12.De koepel van de Friesland Bank (40m, links) duikt ook nog even op.

13. Richting de Vliegbasis, waarvan als je goed kijkt het verkeerstorentje boven de bomen te zien is.

14. Mustang.

15.

16.De rij statige herenhuizen aan de Nieuwestad vormen het hart van Leeuwarden. Hier zitten veel winkels en terassen. Aan de overkant zijn vergelijkbare herenhuizen met daartussen een (bevaarbare) gracht.

17. Een electrosloep in beeld. Deze kun je huren om een dagje door Leeuwarden en omgeving te varen.

18. De Groeneweg. Links hiervan ligt de Prinsentuin, het voornaamste park van Leeuwarden. Op de achtergrond, en deels in de stijgers, is de Grote of Jacobijner kerk te zien.

19.

Bedankt voor het kijken. Reacties zijn welkom! :cheers:

·
Registered
4,093 Posts
Prachtige serie Liwwadden! Wat wonen we toch in een mooi stad(je) met een combinatie van een prachtig historisch centrum met gedurfde moderne architectuur. Jammer dat de bouw van de hoge Oldehove toren nooit gelukt is.

·
Registered
3,832 Posts
Prachtige serie, complimenten. Heb je ook foto's met zoom richting Dokkum? Heb gezocht, weet alleen niet precies welke richting ik moet zoeken.

·
Registered
3,209 Posts
Discussion Starter #4
Thanks, beiden. :cheers:

Ik heb wel foto's richting Dokkum (richting het noorden dus) gemaakt, maar met m'n 18-55 lens schiet dat toch niet heel veel op.

Die kerktoren in de verte zal die van Dokkum zijn denk ik.

·
-
3,467 Posts
Leuke serie, alhoewel sommige foto's wat mij betreft best iets groter hadden mogen zijn.

·
Registered
3,832 Posts
Nee dat is Dokkum overduidelijk niet, volgens mij is het richting Ferwert (zeedijk)?

De skyline van Dokkum kenmerkt zich door een watertoren (die je het duidelijkst ziet), 2 kerktorens en een aantal masten.

Heb je een foto richting Snakkerburen / Blitsaerd? Daartussen ligt 't vanaf de Oldehove gezien. Op de lijn van Lekkum.

·
Bas
13,618 Posts
Leuke serie, Liwwadden. En wat een duur wagenpark. We wonen best wel in een leuk stadje, zo groen heeft niemand het verwacht. De Oldehove is inderdaad een prachtig `geval` om te beklimmen, erg leuk en bijzonder ook, vanwege het scheeflopende trappenhuis. O ja, nog even dit: Het gebouw van de ING is tot aan de betonnen bovenrand 55 meter hoog, en de Averotoren is in hetzelfde geval 75 meter hoog.

Tot 30 sept. is de Oldehove dinsdag-zaterdag 14.00-17.00 uur te beklimmen voor het publiek (bron: VVV Fryslân Leeuwarden). Daarna beperkte openingstijden. Dokkum is ook wel te zien vanaf de Oldehove, alleen moet je langs een gigantische beuk in de Prinsetún kijken, dus over de Groeneweg heen. Zit in een lastige hoek voor de Oldehove.

·
Bas
13,618 Posts
Nou ja, wat je daar ziet op die laatste foto, is wel duidelijk de kerktoren en zendmast van Stiens, want de `A` op die flat is van De Anjen, in de Bilgaard, en dat is vlak bij de Troelstraweg, de route naar Stiens. Het gebouw met de rode zonneschermen staat aan de Leeuwerikstraat, dat is die school, zo mooi gebouwd in de Amsterdamse Stijl. Ken uw stad :).

·
Registered
3,209 Posts
Discussion Starter #12
Bedankt allen! :)

Heb je een foto richting Snakkerburen / Blitsaerd? Daartussen ligt 't vanaf de Oldehove gezien. Op de lijn van Lekkum.
Ik heb wel foto's in die richting, maar ik kan de ''skyline'' van Dokkum niet vinden helaas, ook niet als ik de foto stevig inzoom.

·
Nitimur in vetitum
2,646 Posts
Toen in 1435 de dorpjes Oldehove, Nijehove en Hoek werden samengevoegd en de stad Leeuwarden ontstond, kwam er al spoedig behoefte aan een groter godshuis. Zo kwam een driebeukige, aan Sint-Vitus gewijde basiliek tot stand.

Doch de Leeuwarders wilden meer: Ze wilden net zo'n hoge toren bij hun te bouwen kerk bezitten als de Groningers in de jaren 1469-1482 hadden gekregen met de Martinitoren. Er werd dus een actie ontketend en uit heel Friesland stroomde het geld binnen.Op 28 mei 1529 was het zover: het stedelijk bestuur van Leeuwarden en kerkvoogden van Oldehove droegen aan meester Jacob van Aaken de bouw van een nieuwe toren en kerk te Oldehove op.

Om elk risico uit te sluiten, werd de Oldehove van een brede voet voorzien, nog geaccentueerd door acht vrij ver uitstekende zware steunberenit heeft echter nooit plaats gehad. Toch hebben deze maatregelen niet geholpen, want de toren begon al in noordwestelijke richting te verzakken, toen hij nog maar 10 meter hoog was. Uiteindelijk is bij een hoogte van 40 meter besloten om te stoppen met de bouw. De toren zou oorspronkelijk 120 meter hoog worden. Het voorbeeld was de Freiburger Münster in Freiburg im Breisgau.Bron.

Bron
Leuke serie. Zonde dat het ooit zo mis is gegaan met de Oldehove, zo'n kerk als de Freiburger Münster had de binnenstad echt een wat meer karakteristieke uitstraling gegeven.

·
Registered
1,276 Posts
Ondanks dat Leeuwarden stedelijk is oogt het best klein op de foto's. Ik vind Leeuwarden altijd een mooie compacte stad. Alles zit dichtbij elkaar. Ik blijf het leuke foto's vinden.

1 - 15 of 15 Posts