SkyscraperCity banner

21 - 40 of 163 Posts

·
Registered
290 Posts
Erg jammer trouwens dat ze duidelijk lijken te hebben gekozen voor Variant 1 (zie eerste post van de thread, van RDJ) bij de inrichting van het plein. Die doorzonwinkels langs het Ruiterskwartier gaan een deel van het zicht op het gerechtsgebouw wegnemen. Nu staat dat gebouw mooi in het midden van de westzijde van het plein; straks lijkt het weggedrukt te worden in een hoek - heel jammer (zie de link die Tony Montana drie posts hierboven doorgegeven heeft, en klik door naar "Beeldmateriaal Masterplan" - zeer veel beelden)!

·
Registered
290 Posts
<> Gekopieerd uit post van mijzelf uit een parallelle thread <>:

Als de marktkooplui akkoord gaan met een plan Nieuw Zaailand, zonder doorzonwinkels aan het Ruiterskwartier, noorzijde van het plein, maar met nieuw Fries museum aan de oostzijde van het plein, hebben we wat mij betreft een deal :)!

Door die doorzonwinkels aan de noordzijde van het plein, komt volgens mij het zeer waardevolle Paleis van Justitie in de verdrukking. Nu staat dit monument precies in het midden van de westzijde. Als die doorzonwinkels er komen, wordt het paleis weggewerkt in de noordwesthoek van het nieuwe, kleinere plein. Dit zou wat mij betreft een historische vergissing zijn...

... om jullie er even aan te herinneren hoe het ooit was, maar nooit meer zal zijn, zeker niet wanneer aan de rechterkant van het plein (daar waar op bovenstaande ansichtkaart een rij bomen staat) die winkels komen...

·
Registered
63 Posts
Och gut daar begint het gedonder al, vandaag in de Leeuwardercourant:

Marktkooplui willen referendum

Bezoekers van de vrijdagmarkt konden zich vandaag uitspreken over het plan voor een nieuw Fries Museum op het Wilhelminaplein. ,,Friezen, grijp de Referendumwet aan”, luidde het ludieke spandoek op een vrachtwagen, waarop alvast brievenbussen voor voor- en tegenstemmen waren gemonteerd. De actie was op touw gezet door de marktkooplui, die er net als kermisexploitanten lang niet gerust op zijn dat er op een nieuw Zaailand nog genoeg plaats zal zijn voor hun nering.

De ambulante handel wil samen met de klanten een vuist maken, legt voorman Peter Plat uit. ,,Geef de gemeenteraad en b. en w. tegengas en laat het grootkapitaal niet de baas zijn.” Volgens Plat zou de gemeente tot dusver een gesprek over het Zaailand-plan uit de weg zijn gegaan. ,,Van een gemeenteraadslid moesten we vernemen, dat er dinsdagavond een vergadering van de raadscommissie is met inspraakgelegenheid. Daar zullen we zeker gebruik van maken”, aldus Plat.

·
Registered
290 Posts
Een goed idee...

Filmhuis mogelijk in Fries Museum

LEEUWARDEN - Het Leeuwarder Filmhuis probeert onderdak te komen bij het nieuwe Fries Museum, als dat op het Zaailand komt. Het filmhuis zou daar vier zalen krijgen, die overdag ook deels voor andere zaken gebruikt kunnen worden. Mogelijk komt daar ook een café bij.

In september kon deze krant nog enkel melden dat er verkennende besprekingen waren geweest, maar gisteravond werden verdergaande plannen publiek gemaakt door Leeuwarder burgemeester Geert Dales, in zijn openingsspeech voor het Noordelijk Film Festival.

Dales prees de ,,gezamelijke initiatieven'' van Fries Museum en Filmhuis. Henk Buith, bestuursvoorzitter van de stichting Film in Friesland had al aangegeven, dat het Filmhuis in de kelder van de Harmonie te krap behuisd is.

Festivaldirecteur Anneke van Renssen lichtte toe, dat er met het museum gesproken wordt over vier zalen, een grote filmzaal (120 tot 150 stoelen), twee kleinere (elk 75) en een zaaltje gewijd aan multimedia. De grote zaal zou overdag ook voor symposia in aanmerking komen. ,,We zijn van beide kanten enthousiast.''

Een museum is 's avonds ,,de dood in de pot'', zoals Van Renssen het verwoordde, en een Filmhuis, dat juist 's avonds draait, kan het Zaailand ,,levendig maken, zeker met ook nog een grand café erbij''. Museumdirecteur Cees van 't Veen hoopt erop, dat het nieuwe Fries Museum over een jaar of zes open gaat. Wat het filmhuis in de tussentijd doet als het nu al te krap zit, daar wilde Van Renssen niet op ingaan.

Dales hield zijn openingsspeech deels in het Hongaars, om de gasten uit dat land welkom te heten. Op het festival draait een aantal nieuwe Hongaarse films. Dales, die er in de jaren tachtig heeft gewoond, stak de loftrompet over het werk van de beroemdste regisseurs uit dat land, al ontbreken hun films in het programma, evenals Dales' favoriete Hongaarse film, 'A tanú' uit 1969. Maar die is buiten Hongarije enkel in Finland te zien geweest.

Bron: Leeuwarder Courant, donderdag 11 november 2004.

·
Registered
17 Posts
Zeker een goed idee.

Des te meer mensen/bedrijven/organisaties gebruik willen maken van het gebouw, des te groter de kans dat er binnenkort ook iets gaat gebeuren.

Ik liep gisteren over dat grote, grijze, kale plein en het regende ook nog eens. Ik dacht toen echt: "Alsjeblieft, verander er snel wat aan...." Het is zo'n verschrikkelijk somber plein!

·
Registered
290 Posts
Eem nieuwe impressie: ik wordt er niet warm van. Die doorzonwinkels aan het ruiterskwartier vernielen mijns inziens het plein (onder meer de symmetrie - het geweldige Paleis van Justitie staat niet langer precies in het midden). Het plein wordt bovendien volgens mij absoluut niet gezellig, temeer om dat er straks aan drie van de vier zijden de historische bebouwing is weggewerkt. Om nog maar te zwijgen van het mogelijke overschot aan winkelruimte wat Leeuwarden er bij krijgt: leegstand in het huidige historische winkelhart? Ik ben bang dat dit plan de verkeerde kant op gaat... schrap op zijn minst die doorzonwinkels en appartementen!

Ontwerp voor nieuw Fries Museum

Tekening Henket & Partners architecten

LEEUWARDEN - De Brabantse architect Hubert Jan Henket heeft gisteren zijn voorlopig ontwerp voor een nieuw Fries Museum aan het Zaailand in Leeuwarden gepresenteerd aan het museumbestuur. Het gebouw moet worden opgetrokken met de €18 miljoen, die Henkets vakbroeder wijlen Abe Bonnema voor dat doel heeft nagelaten. Het nieuwe museum vergt het dubbele van dat bedrag.

Over de financiering is het Fries Museum nog in onderhandeling met de provincie. Het plaatje uit de studio van Henket toont het aanzicht van de westgevel die pal tegenover het Paleis van Justitie ligt. Op de voorgrond ligt het Wilhelminaplein dat na de bouw nog half zo groot zal zijn als nu. Links staat de nieuwe gevelwand aan het Ruiterskwartier, tegenover de tuin van het Auck Petershuis. Deze bebouwing bestaat uit twee lagen winkels met daarboven appartementen.

Volgende maand buigt het Leeuwarder gemeentebestuur zich weer over het museumplan. Het streven is om het voorlopig ontwerp nog voor de zomervakantie aan het publiek te presenteren.

Bron: Leeuwarder Courant, dinsdag 24 mei 2005.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #30
Het museum vind ik wel erg mooi vormgegeven. Voor de rest deel ik je kritiek, met name wat de winkels aan het ruiterskwartier betreft. Het liefst had ik daar de historische bebouwing gehouden dan was het 50/50 modern/historisch geweest. Pleur dan de Mercurius fontijn in het midden en je hebt een superplein.

Maar ik wacht de overige impressies even af.

·
the Baptist
25 Posts
Plannen Nieuw Zaailand in 2 Vandaag
Bron: Gemeente Leeuwarden (04-08-2005)

Het televisieprogramma 2 Vandaag besteedt vandaag aandacht aan het project Nieuw Zaailand. Burgemeester Geert Dales geeft een interview over de herinrichtingsplannen van het Wilhelminaplein, waarbinnen een nieuw Fries Museum een prominente plaats heeft.

Naast burgemeester Dales komen aan het woord directeur Cees van ’t Veen van het Fries Museum, de heer Hemminga van het Fries Genootschap en John Stoelinga van de Leeuwarder Lokale Partij. 2 Vandaag begint na het Journaal van 18.00 uur op Nederland 2.

·
Registered
180 Posts
Die winkels moeten uit het ontwerp.
Het museum gedeelte is wel oke (ieder geval beter dan die blinde zaailand muur).

·
Registered
290 Posts
Hoe interessant het nieuwe museum ook mag zijn...

... wat mij betreft wordt dit plan weggestemd. De nieuwe winkels langs het Ruiterskwartier zijn onacceptabel. Het Paleis van Justitie wordt weggemoffeld. Het staat niet langer in het midden van de westzijde van het plein, omdat het plein "opschuift" in zuidelijke richting. Let maar op: iedere impressie met zicht op het Paleis van Justitie is geschetst vanaf de Friesland Bank, vanwege de simpele reden dat het gebouw vanuit die hoek wel mooi gepositioneerd is. Vanuit een andere hoek zou opvallen hoe waardeloos de nieuwe situatie is...

... liever géén Nieuw Zaailand, dan dit Nieuw Zaailand...

·
Registered
4,042 Posts
^Wel mooi, maar niet bepaald een stedelijke uitstraling, meer dat van een dorp. Ik ben voor de nieuwbouw van het Friese museum op het Zaailand. Het huidige plein is veel te groot, en de achterzijde van winkelcentrum Zaailand is niet bepaald het pand dat je de bezoekers van het centrum als eerste wilt laten zien. Het nieuwe museum kan gaan dienen als nieuw visitekaartje van Leeuwarden. Zeker met het hoogwaardige ontwerp wat nu gepresenteerd is.

De noordkant van het plein hou ik ook liever vrij van nieuwe winkels. De symmetrie van de oude rechtbank moet goed zichtbaar blijven vana alle hoeken van het plein. Ik zie dan ook liever dat de huidige panden aan de noordwand ofwel deels gesloopt worden en vervangen door hoogwaardige nieuwbouw, ofwel een goede upgrade krijgen. Op een manier dat de noordzijde meer winkels kan herbergen.

Wanneer het nieuwe plein eindelijk klaar is, dan zal de zuidzijde de nieuwe puist worden van het geheel, met de rechtbank als middelpunt. Ach ja, zo blijf je ook bezig...

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #36
Ik ben een voorstander van het huidige plan, en na het zien van de impressies inclusief de nieuwe rij winkels aan het Ruiterskwartier. Mits daar een aantal openingen in komen, dat wel. Zonder die rij winkels is het plein te groot, en hou je het oostblok karakter van het Zaailand. Bedenk ook dat de tuin van het Auck Petershuis open word, dus het Ruiterskwartier krijgt halverwege een grote inham:

Dat het PvJ niet meer in het midden van het plein staat boeit me niet zo eigenlijk, zoals te zien op deze impressie is dat niet echt storend.

Het nieuwe Ruiterskwartier vanaf de Wirdumerdijk:

Voor de hoogbouwliefhebbers, vanuit de tuin van het Auck Petershuis:

·
Registered
290 Posts
Ik ben bang dat het plein een Vinex uitstraling krijgt. Die winkelwand aan het Ruiterskwartier doet me denken aan wat ik nieuwe winkelcentra in een Vinex-dorp als Houten heb gezien. Het is niet historisch en het is niet vernieuwend (lees onderstaand artikel - ik houd meer van contrasten, zoals Achmea die biedt vanuit iedere hoek in de oude binnenstad). De verkorting van de winkelwand maakt me overigens iets positiever.

Gemeente presenteert aangepast plan, kans op referendum neemt toe

Zaailandplan ‘historischer’

Leeuwarden – Een kortere, lagere rij winkels langs het Ruiterskwartier, een parkeergarage die rechtstreeks vanaf het Beursplein te bereiken is en een architectonische stijl die beter past bij de historische binnenstad in Leeuwarden. Dat zijn de belangrijkste wijzigingen in het plan voor een Nieuw Zaailand in Leeuwarden, zoals die in het voorlopig ontwerp staan.

De Leeuwarder wethouder Waanders presenteerde het aangepaste plan gisteravond aan zo’n driehonderd belangstellenden in schouwburg De Harmonie. Het plan Nieuw Zaailand omvat een uitbreiding van het bestaande winkelcentrum Zaailand, de bouw van een nieuwe winkelgalerij langs het Ruiterskwartier, een opwaardering van het grote plein en de bouw van het nieuwe Fries Museum.

De grote lijnen van dit plan zijn in 2004 in een zogenoemd Masterplan opgetekend. Nadat iedereen het afgelopen jaar zijn zegje heeft mogen doen, ligt er nu een veel gedetailleerder plan waarmee de gemeenteraad en Provinciale Staten moeten instemmen. Het hele project, dat eind 2009 af moet zijn, kost ongeveer 114,5 miljoen euro.

De inspraak op het Masterplan heeft vooral voor het Ruiterskwartier grote wijzigingen opgeleverd. Het was eerst de bedoeling deze winkelstraat, die nu rechtstreeks aansluit op het grote Wilhelminaplein, helemaal van dat plein af te sluiten met een lange rij winkels. Vooral de lengte, hoogte en de strakke architectuur daarvan riepen weerstand op bij politiek en omwonenden. ,,Daarom is het veranderd. De wal wordt ongeveer twaalf meter korter, krijgt twee doorgangen naar het plein en is door architect Sjoerd Soeters opnieuw getekend, nu in meer historische stijl”, aldus Waanders.

Een andere belangrijke wijziging zit hem in de ingang van de parkeergarage Zaailand (die wordt zelf gemoderniseerd en uitgebreid van 617 naar 712 plaatsen): die komt niet uit op de Zuiderstraat – tussen de rechtbank en de Friesland Bank - maar loopt rechtstreeks naar het Beursplein. ,,Daar kruisen ze het fietspad naar de Wirdumerdijk. De fietsers hebben voorrang. Dat zou problemen kunnen opleveren, maar uit uitgebreid simulatieonderzoek is gebleken dat het niet onveilig wordt”, zegt Waanders.

Haar presentatie werd gisteravond met gemengde reacties ontvangen. Veel aanwezigen betwijfelden of het nu wel echt nodig is om het winkelgebied uit te breiden: er staan immers nu al veel winkels leeg. Volgens A. Ophof van ING Vastgoed, die de winkels gaat bouwen, is er wel degelijk behoefte aan winkelruimte. ,,Veel winkels zijn op zoek naar schaalvergroting. Dat kan nu niet, dus trekken ze weg. Door grotere panden in de binnenstad aan te bieden, kun je die ondernemers juist vasthouden.”

De nieuwe plannen moeten op 30 januari door de gemeenteraad worden vastgesteld. Gebeurt dat niet, dan dreigt het gevaar dat het hele project niet doorgaat omdat op 1 juni alle ruimtelijke procedures moeten zijn doorlopen. Zo niet, dan vervallen de rijkssubsidies. ,,Zeker omdat er misschien ook nog een referendum moet worden gehouden moeten we nu een besluit nemen”, zegt Waanders. ,,We zouden met elkaar een ontzettend stel sukkels zijn als we het stuk lieten lopen op traagheid.”

De Nieuwe Leeuwarder Partij stelt in de raadsvergadering eind januari voor een referendum te houden. De oppositiepartij krijgt hierbij steun van de SP en de FNP.

Bron: Friesch Dagblad, donderdag 12 januari 2006.

·
Registered
290 Posts
Vooral na het zien van die 360 graden foto's (zie post van El Bautista) twijfel ik tussen lange en korte pleinwand. De lange maakt het Zaailand intiemer: Het plein wordt smaller en de bebouwing aan de noordzijde wordt hoger. Helaas zet de lange pleinwand het Paleis van Justitie weg in de hoek.

De korte pleinwand heeft tot gevolg dat het Zaailand nog steeds groot en kil oogt, met een lelijke noordwand. Het Paleis van Justitie komt echter wel beter naar voren, mooi in het midden van de westzijde. Daarom, misschien toch kiezen voor de korte? Maar dan mét een facelift van de huidige noordwand? Of toch de lange? Ik weet het niet!

Enkele gewone foto's van dezelfde website:

1. Richting Paleis van Justitie:

2. Facelift voor het huidige Zaailand gebouw, waar nu de Mercuriusfontein is:

3. Nieuwe gecreëerde straat, voortzetting van het Ruiterskwartier:

4. Het Fries Museum (variant 1, korte pleinwand):

5. Het Fries Museum (variant 2, lange pleinwand):

6. Nieuw pleintje:

·
Registered
3,209 Posts
Ik ben natuurlijk voor het nieuwe zaailand, en dan voor de variant mét de winkelstrook. Het nu zo kale, lege, saaie Zaailand, zal door de vele nieuwe winkels, het museam en dus evt. het filmhuis en/of café meer bruisen en leven. Het zal zijn doode imago hierdoor hopelijk verliezen.

Verder zien de impressies van het museum er mooi uit. Het past perfect in de omgeving. Ze hebben qua contrast tussen historie en heden een goede zet gemaakt. Dit past perfect!

Ook de facelift van het huidege zaailand gebouw, waar nu de mercurius fontijn staat is beter dan wat er nu staat, als vind k dit niet spectaculair mooi ofso. Trouwens het gebouw wat naast de McDonalds staat, de lelijke, saaie, grijze jaren 70 gebouw met ongeveer 6 verdiepingen, krijg naar alle waarschijnlijkheid ook een facelift.

En natuurlijk is al dit goed voor de lokale economie (al zullen de marktkooplui daar anders over denken), werkgelegenheid etc.

21 - 40 of 163 Posts