SkyscraperCity banner

121 - 140 of 163 Posts

·
Registered
3,209 Posts
Ik was eigenlijk wel een voorstander van zo'n winkelslurf erbij. Maar nu jullie het zeggen.. het haalt inderdaad helemaal de symmetrie uit het plein. En dat komt zeker ook het paleis niet ten rechte inderdaad.

·
Bas
13,738 Posts
Belangrijk aktienieuws, ook voor bezoekers van Leeuwarden.

^^ Ik kan in het nieuwste ontwerp geen winkelslurf ontdekken, misschien is deze er ondertussen uitgeslurft!

GOED NIEUWS: Aktieperiode 1 februari-31 mei 2009 Gratis stadsbus tussen Transferia Kalverdijkje of WTC Expo naar Zaailand. Ook gratis gebruik van fietsenstallingen onder Winkelcentrum Zaailand en aan het Ruiterskwartier t.o. De Harmonie. Dit is een aktie om de binnenstad beter bereikbaar te maken, waarvoor hulde!

(Ha, da`s wel leuk, ik woon op loopafstand van Kalverdijkje. Kom ik ook nog eens weer een keertje in de Liwadder binnenstêd! :) )

·
Bas
13,738 Posts
Bouwers Provinciehuis bouwen ook Nieuw Zaailand.

Leeuwarden - 27-01-09 - `De aannemers Friso uit Sneek, Koopmans uit Emmeloord en de BAM gaan het grote nieuwbouwproject Nieuw Zaailand in Leeuwarden uitvoeren. De gemeenten Leeuwarden, projectontwikkelaar IPMMC en het Fries Museum gunnen het project aan deze aannemers. Opvallend is dat deze drie bedrijven ook de verbouw van het Provinciehuis aan de Tweebaksmarkt voor hun rekening nemen`.

En de veertien leilinden aan de zuidzijde van het Zaailand zijn verplaatst naar een plek achter het gemeentehuis te St. Annaparochie.
Dat nog even terzijde. Bronnen van dit nieuws: Leeuwarder Courant online, 27-01-09.

·
kurkemeer
130 Posts
update 08-02-2009

De Mercurius fontein is onderhand geheel verwijderd om straks op het Beursplein weer te worden opgebouwd

Ook aan de plaats waar vroeger de verbinding tussen V&D en winkelcentrum Zaailand zich bevond wordt nog hard gewerkt ook op Zondag

·
Bas
13,738 Posts
Komende week, dinsdag 10 maart 2009, wordt dan eindelijk het startschot gegeven voor het begin van de renovatie en verbouwing van het Zaailand. Een niet geheel onomstreden megaklus voor Leeuwarden. Ondertussen neemt de kritiek op het ontwerp van het belendende gebouw Amicitia toe (Op Galgelapper`s bovenstaande foto te zien achter de gele sloopwagen van Zittema). Veel `kenners` vinden het te pompeus, te overheersend. Maar ook hier zijn de partijen het er over eens, dat de gedeeltelijke sloop en de herbouw van het front medio 2009 doorgezet moet worden. Ik denk, dat men het ontwerp `er wel door` krijgt, al geniet het ook niet mijn volledige instemming.

·
Registered
3,834 Posts
Ja, dat Amicitia gebouw las ik ook iets over in de krant, wat mij betreft terecht wat die architecten zeggen. Ik vind het ontwerp kil, té modern voor die locatie en gewoon lelijk.

·
Bas
13,738 Posts
Amicitia.

Nou, dan mogen ze het huidige Amicitiagebouw ook van mijn part houden, het heeft nooit gestoord op deze manier. Even een likje verf erover, klaar! Of ze passen het maar tegelijk aan bij Het Nieuwe Zaailand met die retro-gevels:

·
Gouda's Glorie
7,843 Posts
Dat is inderdaad geen lelijk gebouw. De gevel mag wel gereinigd worden, maar voor de rest weinig mis mee. Gaan ze dat gebouw echt aanpassen? Zonde.

·
Laurens Verhagen
58 Posts
Veel Leeuwarders beschouwen dit toch als het lelijkste gebouw van de stad. Het is slecht onderhouden en qua proporties en uitstraling past het ook niet echt in de oude binnenstad. Ik denk niet dat de metamorfose van dit gebouw een achteruitgang betekent.

·
Bas
13,738 Posts
Ik zal even laten zien hoe het `Oude Amicitia` er als hotel uit zag. Dan springen de tranen je helemaal in de ogen, zeker in vergelijking tot de gele mastodont die we nu nog kennen:

Bron foto: Weblog Wyb Feddema, Leeuwarden, via Google Images

Op bovenstaande foto is de blikrichting Wirdumerdijk, nu een voorname winkelstraat van Leeuwarden. Links is het Zaailand/Wilhelminaplein en naar rechts ga je richting Weaze en Blokhuisplein, voor Amicitia zelf langs. Het lijkt er overigens op, dat de onderhandelingen rondom het Nieuwe Amicitia op een laag pitje zijn gezet en dat we nog maanden tegen deze lelijke gevel aan moeten kijken. Of dat Halfords daar onderin het gebouw niet wil opzouten.

·
Registered
4,042 Posts
Ik zal even laten zien hoe het `Oude Amicitia` er als hotel uit zag. Dan springen de tranen je helemaal in de ogen, zeker in vergelijking tot de gele mastodont die we nu nog kennen:

http://img88.imageshack.us/img88/9665/wirdumerdijk.jpg]plaatje
Nee hoor. Weg met die ouwe troep, hoogbouw moet er komen :cheers:

Dat nieuwe ontwerp voor de Amicitia is echt een buitenkansje voor Leeuwarden. Het zou zonde zijn als men dat laat schieten. Zoveel bijzondere moderne architectuur is immers niet in de stad te vinden. Amicitia zou het schaarse lijstje goed kunnen aanvullen.

·
Laurens Verhagen
58 Posts
Op de site nieuwzaailand zijn trouwens verschillende 3d impressies te bekijken van het nieuwe plein. Vanuit verschillende perspectieven en 360 graden in de rondte. Geeft wel een goede indruk hoe het zal worden.

·
Laurens Verhagen
58 Posts
Wat wel een verbetering lijkt is dat het gebied zo goed als autovrij wordt en het plein niet meer op een verhoging ligt zoals nu het geval is. De gebouwen die oud moeten uitstralen vind ik eigenlijk wel redelijk geslaagd; beetje een mix tussen de oude bebouwing en de moderne gebouwen die ook aan het plein staan.

·
Laurens Verhagen
58 Posts
Heb nog een paar impressies gevonden van de facelift voor het Amicitiagebouw. Als het goed is gaan ze daar dit jaar eindelijk mee beginnen.

·
Registered
3,834 Posts
Ik lees de laatste tijd behoorlijk wat kritiek op die toren, zouden ze het dan echt zo gaan veranderen? Ik zou het zonde vinden (hele centrum wordt verpest in die hoek).

121 - 140 of 163 Posts