Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 41 Posts

·
I am sterdam
4,766 Posts
Leuk ook dat je naar Hemptens-Teerns/Zuiderburen bent geweest. Dat komt me heel bekend voor met al die huizen met aflopende daken.

Mooie reeks.

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #5 ·
@Winbuks: Ben je er wel eens geweest?

Dat gedeelte van de wijk met die aflopende daken mag er zeker wel zijn. Daar archter liggen echter de standaard nieuwbouwstraatjes (zoals foto 6 en 7). Veel variatie in totaliteit, maar toch één stijl huizen per straat. De dorpen aan het zuiden van de stad worden wel opgeslokt, maar voorlopig blijven ze wel gescheiden van de stad. Zo blijft Tearns gescheiden van de stad door een park, hier omheen wordt het gebied wel helemaal vol gebouwd.

Edit: @RDJ: Boksum was het toch?

·
I am sterdam
4,766 Posts
Is moeilijk uit te leggen, maar deze week hadden we een simulatie over dit bouwproject in Leeuwarden gehad voor school. Check Bmsc. Wel lachen dit, ik heb het project alleen maar op het scherm gezien en niet in het echt. Nu dus wel, dankje Ramses. :D

·
Registered
290 Posts
Leuk, deze serie! Deze kant van Leeuwarden is nog nooit op dit forum te zien geweest. Voor een deel zien we teleurstellende Vinex. Maar voor een ander deel zien we best interessante platen. Dan denk ik aan de dorpen in de stad, die in zekere zin toch het dorpse karakter behouden dankzij de (beperkte) groene afscheiding. Of ik denk aan foto 4, waarbij "wonen aan het water" schitterend gecombineerd wordt met een enorme agrarische silo :). Of ik denk aan de riante optrekjes of foto 8, best aardige nieuwbouw! Ook leuk is Achmea vanaf de Schrans. Nog niet eerder een foto van gezien. Ook vanuit die hoek komt het gebouw indrukwekkend over!

·
Urbanist
3,309 Posts
Foto 13 is mijn favo.

Die toren heb je zeker erachter gefotoshopt ;)

·
Bas
14,726 Posts
Zuiderburen is geen Vinex-wijk!

Hé, leuke serie. Ik was vandaag ook in Leeuwarden-Zuid bij de Nationale Loopdag van Lionitas. Voor de flat op foto 12 hebben we nog vier rondjes gelopen `op tijd`. Bedankt, Ramses, zo zie je je eigen stad een paar uren later gewoon op dit forum weer terug.

Ook in Zuiderburen geweest. Geen Vinex-wijk. Je hebt er wel mooie opnames gemaakt, maar ik mis toch wel een beetje de Zweedse straat. Die is echter een eind verderop dan daar waar jij bent geweest. Maar toch aardig dat nu Zuiderburen op een paar fraaie plaatjes is samengevat, ik zal het zo nog doorgeven aan mijn zus, die daar woont.

Ik heb vandaag maar één persoon zien fotograferen hier in Leeuwarden. Waarschijnlijk een makelaar, gezien zijn peperdure auto.... :)

·
Bas
14,726 Posts
Dank je, Ramses. Kijk, als je daar staat lijkt het echt wel een beetje op Canada of op Zweden. Heel apart. Juist in dat bijzondere kan Leeuwarden zich onderscheiden van de rest van Nederland, waar veel éénheidsworst wordt gebouwd.....

·
Registered
4,042 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Niet alle foto's zijn altijd even goed gelukt. Ik maak altijd mijn series van mijn beste foto's, en deze beschouwde ik als een mindere. Maar als je er om vraagt kan je hem alsnog krijgen. :)

De Zweedse straat ziet er inderdaad goed uit. Het ligt vlakbij de huizen van foto 8. Dit is een van de betere hoeken van de wijk, want hier heb je wel veel variatie in bouwstijlen. Wanneer je verder naar het zuiden gaat, voorbij Tearns, dan wordt de kwaliteit weer stukken minder. Het mag dan officieel geen Vinex heten, het heeft er wel enorm veel van weg.

·
Registered
1,330 Posts
Mooie pics Ramses. Nummer 12 is mooi. Toch jammer dat die lieve kleine dorpjes worden opgeslokt.
Die Zweedse stijl is trouwens niet bijzonder hoor. Elke zichzelf respecterende stad wil wel een waterrijk, jaren 30 woningen of een zweedse wijk. In Schiedam staat er een hele vinex van.

1 - 20 of 41 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.