SkyscraperCity banner

41 - 60 of 62 Posts

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #43
Die maquette hoorde bij een "masterplan", oftewel het is niets tastbaars. De rechter is inderdaad Achmea II. Op de plek waar nu dat andere ding staat was een woontoren "gepland" van 90 meter, maar daar is nooit meer iets van vernomen helaas. Ik kan mij een andere impressie herinneren waar die linker iets minder hoog was (90 meter dus) en waar ook de wokkeltjes op stonden. Wel in geheel dezelfde stijl overigens.

·
Registered
290 Posts
Tja, aan dit soort impressies moet je niet te veel waarde hechten. Veelal gemaakt door fanatiekelingen, die net als wij graag wat meer hoogbouw in de stad zien. Leuk om een beeld te krijgen van de mogelijkheden, maar pas wanneer vastgoedbedrijven e.d. met ideeën komen, hebben we er wat aan. Terzijde: NS Vastgoed had destijds de plannen voor het "Westelijk Stationsgebied"; het Wokkel kantoor onderdeel was van "fase 1". Deze plannen zijn om één of andere reden geschrapt van de NS Vastgoed website... trek dus wat die wokkel betreft maar je eigen conclusies... (alleen zoeken op "Leeuwarden" brengt je nog naar de betreffende pagina; dus voor de geinteresseerden)...

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #45 (Edited)
Een aantal wijzigingen:

Vuilverbranding: Deze is vernietigd in de afgelopen maanden.
Watertoren: Heet nu Aquastate (kots). Hoogte is 40 meter ongeveer, ik zal nog proberen de exacte hoogte te achterhalen.
Ee-Burg: 15 verdiepingen, residential. Hoogte 42 meter schijnt het.
Zuiderplantage: 16 verdiepingen, 51 meter hoog. Residential.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #49
Nee volgens mij gewoon hetzelfde plan hoor, ik zie geen wijzigingen. Ik zal me gewoon wel vergissen in het aantal verdiepingen, 16 dus in plaats van 15.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #51
Ja nu je het zegt, er zit een knik in :D

Het gaat wel om dezelfde plek in ieder geval.

·
Weestwel?
1,713 Posts
Discussion Starter #53
Ik zal er weer eens langs morgen, kijken of ze al een verdieping hebben staan.

·
Alias Thec
1,361 Posts
Vloepkleedje said:
Weten de Leeuwarders wel dat er een gebouw van 200 meter hoog in aanbouw is nabij Heerenveen?

link
kathedralen van 45 meter hoog het hoogst haalbaar? volgens mij zijn er genoeg voorbeelden dat men wel tot 160 meter kwam. en die man heeft eredoctoraten? vreemde vogel idd

·
Registered
4,042 Posts
De verspreiding van de torens over Leeuwarden.

Eisso said:
Goed nieuws! Komen de torens een beetje bij elkaar in de buurt? Of in de buurt van de witte woontoren, of in de buurt van de Avero en Achmea? Of staan ze echt helemaal verspreid over de stad?
Deze quote is al oud (uit het begin van de Ee-burg thread), maar ik wil het antwoord op dit soort vragen over Leeuwarden toch nog even duidelijk maken met behulp van een kaartje:

A = Achmeatoren .......(28 fl. - 115 m - Completed)
B = Averotoren ..........(20 fl. - 76,8 m - Completed)
C = Avero Residentie ..(19 fl. - 57 m - Completed)
D = Postbank ............(11 fl. - 55 m - Completed)
E = Zuiderplantage .....(16 fl. - 51 m - UC)
F = Vitens ................(10 fl. - 46 m - Completed)
G = Ee-burg ..............(15 fl. - 42 m - UC)

Conclusie: De Achmeatoren, de Averotoren en de Postbank staat wel lekker dicht op elkaar, de rest is verspreid over de stad.

Jammer genoeg staan er voorlopig geen nieuwe hoogbouwprojecten op het programma, met dank aan de luchtmacht. :( Dus dit kaartje blijft voorlopig wel geldig.

·
Registered
180 Posts
Winus said:
De toren ziet er nogal anders uit.

Niet alleen de toren is anders, maar ook is voor de verkoopbaarheid de direct aangrenzende flatwijk niet afgebeeld
(weer een echt makelaarsplaatje)

Noordrand Leeuwarden (ringweg is inmiddels verdubbeld)

West gedeelte

·
Registered
227 Posts
Mooie foto's, ondanks dat ze wat triest aandoen. Zou Ee-burg op lange termijn 't zelfde lot zijn beschoren als de bovenstaande wijk?

·
Registered
4,042 Posts
Bilgaard is een perfect voorbeeld van een logische modernistische wijk. Alle kenmerken van deze stijl zijn hierin te vinden:

- Het rechte stratenpatroon
- Met een paar rechte hoofdstraten
- Eindeloze herhalingen van dezelfde Hoogbouwcomplexen
- Groen eromheen
- In het centrum ook een rechthoekig winkelgebied

Kortom een wijk waar Le Corbusier trots op zou zijn. Eigenlijk is deze hele wijk een ode (bij wijze van spreken) aan het modernisme. Ik hoop dat men hiervan nog een keer de waarde inschat en deze hele wijk behouden blijft in zijn huidige vorm.
Jammergenoeg vallen dit soort wijken tegenwoordig snel in verval en kijkt men alleen naar de problemen. Sloop is dan een van de eerste mogelijkheden die worden aangedragen. Nu is het in Bilgaard nog redelijk rustig, maar ik vrees dat wanneer de naastgelegen probleemwijk de Vrijheidswijk helemaal gesloopt is, dat deze bewoners hun intrek nemen in Bilgaard. Zodat Bilgaard uiteindelijk ook gedoemd zal zijn te verdwijnen.

41 - 60 of 62 Posts