SkyscraperCity banner

61 - 62 of 62 Posts

·
Registered
4,042 Posts
Dat wat je nu zegt is precies het probleem. Een stempelwijk, speciaal voor de mensen die wat minder inkomen hebben. De leefomstandigheden laten hier vaak nog wat te wensen over. Ook de anonimiteit die deze blokken met zich mee brengen doet de sfeer vaak de das om. Het idee van de jaren 60, dat anonimiteit en gelijkheid goed bereikt kan worden door middel van dit soort flatwijken, heeft dus niet goed gewerkt. Mensen willen geen nummer zijn.

Maar ik kijk vooral naar het stedenbouwkundige plan van de wijk. Ik ben niet altijd zo’n voorstander van flatwijken. Maar ik zou het zonde vinden als we over 25 jaar al deze wijken gesloopt hebben. Als je het nu leuk vindt of niet, het is toch een belangrijke fase in de Nederlandse bouwgeschiedenis geweest. Ik zou het zonde vinden als deze herinnering helemaal wordt uitgewist.

·
heanig an
4,554 Posts
Van mij mogen er ook wel een paar bewaard worden, Pendrecht of zo. De rest gewoon gedeeltelijk slopen. Leefbaarheid boven alles!
Overigens was het uitgangspunt van de stempelwijk (gemengde woningtypes voor een betaalbare prijs met als gevolg een gemengde wijksamenstelling) best nobel. Jammer dat er de verkeerde mensen in gestopt werden, omdat een deel van de bevolking zich terecht te goed voelde voor dit soort wijken. Waardoor ze nu ook zo depressief zijn, hoewel een enkele flatneuroot hier anders over zal denken. ;)

61 - 62 of 62 Posts