Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Registered
1,218 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Leiden

1. Morspoort, één van de oude stadspoorten

2. Molen 'De Put'

3. Voormalige stadstimmerwerf

4. Hooglandsekerk vanaf de burcht

5. Hartebrugkerk

6. De burcht

7. Stadhuis en de Koornbrug (vlak voor de renovatie)

8. Detail van de Koornbrug

9. Hier komen de Oude Rijn en de Nieuwe Rijn samen

10. De burcht, pandjes aan de Nieuwe Rijn en de Hooglandse kerk

11. De Lakenhal

12. Uitzicht vanuit mijn appartementje

13. Schoorsteen van Nuon aan de Langegracht

14. Appartementen aan het Stationsplein

·
Registered Abuser
6,303 Posts
Blijft een mooi stadje. Alleen jammer van die meuk aan het stationsplein (onderste foto) die absoluut niet uitnodigt om de stad te bezoeken. Mooie foto's, vooral 10.

·
Skyscraperfan
1,251 Posts
Leiden is een leuke stad, best leuke foto's, alleen kan ik nummer 9 t/m 11 niet zien.

·
Bekijk m'n vingers maar..
1,037 Posts
Fraaie foto's. Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik krijg er een vakantiegevoel van.

Dat gebouw van Nuon komt op foto 13 erg mooi naar voren.

·
Registered
4,042 Posts
Leiden staat komende zomer nog op mijn verlanglijstje om te bezoeken, want deze stad lijkt me zeer de moeite waard.

Hoe zit dat met die burcht? Zo te zien staat die op een heuvel, is dat een handmatig aangelegde bult? Vind het het een beetje een vreemd verschijnsel, want ik dacht altijd dat die regio (op de duinen na) behoorlijk plat was.

Is de burcht trouwens altijd open?

·
Kejje't hoore dan!?
205 Posts
Mooie heldere foto's! Goed weer voor uitgezocht ook. De stad gaat er de laatste jaren steeds beter uitzien, alleen het gebied rond het station blijft nog steeds een beetje jammer door problemen met louche projectontwikkelaars, vergunningsproblemen, milieuwetgeving en simpelweg geld. Toch ook daar straks weer iets nieuws: dit najaar moet begonnen worden met het nieuwe Zilveren Kruis kantoor.

Zelf heb ik vanuit mijn appartementje zicht op de Stadhuistoren, de Pieterskerk (even verder weg), de Hooglandse kerk aan de achterzijde, de Marekerk, de Nuon-schoorsteen (iets verder weg) en de burcht.

@Ramses:
De Leidse burcht is eigenlijk niet heel veel meer dan een cirkelvormige muur, precies in het midden van de stad op een door mensenhanden gemaakte heuvel, een soort terp. Vermoedelijk ooit aangelegd als vluchtplaats in de Middeleeuwen, maar nooit echt gebruikt. Er staat een hek om het terrein heen dat 's nachts op slot gaat om het rondhangen van vaag volk te voorkomen. Zover ik weet kan je er overdag altijd in en 's avonds tot een uur of tien. Je kan de burcht niet zomaar zien vanaf de straat, maar tegenwoordig staan er wel wat bordjes die je de weg wijzen (en anders wil het inlopen van de Burgsteeg vlakbij stadhuis en V&D ook wel helpen). vanaf de burcht (je kan een rondje over de muur lopen) heb je een leuk zicht over de binnenstad.

1 - 8 of 8 Posts