Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 37 Posts

·
Registered
1,216 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Welkom in de grootste nieuwbouwwijk van Nederland van de 21ste eeuw: Leidsche Rijn.

Het is voor mij ongelofelijk om te zien hoe het mooie groen daar in nog geen tien jaar tijd volledig is verdrongen door de oprukkende stad. Momenteel gaat het echt hard, in bijna alle geplande wijken wordt gebouwd.

Over het algemeen is mijn beeld over Vinex goed, ik vind de architectuur gewoon geweldig. Ik denk dan ook dat alle Vinex-zeikers zelf nog nooit in een vinex-wijk zijn geweest.

Wat me dit keer op viel was vooral de ruimte die de wijken hebben. Je kijkt vaak verder dan in een gemiddeld Nederlands landschap.

1. Beetje stedelijk in Langerak; oudste wijk van Leidsche Rijn (1998)

2. Genoeg groen (Langerak)

3. Parkwijk (sluit aan op Langerak)

4. Zoals gezegd: genoeg groen en ruimte!

5.

6. Mooie flatrij in Parkwijk

7. Dit is ook Leidsche Rijn...!

8. Bouw je eigen villa:banana:

9. Spoorverdubbeling en toekomstig station Terwijde (1 van de 3 stations van Leidsche Rijn)

10. Het is over het algemeen in veel wijken nog een lekkere rotzooi en overal bouwverkeer...

11. Overkapping A2

Ik zou zeggen: ga ook eens kijken als je je verveelt :lol:

·
Moderator
53,954 Posts
Ik vind Vinexwijken ook niet zo erg. Ik woon zelf in één van de grotere Vinexwijken van Nederland (Zwolle-Stadshagen), en dat bevalt me best. Elke straat/blok heeft een andere look, en dat is wel beter dan die wijken uit de jaren 80 waar alles op elkaar lijkt.

·
My train goes everywhere!
2,785 Posts
Dat Vinex een vooruitgang is t.o.v. veel jaren 70 en 80 zooi denk ik wel... maar toch trekt het mij niet. Desondanks wel een leuke reeks.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
"Elke straat of blok een andere look."
Een ganse straat of huizenblok met dezelfde huizen blijft nog steeds saai. Geef mij maar, zoals in mijn blok, elk huis een andere look. Een beetje inventiviteit mag wel.

·
Registered
1,216 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Een ganse straat of huizenblok met dezelfde huizen blijft nog steeds saai. Geef mij maar, zoals in mijn blok, elk huis een andere look. Een beetje inventiviteit mag wel.
Nou ja daar geef ik je wel gelijk in. Bij jaren 30-wijken is het meestal zo dat elk huis net weer een beetje anders is. Dat is eigenlijk pas echte diversiteit. Hier is het meestal zo dat de hele straat hetzelfde is, en dan de volgende weer compleet anders.

Maar dat neemt niet weg dat sinds de oorlog niet zo divers is gebouwd.

·
Lord of the Lampposts
1,548 Posts
Ik vind juist eenvormigheid in een straat rust uitstalen. Niet dat de ene stijl de andere staat te overschreeuwen zoals je vaak in België ziet.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Mijn wijk staat vol herenhuizen van een eeuw oud. Allemaal dezelfde stijl, maar niet elk huis exact hetzelfde, anders wordt het saai.
En tjah, op ons platteland is ruimtelijke ordening inderdaad niet wat het moet zijn :)

·
Bas
14,742 Posts
Brrrrr! Hier zou ik nooit willen wonen, geef mij dan maar een gezellige binnenstad of een echt `rijpe` stadswijk. Hier in Leidsche Rijn komen alleen maar saaie mensen in saaie huizen met saaie autos en saaie belevenissen. Bergt enerzijds een hoop volk mooi op, anderzijds is het een behoorlijke aanslag op de natuur. Maar goed, de economie moet draaien en doet dat in Utrecht wel op zijn best, zo te zien.

Erg indrukwekkend is het project voor die overkapping van de A2, wij zijn er laatst een keer toevallig langsgereden. Nog even wachten en dan kunnen we oordelen of het net zo lelijk wordt als die muur van Hessing, daar net ten zuiden van.

·
Registered
1,216 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Brrrrr! Hier zou ik nooit willen wonen, geef mij dan maar een gezellige binnenstad of een echt `rijpe` stadswijk. Hier in Leidsche Rijn komen alleen maar saaie mensen in saaie huizen met saaie autos en saaie belevenissen. Bergt enerzijds een hoop volk mooi op, anderzijds is het een behoorlijke aanslag op de natuur. Maar goed, de economie moet draaien en doet dat in Utrecht wel op zijn best, zo te zien.

Erg indrukwekkend is het project voor die overkapping van de A2, wij zijn er laatst een keer toevallig langsgereden. Nog even wachten en dan kunnen we oordelen of het net zo lelijk wordt als die muur van Hessing, daar net ten zuiden van.
Jij bent serieus de eerste die dat lelijk vindt ;)

Maar gelukkig zie je hier niks van. Wordt volledig opgenomen in het landschap. Met een soort van trappen wordt het hoogteverschil overbrugt. Er boven op komt een park(en LR centrum):banana:

·
P.O.T.S.
400 Posts
Krijg altijd een beetje een naar (leeg) gevoel van vinexwijken. LR is vinexwijk in het kwadraat, dus je zult mij hier niet erg enthousiast over horen. Je ziet dat de ontwerpers hun best hebben gedaan, maar tja..ik vind het gewoon niks. Kijk nou naar zo'n foto 3, daar wordt je toch verdrietig van? Stel je voor dat dat je thuis is, brrr.

Wel bedankt voor je foto's :) Ik vind dat je de 'vinex-sfeer' prima hebt vastgelegd (geen mens op straat). Die overkapping van de A2 wordt trouwens wel echt vet :cheers:

·
Illustrateur
13,143 Posts
Vinexwijken hebben mij nooit getrokken, ik krijg er altijd zo'n communistisch Jan-Modaal-gevoel van. Verder doet het mij meer aan als een bedrijventerrein waar je kunt wonen. Ik zoek liever de weg tussen wat in Nederland en Belgie gebeurt. Zoals FF ook aangeeft zoek ik toch wat meer diversiteit, wat meer speelsheid in de straat brengt. Wel zijn de Vinex-wijken wat mij betreft een verbetering op wat we in de jaren '80 zagen. Maar goed, dieper kon je misschien niet zakken. :lol:

·
Registered
5,701 Posts
In deze serie komt Leidsche Rijn nou niet bepaald als de meest aantrekkelijke wijk naar voren. Het weer speelt niet mee en het oogt op de foto's vrij troosteloos. Toch zijn er ook wel mooie plaatjes te schieten van de wijk (met een goede lichtinval en wat beter weer;)) Het oogt wel beter dan de jaren '60/ '70 flatwijken die je in elke willekeurige stad, van Leeuwarden tot aan Heerlen, terugvindt. Er is te weinig nagedacht hoe zo'n wijk er over twintig/dertig jaar uitziet en dat is jammer.

·
AstroNout
5,157 Posts

En bedankt hé, ik kijk er zelf ook wel eens naar huis.

·
Registered
2,820 Posts
Inderdaad bedankt he, heb er een aantal jaren met veel plezier mogen wonen. Leuke serie, maar er zijn nog veel meer leuke dingen te zien in LR. Foto 3 is trouwens niet Parkwijk, maar Langerak. Zal binnenkort toch maar eens de stoute schoenen aan trekken en zelf eens wat fototjes schieten. Even kijken of ik er tijd voor vrij kan maken.

1 - 20 of 37 Posts