SkyscraperCity banner
1 - 20 of 32 Posts

·
Bas
14,397 Posts
^^ Ja, dus enige bijdragen uit Dronten zijn natuurlijk altijd van harte welkom, het is immers ook een flinke gemeente. Bovendien interessant door de ontwikkelingen rond het station. Ben benieuwd. Welkom op dit forum en doe gerust de dingen die jou interesseren. Succes ermee! :)

Over lelijke winkelcentra gesproken: Daar zijn er wel zo`n 180 van, denk ik. Gisteren nog door een plaats als Schoonebeek gereden, ik dacht toen nog: Hoe lelijk wil je het hebben met die winkels? Gelukkig hebben ze de boel daar nog aangekleed, maar er zijn genoeg winkelcentra te bedenken, waar van alles is mis gelopen. Ik zal eens in mijn archief kijken, al ben ik helaas niet zo`n lelijke-dingen-fotograaf.

In Grou is een winkelcentrum net buiten de kern. Het is gevestigd in een paar gebouwen van een voormalig transportbedrijf, dat richting A32 is verhuisd. Maar het is nog te zien, het winkelcentrum als vierkante-hokken-zooi:

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Ik vrees dat dit een hele, hele, heeeeeeele lange thread gaat worden als alle lelijke winkelcentra van Nederland voorbij gaan komen.

·
Talking monkey
3,664 Posts
Gisteren nog door een plaats als Schoonebeek gereden, ik dacht toen nog: Hoe lelijk wil je het hebben met die winkels? Gelukkig hebben ze de boel daar nog aangekleed, maar er zijn genoeg winkelcentra te bedenken, waar van alles is mis gelopen.
Je had vast wel gerekend op een reactie van mij ;). Ik als Schoonebeeker kan je alleen maar gelijk geven. Jammer eigenlijk, want verder is Schoonebeek (en dan met name Westersebos, Middendorp en Oostersebos) een prachtig groen dorp. Een paar weken terug ben ik bij een inloopavond in 't Aole Gemientehoes geweest, daar presenteerde de gemeente Emmen verschillende varianten voor het opknappen van de openbare ruimte in het centrum van Schoonebeek. De plannen zagen er mijns inziens goed uit. Maar het probleem blijft dan alsnog dat de winkeliers/pandeigenaren zelf hun gevel zullen moeten opknappen en dat, als ze dat doen, in veel gevallen ze alsnog niets kunnen doen aan de bovenliggende appartementen, aangezien die in veel gevallen weer van andere particulieren zijn. Ook kampt het dorp met steeds meer leegstand en liggen de winkels te verspreid. Wel heeft de gevel van één niet nader te noemen winkel (;)) recentelijk een flinke opknapbeurt gehad. Al met al vind ik het centrum van Schoonebeek inderdaad flink ondermaats, hoewel ik tegelijkertijd vind dat het bij lange na niet het lelijkste winkelcentrum van Nederland is.

·
Registered
73 Posts
Discussion Starter · #9 · (Edited)
Haha. Persoonlijk vind ik bijna alle Nederlandse (overdekte) winkelcentra lelijk en sfeerloos
Hier in Dronten hebben we bijvoorbeeld wel een aardig winkelcentrum, maar is er te veel leegstand en zijn er te weinig schoenen/kledingwinkels en teveel dagelijkse winkels. Dit maakt het nogal een zeer saai winkelcentrum, de drukte centreert zich rond de 4 supermarkten aan de rand van het centrum en de Hema.
Al met al wel een aardig winkelcentrum, maar zeker niet fijn:

Saaai... en dan te bedenken dat het hele centrum, dus ook de overdekte gedeelten zo'n vieskleurige tegel met vertrapte kauwgum hebben.

Hier een plattegrondje:

·
Registered
6,039 Posts
'Haha. Persoonlijk vind ik alle Nederlandse (overdekte) winkelcentra lelijk.'
En vervolgens noem je het lokale winkelcentrum wel aardig? Ik ken ook in Nederland wel een aantal mooie overdekte winkelcentra.

·
Registered
73 Posts
Discussion Starter · #11 ·
woordje 'bijna' vergeten.

Ik vind het lokale winkelcentrum qua bouwstijl zeker niet lelijk en dit is dan ook één van de uitzonderingen, ook al ben ik geen fan van het Dronter stadscentrum. Ben meer van de gezellige winkelstraten.
Verder vind ik in NL echt mooie winkelcentra: Stadshart Amstelveen (interieur), De Passage in Den Haag en verder kan ik er geen verzinnen ...

·
Registered
86 Posts
Ha, mijn nieuwe woonplaats Soesterberg! Net buiten het dorp, te midden van al die prachtige bossen, ligt aan een giga kruising van grote wegen het volgende gedrocht:

http://goo.gl/maps/Nh8k

Helemaal niet verkeerd om in de buurt te hebben hoor, die winkels. Maar lelijk! het is misschien nog erger dan de Utrechtse woonboulevard.

En dan te bedenken dat die plek er tot 1980 zo uitzag:

Maar goed, die huizen moesten wijken omdat ze precies onder de aanvliegroute van de straaljagers lagen. Ter compensatie hebben ze tegen het dorp aan een nieuw wijkje gebouwd, waar wij nu een huis hebben gekocht...

·
Nitimur in vetitum
2,656 Posts
Van binnen nog aardig vind ik zelf.

Maar de ingang..
Dat ziet er van binnen prima uit man. Bij de meeste winkelcentra is het net alsof je een kelder binnen loopt, zo donker. Over de ingang zal ik me niet al te veel zorgen maken.

1 - 20 of 32 Posts